124 Takapyörätuennan varret
124 Takapyörätuennan varret
katsastusmies löysi väljän aurauksensäätötangon takaa kummaltakin puolelta. Komeasti oli sivuttaisheiluntaa renkaissa, siitä varmaankin johtui soutaminen tiellä. Kannattaako vaihtaa kaikki tangot kerrallaan vai siirtääkö toisten tankojen vaihtoa myöhemmäksi? Noi kun vaihtaa pitää aurauskulmat kuitenkin tarkistuttaa, ei taida muiden tankojen kanssa samaa tarvita tehdä? Autolla tietä jo 470tkm takana joten siellä on odotettavissa huoltotöitä jonkin verran.
Siis auraustangon vaihdolla pääsee pitkästi eteenpäin. Muissa tangoissa ei ollut mitään sanomista. Onko kokemusta miten vaikea itse on säätää aurauskulmat kuntoon vaihdon jälkeen? Jos jollakin suoralla listalla renkaan kyljestä ottais mittaa etupyörään ja sen suhteen laittais samaan mitä on ollut?
Auraustankohan se on, tulee edestä hieman alaviistoon taaksepäin ylös kii, pallonivel navan puoleisessa päässä ja pultti toisessa?
Auraustankohan se on, tulee edestä hieman alaviistoon taaksepäin ylös kii, pallonivel navan puoleisessa päässä ja pultti toisessa?
tankojen vaihto
ei kannata kaikkia vaihtaa -waste of time, waste of money
auraustangon ja pyöränsuuntaus-kulkee ku juna taas
auraustangon ja pyöränsuuntaus-kulkee ku juna taas
Terve,
t.
Risto
Itsekin ostin ko. tukitankosatsin kesän edellä. En kuitenkaan kerinnyt sitä itse kesällä asentamaan ja tuo talli alkaa sen verran kylmetä, joten varasin pajalta ajan huomiselle. Saapi nähdä muuttuuko ajettavuus mutta onpahan niiden puolesta mieli keveämpi.EzKo kirjoitti:Mullakin oli taannoin toinen auraustanko sökö kuskin puolelta.
Muistan elävästi kuinka auto oli todella paha pideltävä kovalla sivutuulella Lahdentiellä
t.
Risto
E500 – 211.070
Kerroppa kokemuksista, eli kuinka kauan meni, oliko juuttuneita muttereista yms vastoinkäymisiä.Roisto kirjoitti:Terve,Itsekin ostin ko. tukitankosatsin kesän edellä. En kuitenkaan kerinnyt sitä itse kesällä asentamaan ja tuo talli alkaa sen verran kylmetä, joten varasin pajalta ajan huomiselle. Saapi nähdä muuttuuko ajettavuus mutta onpahan niiden puolesta mieli keveämpi.EzKo kirjoitti:Mullakin oli taannoin toinen auraustanko sökö kuskin puolelta.
Muistan elävästi kuinka auto oli todella paha pideltävä kovalla sivutuulella Lahdentiellä
Pitäisi itsekkin tehdä sama harjoitus....
Terve,
Reilu pari tuntia hommassa meni. Pultitkaan eivät olleet kovin tiukassa ja mitään ei tarvinnut rälläköidä. Jotain pulttiongelmaa kuitenkin oli. Ilmeisesti kaikissa tangoissa ei tullut kaikkia pultteja mukana, joten joitakin tankoja täytyi asentaa vanhoilla pulteilla. Muuten tuossa ei mitään mutta Mersun alkuperäisissä tangoissa on navan puolen reiät halkaisijaltaan 13 mm:n, kun taas Lemförderin tankojen molemmissa päissä on 12 mm:n reiät. Nuo Lemförderin ohuemmat pultit sovitetaan napaan semmoisilla ohkaisilla holkeilla. Yhteen tankoon jouduttiin siis poraamaan isompi reikä, että vanha pultti saatiin siitä läpi. Raidetangot laitettiin alle myös vanhoilla pulteilla, koska niissä ei ollut mitään vikaa. Perjantaina käytin autoa pyörien suuntauksessa ja hommassa meni n. 10 minuuttia. Kuulemma oli ensimmäinen Mersu, johon ei mitään tarvinnut säätää.
Takajousetkin uusattiin samalla, koska vanhat jouset olivat jo aika väsyneet. Jos tasonsäätöventtiilistä kääntämällä päästi paineet pois, niin takapää tippui aika alas. Perä nousi kuitenkin arvoitua enemmän (2-nappulaiset kumit). Pitänee joskus vaihtaa alle yhdellä nappulalla olevat kumit. Nyt perä painuu kuormattaessa remonttia edeltävälle tasolle. Kun moiseen ei ole tottunut niin tuntuu oudolta, kun isompi kaveri kömpii takapenkille ja perä niiaa.
Pitää jossain välissä säätää.
Auto tuntuu taas vähän jämäkämmältä. Pariin päivään ei tosin ole ollut oikein kunnon sivutuulta, että olisi kunnolla päässyt testaamaan.
t.
Risto
Viime torstaina käytin siis kotteroa pajalla. Takapäähän vaihdettiin nippu tukitankoja ja jouset.lmfmis kirjoitti:Kerroppa kokemuksista, eli kuinka kauan meni, oliko juuttuneita muttereista yms vastoinkäymisiä.
Reilu pari tuntia hommassa meni. Pultitkaan eivät olleet kovin tiukassa ja mitään ei tarvinnut rälläköidä. Jotain pulttiongelmaa kuitenkin oli. Ilmeisesti kaikissa tangoissa ei tullut kaikkia pultteja mukana, joten joitakin tankoja täytyi asentaa vanhoilla pulteilla. Muuten tuossa ei mitään mutta Mersun alkuperäisissä tangoissa on navan puolen reiät halkaisijaltaan 13 mm:n, kun taas Lemförderin tankojen molemmissa päissä on 12 mm:n reiät. Nuo Lemförderin ohuemmat pultit sovitetaan napaan semmoisilla ohkaisilla holkeilla. Yhteen tankoon jouduttiin siis poraamaan isompi reikä, että vanha pultti saatiin siitä läpi. Raidetangot laitettiin alle myös vanhoilla pulteilla, koska niissä ei ollut mitään vikaa. Perjantaina käytin autoa pyörien suuntauksessa ja hommassa meni n. 10 minuuttia. Kuulemma oli ensimmäinen Mersu, johon ei mitään tarvinnut säätää.

Takajousetkin uusattiin samalla, koska vanhat jouset olivat jo aika väsyneet. Jos tasonsäätöventtiilistä kääntämällä päästi paineet pois, niin takapää tippui aika alas. Perä nousi kuitenkin arvoitua enemmän (2-nappulaiset kumit). Pitänee joskus vaihtaa alle yhdellä nappulalla olevat kumit. Nyt perä painuu kuormattaessa remonttia edeltävälle tasolle. Kun moiseen ei ole tottunut niin tuntuu oudolta, kun isompi kaveri kömpii takapenkille ja perä niiaa.

Auto tuntuu taas vähän jämäkämmältä. Pariin päivään ei tosin ole ollut oikein kunnon sivutuulta, että olisi kunnolla päässyt testaamaan.
t.
Risto
E500 – 211.070