Ajelin tänään cdi väyrysellä 01 Tuusulan tietä kotia kohti , ja yht-äkkiä kuului samanlainen jysäys/pamaus kuin joskus prätkällä kun se polttaa polttoainetta putkessa. Ja siinä samassa veto hyytyi kokonaan , kyllä silla ajaa vielä pystyi viereiselle abc:lle mutta ei ottanut kierroksia ja kierrokset heivas aika lailla.
Ajo tietokone ei herjannu mitään eikä tyhjä käynnillä ollu ongelmia , sillä myös kierrokset nousi normaalisti. Heti kun laittaa D:n päälle niin jo alkoi kierrosten heivaaminen. Ei auttanut muu kuin soittaa hinuri paikalle ja auto veholle. Toivottavasti ei mitään isompaa särkyny , itsellä on epäilys ilmamassa mittarista.
Kerron kuitenkin, vaikka ei varmaankaan sama vika:
Vaimon melko uusi pikkusitikka teki kerran samanlaisen tempun. Melkoisen pössäyksen jälkeen hyytyi tien poskeen. Kännistyi, mutta sammui heti.
Sattumoisin tulin mersulla melkein perstuntumalla ja ei kun naru kiinni ja kotiin. Panin talliin lämpöiseen, kun oli kova pakkasviima ja ajattelin, josko olisi p-ainepuoli hyhmääntynyt.
Vielä mitä. Ei muuta kun hinurin päälle ja verstaalle.
Eipä ollut muuta kuin katalysaattori sen tuhannen päreinä. Ja seuraava pönttö umpitukossa.
Putkisto uusiksi ja taas menoksi!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Turbon paineletku. Voima katoaa laakista ja savutus on voimakasta. Ei huomaa kun avaa nokkapellin-letku voi näyttää ehjältä. Letkun alapuolella voi olla muutaman sentin mittainen repeämä. Toivottavasti tällainen vika kyseessä. Auton kilometreistä kun ei ole tietoa, niin en veikkaa ainakaan muuta tässä vaiheessa.
Auto on nyt tutkittu veholla ja tuomio oli että turbon jälkeen joku letku tai painepoksi oli hajonnu osa maksaa 60 euroa , onneksi ei sen isompaa. vika testeri oli myös näyttänyt että ilmamassamittari on kaput. Autolla on muuten ajettu 327tkm vanha taksi.
No niin on auto korjattu , uusi ilmamäärämittari ja ahtoilmakanavan letku ennen välijäähdytintä. Toinen katalysaattori oli tukossa ja se ilmeisesti aiheutti jysäksen ! , onneksi ei tarvittu uutta kattia vaan puhdistus riitti.
Tehoissa ei oikein huomaa eroa vanhaan mutta savutus kyllä väheni huomattavasti. Enää ei huomaa usvapilveä perässä kiihdytettäessä
No katos vain. Just nilkutin väyrysellä kotiin ilmeisesti haljenneen ahtoputken takia. Jumalaton suhina kuuluu pellin alta kun yrittää antaa kaasua, melkeimpä tyhjäkäynnillä sai huputella loppumatkan.
Taitaa olla kulutustavaraa nuo väykyn ahtoputket, tuskin cooleri kuitenkaan halkesi Noh, huomenna se vika selviää..
Coolerille menevä ahtoputkihan se on halki noin 4-5 cm repeämä..
Eikä sillä hyvä, itse cooleri on päätystä halki
Taisi hukkis jumia tai jotain ?
Tietääkö joku mistä voisi ostaa täys alumiinisen välijäähyn mallia "bolt on" ?
Tietty tuon vanhan vois lähettää malliksi, mutta säästyisi pari päivää jos niitä jollain olisi hyllytavarana..
Alkaa syykin löytyä coolerin ja ahtoputken pettämiseen. Turbo päästää öljyä läpi, eli cooleri on pikeentynyt tukkoiseksi jonka vuoksi halkesi ahtoputki ja coolerin pääty.. loistavaa