Ässä talviteloille - hyvät neuvot kalliit
Ässä talviteloille - hyvät neuvot kalliit
Noniin, vaikkei lumesta täällä ole vielä tietoakaan, niin pistän tuon ässän seisontaan ensiviikolla ja ajan sukulaisen tuplatalliin. Seuraavana esitän teille kysymyksiä, joihin toivoisin teidän
Oman kokemuksen kautta pystyvän vastaavan.
Talli on kylmä, silloin tällöin sinne varmaan täti ajaa Seattinsa, mutta suunnitteilla on jonkinlainen
läpinäkyvästä pressusta vedettävä seinä minun ja tädin auton väliin. Talli on tilava, ettei oven aukaisusta
ole vaaraa, mutta silti laitan tuon pressun, jos vaan jostain moisen löydän.
Katselin netistä erästä opasta, miten autoa kannattaa säilöä, sieltä nappasin juttuja ja nyt kysynkin teiltä,
mitä miletä itse olette.
Kannattaako muuten suosiolla antaa tallin säädellä itse itsensä ulkolämpötilan mukaan,
vai kannattaako esim lämminilmapuhallinta käyttää joskus?
Tässä sitten litania yksittäisiä kysymyksiä:
1.Päteekö autoihin sama juttu, kuin esim. veneenmoottoreihin, että kannattaa tulppien reiístä kaataa vähän öljytä sisään?
2.Starttimoottoriin CRC:tä? Missäs muuten ässäässä on startti? Entäs bensaletkut...luin, että niihinkin kannattaa suitsata vähän.
3.Konepellin vaijeria kannattaa kuulemma vähän rasvata? Löytyykö muuten vaijeri mistä, en tosin ole vielä edes katsonut?
4.Luin, että kaasua kannattaa silloin tällöin kannattaa painella, ettei jumi...?
5.Vaihde vapaalle...?
6.Rasvata kaikki lukot/saranat jne.
Muitakin vinkkejä saa antaa.
Oman kokemuksen kautta pystyvän vastaavan.
Talli on kylmä, silloin tällöin sinne varmaan täti ajaa Seattinsa, mutta suunnitteilla on jonkinlainen
läpinäkyvästä pressusta vedettävä seinä minun ja tädin auton väliin. Talli on tilava, ettei oven aukaisusta
ole vaaraa, mutta silti laitan tuon pressun, jos vaan jostain moisen löydän.
Katselin netistä erästä opasta, miten autoa kannattaa säilöä, sieltä nappasin juttuja ja nyt kysynkin teiltä,
mitä miletä itse olette.
Kannattaako muuten suosiolla antaa tallin säädellä itse itsensä ulkolämpötilan mukaan,
vai kannattaako esim lämminilmapuhallinta käyttää joskus?
Tässä sitten litania yksittäisiä kysymyksiä:
1.Päteekö autoihin sama juttu, kuin esim. veneenmoottoreihin, että kannattaa tulppien reiístä kaataa vähän öljytä sisään?
2.Starttimoottoriin CRC:tä? Missäs muuten ässäässä on startti? Entäs bensaletkut...luin, että niihinkin kannattaa suitsata vähän.
3.Konepellin vaijeria kannattaa kuulemma vähän rasvata? Löytyykö muuten vaijeri mistä, en tosin ole vielä edes katsonut?
4.Luin, että kaasua kannattaa silloin tällöin kannattaa painella, ettei jumi...?
5.Vaihde vapaalle...?
6.Rasvata kaikki lukot/saranat jne.
Muitakin vinkkejä saa antaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Omasta mielestä tallia ei kannata lämmittää. Kertyy kostetta. Eikä se tulpareíistä öljyäminenkään pakollista ole. Kun seisotus on kuitenkin noinkin lyhyt. Itse en ole koskaan DeSotosta öljyillyt mitään. (paitsi helma/runko kotelot). Keväällä sitten kun pakkaset alkaa hellitämään niin autoa kannattaa käyttää käynnissä jonkin ajan välein. Syksyllä ennen säilöön vientiä kannattaa kuivata lattiamatot perusteellisesti
Ja muutenkin autoa pitää niin ettei sisälle pääsisi kosteutta. Soto on paraikaa lämpimässä tallissa odottelemassa talven tuloa lattiamatot irti lattiasta. 'Ja takapenkki irti että myös sen alla pääsee ilma vaihtumaan

Re: Ässä talviteloille - hyvät neuvot kalliit
Jos ei pressulle ole mitään järkisyytä, mieluummin jätä pistämättä ettei ilmankierto tallissa esty.Ere kirjoitti: Talli on kylmä, silloin tällöin sinne varmaan täti ajaa Seattinsa, mutta suunnitteilla on jonkinlainen
läpinäkyvästä pressusta vedettävä seinä minun ja tädin auton väliin. Talli on tilava, ettei oven aukaisusta
ole vaaraa, mutta silti laitan tuon pressun, jos vaan jostain moisen löydän.
Ymmärtääkseni juuri lämmön sahaaminen eestaas on pahin, eli aiheuttaa kosteuden kondensoitumista mihinlie yms.Ere866 kirjoitti:Kannattaako muuten suosiolla antaa tallin säädellä itse itsensä ulkolämpötilan mukaan,
vai kannattaako esim lämminilmapuhallinta käyttää joskus?
Kylmä talli on ihan ja oikeinkin hyvä. Mitä tuuletetumpi, sitä parempi. Perinteinen heinälato on parhaita autosuojia, kunhan katsotaan ettei sinne nyt pääse mitään oravia sisälle maalia raappimaan tai pehmusteisiin pesää tekemään.
Ei tuota enää venemoottoreihinkaan juuri suositella. Ei se öljy männän päällä paljoa tee. Mieluiten vaihtaa öljyt juuri ennen seisontaan laittamista (vanhoissa on kaikkia syövyttäviä jäämiä) ja sitten käy kerran kuussa pistämässä koneen tulille hetkeksi.1.Päteekö autoihin sama juttu, kuin esim. veneenmoottoreihin, että kannattaa tulppien reiístä kaataa vähän öljytä sisään?
En kyllä pistäisi. Se on aika tulenarkaa kamaa CRC ja siinä jos startti vähääkään lyö läpi....2.Starttimoottoriin CRC:tä? Missäs muuten ässäässä on startti? Entäs bensaletkut...luin, että niihinkin kannattaa suitsata vähän.

No, liekö se konepellin vaijeri sen herkempi kuin muutkaan korin lukkolaitteet. Saranat ja lukot on syytä voidella, ja lukot mieluusti aseöljyllä eikä lukkosulalla.3.Konepellin vaijeria kannattaa kuulemma vähän rasvata? Löytyykö muuten vaijeri mistä, en tosin ole vielä edes katsonut?
Ainakaan kaasarikoneissa ei kannata paljon painella; kiihdytyspumppu kun joka painalluksella antaa vähän ainetta pytyille, niin siinähän ne suojaavat öljyt kyllä lähtevät karkuun ja ohenevat -- ja keväällä voi olla kumminkin starttivaikeuksia. Ei voideltu kaasuvivusto luullakseni jumi -- meitillä pelasi 11 v seisseen W111:n vivusto kuulanivelineen ihan hyvin vaikkei oltu juuri koskettu.4.Luin, että kaasua kannattaa silloin tällöin kannattaa painella, ettei jumi...?
Ihan sama kai.5.Vaihde vapaalle...?
Toki.6.Rasvata kaikki lukot/saranat jne.
Huolellinen pesu, vahaus ja kumiosien käsittely. Alustanpesukaan ei iso vaiva ole. Sisältä imuroidaan ja viedään irtoromut tupaan. Kumimatot pois ja kokolaattiamatot voi nostaa irti lattiasta nekin. Joku klapi vaan väliin. Tuuletusta nääs. Takalooran maton voi ottaa pois ja jättää takaluukun auki -- samoin ainakin yhteen ikkunaan olisi hyvä jättää tuuman rako.Muitakin vinkkejä saa antaa.
Jos vaan mahdollista, pistää jotkut paskarenkaat alle seisonnan ajaksi. Vaikka nykyrenkaat eivät seisonnan aikana tapahtuville muodonmuutoksille enää kovin herkkiä olekaan.
Öljyjen vaihdosta jo puhuttiin, jos pakkasneste on kovin vanhaa voi senkin päivittää. Jäätyy se kylmässäkin tallissa samoin kuin pihalla.
Tankki täyteen ja joku voisi laittaa vielä jäänestoakin.
Enempi kuin kaasuvivuston yms. jumimista, pelkäisin jarrujen epätasaista ottamista keväällä. Seisonnasta jarrut eivät pidä, joten jos talven aikana ei yhtään pääse ajamaan niin ainakin sitten auton käydessä voi jarrua polkea.
Akku tykkää siitä, että sitä käytetään. Jos ässässä on uudehko akku, sen voi ottaa vaikka johonkin kevyeen hyötykäyttöön talveksi ja nostaa ässään käynnistelyiden ajaksi ja sitten tietty taas keväällä. Jos aiot antaa auton seistä ihan koskematta, kello ja muut syövät latinkia jonkun verran.
Muista ottaa kaikki takalooran ja sisävalot pois päältä kun jätät auton talviteloille ja jos jätät akun paikalleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei siis ilman muutahan akku lähteepi poies. Turha sitä on sinne jättää tuhoutumaan.
Noista tosiaan oli joku kirjoittanut, että pari ikkunaa jättää vähän raolleen ja matot veks. Konepelti kuulemma kannattaa jättää tuulihakaan.
Tuo ongelma on siinä, että autossa ei ole lohkolämmitintä (vaikka suomiauto
), joten sen takia olen nyt niin kahden vaiheilla, että pitäiskö autoa käydä käyttämässä talvella?
Jos tallin lämpötila menee pakkasen puolelle, niin en viitisi lähteä sitä täysin kylmänä päälle pamauttelemaan. Käsittääksenihän lohkolämmitin lämmittää öljyn notkeaksi, ja nyt kun sitä ei ole, niin.....ei viitsisi sitä välttis käyntiin laittaa.
Noista tosiaan oli joku kirjoittanut, että pari ikkunaa jättää vähän raolleen ja matot veks. Konepelti kuulemma kannattaa jättää tuulihakaan.
Tuo ongelma on siinä, että autossa ei ole lohkolämmitintä (vaikka suomiauto

Jos tallin lämpötila menee pakkasen puolelle, niin en viitisi lähteä sitä täysin kylmänä päälle pamauttelemaan. Käsittääksenihän lohkolämmitin lämmittää öljyn notkeaksi, ja nyt kun sitä ei ole, niin.....ei viitsisi sitä välttis käyntiin laittaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Aja ässä liiteriin, akku pois ja mukaan johonkin lämpimään.(siis sisälle ei, Teneriffalle) Matot pois ja ikkunat/ovet raolleen, aamen. Loppu on joutavaa höyryämistä, ei se sinne happane jos ilma kiertää edes jollain tapaa.
Kuplani on seissyt kylmässä harvalattiaisessa tallissa 10v. Ei ole mennyt pilalle vaikka en olekaan suihkuttanut pensaletkuun seeärseetä, tai laittanut flooraa tuulihakaan.
Eilen tuli muuten äitiyspakkaus jossa oli mukana jännää rasvaa, luki että liukuvoidetta. Taidan laittaa sitä volskin penkin kiskoihin.
Kuplani on seissyt kylmässä harvalattiaisessa tallissa 10v. Ei ole mennyt pilalle vaikka en olekaan suihkuttanut pensaletkuun seeärseetä, tai laittanut flooraa tuulihakaan.
Eilen tuli muuten äitiyspakkaus jossa oli mukana jännää rasvaa, luki että liukuvoidetta. Taidan laittaa sitä volskin penkin kiskoihin.

Minä kyllätyisn kuskinpenkin ja vänkärin penkin kovaan vinkumiseen ja huonoon liukuun ja nappasin jääkaapista rypsiöljyä ja tursutin sitä suuttimella kiskoille. Pidin vain huolen ettei lattialle päässyt ja nyt vikuminen loppui, silti se penkin siirto on vähän kankeaa.
Eihän se toisalta ole ihme, kun 90kg on elopainoa päällä ja siirtyä pitäisi.
Eihän se toisalta ole ihme, kun 90kg on elopainoa päällä ja siirtyä pitäisi.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
..
Käsijarrua ei kannata jättää talveksi päälle, on kuitenkin jumissa keväällä sitten. Ovet voi laittaa kiinni vain siihen ensimmäiseen pykälään asti vaan, ei ole tiivisteet puristuksessa turhan päiten
Kannattaa tosin muistaa, että raollaan olevista ovista ja ikkunoista voi päästä sisälle pikkueläimiä...

w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tai pesiytymään konehuoneeseenAku P kirjoitti:Perinteinen heinälato on parhaita autosuojia, kunhan katsotaan ettei sinne nyt pääse mitään oravia sisälle maalia raappimaan tai pehmusteisiin pesää tekemään.

Tiku&Taku Co. oli rahdannut muonavarastonsa 201:sen jarrunestesäiliön alapuolella olevaan poteroon ja siinä sivumennen pureskellut hällärinjohtoa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Juu hyviä vinkkejä kaikki
Henk. koht. kokemuksia on 11 vuoden ajalta, kun olen säilönyt californian rautaa milloin ulkona pressun alla, firman tallissa, ladossa, automuseossa jne.
Tässä kokemukseni lyhyesti:
- jos lämpimään talliin, niin ehdottomasti oltava tasalämpöinen paikka. Ja jos yhteiskäytössä ts. autoja ajetaan vierestä joka päivä -> peite päälle; pölyn määrä on uskomaton keväällä peitteen päällä! Eikä mihinkään remppatalliin - hitsauskipinä, uteliaat yms. saavat tuhoa helposti aikaan.
- pressun alla ulkona: helvetin huono vaihtoehto, varsinkin jos tämä toistuu joka talvi -> maalit alkavat hilseilemään muutamassa vuodessa todella pahasti.
- ladossa ilman pressua: nyt toinen talvi tulossa ja ensimmäisestä viisastuneena kiilotin kromit ja päälle öljyä - rännitön lato tuulen kera heittää vettä yllättävästi myös harvasta seinästä sisälle -> kromit olivat ruostepilkuilla.
Eli paremmuusjärjestys:
1. lämmin tasalämpöinen talli, miel. yksityinen.
2. tuulettuva lato, huom. em. ulkoa tuleva kosteus.
3. ulkona pressun alla. Joku sanoi kerran, että ilman pressua säilyy paremmin, mutta tästä ei ole omakohtaista kokemusta.
Tekniikka on aina keväällä pelannut yhtä moitteettomasti kuin syksylläkin.
Eka starttaus kannattaa tehdä lyhyesti, vaikka puolan johto irti, että saa öljyn kiertämään koneessa. Mielellään starttailee sen verran, että öljyvalo sammuu.
Enemmänkin ongelmia on tuottanut nykyinen bensa! vaikka 98:a. Olenkin alkanut käyttämään syksyisin bensan seassa sekä 2-t öljyä (Mobil) ja muutenkin Liqui Molyn Venttiilisuojaa (hinta Hong Kongissa 7,60 euroa pullo (muistaakseni noin 3 dl)).
Muuten kaasari jumittaa jossain vaiheessa. Tarkemmin sanoen tyhjäkäynnin neulasysteemi (Rochester Quadrajet-kaasutin) ja käynti on kaikkea muuta kuin mieltä ylentävää; mustaa savua putkesta ja kärry keinuu kuin kaverin isävainaan vanha Morris Marina diesel... ja sehän on Kokemus jonka muistaa loppuelämänsä
Että näin.

Henk. koht. kokemuksia on 11 vuoden ajalta, kun olen säilönyt californian rautaa milloin ulkona pressun alla, firman tallissa, ladossa, automuseossa jne.
Tässä kokemukseni lyhyesti:
- jos lämpimään talliin, niin ehdottomasti oltava tasalämpöinen paikka. Ja jos yhteiskäytössä ts. autoja ajetaan vierestä joka päivä -> peite päälle; pölyn määrä on uskomaton keväällä peitteen päällä! Eikä mihinkään remppatalliin - hitsauskipinä, uteliaat yms. saavat tuhoa helposti aikaan.
- pressun alla ulkona: helvetin huono vaihtoehto, varsinkin jos tämä toistuu joka talvi -> maalit alkavat hilseilemään muutamassa vuodessa todella pahasti.
- ladossa ilman pressua: nyt toinen talvi tulossa ja ensimmäisestä viisastuneena kiilotin kromit ja päälle öljyä - rännitön lato tuulen kera heittää vettä yllättävästi myös harvasta seinästä sisälle -> kromit olivat ruostepilkuilla.
Eli paremmuusjärjestys:
1. lämmin tasalämpöinen talli, miel. yksityinen.
2. tuulettuva lato, huom. em. ulkoa tuleva kosteus.
3. ulkona pressun alla. Joku sanoi kerran, että ilman pressua säilyy paremmin, mutta tästä ei ole omakohtaista kokemusta.
Tekniikka on aina keväällä pelannut yhtä moitteettomasti kuin syksylläkin.
Eka starttaus kannattaa tehdä lyhyesti, vaikka puolan johto irti, että saa öljyn kiertämään koneessa. Mielellään starttailee sen verran, että öljyvalo sammuu.
Enemmänkin ongelmia on tuottanut nykyinen bensa! vaikka 98:a. Olenkin alkanut käyttämään syksyisin bensan seassa sekä 2-t öljyä (Mobil) ja muutenkin Liqui Molyn Venttiilisuojaa (hinta Hong Kongissa 7,60 euroa pullo (muistaakseni noin 3 dl)).
Muuten kaasari jumittaa jossain vaiheessa. Tarkemmin sanoen tyhjäkäynnin neulasysteemi (Rochester Quadrajet-kaasutin) ja käynti on kaikkea muuta kuin mieltä ylentävää; mustaa savua putkesta ja kärry keinuu kuin kaverin isävainaan vanha Morris Marina diesel... ja sehän on Kokemus jonka muistaa loppuelämänsä

Että näin.
Vaadimme peltivanteita!
Joo eiköhän ne kaikki tärkeimmät ole tossa ylempänä jo kerrottukin, mutta
bensasta en huomannut mainintaa, laita tankki täyteen, mieluiten ainakin puoleenväliin, itse käytän lisäksi LiquiMolyn bensansuoja-ainetta mikä on tarkoitettu pitkille seisotusväleille. Itse kuitenkin ajan talvisin autolla suurinpiirtein kerran kuussa lenkin tallin ympäri (lämmin ja kuiva talli), mutta saa se tökötti siellä silti olla.
Tiivisteet on hyvä käsitellä, mutta jos saat / uskallat jäät ovet auki (tai siihen ekaan pykälään kuten joku mainitsi) niin aina parempi. Vähintään joku ikkuna raolleen. Takapaksista kaikki ylimääräinen roju pois, lämpötilavaihteluissa se kerää turhaa kosteutta.
Renkaisiin painetta oikea määrä, noin lyhyen ajan takia ei kannata autoa pukeille laittaa.
Jos tila on muutoin liian kostea, vaikka sitten säistä johtuen, voi käyttää sellaista suolapussia mitä veneissäkin, joka sitoo liian kosteuden.
bensasta en huomannut mainintaa, laita tankki täyteen, mieluiten ainakin puoleenväliin, itse käytän lisäksi LiquiMolyn bensansuoja-ainetta mikä on tarkoitettu pitkille seisotusväleille. Itse kuitenkin ajan talvisin autolla suurinpiirtein kerran kuussa lenkin tallin ympäri (lämmin ja kuiva talli), mutta saa se tökötti siellä silti olla.
Tiivisteet on hyvä käsitellä, mutta jos saat / uskallat jäät ovet auki (tai siihen ekaan pykälään kuten joku mainitsi) niin aina parempi. Vähintään joku ikkuna raolleen. Takapaksista kaikki ylimääräinen roju pois, lämpötilavaihteluissa se kerää turhaa kosteutta.
Renkaisiin painetta oikea määrä, noin lyhyen ajan takia ei kannata autoa pukeille laittaa.
Jos tila on muutoin liian kostea, vaikka sitten säistä johtuen, voi käyttää sellaista suolapussia mitä veneissäkin, joka sitoo liian kosteuden.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Talvisäilytysasiasta ei ole omakohtaista kokemusta kun autot eivät ole joutaneet säilytettäviksi, ennemminkin ne ajetaan loppuun mitä pikimmiten
Mutta tuli mieleen HVM:n eräästä projektista ja itselleni ajankohtaisesta asuntovaunun tilapäissäilytystarpeesta sellainen, että mitenkä se semmoinen pressutalli sopisi talvisäilytykseen?
Siinä yhdistyisi mm. nämä:
-kylmän tallin edut
-harvan tallin aiheuttamat "vaakasadeongelmat" poistuvat
-hyvä ilmanvaihto
Pressutallin voi ostaa valmiina hintaan xxx euroa.
Mutta sen voi tehdä itsekin isosta/isoista pressuista ja puutavarasta.
Edit:
Lipsuin näemmä vähän aiheesta kun paikka jo oli.
Olkoon tämä sitten opiksi niille, joilla paikkaa ei ole

Mutta tuli mieleen HVM:n eräästä projektista ja itselleni ajankohtaisesta asuntovaunun tilapäissäilytystarpeesta sellainen, että mitenkä se semmoinen pressutalli sopisi talvisäilytykseen?
Siinä yhdistyisi mm. nämä:
-kylmän tallin edut
-harvan tallin aiheuttamat "vaakasadeongelmat" poistuvat
-hyvä ilmanvaihto
Pressutallin voi ostaa valmiina hintaan xxx euroa.
Mutta sen voi tehdä itsekin isosta/isoista pressuista ja puutavarasta.
Edit:
Lipsuin näemmä vähän aiheesta kun paikka jo oli.
Olkoon tämä sitten opiksi niille, joilla paikkaa ei ole

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Paljonkos tosiaan ressutallit maksavat?
Tämä ässän pitopaikka on selvä täksi talveksi, kun armeijaan menen. On erittäin ep.todennäköistä, että talli on enää siellä kun alkaa seuraava talvi, joten tuleviksi vuosiksi pitäisi keksiä ainakin parin talven säilytystiat, joten varmaan isän talon viereen pitää ressutalli pukata.
Kaippa sekin sitten tulevaisuudessa käy.
Tämä ässän pitopaikka on selvä täksi talveksi, kun armeijaan menen. On erittäin ep.todennäköistä, että talli on enää siellä kun alkaa seuraava talvi, joten tuleviksi vuosiksi pitäisi keksiä ainakin parin talven säilytystiat, joten varmaan isän talon viereen pitää ressutalli pukata.
Kaippa sekin sitten tulevaisuudessa käy.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Siihen mahtuu C, mutta mahtuuko S ?HVM kirjoitti:Pressutalli 119 euroa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
niin..
mun mielestä nää riittää.
-akun kengät irti
-jätä ovet auki
-käytä autoo 2-4 viikon välein...ensin roikalla lämpimäksi!!
-akun kengät irti
-jätä ovet auki
-käytä autoo 2-4 viikon välein...ensin roikalla lämpimäksi!!
power is nothing without control...
Re: niin..
Tuo pressutalli tosiaan kiinnostaa. Mietityttää vain, että kerääkö sellainen kosteutta sisäpuolelle ja hikoileeko se miten, kun lämpötilat vaihtelevat? Eli onko kokemusta pidempiaikaisesta pressutallissa säilyttämisestä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: niin..
Tuolla aiemminkin mainittiin käyttäminen. Mobilisti-lehdestä luin kommentin että lyhytaikainen käyttäminen tekee hallaa pakoputkistolle. Sinne kertyy kosteutta lämpötilaeroista johtuen - eli se käyttäminen pitäisi olla pidempiaikaista, mitä se sitten onkaan....tuntipeteracing kirjoitti:-käytä autoo 2-4 viikon välein...ensin roikalla lämpimäksi!!



1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Minä en näe mitään järkeä pelkässä auton käyttämisessä välillä.
Sillä saadaan aikaan lähinnä se, että vettä kondensoituu sinnetänne ja jokapaikkaan.
- Tee huolto; ainakin moottoriöljy + suodatin
- Tankkiin LiquiMolyä ohjeen mukaan
- Pese ja vahaa ja siivoa auto niin huolellisesti kuin vaan viitsit
- Renkaisiin painetta reilusti; 3,5 tjsp.
- Akku irti ja kellariin, tai ainakin akunkenkä irti.
Jarrulevyt tahtovat ruostua säilytyksessä, jopa niin että ne sitten käyttöön otettaessa "juputtavat".
En tiedä millä ne voisi parhaiten suojata - tietysti tavallinen kilikolimaalikin käynee, sehän lähtee sitten jarrutellessa äkkiä.
Kuivassa tallissa ei liene paha ongelma, tuli vaan mieleen...
Aku, meinaakko että tartti räjähtää jos sinne laittaa seeärseetä ?
Kipinää sieltä löytyy vaikkei lyö "läpikää".
Niin, ja suolapussi autoon ?
Silmissä näkyy ruskeaa ruostetta, mutta se on vaan mielikuva - ei kai auton sisäilmaan "liukene" suolaa pussista.
Sillä saadaan aikaan lähinnä se, että vettä kondensoituu sinnetänne ja jokapaikkaan.
- Tee huolto; ainakin moottoriöljy + suodatin
- Tankkiin LiquiMolyä ohjeen mukaan
- Pese ja vahaa ja siivoa auto niin huolellisesti kuin vaan viitsit
- Renkaisiin painetta reilusti; 3,5 tjsp.
- Akku irti ja kellariin, tai ainakin akunkenkä irti.
Jarrulevyt tahtovat ruostua säilytyksessä, jopa niin että ne sitten käyttöön otettaessa "juputtavat".
En tiedä millä ne voisi parhaiten suojata - tietysti tavallinen kilikolimaalikin käynee, sehän lähtee sitten jarrutellessa äkkiä.
Kuivassa tallissa ei liene paha ongelma, tuli vaan mieleen...
Aku, meinaakko että tartti räjähtää jos sinne laittaa seeärseetä ?

Kipinää sieltä löytyy vaikkei lyö "läpikää".

Niin, ja suolapussi autoon ?

Silmissä näkyy ruskeaa ruostetta, mutta se on vaan mielikuva - ei kai auton sisäilmaan "liukene" suolaa pussista.

wiimax.fi
Ehei....dealer kirjoitti:Niin, ja suolapussi autoon ?![]()
Silmissä näkyy ruskeaa ruostetta, mutta se on vaan mielikuva - ei kai auton sisäilmaan "liukene" suolaa pussista.


Ja eestaas tosiaan se auton käynnistely ei ole hyvä asia, edellä mainittiin hyviä syitä. Vaikka sitten esilämmittäisikin moottorin... Itselläni on siitä onnellinen asema että auto pääsee silloin tällöin niveliään venyttelemään ja moottoriöljyt +putkistot ym voi ajaa aivan käyntilämpöisiksi.
No se kuivapallo, tai oli tuotekin nimeltä Kuiva-Kalledealer kirjoitti: Niin, ja suolapussi autoon ?![]()
Silmissä näkyy ruskeaa ruostetta, mutta se on vaan mielikuva - ei kai auton sisäilmaan "liukene" suolaa pussista.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Jotain tällaista kävi mielessäni. Enpä sitä paitsi olekaan juuri ennen kuullut neuvoa, että startti pitäisi seeärseerata seisokin ajaksi.dealer kirjoitti: Aku, meinaakko että tartti räjähtää jos sinne laittaa seeärseetä ?
Kipinää sieltä löytyy vaikkei lyö "läpikää".
Sama visio täällä.tiileri kirjoitti:Niin, ja suolapussi autoon ?![]()
Silmissä näkyy ruskeaa ruostetta, mutta se on vaan mielikuva - ei kai auton sisäilmaan "liukene" suolaa pussista.
Meilläpäin on muuten tavattu laittaa suolasirottimeen muutamia riisiryynejä kosteutta imemään. Tällöin suola ei kosteassakaan keittiössä paakkuunnu ja tuki sirotinosaa.
Saumatonta logiikkaa: miten olisi purkki risellaa autossa?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En minäkään käyttele autoa kesken seisonnan, ei kai semmoseen ole tarvetta. ovet ja ikkunat raolleen ja kaikki irtoava tekstiili ja kumimatot pois. Akun kengät irti ja välillä akkua laitaillen. Niin jos alusta on maata niin muovi alle ettei kosteus nouse alta. ja uudet öjyt talveksi koneeseen.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
No huh, tulihan se sieltä: en sitten käyttele turhaan konetta, ennekuin keväällä kun sen taas käyttöön ottaa.
Tosiaan autossa ei ole lokia, joten sen käynnistäminen olisi ollut tuhoisaa talvipakkasilla. Saapahan ainakin silä tavalla nopeeta sen nokka-akselin vaihtoon.
Tosiaan autossa ei ole lokia, joten sen käynnistäminen olisi ollut tuhoisaa talvipakkasilla. Saapahan ainakin silä tavalla nopeeta sen nokka-akselin vaihtoon.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Talvisäilytys
Tässä onkin jo suuripiirtei kaikki olennainen jo tullut esille . mutta senverran haluaisin huomauttaa .Sinun autosi kylmässä tallissa säilyy vaikka et tekisi mitään mutta nämä pikkuelämet .Ne saavat varsin suurta tuhoa aikaan etttä en kyllä jättäisi ikkunoita enkä ovia raolleen. Ja jos jätätkin niin jokin verkko eteen Ole korjanut melkein joka kevät näitä hiiri vaurioita eikä se ole halpaa lystiä kun ässän keskellä penkkiä on reikä.Siinä melkein tulee itku. Minulla on esimerkki viime keväältä Kun asiakas soitti että onko ennen mennyt hiiriä atoon Vastasin myöntävästi.Kävi ilmi V 70 volvo 2 vuotta vanha. Oli koko ajan käytössä.Seisoi Yöt ulkona maalaistalon pihalla Hän oli siihen mennessä Ottanut Hiiren mälleillä 7 hiirtä ja väitti kuljettajan selkänojassa on pesä:Että siellä liikkuu kun hän lähtee liikeenteesen Otimme penkit auki ja totesimme että kyllä niissä käyty oli ja vähän vahinkoakin tehty. korjasimme vahikot ja totesimme että se liikkumisen tuntemus johtui näistä hiiristä jotka luonnolisesti oli ensimmäisenä mielessä eli korvien välissä ja olemassa päällä oleva istuinlämmitin tekivät tämän tunteen Mutta se on arvoitus mistä ne sinne pääsivät Että reijät hyvin tarkkaan KIINNI J:S.LEHTI.
Muistaakseni tavallinen kotihiiri menee puolen sentin raosta että heilahtaa.
OT
Työkaveri paikkasi kerran Kadetin mätää helmaa, ja ihmetteli pahaa hajua.
Helmaa oli leikattu auki, ja hän kaiveli sieltä hiekkaa ja mutaa pois; lopuksi sieltä pötkähti suuri mädäntynyt myyränraato.
(vesimyyrä, rotta, mikälie - ei tehty ruumiinavausta)
Yäkkis.
OT
Työkaveri paikkasi kerran Kadetin mätää helmaa, ja ihmetteli pahaa hajua.
Helmaa oli leikattu auki, ja hän kaiveli sieltä hiekkaa ja mutaa pois; lopuksi sieltä pötkähti suuri mädäntynyt myyränraato.
(vesimyyrä, rotta, mikälie - ei tehty ruumiinavausta)
Yäkkis.
wiimax.fi
Ei se nokka-akseli siitä mihinkään kulu jos sen parikertaa talvessa kylmästä käynnistää... Ei se nyt ihan paperia ole. Öljy kerkeää kanteen maks 10sek käynnistyksestä oli pakkasta kuinka paljon tahansa.Ere866 kirjoitti:Tosiaan autossa ei ole lokia, joten sen käynnistäminen olisi ollut tuhoisaa talvipakkasilla. Saapahan ainakin silä tavalla nopeeta sen nokka-akselin vaihtoon.
Tässä vielä muutamia ajatuksia tuota talvisäilöä varten:
Mikäli säilytät autoa tallissa, missä on lattiakaivo kannattaa se peittää, sieltä kyllä tulee mukavasti kosteaa ilmaa auton alle. Paras mädännyttäjä on yhteistalli, johon kaupparatsu Möttönen ajaa Mondeonsa sulamaan joka yöksi. Suolavesi valuukin autosi alle, ja saa aikaan todella hyvää jälkeä. Vielä kun pistää autonsa päälle heikosti hengittävän peitteen on keväällä vastassa mukava yllätys. On nimittäin empiiristä kokemusta, ja näky keväällä karmea. Keväällä kun Iidu:n pressu poistettiin, oli Citikka tosi karmeassa kunnossa, ja jäi vappuajelut ajamatta.
Tässä auton talvisäilytyksessä kannattaa käyttää tavallista maalaisjärkeä. Ajattele vaikka jos laitetaan kaksi märäksi kasteltua ranskanleipää pusseihin. Toinen laitetaan paperipussiin, ja toinen muovipussiin. Kuka tahansa tietää mitä tästä seuraa. Samaa ajatusmaailmaa voi soveltaa taloihin ja autojen seisontaan.
Jatketaan vielä. Vanha kansa rakensi liiterit ja heinäsuulit siten, että niissä pääsi ilma kiertämään. Tosin jos varastoon joskus satoi vähän vettä se yleensä kuivui pois poutasäällä ja ilmavirran vaikutuksesta.
Samaa periaatetta noudattaen en kyllä sulkisi kaunotartani mihinkään pressutalliin, mihin kosteus kondensoituu ja saa aikaan hometta ja ennenaikaista rappiota.
Siis mielestäni auton paras säilytyspaikka on ilmava ja viileä talli. Tätä ennenaikaista kulahtamista voi vielä hidastaa hankkimalla kosteudenpoistajan talliin. Tämä kyllä kuluttaa melkoisesti sähköä, mutta kukapa ei omaa rakastaan suojelisi.
Jos on kirjoitusvirheitä, esn aihetti Vina Miapo joka tyhjeni Foorumia lukiessa
Mikäli säilytät autoa tallissa, missä on lattiakaivo kannattaa se peittää, sieltä kyllä tulee mukavasti kosteaa ilmaa auton alle. Paras mädännyttäjä on yhteistalli, johon kaupparatsu Möttönen ajaa Mondeonsa sulamaan joka yöksi. Suolavesi valuukin autosi alle, ja saa aikaan todella hyvää jälkeä. Vielä kun pistää autonsa päälle heikosti hengittävän peitteen on keväällä vastassa mukava yllätys. On nimittäin empiiristä kokemusta, ja näky keväällä karmea. Keväällä kun Iidu:n pressu poistettiin, oli Citikka tosi karmeassa kunnossa, ja jäi vappuajelut ajamatta.
Tässä auton talvisäilytyksessä kannattaa käyttää tavallista maalaisjärkeä. Ajattele vaikka jos laitetaan kaksi märäksi kasteltua ranskanleipää pusseihin. Toinen laitetaan paperipussiin, ja toinen muovipussiin. Kuka tahansa tietää mitä tästä seuraa. Samaa ajatusmaailmaa voi soveltaa taloihin ja autojen seisontaan.
Jatketaan vielä. Vanha kansa rakensi liiterit ja heinäsuulit siten, että niissä pääsi ilma kiertämään. Tosin jos varastoon joskus satoi vähän vettä se yleensä kuivui pois poutasäällä ja ilmavirran vaikutuksesta.
Samaa periaatetta noudattaen en kyllä sulkisi kaunotartani mihinkään pressutalliin, mihin kosteus kondensoituu ja saa aikaan hometta ja ennenaikaista rappiota.
Siis mielestäni auton paras säilytyspaikka on ilmava ja viileä talli. Tätä ennenaikaista kulahtamista voi vielä hidastaa hankkimalla kosteudenpoistajan talliin. Tämä kyllä kuluttaa melkoisesti sähköä, mutta kukapa ei omaa rakastaan suojelisi.
Jos on kirjoitusvirheitä, esn aihetti Vina Miapo joka tyhjeni Foorumia lukiessa
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Itsellä ässä seisoo talvet kylmässä mutta suht hyvin tuulettuvassa tallissa. Ongelmitta on selvitty lukuunottamatta hiirtä, joka söi pelkääjän penkkiin keskelle kokoisensa reiän. Koneen käytän lämpimäksi noin kuukauden välein ja ajelen vielä muutaman sata metriä.
Syksyisin olen ruiskuttanut kotelonsuojaöljyä pohjaan, koteloihin ja ovien sisään. Erityisen tärkeää tuo on minusta silloin, jos alusta on massattu, jolloin kotelosuoja estää massan kuivumisen sellaiseksi rapeaksi korpuksi, jonka alla ruosteen on helppo edetä. Suojausta ennen tietysti alustan pesu ja useampi päivä aikaa kuivua (ei sateella ajoa).
W126:ssa on tuulilasin alla mukava kolo (se, jossa lasinpyyhkijöiden moottori on), joka vuodessa kerää vähintään kompostin verran lehtiä, männynneulasia ja muuta mömmöä. Muoviläpyskä kolon päältä on helppo irrottaa, ja mullan voi siirtää vaikka kukkapenkkiin rintapeltiä ruostuttamasta. Vähän tuonnekin kotelosuojaa saumoihin, niin eiköhän se taas yhden talven selviä.
Syksyisin olen ruiskuttanut kotelonsuojaöljyä pohjaan, koteloihin ja ovien sisään. Erityisen tärkeää tuo on minusta silloin, jos alusta on massattu, jolloin kotelosuoja estää massan kuivumisen sellaiseksi rapeaksi korpuksi, jonka alla ruosteen on helppo edetä. Suojausta ennen tietysti alustan pesu ja useampi päivä aikaa kuivua (ei sateella ajoa).
W126:ssa on tuulilasin alla mukava kolo (se, jossa lasinpyyhkijöiden moottori on), joka vuodessa kerää vähintään kompostin verran lehtiä, männynneulasia ja muuta mömmöä. Muoviläpyskä kolon päältä on helppo irrottaa, ja mullan voi siirtää vaikka kukkapenkkiin rintapeltiä ruostuttamasta. Vähän tuonnekin kotelosuojaa saumoihin, niin eiköhän se taas yhden talven selviä.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85