Moniurahihnan kitinää
Moniurahihnan kitinää
Vaihdoin pari kuukautta sitten mersustani ensin moniurahihnan (by Veho) sekä sen lopuksi koko kiritinasetelman (by Motonet). Koska hihna selvästikin piti kitinää ja kiristin asetelmasta oli kiristinruuvin korvake lohjennut.
Vaan eipä kitinä mihinkään kadonnut. Motonetin kiristinasetelma oli sopi kyllä paikoilleen ihan hyvin mutta menikö nyt asennuksessa kuitenkin joku pieleen. Mitä pitää huomoida kun tuota kiristin asentelee? Vai pitääkö siellä joku muu ääntä?
Vaan eipä kitinä mihinkään kadonnut. Motonetin kiristinasetelma oli sopi kyllä paikoilleen ihan hyvin mutta menikö nyt asennuksessa kuitenkin joku pieleen. Mitä pitää huomoida kun tuota kiristin asentelee? Vai pitääkö siellä joku muu ääntä?
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
ex s202 -00
ex w124 -89
Jos hihnan kitinä lakkaa hetkeksi, kun suhauttaa siihen esim. spray-silikonia, vika todennäköisesti on hihnapyörästön linjauksessa. Jos olet jo vaihtanut kiristimen, tarkista muut hihnapyörät. Jos kitinä ei spraylla vaimene, kitinä tulee todennäköisesti muualta.
Omastani laturin hihnapyörä ei ollut samassa linjassa muiden pyörien kanssa ja aiheutti kitinän.
Omastani laturin hihnapyörä ei ollut samassa linjassa muiden pyörien kanssa ja aiheutti kitinän.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Jep, tuota linjaus asiaa mietin itsekin ja eilen sitten purin vielä kerran koko kiristinasetelman pois. Ennen purkamista tein huomioin (joka kyllä saattaa olla väärä) että kiristimen pyörä olisi hieman vinossa muihin pyöriin nähden.
Purin siis kiristimen kokonaan ja ihmettelin sitä aikani ja kun en nyt mitään näkyvää syytä löytänyt miksi pyörä olisi vinossa asensin pyörän takaisin. Kun kaikki oli paikoilaan ja tuli kiristyksen aika päätin että kiristän hihnaa vähän enemmän kuin ennen ja kas kummaa johtuiko siitä vai oliko aikaisemmassa asennuksessa jotakin pielessä joka tapauksessa nyt hihnapyörä näytti olevan paremassa asennossa ja suorassa muihin pyöriin nähden.
Tämän jälkeen koeajo (n. 30 km) ja kuuntelua ja ei hihna ainakaan vielä kitissyt.
Purin siis kiristimen kokonaan ja ihmettelin sitä aikani ja kun en nyt mitään näkyvää syytä löytänyt miksi pyörä olisi vinossa asensin pyörän takaisin. Kun kaikki oli paikoilaan ja tuli kiristyksen aika päätin että kiristän hihnaa vähän enemmän kuin ennen ja kas kummaa johtuiko siitä vai oliko aikaisemmassa asennuksessa jotakin pielessä joka tapauksessa nyt hihnapyörä näytti olevan paremassa asennossa ja suorassa muihin pyöriin nähden.
Tämän jälkeen koeajo (n. 30 km) ja kuuntelua ja ei hihna ainakaan vielä kitissyt.
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
ex s202 -00
ex w124 -89
No niin nyt jatkuu tämäkin aihe, eli:
Kitinä tuli taas pikku hiljaa takaisin ja nyt se on aika raivostuttava (naapurin äijä meinaan huomautti siitä kun ajoin ohi).
Rupesin sitteen taas tutkimaan asiaa tarkemmin ja totesin että vesipumpun urapyörä ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja veikkaus on että siitä se kirskunta johtuu.
Vesipumppu on n. puolitoistavuotta sitten vaihdettu ja hankittu Motonetistä
. Väljää ei pumpun akselissa ole eikä se vuoda, mutta näyttää että akseli olisi mahdollisesti tullut ulospäin ja samalla olisi tullut laippa johon pumpun urapyörä kiinnitetään.
En tiedä onko se mahdollista mitä sanoo asiantuntijat
Kitinä tuli taas pikku hiljaa takaisin ja nyt se on aika raivostuttava (naapurin äijä meinaan huomautti siitä kun ajoin ohi).
Rupesin sitteen taas tutkimaan asiaa tarkemmin ja totesin että vesipumpun urapyörä ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja veikkaus on että siitä se kirskunta johtuu.
Vesipumppu on n. puolitoistavuotta sitten vaihdettu ja hankittu Motonetistä

En tiedä onko se mahdollista mitä sanoo asiantuntijat

s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
ex s202 -00
ex w124 -89
Koitappa kääntää hihna pyörimään toiseen suuntaan. Olen joskus muun remontin yhteydessä pannut hihnan ns. väärinpäin ja saanut kuunnella melkoista kitinää . joka hihnaa kääntämällä on jälleen kadonnut. Olen kyllä myös joutunut hylkäämään ehjän näköisen hihnan kitinän vuoksi, joka hihnaa vaihtamalla on loppunut.
Itse taistelin samaisen ongelman kanssa hetki sitten ja konehan oli 2.3 m102.
Koitin myös kynttilää, hiljenihän se silloin mutta seuraavana aamuna taas kauhee kirskunta, ja se ääni on tosi kettumainen, tiedän!
Uusin sitten vielä toistamiseen sen hihnan, ja kiristimen asensin tällä kertaa erilailla kuin aikaisemmin ja siten sain sen hiljenemään. En tiedä onko ihan virallisesti se kiristäjä siellä nyt paikallaan, mutta ainakin kiristää ja on pysynyt hiljaa jo toista kuukautta..
Näin siis tein, hankala selittää mutta toivottavasti saat selvää.:
Hihnan ollessa irti, ja kiristimen pitkän tangon päässä oleva 13mm kannalla oleva "mutteri" kokonaan löysällä. Löysää kiristäjän keskellä oleva iso(oliko nyt 17 vai 19mm kannalla, en muista) pultti, ja käännä tässä vaiheessa kiristäjä kiristävään asentoon ja kiristä iso kiinnityspultti siihen.
Asenna hihna, samalla kiristäjää isolla meisselillä kammeten löysällepäin. Nythän siihen jää jäkitys päälle. Itse löysäsin ja kiristin sen muutamaan otteeseen, että sain sopivan kiristyksen hihnalle.
Ja sitten vielä kiristät sen 13mm mutterin päältä. Näin minä sain sen hiljaiseksi. Tiedä sitten, johtuiko siitä että uusein hihnan jo toistamiseen, vaiko tuosta kiristimen asennustyylistä. Mutta pääasia että hiljeni ja on vieläkin hiljaa. Käsittääkseni tuosta 13mm mutterista se varsinaisesti pitäisi kiristää mutta perkele omani ei hiljentynyt mitenkään, joten päätin kokeilla eri tyyliä asentaa kiristäjä paikoilleen.
Koitin myös kynttilää, hiljenihän se silloin mutta seuraavana aamuna taas kauhee kirskunta, ja se ääni on tosi kettumainen, tiedän!
Uusin sitten vielä toistamiseen sen hihnan, ja kiristimen asensin tällä kertaa erilailla kuin aikaisemmin ja siten sain sen hiljenemään. En tiedä onko ihan virallisesti se kiristäjä siellä nyt paikallaan, mutta ainakin kiristää ja on pysynyt hiljaa jo toista kuukautta..
Näin siis tein, hankala selittää mutta toivottavasti saat selvää.:
Hihnan ollessa irti, ja kiristimen pitkän tangon päässä oleva 13mm kannalla oleva "mutteri" kokonaan löysällä. Löysää kiristäjän keskellä oleva iso(oliko nyt 17 vai 19mm kannalla, en muista) pultti, ja käännä tässä vaiheessa kiristäjä kiristävään asentoon ja kiristä iso kiinnityspultti siihen.
Asenna hihna, samalla kiristäjää isolla meisselillä kammeten löysällepäin. Nythän siihen jää jäkitys päälle. Itse löysäsin ja kiristin sen muutamaan otteeseen, että sain sopivan kiristyksen hihnalle.
Ja sitten vielä kiristät sen 13mm mutterin päältä. Näin minä sain sen hiljaiseksi. Tiedä sitten, johtuiko siitä että uusein hihnan jo toistamiseen, vaiko tuosta kiristimen asennustyylistä. Mutta pääasia että hiljeni ja on vieläkin hiljaa. Käsittääkseni tuosta 13mm mutterista se varsinaisesti pitäisi kiristää mutta perkele omani ei hiljentynyt mitenkään, joten päätin kokeilla eri tyyliä asentaa kiristäjä paikoilleen.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Nyt taisi ongelman ydin löytyä eli:
Motonetin vesipumpusta oli jollakin kummalla tapaa urapyörän kiinnityslaippa päässyt liikkumaan akselilla ja sitä kautta vesipumpun urapyörä ei ollut enää samassa linjassa muiden urapyörien kanssa. Tämä oli kyllä itseasiassa nähtävissä kun vertasi kahta samanlaista vesipumppua vierekkäin sekä myöskin tietysti mittaamalla.
Pumppu oli jo yli vuoden vanha ja kuittia minulla ei pumpusta ollut mutta sain kuitenkin puolet hyvitystä kun vein vanhan pumpun Motonettiin.
Uutta vesipummpua en kuitenkaan enää Motonetista ostanut vaan hain alkuperäisen. Nyt ei enää kitkuta ja kitise
Motonetin vesipumpusta oli jollakin kummalla tapaa urapyörän kiinnityslaippa päässyt liikkumaan akselilla ja sitä kautta vesipumpun urapyörä ei ollut enää samassa linjassa muiden urapyörien kanssa. Tämä oli kyllä itseasiassa nähtävissä kun vertasi kahta samanlaista vesipumppua vierekkäin sekä myöskin tietysti mittaamalla.
Pumppu oli jo yli vuoden vanha ja kuittia minulla ei pumpusta ollut mutta sain kuitenkin puolet hyvitystä kun vein vanhan pumpun Motonettiin.
Uutta vesipummpua en kuitenkaan enää Motonetista ostanut vaan hain alkuperäisen. Nyt ei enää kitkuta ja kitise

s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
ex s202 -00
ex w124 -89
Onneksi joku muukin on kokenut saman, koska en millään meinannut uskoa että kitinä voisi johtua että laittaa hihnan eripäin kuin aikaisemmin.peehoo7 kirjoitti:Koitappa kääntää hihna pyörimään toiseen suuntaan. Olen joskus muun remontin yhteydessä pannut hihnan ns. väärinpäin ja saanut kuunnella melkoista kitinää . joka hihnaa kääntämällä on jälleen kadonnut.
Onko jollain jotain hyvää perustelua mistä oikein johtuu?
Täällä sama v-mäinen kitinä. Millä olette tuon linjauksen kattonut, näkeekö siinä heiton. Hihnapyörät ja niiden laakerit on ok, kiristin on purettu,putsattu ja rasvattu ja sekin päällisin puolin näyttää olevan ok. Kun rupesi ekan kerran ujeltaan, ostin motonetistä uuden remmin. Pari päivää hiljaa ja sama laulu. Tässä välissä kokeilin myös vettä, sillä hiljeni heti. Silikonilla muutamaksi minuutiksi ja kitkaspraylla äänen sai tuplattua. Luin täältä että jotkut ' halpisremmit ' on ujeltanut muillakin joten a-tarvike liikkeeseen ja ' laaturemmi'. 10 kk ja 18,5 tkm oli hiljaiseloa kunnes se taas viime viikolla alkoi. Mielestäni linjauksessa ei pitäisi olla häikkää, ja kun putken kanssa kuuntelee ääni tuntuisi keskittyvän eniten kiristimen tienoille. Vaan kun siitä en löydä vikaa. Millä muuten linjausta saa edes muutettua tai mistä se voi muuttua jos kaikki osat remmin matkalla ovat ehjiä. Täytynee kokeilla tuota remmin kääntämistä mutta ei kai se nyt viittä kertaa voi väärinkään mennä...
- Cupee o Upee
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe 22.09.2006 18:14
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
Sun tarttee hankkia hihnalle automaattirasvariCupee o Upee kirjoitti:Sama homma itelläkin, puol vuotta pitäny kertaviikkoon suhuttaa spräytä hihnan vaihdon jälkeen ja konehuone sen näkönen..
tarpeeks tekkee ni siihen tottuu..

Isukin Transporter kävi jakoremmin vaihdossa puolisen vuotta sitten, siitä alkoi hihnan kitinä. Jonkin aikaa sitä kuunneltiin, kunnes oli aikaa etsiä syy.
Löytyi heti kun kurkkas auton alle. yksi hihnapyörä (en muista enää mikä) oli laitettu takaisin väärin päin. Kolmella pultilla keskiössä kiinni ja sehän käy kummin päin vain. Väärin päin vain linja heittää 1.5 uraa. Pyörä toisinpäin ja sen jälkeen on pysynyt hiljaa.
Omassa Sprinterissä oli kolinaa ja kitinää, jotka korjaantuivat kiristimen iskarin vaihdolla.