hehkujen vaihdosta
hehkujen vaihdosta
Ostin sitten tuollasen C-mallin CDI koneisen härpättimen ja ilmeisesti joku hehku on pimeänä. Pitääkös tässä mallissa ottaa imusarja pois kun vaihtaa hehkuja? 

Hehkujen vaihto
Kannattaa käyttää pajalla laitattamassa jollakin ammattilaisella! Suosittelen.
Eiköhän vaihto onnistu
jos vain tilaa on riittävästi, mutta en mene takuuseen elektroniikan kanssa ja kommenttien kanssa ollaan varovaisia, ette anneta väärää tietoa. Elektroniikka tuppaa olemaan arka jännite häiriöille.
Kannattaa käydä kysymässä pakalliselta mersukorjaamolta tai joltakin kuka on mersuja laittanut, että mitä pitää ottaa huomioon hehkuja vaihdettaessa kysesestä mallista.
Kannattaa käydä kysymässä pakalliselta mersukorjaamolta tai joltakin kuka on mersuja laittanut, että mitä pitää ottaa huomioon hehkuja vaihdettaessa kysesestä mallista.
Re: Eiköhän vaihto onnistu
OK, kiitos!karjis kirjoitti:jos vain tilaa on riittävästi, mutta en mene takuuseen elektroniikan kanssa ja kommenttien kanssa ollaan varovaisia, ette anneta väärää tietoa. Elektroniikka tuppaa olemaan arka jännite häiriöille.
Mä ajaisin sen suosiolla "dealerille" laitettavaksi, on se niin pirullista kun se hehkutulppa katkeaa sinne kanteen.iines kirjoitti:OK, kiitos!
Vähän on pitkä matkaveskola kirjoitti:Mä ajaisin sen suosiolla "dealerille" laitettavaksi, on se niin pirullista kun se hehkutulppa katkeaa sinne kanteen.iines kirjoitti:OK, kiitos!

Joo, hehkut on suojamuovin alla kannen päällä => helppo vaihtaa..
Mun autossa ei ainakaa ollu ( onneksi ) juuttunu kiinni..
Mun autossa ei ainakaa ollu ( onneksi ) juuttunu kiinni..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Mitäs jos ajat kuumaksi koneen ja sitten kylmäspraytä itse tulppaan ja sitten avaimella. Kun saat vähän pyörähtämään laita crc WD 40/ tms litkua spraypullolla väliin ja edestakaisin pyörittämällä välillä kiinnikin päin ja varovasti ettei katkea sisään.
Mitähän noiden uusien tulppien kierteisiin kannattaisi laittaa ettei juutuuisi uudestaan kiinni. Olisiko kuparitahna hyvä?
Mitähän noiden uusien tulppien kierteisiin kannattaisi laittaa ettei juutuuisi uudestaan kiinni. Olisiko kuparitahna hyvä?
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Jonkun hehkun olen minäkin vaihtanut ja yhtään ei ole katkennut (tähän asti ainakaan). Pitää vaan olla varovainen niiden kanssa.
Eli, se kone on syytä ajaa lämpimäksi. Tämän jälkeen suojat pois ja niinkun edellä todettu, esim. CRC:tä sinne tulpan juureen. Sitten kiertämään varovasti auki. Tosi varovasti siis. Katkee ne tulpat jos ei ole varovainen.
Uuteen tulppaan kannattaa laittaa sellaista rasvaa, mitä tahnaa lie. Valkoista, saa veholta (josta syystä se onkin yllättävän kallista) Ei vaan jaksa muistaa mitä rasvaa se oli.. hyvin kestää lämpöä jne.. Samaa olen käyttänyt mm. injektoreihin.
Onnistuu se hehkun vaihto, kun on vaan järki mukana.
Eli, se kone on syytä ajaa lämpimäksi. Tämän jälkeen suojat pois ja niinkun edellä todettu, esim. CRC:tä sinne tulpan juureen. Sitten kiertämään varovasti auki. Tosi varovasti siis. Katkee ne tulpat jos ei ole varovainen.
Uuteen tulppaan kannattaa laittaa sellaista rasvaa, mitä tahnaa lie. Valkoista, saa veholta (josta syystä se onkin yllättävän kallista) Ei vaan jaksa muistaa mitä rasvaa se oli.. hyvin kestää lämpöä jne.. Samaa olen käyttänyt mm. injektoreihin.
Onnistuu se hehkun vaihto, kun on vaan järki mukana.
-
- Sisäänajossa
hehkujen vaihto
Pieni vinkki jarrunestettä hehkun juureen ensin ja antaa vaikuttaa päivän pari lähtee helposti sit irti.
w211 200cdi vm.03
Kyllähän nuo kaikki ovat tähän asti irti lähteneet erittäin helposti (koputetaan puuta), yhtään ole vielä katkennut vaikka olen ottanut irti ihan paineilmaräikällä ilman sen kummempaa varomista.
katkenneen hehkun irroitukseen on tosin työkalut/korjaus sarja olemassa, mutta ei ole jouduttu käyttämään sitä vielä, onneksi.
cdi hehkut ovat kyllä erittän helpot vaihtaa , ja nopeat, kuten dealer sanoi.
nähtävästi hänellä on myös kokemusta _katkaistujen_ hehkujen irroittamisestakin kjäh kjhäh
tv : jaska
katkenneen hehkun irroitukseen on tosin työkalut/korjaus sarja olemassa, mutta ei ole jouduttu käyttämään sitä vielä, onneksi.
cdi hehkut ovat kyllä erittän helpot vaihtaa , ja nopeat, kuten dealer sanoi.
nähtävästi hänellä on myös kokemusta _katkaistujen_ hehkujen irroittamisestakin kjäh kjhäh

tv : jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Hee - eipä olekaan.
Työkaveri tosin katkaisi yhteen CDi Vitoon hehkun, että sivusta on tullut seurattua.
Saattaa olla niinkin että ne jotka autoaan Veholla huollattavat ja korjauttavat, tuovat ajopelinsä hehkunvaihtoon hetikohta kun merkkivalo alkaa oikutella.
Osa näistä vanhan taksin ostaneista kun on sellaisia että kaksi vuotta ajetaan niin että yksi hehku on palanut ja suuttimen juuri vuotaa - sitten kun on jokseenkin pakko korjata niin paikat on lujassa kiinni.

Työkaveri tosin katkaisi yhteen CDi Vitoon hehkun, että sivusta on tullut seurattua.

Saattaa olla niinkin että ne jotka autoaan Veholla huollattavat ja korjauttavat, tuovat ajopelinsä hehkunvaihtoon hetikohta kun merkkivalo alkaa oikutella.
Osa näistä vanhan taksin ostaneista kun on sellaisia että kaksi vuotta ajetaan niin että yksi hehku on palanut ja suuttimen juuri vuotaa - sitten kun on jokseenkin pakko korjata niin paikat on lujassa kiinni.

wiimax.fi
Mulla kävi näin. Tuli ensimmäinen "vika" A:n historiassa hajonneen jarruvalokytkimen lisäksi:
Aamulla starttasin A 170 CDI:n (vuosimallia 99, ajettu 134 tkm) -23 asteessa ilman lämmitystä, lähti ihan normaalisti käyntiin, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Ajoin 100 km, jonka jälkeen auto seisoi 3-4 tuntia pakkasessa taas, joskin lämpötila nousi nopeasti -10 asteeseen lumipyryn takia. Tämän jälkeen kun starttasin, auto hehkutti ihan normaalin ajan ja käynnistyi ongelmitta, mutta hehkun valo syttyi palamaan käynnistyksen jälkeen noin minuutiksi. Annoin koneen lämmetä hetken ja testasin uudelleen, niin jäi silloinkin palamaan minuutiksi.
Noh, soittelin siinä jo kotikaupunkini Mursu-korjaajalle, että voisin tuoda Mursun hehkun vaihtoon kun ajattelin, että yks hehku ois menossa pimeeks. Ajelin kotikaupunkiini 60 km, jonka jälkeen testailtiin, niin valo ei enää syttynytkään millään konstilla, joten ei suoritettu mitään toimenpiteitä, kun huollossa oli kiirettä muutenkin. Sen jälkeen pistin auton lämpimään talliin sulamaan, kun se oli sitä ennen ollut pihalla koko talven (johtuen siitä, että Väyrynen saa olla tallissa). Siitä nyt on muutama päivä aikaa, eikä hehkun valo ole sen koommin palanut epänormaalisti vaikka pakkasia on pidellyt ja auto on pihalla ollutkin. Kysymykset kuuluvatkin:
Voiko hehkun valo syttyä jostain muusta syystä? Samana aamuna mittaristo oli melkoisessa huurussa johtuen siitä, että unohdin kytkeä lämmityspiuhan toisen pään seinään...
Mersun huollosta (ja jopa ihan tehtaan valtuuttamassa) sanoivat, että A:ssa hehkujen vaihtoon menisi _ainakin_ 3 tuntia (60 euroa / tunti + osat, huhhuh!). Voiko tämä pitää paikkaansa, vaikka imusarjan joutuukin irrottamaan? Eihän tohon perketti voi saada "ainakin kolmea" tuntia kulumaan millään...
Eihän noita nyt kannata vaihdella ilmeisesti varsinkaan, jos auto käynnistyy ihan normaalisti -23 asteessakin, mutta missäs kilometreissä noita suunnilleen tarttis ruveta vaihtelemaan eli mikä on hehkun elinikä noin suunnilleen?
Aamulla starttasin A 170 CDI:n (vuosimallia 99, ajettu 134 tkm) -23 asteessa ilman lämmitystä, lähti ihan normaalisti käyntiin, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Ajoin 100 km, jonka jälkeen auto seisoi 3-4 tuntia pakkasessa taas, joskin lämpötila nousi nopeasti -10 asteeseen lumipyryn takia. Tämän jälkeen kun starttasin, auto hehkutti ihan normaalin ajan ja käynnistyi ongelmitta, mutta hehkun valo syttyi palamaan käynnistyksen jälkeen noin minuutiksi. Annoin koneen lämmetä hetken ja testasin uudelleen, niin jäi silloinkin palamaan minuutiksi.
Noh, soittelin siinä jo kotikaupunkini Mursu-korjaajalle, että voisin tuoda Mursun hehkun vaihtoon kun ajattelin, että yks hehku ois menossa pimeeks. Ajelin kotikaupunkiini 60 km, jonka jälkeen testailtiin, niin valo ei enää syttynytkään millään konstilla, joten ei suoritettu mitään toimenpiteitä, kun huollossa oli kiirettä muutenkin. Sen jälkeen pistin auton lämpimään talliin sulamaan, kun se oli sitä ennen ollut pihalla koko talven (johtuen siitä, että Väyrynen saa olla tallissa). Siitä nyt on muutama päivä aikaa, eikä hehkun valo ole sen koommin palanut epänormaalisti vaikka pakkasia on pidellyt ja auto on pihalla ollutkin. Kysymykset kuuluvatkin:
Voiko hehkun valo syttyä jostain muusta syystä? Samana aamuna mittaristo oli melkoisessa huurussa johtuen siitä, että unohdin kytkeä lämmityspiuhan toisen pään seinään...

Mersun huollosta (ja jopa ihan tehtaan valtuuttamassa) sanoivat, että A:ssa hehkujen vaihtoon menisi _ainakin_ 3 tuntia (60 euroa / tunti + osat, huhhuh!). Voiko tämä pitää paikkaansa, vaikka imusarjan joutuukin irrottamaan? Eihän tohon perketti voi saada "ainakin kolmea" tuntia kulumaan millään...
Eihän noita nyt kannata vaihdella ilmeisesti varsinkaan, jos auto käynnistyy ihan normaalisti -23 asteessakin, mutta missäs kilometreissä noita suunnilleen tarttis ruveta vaihtelemaan eli mikä on hehkun elinikä noin suunnilleen?
Omassa autossani alussa paloi välillä hehkun valo.Kunnes rupes löpulta palamaan aina käynnistyksen jälkeen ,kylmänä.
Olettaisin että hehku menossa.
Ei ne nyt niin vaikeita ole vaihtaa, voi jokin autosähkö korjaamo tehdä halvemmallakin.
Itse hehkut ei ole kovin kalliita joten jos työn osuus on noin suuri niin vaihdata kerralla kaikki hehkut.
Itse hehkutulpan vaihdossa ei mene monta minuuttia.
Olettaisin että hehku menossa.
Ei ne nyt niin vaikeita ole vaihtaa, voi jokin autosähkö korjaamo tehdä halvemmallakin.
Itse hehkut ei ole kovin kalliita joten jos työn osuus on noin suuri niin vaihdata kerralla kaikki hehkut.
Itse hehkutulpan vaihdossa ei mene monta minuuttia.