300D -85 lämppäri
300D -85 lämppäri
Onko joku/ kukaan/ kaikki muut selvillä mersun jäähdytysjärjestelmän toiminnasta? Puhutaan kahdesta kierrosta, onko jossain toinen paisuntasäiliö yms.? Entä onko se sähköinen kiertovesipumppu mikä? kuuluuko sen käydä myös ajon aikana vaiko vain sammuksissa? Mitä ne magneettiventtiilit tekee?
Kun tuntuis että mersu jää kylmäks...lämppäri toimittaa kyllä lämmintä kun puhallin on ykkösellä, mutta isommalle laittaessa lämpö muuttuu semmoiseksi lehmän henkäykseksi. Ja samoten käy kun kone on tyhjäkäynnillä. Lämmöt riittää vielä, mutta saas nähä talvella..
No, onhan tietysti eilen kunnostettu eberi varustettu kiertovesipumpulla joka näyttäs kierrättävän samaa vettä kuin sen sähköisen pitäisi, jos se toimis. Saa arvata savustiko 10 vuotta käyttämättä ollut laite ekaa kertaa polttaessa...
Tässäpä tärkeimmät huolet. Jos vielä joku osaa kertoa kuin saa ne kaikki koivuntaimet ja muut pois ilmanotosta, niin kuunnellaan mieluusti.
Kun tuntuis että mersu jää kylmäks...lämppäri toimittaa kyllä lämmintä kun puhallin on ykkösellä, mutta isommalle laittaessa lämpö muuttuu semmoiseksi lehmän henkäykseksi. Ja samoten käy kun kone on tyhjäkäynnillä. Lämmöt riittää vielä, mutta saas nähä talvella..
No, onhan tietysti eilen kunnostettu eberi varustettu kiertovesipumpulla joka näyttäs kierrättävän samaa vettä kuin sen sähköisen pitäisi, jos se toimis. Saa arvata savustiko 10 vuotta käyttämättä ollut laite ekaa kertaa polttaessa...
Tässäpä tärkeimmät huolet. Jos vielä joku osaa kertoa kuin saa ne kaikki koivuntaimet ja muut pois ilmanotosta, niin kuunnellaan mieluusti.
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Re: 300D -85 lämppäri
Joo, eli mersussa on kaksi paisaria, toinen on apukuskin puoleisen lokarin sisällä, ja sen funktio on toimia varasäiliönä automaattista ilmausta silmällä pitäen. Tuohon ilmaustoimintaan en nyt sen kummemmin perehdy, mutta systeemiä ei siis tarvitse itse ilmata.Pooto kirjoitti:Onko joku/ kukaan/ kaikki muut selvillä mersun jäähdytysjärjestelmän toiminnasta? Puhutaan kahdesta kierrosta, onko jossain toinen paisuntasäiliö yms.? Entä onko se sähköinen kiertovesipumppu mikä? kuuluuko sen käydä myös ajon aikana vaiko vain sammuksissa? Mitä ne magneettiventtiilit tekee?
Kun tuntuis että mersu jää kylmäks...lämppäri toimittaa kyllä lämmintä kun puhallin on ykkösellä, mutta isommalle laittaessa lämpö muuttuu semmoiseksi lehmän henkäykseksi. Ja samoten käy kun kone on tyhjäkäynnillä. Lämmöt riittää vielä, mutta saas nähä talvella..
No, onhan tietysti eilen kunnostettu eberi varustettu kiertovesipumpulla joka näyttäs kierrättävän samaa vettä kuin sen sähköisen pitäisi, jos se toimis. Saa arvata savustiko 10 vuotta käyttämättä ollut laite ekaa kertaa polttaessa...
Tässäpä tärkeimmät huolet. Jos vielä joku osaa kertoa kuin saa ne kaikki koivuntaimet ja muut pois ilmanotosta, niin kuunnellaan mieluusti.
Magneettiventtiilit sijaitsevat akun vieressä, ja ne ovat eräänlaiset sähköiset hanat, jotka ohjaavat lämmityslaitteen kennoille (kaksi kappaletta siis) menevän lämpimän veden määrää. Sijaitsevat siis poistopäässä, eli letkuissa joista vesi tulee lämppäriltä takaisin paisarille. Venttiileitä ohjaa lämmitysautomatiikka ja ne toimivat yksinkertaisesti sähkövirralla sillä periaatteella että mitä enemmän virtaa niihin ohjataan, sen enemmän ne sulkeutuvat, eli nestettä kiertää vähemmän. Ilman virtaa ne ovat täysin auki.
Kiertovesipumppu on sähköinen lisä pumppu jota tarvitaan painamaan vettä kummankin lämppärikennon läpi silloin kun auton mekaaninen vesipumppu ei pienillä kierroksilla siihen yksin pysty. Tämä pumppu pyörii aina kun virrat ovat päällä. Kaksi erillistä lämppärin kennoa vaativat tämän lisäpumpun, muuten tyhjäkäynnillä ei tarpeeksi lämmintä vettä kierrä ja tulee juuri tuo lehmän henkäys-efekti.
Kaksi kiertoa tarkoittaa mielestäni sitä että autossa on kuskille ja apparille omat erikseen säädettävät lämppärinkennonsa.
Re: 300D -85 lämppäri
missä malleissa /koreissa tuo paisari on , omassa ei sitä oleMauri H. kirjoitti: Joo, eli mersussa on kaksi paisaria, toinen on apukuskin puoleisen lokarin sisällä, ja sen funktio on toimia varasäiliönä automaattista ilmausta silmällä pitäen. Tuohon ilmaustoimintaan en nyt sen kummemmin perehdy, mutta systeemiä ei siis tarvitse itse ilmata.
Re: 300D -85 lämppäri
Väittäisin, että asia ei ole ihan tuolla tavalla. Etenkin ku niin ikään vasta itse käytin nuo magneettiventtiilit auki. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ko. aparaatit toimivat on-off -periaatteella, eli ovat joko kiinni tai auki. Jos tarvii välimuotoa, niitä ohjataan auki-kiinni-auki-kiinni niin että "nettovaikutus" on haalea. Jäähdytysnesteen kierron ja lämmönjohtumisen nopeus kennosta on sitä luokkaa, että tämä nopea on-off periaate tuottaa loppupelissä haaleaa. Se, kuinka kauan magneettiventtiili on auki, riippuu taas säädinyksiköstä, jota taas ohjataan termostaatin kautta.Magneettiventtiilit sijaitsevat akun vieressä, ja ne ovat eräänlaiset sähköiset hanat, jotka ohjaavat lämmityslaitteen kennoille (kaksi kappaletta siis) menevän lämpimän veden määrää. Sijaitsevat siis poistopäässä, eli letkuissa joista vesi tulee lämppäriltä takaisin paisarille. Venttiileitä ohjaa lämmitysautomatiikka ja ne toimivat yksinkertaisesti sähkövirralla sillä periaatteella että mitä enemmän virtaa niihin ohjataan, sen enemmän ne sulkeutuvat, eli nestettä kiertää vähemmän. Ilman virtaa ne ovat täysin auki.
.
Nämä spekulaatiot siis perustuvat fysiikkaan ja sähköoppiin. En usko että sähkövirralla siis voidaan pitää venttiili välitilassa--edes mersussa.
Luulen. Vissiin liikaa inssiopintoja

Re: 300D -85 lämppäri
Ei taida pitää paikkaansa, väittämäsi siis.Juke72 kirjoitti:Väittäisin, että asia ei ole ihan tuolla tavalla. Etenkin ku niin ikään vasta itse käytin nuo magneettiventtiilit auki. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ko. aparaatit toimivat on-off -periaatteella, eli ovat joko kiinni tai auki. Jos tarvii välimuotoa, niitä ohjataan auki-kiinni-auki-kiinni niin että "nettovaikutus" on haalea. Jäähdytysnesteen kierron ja lämmönjohtumisen nopeus kennosta on sitä luokkaa, että tämä nopea on-off periaate tuottaa loppupelissä haaleaa. Se, kuinka kauan magneettiventtiili on auki, riippuu taas säädinyksiköstä, jota taas ohjataan termostaatin kautta.Magneettiventtiilit sijaitsevat akun vieressä, ja ne ovat eräänlaiset sähköiset hanat, jotka ohjaavat lämmityslaitteen kennoille (kaksi kappaletta siis) menevän lämpimän veden määrää. Sijaitsevat siis poistopäässä, eli letkuissa joista vesi tulee lämppäriltä takaisin paisarille. Venttiileitä ohjaa lämmitysautomatiikka ja ne toimivat yksinkertaisesti sähkövirralla sillä periaatteella että mitä enemmän virtaa niihin ohjataan, sen enemmän ne sulkeutuvat, eli nestettä kiertää vähemmän. Ilman virtaa ne ovat täysin auki.
.
Nämä spekulaatiot siis perustuvat fysiikkaan ja sähköoppiin. En usko että sähkövirralla siis voidaan pitää venttiili välitilassa--edes mersussa.
Luulen. Vissiin liikaa inssiopintojaJa asia kiinnostaa itseäkin, kun en vieläkään ole omastani saanut oikeita lämpöjä hyttiin.
Nääs omassa autossa oli lämppärin ohjauspaneeli rikki, menin sitä sitten Veholle mittaamaan, ja siellä luki oppaassa ihan selkeästi että ohjainpaneelilta venttileille lähtevä virta on 0-12 V riippuen vaaditusta lämmitystehosta. Eli 22 asteisen sisälämpötilan vallitessa ja valitun lämpötilan ollessa sama on magneettiventtileillä hieman jännitettä niin että ovat vähän auki, muutenhan sisälämpötiola ei ikinä olisi tasainen koska suuttimista tulisi kuumaa ja kylmää vuoronperään, tuo anturin ohjaama lämmitysautomatiikka kun ei ole mikään salamannopea reagoimaan, vaan siinä on vähän viivettä.
Edit: Niin siis se testeri tulee lämppärinohjauspaneelin ja sen liittimen väliin, ja se näyttää selvästi paneeliltä lähtevän jännitteen, joka ei kyllä ainakaan minulla heitellyt missään vaiheessa vaan oli tasainen.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ke 22.10.2003 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi sitten olla että on kuutosissa, en ole muita harrastellut...Boss kirjoitti:Hmmm...mikä ihmeen paisuntasäiliö siellä lokasuojan sisällä muka on, enpä oo ennen kuullutkaan,lienee siis vain edellä mainituissa kutosissa?
Mutta se tosiaan on näkymättömissä, sen näkee vain jos purkaa itse lokarin irti. Sijaitsee tarkasti apukuskin puoleisen kylkivilkun kohdalla, vilkun kohdalla säiliössä on reikä josta vilkun johdot menevät.
Re: 300D -85 lämppäri
Jaahans, pitääpä mitata itsekin. Aiemmassa viestissäni kerroinkin, että kenno ei ehdi reagoimaan samalla nopeudella ku venttiilit jos venttiilit menee nopeasti kiinni ja auki, eli summana on joku välimuoto, eli haalea. Samoin kuin itsekin mainitsit "siinä on vähän viivettä", eli kenno lämpenee tai jäähtyy hitaasti. (kupari varastoi hyvin lämmintä, luovuttaa hitaasti). Tämä oli siis vain opintojen pohjalta olevaa spekulointia. On vaikea kuvitella, että sähkömagneettisella käämillä saadaan pysymään sydän (=magneettiventtiili) jossain tietyssä kohdassa. Mutta kai germaanit on tämänkin ratkaisseet.Ei taida pitää paikkaansa, väittämäsi siis.
Nääs omassa autossa oli lämppärin ohjauspaneeli rikki, menin sitä sitten Veholle mittaamaan, ja siellä luki oppaassa ihan selkeästi että ohjainpaneelilta venttileille lähtevä virta on 0-12 V riippuen vaaditusta lämmitystehosta. Eli 22 asteisen sisälämpötilan vallitessa ja valitun lämpötilan ollessa sama on magneettiventtileillä hieman jännitettä niin että ovat vähän auki, muutenhan sisälämpötiola ei ikinä olisi tasainen koska suuttimista tulisi kuumaa ja kylmää vuoronperään, tuo anturin ohjaama lämmitysautomatiikka kun ei ole mikään salamannopea reagoimaan, vaan siinä on vähän viivettä.
Edit: Niin siis se testeri tulee lämppärinohjauspaneelin ja sen liittimen väliin, ja se näyttää selvästi paneeliltä lähtevän jännitteen, joka ei kyllä ainakaan minulla heitellyt missään vaiheessa vaan oli tasainen.
Mitä taas mittaukseen tulee, jännitemittausta ei voi tehdä paneelin ja liittimen välistä, ainoastaan rinnalta.

(miksiköhän insinöörit on hermoja rassaavia pilkunviilaajia?)

Juke72 edit: Oli pakko katsoa fysiikan kirjasta. Kyllä vaan väitteesi pitää paikkansa, kun nuo magneettiventtiilit on pystysuorassa. Kaikkea sitä oppii, jos ei koulussa niin täällä forumissa.
Päätän siis viilaukseni tähän

Re: 300D -85 lämppäri
Heh, heh. Niin, tarkoitinkin sitä että mittalaitteen adapteri tuli paneelin ja sen liittimen väliin, mutta tämänhän jo tiesitkinJuke72 kirjoitti:[Mitä taas mittaukseen tulee, jännitemittausta ei voi tehdä paneelin ja liittimen välistä, ainoastaan rinnalta.![]()

Kiitokseja neuvoista. Tämä valaisi ihan tarpeeksi. Suurin huolenaiheeni oli että pitääkö mitata pakkaskestävyys monesta eri paikasta.
Mistähän mahtaa löytyä se lämpöanturi joka ohjaa lämpömittaria. Eilen opiskelin konetilaa oikein huolella, tekemättä mitään, ja tänä aamuna lämpömittari ei noussutkaan enää. Kun pistää virrat päälle niin se pikkusen värähtää niinkuin muutkin mittarit. Nestettä on ja lämmintä tulee ihan ok, joten vika lienee että joku johto on irti tai sulake...mutta missä?
Mistähän mahtaa löytyä se lämpöanturi joka ohjaa lämpömittaria. Eilen opiskelin konetilaa oikein huolella, tekemättä mitään, ja tänä aamuna lämpömittari ei noussutkaan enää. Kun pistää virrat päälle niin se pikkusen värähtää niinkuin muutkin mittarit. Nestettä on ja lämmintä tulee ihan ok, joten vika lienee että joku johto on irti tai sulake...mutta missä?
Pooto
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Kyllä ne nesteet sekoittuvat, eli mittaa vaan paisarista.Pooto kirjoitti:Kiitokseja neuvoista. Tämä valaisi ihan tarpeeksi. Suurin huolenaiheeni oli että pitääkö mitata pakkaskestävyys monesta eri paikasta.
Mistähän mahtaa löytyä se lämpöanturi joka ohjaa lämpömittaria. Eilen opiskelin konetilaa oikein huolella, tekemättä mitään, ja tänä aamuna lämpömittari ei noussutkaan enää. Kun pistää virrat päälle niin se pikkusen värähtää niinkuin muutkin mittarit. Nestettä on ja lämmintä tulee ihan ok, joten vika lienee että joku johto on irti tai sulake...mutta missä?
Lämpömittarin anturi on sylinterikannessa kuskin puolella muistaakseni kakkospytyn kohdalla.
Tähänkin topiikkiin tulee vielä selvyys, kunhan saan kytkentäkuvat valmiiksi ohjauspaneelin piirilevystä. Olen jo loppusuoralla, mutta lupaamani 3 viikkoa näyttää kiireiden takia ylittyvän roimasti. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen