Mersun matkamittari lopetti pyörimisen varsinkin kuumilla keleillä. Tätä minun auton mittaria oli tosin joku avannut aikaisemminkin ja ilmeisesti unohtanut pari tärkeää asiaa tekemättä. Varmaankin vähentänyt kilometreja joskus muinoin. Nopeusmittarin viisaria irroitettaessa kannattaa vääntää se viisari ensin alarajoitintapin alapuolelle ja merkitä se kohta vaikka värikynällä muistiin jotta sen voi sitten paikolleen pantaessa laittaa heti oikeaan paikkaan. Eikä tarvitse käydä moottoritiellä nopeutta kalibroituttamassa sinitakkisten ammattilaisten kanssa. Siis jos se alunperin näyttää oikein.
Mittari avattuna
Mittarin vetoakselin karhennus ja ruuvilukitteen lisäys akselin pintaan
Pyörästön vetoratas, jonka täytyy saada tiukka kontakti akseliinsa.
Ittellä on toi sama vika kans, oon vaan hakenu vikaa hieman eri paikasta. Kylmänä se pyörii hetken, sitten lakkaa pyörimästä...
Eli akselin liimaus ja karhennus auttaa??
Joo mulla ongelmat loppui siihen kun liimasin tuon rattaan akseliinsa kiinni.
Sen kautta välittyy voima myös trippimittariin ja senkin pyöriminen lakkaa samalla kun tuo päärullan keskiakseli akseli alkaa sutimaan tuon vetopyörän sisällä. Ylimääräistä liimaa kannattaa varoa ettei samalla lukitse numerorattaitakin akseliin. Siksi käytin tuollasta tahmeaa lock-tite ruuvilukitetta.
Ensin ajattelin käyttää pikaliimaa mutta pelkäsin että koko mittari menee jumiin jos sitä menee vahingossa liikaa.
Pyöritin mittaria vaijerin reiästä naulalla joka oli kiinni dremel-porakoneessa.
Sillä löytää helposti sen paikan mistä veto sutii.
Löytyneekö monelta samaa 124 omistajalta. Nopeusmittarin väpätys noin 30 km/h seutuville asti.. sitten liikkuu tasaisesti..! Monessa nähny saman oireen..Taitaa olla tyyppivikoja Ja mistä tuo mahtanee johtua..
Kertokees asiasta perehtyneet.. jos vaik asialle vois tehdä jotain..
Veikkaisin, että väpätys johtuu kuivahkosta vaijerista. Hitaassa nopeudessa pääsee vielä pyörintävastus potkimaan vastaan, mutta kun on tarpeeksi nopeutta, kulkee tökkimättä. Rasvaa vaijeriin, josko tokenisi
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Vaihtoehtona millinen poranterä. Tee reikä rattaan uran pohjalta akselin läpi ja siihen tanko liimalla kii. Pitää varmasti eikä ole vaaraa suttaamisesta. Näin toimenpiteen joskus mittarihuollossa tehtävän...
Tässäpä hyvää vinkkiä mittarin korjaukseen! Kerran olen tuon rattaan liimannu, mut eipä käynyt mielessä akselin karhennus tai saatika poraus.
Se kutistesukka sulattaa vielä akselin päähän, ettei pääse pakenemaan. Eiköhä näillä ala numerot rullata.