Kysymyksiä sprintteristä
Kysymyksiä sprintteristä
Hei
Meillä on perheyrityksessämme 98 vai olikohan 99 vuoden maxi mallin eli c luokkaan menevä sprintteri(paripyörät takana) ja kysymys kuuluu että kannattaako alkaa vaihtamaan isompia renkaita,tämän hetkinen koko on 205/70 15" rengas ja ollaan mietitty isompaa rengasta(16") koska autossa on kierrokset aika korkealla ajossa ja se ei tietenkään ole hyväksi koneelle.
toki kone ei huutaisi niin paljoa mutta kun satumme omaavaan yhden kappaleen työntekijöitä joka huudattaa sitä 100km/h vaikka ohjeistusta on tapahtunut usemman kerran. sanoivat veholla että ei kannata lähtä muuttamaan kokoa koska abs ei kuulema toimisi kunnolla sen jälkee ja piirturin joutuisi säätämään uudestaan. noh soitettua toiseen paikkaan eräs herra taas kumosi nuo väitteet=)
eli sanokaapas viisaampina että voiko/kannattaako tuota kokoa muuttaa vai millä muulla tuon auton saisi säilymään ehjänä tulevaisuudessa, oisko ideoita jonkunäköiseen rajottimeen jolla sais rajoitettua tuota nopeutta vaikka?
Meillä on perheyrityksessämme 98 vai olikohan 99 vuoden maxi mallin eli c luokkaan menevä sprintteri(paripyörät takana) ja kysymys kuuluu että kannattaako alkaa vaihtamaan isompia renkaita,tämän hetkinen koko on 205/70 15" rengas ja ollaan mietitty isompaa rengasta(16") koska autossa on kierrokset aika korkealla ajossa ja se ei tietenkään ole hyväksi koneelle.
toki kone ei huutaisi niin paljoa mutta kun satumme omaavaan yhden kappaleen työntekijöitä joka huudattaa sitä 100km/h vaikka ohjeistusta on tapahtunut usemman kerran. sanoivat veholla että ei kannata lähtä muuttamaan kokoa koska abs ei kuulema toimisi kunnolla sen jälkee ja piirturin joutuisi säätämään uudestaan. noh soitettua toiseen paikkaan eräs herra taas kumosi nuo väitteet=)
eli sanokaapas viisaampina että voiko/kannattaako tuota kokoa muuttaa vai millä muulla tuon auton saisi säilymään ehjänä tulevaisuudessa, oisko ideoita jonkunäköiseen rajottimeen jolla sais rajoitettua tuota nopeutta vaikka?
Re: Kysymyksiä sprintteristä
Ei se renkaan säteen muutos niin paljoa vaikuta, jotta sillä saisi kierroslukurajoituksen jollekin klopille tehtyä. Se oppi pitää takoa sinne kaaliin ihan jotain muuta kautta, koivuniemenherra ei toimi mutta varmaankin joku vastuusiirto toimii.
Minulla on halkaisija kasvatettu 30 mm, joka alkaa olla ehdoton maksimi, en edes huomannut mitään eroa kierroksissa, ajelen sitä samaa 110 km/h mittarinäyttöä mitä ennekin, mutta ennen todellinen nopeus oli 107 ja nyt se on 112.
Tuo kolme senttiä halkaisijassa on aikas paljon kun rupeaa katsomaan miten rengas mahtuu siellä olemaan, mutta kierroksiin se tosiaan vaikuttaa kohtuu vähän. Pumpusta saa kyllä vetävät kierrokset niin alas, ettei tule ylinopeuksia ajeltua, samalla katoaa täysin auton käytettävyys, ei sille voi mitään kun ei ole sitä elektronista huippunopeusrajoitinta.
Suuremmalla renkaan _halkaisijalla_ (vanteen halkaisija ei liity tähän) siis helpotat ajamaan ylinopeutta kun pumpun rajoitin ei tule niin pian vastaan. Se dieselin vääntö kyllä jaksaa mennä aina rajoittimelle saakka.
Minulla on halkaisija kasvatettu 30 mm, joka alkaa olla ehdoton maksimi, en edes huomannut mitään eroa kierroksissa, ajelen sitä samaa 110 km/h mittarinäyttöä mitä ennekin, mutta ennen todellinen nopeus oli 107 ja nyt se on 112.
Tuo kolme senttiä halkaisijassa on aikas paljon kun rupeaa katsomaan miten rengas mahtuu siellä olemaan, mutta kierroksiin se tosiaan vaikuttaa kohtuu vähän. Pumpusta saa kyllä vetävät kierrokset niin alas, ettei tule ylinopeuksia ajeltua, samalla katoaa täysin auton käytettävyys, ei sille voi mitään kun ei ole sitä elektronista huippunopeusrajoitinta.
Suuremmalla renkaan _halkaisijalla_ (vanteen halkaisija ei liity tähän) siis helpotat ajamaan ylinopeutta kun pumpun rajoitin ei tule niin pian vastaan. Se dieselin vääntö kyllä jaksaa mennä aina rajoittimelle saakka.
Re: Kysymyksiä sprintteristä
ei tässä suoranaisesti olla kierrolukurajoitinta tekemässä mutta sais kierroksia vähän alemmas edes tolla renkaan vaihdolla mutta se voi olla että vanhalla koolla jatketaan.. se o muute nainen tässä tapauksessa..ja kierrättää niin maan prkl kovasti kiihdytyksissäkin vaan on niin kova luinen ettei usko/tajua.
Re: Kysymyksiä sprintteristä
Naiset ja elämä one3kka kirjoitti:niin kova luinen ettei usko/tajua.

Automaattivaihteisto olisi toimiva ratkaisu...mutta ei niistä kierroksista kannata välittää. Olikos tuo nyt cdi vai rivipumppukone, no kumpi vain niin kyllä se kierroksia kestää enemmän mitä se pumppu antaa ryntäyttää. Sun pitäs kuunnella joskus kun Mauri tai muut ST-autoilijat käyttävät kierroksia niin huomaat miten pienillä vakioautossa ajellaan, ja nuo ST-autot ovat kuitenkin sisäiseltä rakenteeltaan yleensä aivan vakiomooottoreita.
Renkaan halkaisijan muutos ei muuten aiheuta ongelmia kunhan kaikki 4 (tai siis 6) rengasta ovat samanlaisia. Sanokoot Veholla mitä sanovat. Uskoisin, että nopeusmittarinäytönkin saa tehtyä helposti softaamalla kuntoon (maksaa Veholla tietty mansikoita, mutta on niitä vehkeitä muillakin käytössä).
Netistä löytyy laskuri, jolla voi laskea paljonko nopeus muuttuu, no eipä tuo ole vaikea itsekkään laskea. AKE:lla on sitten sanansa sanottavana paljonko saa muuttaa halkaisijaa (eli 51 mm), ja muutoskatsastustan on sitten selviö suuremmissa muutoksissa. Niin muuten 16 tuumaa ja 215 leveyttä samalla profiililla niin voisi halkaisija olla vähän passeli.
Re: Kysymyksiä sprintteristä
Elä huoli, ei se hajoa. Itse ajelin muutamia vuosia, tosin useammilla Sprinttereillä ja kokoajan kaasupohjassa, eikä kiihdytykset olleet mitään leppoisia. Kilometrejä vuoteen kymmeniätuhansia. Kuhan öljyä on koneessa ja ei ihan kylmiltään vetele, niin kyllä se siintä..e3kka kirjoitti:ei tässä suoranaisesti olla kierrolukurajoitinta tekemässä mutta sais kierroksia vähän alemmas edes tolla renkaan vaihdolla mutta se voi olla että vanhalla koolla jatketaan.. se o muute nainen tässä tapauksessa..ja kierrättää niin maan prkl kovasti kiihdytyksissäkin vaan on niin kova luinen ettei usko/tajua.
Lastit oli itsellään yleensä ihan järkyttäviä, eli mentiin kokoajan ihan rajoilla (ellei yli...). Ajot kaupungissa pääsääntöisesti taikka asutusalueilla. Mitään vikoja ei ollu, ovat kuitenkin tehty aika raskas rakenteisiksi. Samaa käyttöä ei sitten taas Jumperit ym kestäneet..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Kysymyksiä sprintteristä
joo no hyvä tietää, vaikka ei se minun pussista ole poissa jos se hajoaa,nimittäin auto on perheyrityksemme ja itse en tällä hetkellä ole toiminnassa mukana mutta sinänsä aika "läheinen" asia kun puuhaan noitten kanssa peru puunausten kanssa.PT kirjoitti:Elä huoli, ei se hajoa. Itse ajelin muutamia vuosia, tosin useammilla Sprinttereillä ja kokoajan kaasupohjassa, eikä kiihdytykset olleet mitään leppoisia. Kilometrejä vuoteen kymmeniätuhansia. Kuhan öljyä on koneessa ja ei ihan kylmiltään vetele, niin kyllä se siintä..e3kka kirjoitti:ei tässä suoranaisesti olla kierrolukurajoitinta tekemässä mutta sais kierroksia vähän alemmas edes tolla renkaan vaihdolla mutta se voi olla että vanhalla koolla jatketaan.. se o muute nainen tässä tapauksessa..ja kierrättää niin maan prkl kovasti kiihdytyksissäkin vaan on niin kova luinen ettei usko/tajua.
Lastit oli itsellään yleensä ihan järkyttäviä, eli mentiin kokoajan ihan rajoilla (ellei yli...). Ajot kaupungissa pääsääntöisesti taikka asutusalueilla. Mitään vikoja ei ollu, ovat kuitenkin tehty aika raskas rakenteisiksi. Samaa käyttöä ei sitten taas Jumperit ym kestäneet..
kyllä nuo näkyy olevan meilläkin hyviä lasteja välillä.. tuossa mallissa on vielä paikat kuudelle niin takatilaa on jäänyt vähän vähemmäksi mutta kyllä 412 jaksaa;)
käytin imusarjalle menevän putken pois huvikseen, kyllä sieltä öltsyä lähti ku sipasi sormella, mutta ei lienee noin vähäinen vaarallista..
talvella olisi tarkoitus vähän varustella käyttöömme paremmin tuota, mm. uusi väliseinä, hyllyä lyhentää, asentaa paremmat kuormansidonta koukut(vehon asentamat oli surkeat) lisäksi pitäs saada katolle vähän vilkkuvaloa ja teippaukset kylkiin.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Tosi on, ei renkaan halkaisijan vaihtaminen vaikuta ABS:n toimintaan mutta kaikki renkaat pitää vaihtaa kerralla saman kokoisiksi, kavarini osti vanhanmallisen 112cdi viton jossa oli takana hiukan leveämmät renkaat kuin edessä, pienessäkin töyssyssä abs ja ajovakavuudenb hallinta oli itsetään pelissä.
Toinen kaverini osti sprinteriinsä 16" alut, sopien renkaiden tarjonta on todella vähäistä ja hinnat huomattavasti korkeammat. Mielestäni ei kannata vaihtaa.
Tutullani on useita vastaavia 412 sprintereitä, osaa niistä ajelee melkoiset bensatennarit. Parhaalla on ajettu jo yli 800tkm lman isompia murheita joten ei kierrättäminen konetta vähällä riko.
Toinen kaverini osti sprinteriinsä 16" alut, sopien renkaiden tarjonta on todella vähäistä ja hinnat huomattavasti korkeammat. Mielestäni ei kannata vaihtaa.
Tutullani on useita vastaavia 412 sprintereitä, osaa niistä ajelee melkoiset bensatennarit. Parhaalla on ajettu jo yli 800tkm lman isompia murheita joten ei kierrättäminen konetta vähällä riko.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Rengaskoon muutoksella et voi "ongelmaasi" korjata.
Jos laitat autoon isommat renkaat, kone ei tietenkään kierrä niin paljon 100 todellisessa nopeudessa kuin ennen.
Mainitsemasi kuljettaja ajanee kuitenkin edelleen 100 mittarinopeutta jolloin kierrokset ovat entisenlaiset - siihen rengaskoon muutos ei vaikuta...
Jos laitat autoon isommat renkaat, kone ei tietenkään kierrä niin paljon 100 todellisessa nopeudessa kuin ennen.
Mainitsemasi kuljettaja ajanee kuitenkin edelleen 100 mittarinopeutta jolloin kierrokset ovat entisenlaiset - siihen rengaskoon muutos ei vaikuta...
wiimax.fi
Noin se dealer sen ilmaisi yksinkertaisen kauniisti mitä tuolla ylhäällä yritin selittäädealer kirjoitti:<...>siihen rengaskoon muutos ei vaikuta...


Renkaita sai mukavasti kotiin kuljetettuna tuolta www.rengas-online.com palvelusta. Suomen rengasliikkeistä kun yritin löytää tuommosta vähän kantavampaa rengasta niin ei onnistunut, eikä edes helposti saanut tietää mitä tulisi maksamaan tilaamalla.
Tietääkös dealer pystyykö sen nopeusmittarin kalibroimaan vaikkapa starilla tai boshin testerillä ? [Siis Vitossa, no tuossa sprinnterissä taitaa olla sama järjestelmä]
Ei Vitoon kuulu mitkään pakettiauton rekaat vaan 95+ (tai 96+) kantavuuden omaavat renkaat.
Eihän nuo C renkaat edes toimi kun nopeus on 190 kmh.
Tässä yksi: Nokia HKPL 2 205/70 R15 95T bespiked,
mutta mää ajelisin kyllä kitkoilla, on tuo Vito niin hyvä ajaa talvellakin...mutta mää olenkin Varsinais-Suomesta.
Eihän nuo C renkaat edes toimi kun nopeus on 190 kmh.
Tässä yksi: Nokia HKPL 2 205/70 R15 95T bespiked,
mutta mää ajelisin kyllä kitkoilla, on tuo Vito niin hyvä ajaa talvellakin...mutta mää olenkin Varsinais-Suomesta.
Mulla on rekisteriotteessa kantavuusluokka 100.
Tuolla moottoritien katveessa tiehallinnon loistavan hoito-organisaation ulottumattomissa kun asuu ja sieltä päivittäin ihmisten ilmoille (ja toisinaan saloon) itsensä kun kampeaa, niin ei paljon nastaton kitkakumi käy edes mielessä.
Ei taida tuolla keski-euroopassa paljon olla kysyntää piikkipyörillä, kun hintapolitiikka on tuommonen. (on se uskomatonta, että euromaster on halvempi kuin nettifirma...
)
Nim. huonosta kumista saa kärsiä koko kylä (ainakin keskim. 75 vuotta)
Tuolla moottoritien katveessa tiehallinnon loistavan hoito-organisaation ulottumattomissa kun asuu ja sieltä päivittäin ihmisten ilmoille (ja toisinaan saloon) itsensä kun kampeaa, niin ei paljon nastaton kitkakumi käy edes mielessä.

Ei taida tuolla keski-euroopassa paljon olla kysyntää piikkipyörillä, kun hintapolitiikka on tuommonen. (on se uskomatonta, että euromaster on halvempi kuin nettifirma...

Nim. huonosta kumista saa kärsiä koko kylä (ainakin keskim. 75 vuotta)

Miksi ?vanttom kirjoitti:Mulla on rekisteriotteessa kantavuusluokka 100.
Paljonko sulla oikein siinä on kantavuutta / akseli, ei normi Vito tuollaista kantavuutta tarvitse, toki tuo 100 on laillinen ihan kuten tuo 101 mulla kesärenkaissa, mutta 95 tai 96 pitäisi riittää.
Pitää vain valkata leveämpää


kappasvaan ja kundesvaan
... kun tuossa uudessa rekisteriotteessa onkin kirjattu toinenkin rengaskoko 215/65-15 ja kantavuus 96. Vanhassa lapussa oli vaan 195/70R15C ja kantavuusluokka 100.... mielenkiintoista...
talvirenkaita en kyllä meinaa 195:ttä leveampää laittaa alle...
kantavuus näkyy olevan 2600-1710kg.
Renkaista tuli todettua semmonenkin asia, että aiemmin vähän joka liike yritti myydä continetalia, mutta nyt piti ihan kysyä maahantuojalta, että missä niitä oikeen myydään, kun kukaan ei mainosta eikä weppi-sivuillakaan koko merkkiä mainita. Lieköhän tuolla TM:n "doping-testillä" osuutta asiaan...?

talvirenkaita en kyllä meinaa 195:ttä leveampää laittaa alle...
kantavuus näkyy olevan 2600-1710kg.
Renkaista tuli todettua semmonenkin asia, että aiemmin vähän joka liike yritti myydä continetalia, mutta nyt piti ihan kysyä maahantuojalta, että missä niitä oikeen myydään, kun kukaan ei mainosta eikä weppi-sivuillakaan koko merkkiä mainita. Lieköhän tuolla TM:n "doping-testillä" osuutta asiaan...?
