Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!
Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!
Vaihdoinpa tuossa "uuden" perän.Hiljainen on eikä väljääkään ole.Ainoa vika vain ettei ASD toimi.Valo ei pala,mutta asfaltilla kun hieman testasin niin ei lyö lukkoa päälle.Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.
Eli pitääkö ilmata,käsittääkseni pitäisi ilmata itsensä?Muutenkin perässä oleva lukko tuntui "löysemmälle" kuin vanhassa,käsin pyöritellessä vanhassa oli enemmän vastusta vetoaskekeiden välilllä.No onneksi perässä on vaihtotakuu,ärsyttää vain vaihdella noita periä turhaan...
Eli pitääkö ilmata,käsittääkseni pitäisi ilmata itsensä?Muutenkin perässä oleva lukko tuntui "löysemmälle" kuin vanhassa,käsin pyöritellessä vanhassa oli enemmän vastusta vetoaskekeiden välilllä.No onneksi perässä on vaihtotakuu,ärsyttää vain vaihdella noita periä turhaan...
Viimeksi muokannut AM, To 29.09.2005 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niin siis valo pelaa niinkuin pitääkin.
Tänään jaksoin sen verran käväistä auton alla että kurkistin ilmaruvin paikkaa....On kyllä semmoisessa välissä että ei ihan helppo homma.Ainakaan jos käsistään yhtään tykkää...Pyörivien vetarin ja kardaanin välistä käsi perän päälle
Olisiko mahdollista jostain esim. releestä kytkeä asd:tä päälle?Toinen vaihtoehto on sitten rakennella avain jolla ei tarvitse käsiä turhan lähelle tunkea...
Tänään jaksoin sen verran käväistä auton alla että kurkistin ilmaruvin paikkaa....On kyllä semmoisessa välissä että ei ihan helppo homma.Ainakaan jos käsistään yhtään tykkää...Pyörivien vetarin ja kardaanin välistä käsi perän päälle

Olisiko mahdollista jostain esim. releestä kytkeä asd:tä päälle?Toinen vaihtoehto on sitten rakennella avain jolla ei tarvitse käsiä turhan lähelle tunkea...
No niin,kyllähän Dealer ja Robert Bosh oli oikeassa.Paineet tuli perään
ja öljyäkin suihkusi.Mutta asd ei vaan alkanut pitämään.Harmi kyllä satoi vähäsen,märällä asfaltilla testaaminen hankalempaa...Mutta ei kuitenkaan toimi niinkuin entinen,tuo normaali 30% lukko tuntuu kuitenkin toimivan,
Mitähän sitten...pitää varmaan kokeilla ilmata uudestaan,mitäs tuommonen ASD systeemi pitää sisällään?Voisikohan siellä olla jotain rikki/jumissa?Takuuseenhan tuo perä menee jos ei toimi,mutta ärsyttää turhan vaihdella...

Mitähän sitten...pitää varmaan kokeilla ilmata uudestaan,mitäs tuommonen ASD systeemi pitää sisällään?Voisikohan siellä olla jotain rikki/jumissa?Takuuseenhan tuo perä menee jos ei toimi,mutta ärsyttää turhan vaihdella...
Voisko siellä olla vieläkin ilmaa tai olisko ollut väärät öljyt ennen kuin laitoit se paikoilleen. Kyllähän tommonen asd systeemi pitäis toimia vaikka kitkalevyt kuluukin Kokeilepas kun perä on ylhäällä ja pyörät pyörii tyhjäkäynnillä niin pystyykö toisen puolen pyörän pysäyttää käsin
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
No niin,nyt toimii ASD.Kokeilin tuossa ensin vielä ilmailla perää,mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.Nostin sitten toisen renkaan ilmaan ja annoin pyöriä ykkösellä hiljakseen.Jotain vastusta tuntui ensinkin,mutta sitten jonkin aikaa pyörittyään nappasi yhtääkkiä kiinni.Hyvin löi lattialla ollutkin pyörä tyhjää vaikka toinen oli ilmassa.Tuon operaation jälkeen tuntuu asd toimivan ihan normaalisti.Asfaltillakin piti käydä testaamassa....
Olisiko sitten edellisellä omistajalla ollut väärät öljyt perässä,vai onko tyhjillään olo jotenkin kuivattanut levyjen kitkapinnat...
Ei voi tietää,pääasia että nyt oimii,talvi voi jo tulla 
Olisiko sitten edellisellä omistajalla ollut väärät öljyt perässä,vai onko tyhjillään olo jotenkin kuivattanut levyjen kitkapinnat...


Hienoa.
Tänään oli korjattavana taas yksi ASD vika, jarruvalokatkaisinhan se oli rikki.
Taitaa tulla muuten siitä HIENO mersu myyntiin, -92 300TDT automaatti metallimusta, Karo-sisustus, se lukkoperä, kattoluukku, ilmastointi, penkinlämmittimet, sähkölasit, mitälie muuta, ajettu jotain 230000.
Tuontiauto, ei SKC:llä.
Tänään oli korjattavana taas yksi ASD vika, jarruvalokatkaisinhan se oli rikki.
Taitaa tulla muuten siitä HIENO mersu myyntiin, -92 300TDT automaatti metallimusta, Karo-sisustus, se lukkoperä, kattoluukku, ilmastointi, penkinlämmittimet, sähkölasit, mitälie muuta, ajettu jotain 230000.
Tuontiauto, ei SKC:llä.
wiimax.fi
No pikkusen liian aikaisin tuli taas iloittua...Taaskaan ei asd suostunut heti toimimaan,vaati taas toisen renkaan pyöritystä jonkin aikaa...
Ensin ei mitään vastusta(toinen rengas ilmassa,toinen maassa)Sitten pikkuhiljaa alkaa jurina ja sitten ottaa kiinni.Sen jälkeen taas toimii niinkuin pitääkin,ilman ylimääräisiä ääniä!
No eipä kai auta kuin odotella että jospa se siitä,käytön puutetta kai

No eipä kai auta kuin odotella että jospa se siitä,käytön puutetta kai

Tossa aikasemmin ehdotettiin kitkalevyjen kulumista mikä saattaa pitääkin paikkansa. Harmi kyllä en muista miten se mulla toimi kun levyt oli kuluneet toiselta puolelta niin paljon että hammasratas rupesi kulumaan takaosastaan. 

ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Itse tehtynä siinä on tekemistä, ammattilaiselle ei kai paha homma, joutuu irroittamaan ison hammaspyörän ja tasauspyörästön tapin että saa pikkurattaat pois. Hyvä puoli on että jos ei ole kulumia rattaissa niin samat osat käy takaisin eikä tarvitse hammas kosketusta säätää. Tiivisteet kannattaa uusia samalla
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!
Tästä saa sen kuvan, että 124:ssa olisi aina kitkalukko... Onko tieto vai arvaus?AM kirjoitti:Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.
Omalla S124:lla onnistuin jättämään kaksi viivaa (hiekkatiellä

Terveisin
Tero
Tero
Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!
Tukisi, mutta ei siltikään... ASD:ssä on hydraulilukon lisäksi kitkalukko.dieselflosse kirjoitti:Tästä saa sen kuvan, että 124:ssa olisi aina kitkalukko... Onko tieto vai arvaus?AM kirjoitti:Normaali kitkalukko tuntuu toimivan.
Omalla S124:lla onnistuin jättämään kaksi viivaa (hiekkatiellä), vaikkei ASD:tä olekaan. Tämä tukisi ym. väittämää.
Pelkkää kitkalukkoa ei taida olla missään.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pitääkö ASD perä ilmata?EDIT:NO NYT toimii!
126:ssa oli vastaava ilmiö. Molemmat takapyörät sutivat samaan tahtiin ilman ASD:täkin... Liikennevaloissa välillä jopa häiritsevästi.Tomi S. kirjoitti: Tukisi, mutta ei siltikään... ASD:ssä on hydraulilukon lisäksi kitkalukko.
Pelkkää kitkalukkoa ei taida olla missään.
Terveisin
Tero
Tero
Taisin vain kuvitella että tuo kitkalukko oikeasti piti silloin kun asd:kään ei toiminut.Hiekalla tosiaan jäi kaksi raitaa.Tunkin päällä tuntui sitten vetävän vain toinen pyörä,pientä yritystä toisellakin oli muttei aluksi kuitenkaan pyörinyt lattiaa vasten.Sitten kun lukko otti kiinni niin pyöri samaa vauhtia kuin toinenkin.
Eikös kitkalukossa tarkoita esim. 30% lukko sitä että toinenkin rengas pyörii vähintään 30% toisen nopeudesta?Näinhän se olisi sitten helppo testata,toinen rengas tunkilla ylös ja toinen lattiaa vasten.Ja jos siellä sattuukin olemaan lukko niin renkaiden eteen mielellään jotain
)
Eikös kitkalukossa tarkoita esim. 30% lukko sitä että toinenkin rengas pyörii vähintään 30% toisen nopeudesta?Näinhän se olisi sitten helppo testata,toinen rengas tunkilla ylös ja toinen lattiaa vasten.Ja jos siellä sattuukin olemaan lukko niin renkaiden eteen mielellään jotain

- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vanha kikka
Kuulin joskus aikoinaan lukkoperän tunnistuskonstin. Nostetaan molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritetään toista. Lukollisessa perässä toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan, lukottomassa vastakkaiseen.
Terveisin
Tero
Tero
Kerran kokeilin 126:sen kitkalukkoa perä ylhäällä pyörät pyörimässä tyhjäkäyntiä niin sen toisen pyörän pystyi pysäyttämään käsin
mutta joku sitten sanoi että jos kaveri olis polkassu kaasua niin olis voinut lähteä nahat käsistä. Käytännössä se toimii mullakin niin että kun polkasee niin molemmista pyöristä lähtee pito eikä vaan toisesta 


ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Vanha kikka
Tämä kyllä pätee minusta vain "kemppi"lukkoon. Ts. nämä automaattiset lukot, jotka kytkeytyy vauhdissa toimivat paikallaan kuin lukotonkin. Ja tuo kitkalukko taas vaatinee pyörimisnopeuseroa tarpeeksi paljon, jotta siellä kitkapinnat (ja öljy) sopivasti reagoivatdieselflosse kirjoitti:Kuulin joskus aikoinaan lukkoperän tunnistuskonstin. Nostetaan molemmat takapyörät ilmaan ja pyöritetään toista. Lukollisessa perässä toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan, lukottomassa vastakkaiseen.

Muutenhan ei tasauspyörästö toimisi lainkaan, jos ihan vain perän ilmaan nostamalla molemmat pyörät pyörisi samaan suuntaan..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Kyllä nuissa kitkalukoissa yleensä on jonkinmoinen esijännitys, eli lukko luistaa vasta tietyn momentin alla. Taasen sitten kun veto päällä niin tämä momentti kasvaa kun pikkurattaat painavat kitkalevyjä. Tuo lukon kireys eli vaikka 30% kertoo muistaakseni esijännityksen määrän, en kylläkään muista varmaksi.
Ja tuo mikä vaatii pyörimisnopeuseroa että öljy/kitka reagoi on viskokytkin eikä sitä ole monenkaan mersun takaperässä.
Ja tuo mikä vaatii pyörimisnopeuseroa että öljy/kitka reagoi on viskokytkin eikä sitä ole monenkaan mersun takaperässä.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vanha kikka
Hiacessa tuon renkaiden pyörittelyn joskus kokeilin ja siinä teoria ainakin toimi. Lukkoperä => renkaat pyörivät samaan suuntaan.veppe kirjoitti:Tämä kyllä pätee minusta vain "kemppi"lukkoon.
Terveisin
Tero
Tero
Uutena tommonen kitkalukko saattaa olla niin tiukka että molemmat pyörät pyörivät samaan suuntaan mutta koska siellä on kuluvia osia eikä mitään jousta mikä pitäisi kitkalevyt kireällä niin sisään ajon jälkeen se alkaa melko varmasti luistamaan. Jos se olisi kireä niin sehän olisi liukkaalla kelillä jatkuvasti päällä. Uskoisin että kitkalukko toimii vasta kun momentti tai kierrokset kasvavat niin paljon että pikkurattaat alkavat painamaan kitkalevyjä nippuun. Asd perässähän sen nippuun painamisen hoitaa hydrauliikka sylinterit heti kun abs anturit haistavat etu ja takapyörissä nopeus eroja esim kun perä on ylhäällä ja pyörät pyörivät tyhjäkäynnillä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
1 kappale 124:ja lisää jolla vetelee soralla hienoja sladeja,en oo 1 pyörää saanu sutimaan vaan aina molemmat,ja jopa asfaltillakin sladeja heittelin kun oli liukkaat korealaiset kesäkumit alla,hassua.(nokian kumeilla ei asfaltilla enää onnistu
)
1 ääni lisää jonkin laisen lukon puolesta perus vehkeessäkin,en tosin muuta tiedä kuin että napalukkoja ei oo
.

1 ääni lisää jonkin laisen lukon puolesta perus vehkeessäkin,en tosin muuta tiedä kuin että napalukkoja ei oo

aina vaan fixataan :) 230te -86