124 Takapyörätuennan varret

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

124 Takapyörätuennan varret

Viesti Kirjoittaja miksei »

katsastusmies löysi väljän aurauksensäätötangon takaa kummaltakin puolelta. Komeasti oli sivuttaisheiluntaa renkaissa, siitä varmaankin johtui soutaminen tiellä. Kannattaako vaihtaa kaikki tangot kerrallaan vai siirtääkö toisten tankojen vaihtoa myöhemmäksi? Noi kun vaihtaa pitää aurauskulmat kuitenkin tarkistuttaa, ei taida muiden tankojen kanssa samaa tarvita tehdä? Autolla tietä jo 470tkm takana joten siellä on odotettavissa huoltotöitä jonkin verran.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kaikki tangot uusiksi ja alatuki varsien ulommat nivelet myös. Ja ne taka-apurungon ja korin väliset etummeiset kumit myös. Et usko autoa enää samaksi :!: :D
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Ne etummaiset kumit on laitettu kuukausi sitten ja vanhat oli aivan riekaleina. Taitaa se olla vaan paree kun kerralla tekee kunnolla kaikki uusiksi, kuitenkin osat maksaa joku 300e. Aattelin vaan jos niistä olis joku tanko ollut muita herkempi kulumaan...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on just se "auraustanko" joka menee ensin.
Taka-alatukivarren ulommat helat on myös heikohkot.
wiimax.fi
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Auraustanko" on se missä on toisessa päässä semmoinen nivelnuppi kuin eturaidetangossakin, ja toisessa päässä pulttikiinnitys josta voi säätää aurausta.

Kaikkia varsia on nähty väljänä, tosin niitä etu-ylä- harvemmin.
wiimax.fi
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Siis auraustangon vaihdolla pääsee pitkästi eteenpäin. Muissa tangoissa ei ollut mitään sanomista. Onko kokemusta miten vaikea itse on säätää aurauskulmat kuntoon vaihdon jälkeen? Jos jollakin suoralla listalla renkaan kyljestä ottais mittaa etupyörään ja sen suhteen laittais samaan mitä on ollut?
Auraustankohan se on, tulee edestä hieman alaviistoon taaksepäin ylös kii, pallonivel navan puoleisessa päässä ja pultti toisessa?
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

tankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

ei kannata kaikkia vaihtaa -waste of time, waste of money

auraustangon ja pyöränsuuntaus-kulkee ku juna taas
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä kannata jättää omien säätöjen varaan.
wiimax.fi
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mullakin oli taannoin toinen auraustanko sökö kuskin puolelta.
Muistan elävästi kuinka auto oli todella paha pideltävä kovalla sivutuulella Lahdentiellä :shock:
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
EzKo kirjoitti:Mullakin oli taannoin toinen auraustanko sökö kuskin puolelta.
Muistan elävästi kuinka auto oli todella paha pideltävä kovalla sivutuulella Lahdentiellä :shock:
Itsekin ostin ko. tukitankosatsin kesän edellä. En kuitenkaan kerinnyt sitä itse kesällä asentamaan ja tuo talli alkaa sen verran kylmetä, joten varasin pajalta ajan huomiselle. Saapi nähdä muuttuuko ajettavuus mutta onpahan niiden puolesta mieli keveämpi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joku kyseli kuvaa takapään puslista :

http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/takapaa.jpg
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lmfmis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.09.2005 16:01

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Roisto kirjoitti:Terve,
EzKo kirjoitti:Mullakin oli taannoin toinen auraustanko sökö kuskin puolelta.
Muistan elävästi kuinka auto oli todella paha pideltävä kovalla sivutuulella Lahdentiellä :shock:
Itsekin ostin ko. tukitankosatsin kesän edellä. En kuitenkaan kerinnyt sitä itse kesällä asentamaan ja tuo talli alkaa sen verran kylmetä, joten varasin pajalta ajan huomiselle. Saapi nähdä muuttuuko ajettavuus mutta onpahan niiden puolesta mieli keveämpi.
Kerroppa kokemuksista, eli kuinka kauan meni, oliko juuttuneita muttereista yms vastoinkäymisiä.

Pitäisi itsekkin tehdä sama harjoitus....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

JOO, PaHa. Se se on. :D

Helppo tutkia; perä koholle ja vääntele rattaasta.
Ei välystä = terveet hamp :shock: eikun tangot.
wiimax.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
lmfmis kirjoitti:Kerroppa kokemuksista, eli kuinka kauan meni, oliko juuttuneita muttereista yms vastoinkäymisiä.
Viime torstaina käytin siis kotteroa pajalla. Takapäähän vaihdettiin nippu tukitankoja ja jouset.

Reilu pari tuntia hommassa meni. Pultitkaan eivät olleet kovin tiukassa ja mitään ei tarvinnut rälläköidä. Jotain pulttiongelmaa kuitenkin oli. Ilmeisesti kaikissa tangoissa ei tullut kaikkia pultteja mukana, joten joitakin tankoja täytyi asentaa vanhoilla pulteilla. Muuten tuossa ei mitään mutta Mersun alkuperäisissä tangoissa on navan puolen reiät halkaisijaltaan 13 mm:n, kun taas Lemförderin tankojen molemmissa päissä on 12 mm:n reiät. Nuo Lemförderin ohuemmat pultit sovitetaan napaan semmoisilla ohkaisilla holkeilla. Yhteen tankoon jouduttiin siis poraamaan isompi reikä, että vanha pultti saatiin siitä läpi. Raidetangot laitettiin alle myös vanhoilla pulteilla, koska niissä ei ollut mitään vikaa. Perjantaina käytin autoa pyörien suuntauksessa ja hommassa meni n. 10 minuuttia. Kuulemma oli ensimmäinen Mersu, johon ei mitään tarvinnut säätää. :D

Takajousetkin uusattiin samalla, koska vanhat jouset olivat jo aika väsyneet. Jos tasonsäätöventtiilistä kääntämällä päästi paineet pois, niin takapää tippui aika alas. Perä nousi kuitenkin arvoitua enemmän (2-nappulaiset kumit). Pitänee joskus vaihtaa alle yhdellä nappulalla olevat kumit. Nyt perä painuu kuormattaessa remonttia edeltävälle tasolle. Kun moiseen ei ole tottunut niin tuntuu oudolta, kun isompi kaveri kömpii takapenkille ja perä niiaa. :D Pitää jossain välissä säätää.

Auto tuntuu taas vähän jämäkämmältä. Pariin päivään ei tosin ole ollut oikein kunnon sivutuulta, että olisi kunnolla päässyt testaamaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin