jva kirjoitti:Samoin "hiukan" sotii meikäläisen kaupankäyntitapaa vastaan tämän kaltaisessa kaupassa se että tuotteiden tilaamiseen saatetaan tarvita jopa 50% etumaksua..
Kyllä se vaan niin on että tämän kaltaisessa kaupassa tavara ja raha vaihtavat kokonaisuudessaan omistajaa suunnilleen yhtaikaa..
Just oli joku firma rosiksessa tuollaisesta menettelystä. Se ei saa olla ainoa maksutapa, terveisiä vaan tänkin levikefirman yrittäjille...
Helsingin Sanomat - Kotimaa - 15.9.2005
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/
Kuluttajavirasto tutkii netissä myytävien ilmalämpöpumppujen laskutustapaa
Porilaisfirma vaatii ostajalta rahat ennen tavaran toimittamista
Järvenpääläinen mies tilasi sanomalehti-ilmoituksen perusteella nettikaupasta houkuttelevan edullisen ilmalämpöpumpun. Yritys lupasi lähettää tilausvahvistuksen.
Sen sijaan posti toikin hänelle parin viikon kuluttua laskun.
Laskussa luki, että koko tuhannen euron kauppasumma piti maksaa kerralla ennen toimitusta. Mies ei maksanut laskua, vaan ryhtyi tutkimaan yrityksen taustoja.
Muun muassa nettikauppaa pyörittävän porilaisen Innoros Oy:n toimitusjohtajalla on takanaan konkurssi, ja hänen hallinnoimissaan yhtiöissä on maksuhäiriöitä.
Kuluttajavirasto tutkii parhaillaan porilaisyrityksen laskutuskäytäntöä. Kuluttajaviraston tiedotuspäällikkö Marianne Saine ei kommentoi keskeneräistä tapausta.
Hän kuitenkin muistuttaa, että markkinaoikeus kielsi 2002 Innoros Oy:tä keräämästä ennakkomaksuja grillikodista ja asetti 50000 euron uhkasakon.
Yritys peri kotaelementeistä tilauksen yhteydessä puolet kauppahinnasta ja loput toimitusviikolla. Markkinaoikeus kielsi käytännön, koska lain mukaan rakennuselementtien kaupassa yrittäjä ei saa periä ennakkomaksua ilman turvaavaa vakuutta.
Innoros jatkoi käytäntöä, ja markkinaoikeus tuomitsi sen maksamaan uhkasakon.
Saine muistuttaa, ettei ennakkomaksu saa olla ainoa maksuvaihtoehto kuluttajan ja yrityksen välisessä kaupassa. Vaihtoehtoja pitää olla, ja pääsääntö on aina maksun ja tavaran siirtyminen yhtä aikaa.
Kuluttajavirasto varoittaakin ihmisiä nettikaupassa vaadittavista ennakkomaksuista, koska netissä liikkuu yrityksiä, jotka keräävät ennakkomaksuja ja häviävät markkinoilta.
"Meille voi maksaa myös jälkivaatimuksella", Essi Rosendahl Innorosista vakuuttaa. "Meidän kanssamme sopimalla voi maksaa Kiitolinjan kuljettajalle tavaran saatuaan."
Yritys korostaa, että tavara toimitetaan heti, kun maksusuoritus näkyy yrityksen tilillä. Rosendahl pahoittelee asiakkaille koituneita pitkiä palveluaikoja, kun ilmalämpöpumppujen kauppa kävi ajoittain niin vilkkaasti, että kaikki asiakaspalvelulinjat tukkeutuivat. Jotkut asiakkaat valittivat seikasta Kuluttajavirastolle.
Innorosin lämpöpumppumyynnistä vastaava Johan Berglund toteaa, että lasku ja tilausvahvistus ovat heillä sama asia. "Tilaaja vahvistaa tilauksen maksamalla laskun. Jos hän haluaa perua sen, se ei ole mikään ongelma."
"Kun myimme aiemmin luotolla, meille tuli luottotappioita, eikä kukaan ollut niistä kiinnostunut. Emme ole budjetoineet luottoriskiä", Berglund toteaa.
Merja Ojansivu / Helsinngin Sanomat[/b]