Lämmöt/ termostaatti
Lämmöt/ termostaatti
Moottorin lämmöt nousee aavistuksen yli 8-kympin..ehkä noin 85..ja pysyy kyllä siinä hyvin..oli ilma sitten kesähelle tai pakkaskeli.
Aloin tuossa vaan mietiskelemään että olisiko ehkä kuitenkin syytä vaihtaa termostaatti..eli olisiko aavistuksen korkeampi lämpö kuitenkin loppupeleissä parempi..joku 90-95 ehkä?
Mitäpäs mieltä olette?
Aloin tuossa vaan mietiskelemään että olisiko ehkä kuitenkin syytä vaihtaa termostaatti..eli olisiko aavistuksen korkeampi lämpö kuitenkin loppupeleissä parempi..joku 90-95 ehkä?
Mitäpäs mieltä olette?
Mielestäni lämpö on ihan OK. Noilla hujakoilla se taitaa meidän useimpien W123/124/201-koppaisissa ainakin pyöriä. Kun orggisosana ei nykyään saa kuin 87-asteista termaria, ei juuri ole vaihtoehtojakaan. Tarvikkeena saa kyllä ties mllaisilla asteluvuilla aukeavia termostaatteja, mutta useaan otteeseen on todettu että mersuun ei jostain syystä tarviketermari sovi tai ainakin se voi aiheuttaa kummallisia häiriöitä.
Omalla kohdalla 87-asteinen on riittänyt viime talvenkin 30 asteen pakkasissa, ja ainahan voi viritellä pahvia tai styroksia syylärin eteen, jos ei tunnu löyly riittävän. Kanavien ja kennoston puhtaus on yksi ratkaiseva tekijä auton lämpimyydessä -- Mauri H:lla oli joku hyvä vinkki putsaamiseen. Apuna käytettiin tavallista vettä ja konetiskiainetta, mutta kertokoon Mauri itse tarkan reseptin.
Omalla kohdalla 87-asteinen on riittänyt viime talvenkin 30 asteen pakkasissa, ja ainahan voi viritellä pahvia tai styroksia syylärin eteen, jos ei tunnu löyly riittävän. Kanavien ja kennoston puhtaus on yksi ratkaiseva tekijä auton lämpimyydessä -- Mauri H:lla oli joku hyvä vinkki putsaamiseen. Apuna käytettiin tavallista vettä ja konetiskiainetta, mutta kertokoon Mauri itse tarkan reseptin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Paljonkos tollasesta 87 asteen termarista saa sitten pulittaa? Oon ollu aikeissa talveksil vaihtaa sellasen.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Mulla on ainakin ollut kesät 87-asteinen M102- ja M103-koneissa. Edellisen kanssa ei ole ollut sitten ensimmäistäkään ongelmaa, M103 tuppasi käymään pariin otteeseen liian kuumana, mutta se ei johtunut termostaatista; jos sähköflekti ilmastoidussa (so. kaksi syyläriä) autossa ei toimi, lämpö nousee yli 100 asteeseen, oli termari mikä hyvänsä.garbaazh kirjoitti:Koituuko tosta sitten kesällä onkelmia, vai pitääkö kesäks lyödä aina 78?
Originalteile maksaa huhtikuisen kuitin mukaan salolaisessa merkkiliikkeessä 19,40 euroa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Joo, hyvältä kuulostaa jva:n lämmöt, itsellä on vain 80:nen termari,turbodieseliin kun sellainen kuuluu suurempien lämpökuormien takia, ja kumman hyvin autolla silti tarkenee 30:n pakkasillakin ajella... Nokkaa kannattaa peittää, ainakin dieselissä jottei polttoaineen suodattimeen kohdistuisi kovasti kylmää viimaa.
Kennostoa tosiaan voi putsata veden ja astianpesukoneen pesuaineen seoksella, kauaa ei kannata litkujen olla sisällä , lämpimäksi käyttö riittänee ja sitten litkut ulos ja tarvittaessa uudet sisään.
Tämä konsti auttoi M103:n öljyisen jäähdytysjärjestelmän putsaamiseen (kansipahvi vuoti ja öljyt pääsivät vesitilaan)ja irroitti Land Cruiserista syylarinkorjausmömmöt lämppärinkennoista.
Kovin montaa ruokalusikallista ainetta ei tarvita, itse olen käyttänyt jotain 3-5 lusikallista.
Kennostoa tosiaan voi putsata veden ja astianpesukoneen pesuaineen seoksella, kauaa ei kannata litkujen olla sisällä , lämpimäksi käyttö riittänee ja sitten litkut ulos ja tarvittaessa uudet sisään.
Tämä konsti auttoi M103:n öljyisen jäähdytysjärjestelmän putsaamiseen (kansipahvi vuoti ja öljyt pääsivät vesitilaan)ja irroitti Land Cruiserista syylarinkorjausmömmöt lämppärinkennoista.
Kovin montaa ruokalusikallista ainetta ei tarvita, itse olen käyttänyt jotain 3-5 lusikallista.
Taitaa kaikissa OM601, 602 ja 603 - dieseleissä olla tuolla alavesiletkun lähtömollukassa, lohkon kyljessä, eli apukuskin puolella. Mukavasti siinä mahdollisen turbon allaepk kirjoitti:mihis väliin tää termari nyt tulikaan, vois itse tarkistaa mikä siellä on ...

Bensavehkeissä sitten taas ylävesiletkun kohdalla, hieman mukavampi vaihtaa.
täytyy kuikuilla lyötyykö, onko sitä mitenkään mahdollista tarkistaa ilman et täytyy lyödä lisää nestettä tai tms.?Mauri H. kirjoitti:Taitaa kaikissa OM601, 602 ja 603 - dieseleissä olla tuolla alavesiletkun lähtömollukassa, lohkon kyljessä, eli apukuskin puolella. Mukavasti siinä mahdollisen turbon allaepk kirjoitti:mihis väliin tää termari nyt tulikaan, vois itse tarkistaa mikä siellä on ...![]()
No ei oikeastaan, kannattaa lorotella ainakin syylari tyhjäksi siitä tyhjennysputkesta, laita pätkä puutarhaletkua siihen liittimeen, letku johonkin ämpäriin ja hana auki (löytyvät syylarin apparinpuoleisesta alakulmasta).epk kirjoitti:täytyy kuikuilla lyötyykö, onko sitä mitenkään mahdollista tarkistaa ilman et täytyy lyödä lisää nestettä tai tms.?Mauri H. kirjoitti:Taitaa kaikissa OM601, 602 ja 603 - dieseleissä olla tuolla alavesiletkun lähtömollukassa, lohkon kyljessä, eli apukuskin puolella. Mukavasti siinä mahdollisen turbon allaepk kirjoitti:mihis väliin tää termari nyt tulikaan, vois itse tarkistaa mikä siellä on ...![]()
Kun syylari on tyhjä ei siitä termostaatin irroittamisesta tule kuin jonkun litran verran nesteitä pihalle.
Oma 87C:een termari on kesäkäytössä ja toissa päivänä vaihdoin 92C termarin talvikäyttöön.
Tosin tässä"voimamoottorissa saattaa olla isompi jäähdytysnestetilavuuskin?
Mutta kuitenkin lämmöt on ok,ja auto käy oikean lämpöisenä,liiam kylmä kone vie mm.polttoainetta enemmän.
Mersuun vaihtaa mielellään termarin,koska helppo vaihtaa(nopea),eikä tarvi aina vaihtaa uutta tiivistettä
Tosin tässä"voimamoottorissa saattaa olla isompi jäähdytysnestetilavuuskin?
Mutta kuitenkin lämmöt on ok,ja auto käy oikean lämpöisenä,liiam kylmä kone vie mm.polttoainetta enemmän.
Mersuun vaihtaa mielellään termarin,koska helppo vaihtaa(nopea),eikä tarvi aina vaihtaa uutta tiivistettä

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90