Automaattilaatikon jurina?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Automaattilaatikon jurina?

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Rupespa kuulumaan laatikosta jurinaa kun auto on paikoillaan eli P tai N päällä.Vaihde päällä ei kuulu mitään ja jurinakin alkaa pienellä viiveellä eli kestää n. 5sekkaa kun on laittanu vaihteen P tai N asentoon.Laatikko muuten toimii hyvin.
Vaihdot on kyllä varsin teräviä ku on ruuvattu paineet laatikon kylestä pohjaan.
Öljyä on kuitenki täys määrä ja öljyt ja putsari on vaihdettu n.10tkm sitte.
Voikohan olla kyse jostain vakavammasta viasta vai onko syytä huoleen :?
Ja auto on 300tdt -88.Oliko se laatikko ny 722.3.
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Onkos se nyt varmasti laatikosta se ääni? Nääs kun 722.3 ei ole kovin kova pitämään jurinoita, noin niinkuin yleensä :)
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

No minusta se kyllä tulee laatikosta ku laittaa vaihteen päälle ja pidättää jarrulla ei kuulu mitään mutta ku tönäse vapaalle alkaa jurina...ei todellakaan mikään iso ääni mutta kuitenkin ylimääräinen :o
Oisko muita veikkauksia ku laatikko :?
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hihna. Alkaa pärisemään omassakin juuri tyhjäkäynti kierroksilla. :D Tai pakoputki.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Just oli itellä sama "vika" ja pähkäilin pitkään varsinkin kun ääni ei kuulu, ainakaan minun korvissani, ulkoapäin. Tarkista moottorin tai laatikon kumityynyt.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Ei tule ääni hihnasta ei otin eilen hihnan pois ja kokeilin käyntiin...ei vaikutusta. Mutta vaihdoin kiristys rullan samalla ku semmosen olin investoinut.
Täytyy katsoa nuo laatikon taka kumit mutta kun ääni on sellainen että kun laittaa vapaalle ni kestää hetken aikaa ennen ku ääni alkaa kuulua, kuin joku keräis vauhtia laatikon sisällä.
Parhaiten äänen kuulee kun auton sammuttaa :shock:
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Miten kauan ääntä kuuluu sammuttamisen jälkeen?
Pystytkö kuvailemaan ääntä vähän tarkemmin?

JariN
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Ei se ääni oikeastaan kuulu ku ehkä sekunnin sammutuksen jälkeen eli tosi lyhyen ajan.Parhaiten ääntä voisi kuvata sanoilla vinkuminen/ininä :D .
Illalla kävin lenkin ajamassa ja nyt ääntä ei kuulunu....saas nähdä :?
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: Automaattilaatikon jurina?

Viesti Kirjoittaja JariN »

tontoboy kirjoitti: Vaihdot on kyllä varsin teräviä ku on ruuvattu paineet laatikon kylestä pohjaan.
Jos nuo vaihdot oikein terävästi tapahtuu niin seurauksena onpi usein päittäislaakerivaurio vaihteistossa,ikävä kyllä.On omakohtaisia kokemuksia.
Täällä meilläpäin on yksi laatikonkorjausmies joka aina kiertää kaikki säätöruuvit laatikoista pohjaan,"pitäähän painetta olla",seuraukset on ollut välillä tosi mielenkiintoisia.
Jos se ääni taas ilmestyy ja alkaa voimistua niin kyllä voi laatikkosulkeisiksi mennä.Jos et sitä nimittäin muualle paikallista.
Tuo, että ääni kuului lyhyen hetken koneen sammutuksen jälkeen viittaisi mielestäni kyllä vaihteistoon,ei nyt heti tule muuta mieleen mikä sekunnin sammutuksen jälkeen jäisi pyörimään kuin vaihteiston sisäänmenoakseli momentinmuuntimen turbiinipyörän kanssa.

JariN
Vastaa Viestiin