Webasto yskii ja kaukosäätö kaputt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Webasto yskii ja kaukosäätö kaputt

Viesti Kirjoittaja Saul »

Webaston toimintaan tai paremminnkin toimimattomuuteen liittyy seuraava murhe. Vekotin on mallia 1512 BW50A. ja se on asennettu 124:ään suomessa 2001 (?). Malli on aika vanha (suomalainen asennusohje löytyy vuodelta 1991), mutta siinä on jo digitaalikello ja kauko-ohjaus.

Ongelma on seuraava. Kun laitan webaston päälle, puhallin lähtee pyörimään ja Webasto ääntää, mutta tuntuu, ettei liekki syty kunnolla ollenkaan. Laite vain puskee pirunmoisen savun pihalle. Kaksi kertaa sitä on tullut koetettua ja kummallakin kerralla sama homma. Keväällä toimi vielä täysin. Onkohan pakoputki tukossa vai kärsiikö laite kesäisestä käytön puutteesta? Milläköhän sen vian saisi selville / fiksattua? Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia?
Viimeksi muokannut Saul, Su 22.01.2006 15:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Webaston savutus- ja käynnistysmisongelma

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Saul kirjoitti:Webaston toimintaan tai paremminnkin toimimattomuuteen liittyy seuraava murhe. Vekotin on mallia 1512 BW50A. ja se on asennettu 124:ään suomessa 2001 (?). Malli on aika vanha (suomalainen asennusohje löytyy vuodelta 1991), mutta siinä on jo digitaalikello ja kauko-ohjaus.

Ongelma on seuraava. Kun laitan webaston päälle, puhallin lähtee pyörimään ja Webasto ääntää, mutta tuntuu, ettei liekki syty kunnolla ollenkaan. Laite vain puskee pirunmoisen savun pihalle. Kaksi kertaa sitä on tullut koetettua ja kummallakin kerralla sama homma. Keväällä toimi vielä täysin. Onkohan pakoputki tukossa vai kärsiikö laite kesäisestä käytön puutteesta? Milläköhän sen vian saisi selville / fiksattua? Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia?
Ilmeisesti hehku toimii, koskapa savumerkkejä tulee. Siispä polttoaineen saannissa voi olla ongelmaa. Tarkistaisin p-a linjan toiminnan.

Jallu
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Vettä voipi olla liikaa polttoaineen seassa, ilmansuodatin kovin tukossa... jne . Mitä se antaa vikakoodiksi? Vai tunnistaako vikaa ollenkaan?
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Pyöriikö polttimen puhallin herkästi?

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jos tulppa kunnossa ja polttoainetta tulee niin vesipumppu voisi olla yksi vian aiheuttaja, eli pumppu finaalissa ja ei tee kunnon kiertoa enää jolloin lämmitin katkaisee liekin. Tai tietysti niinkin yksinkertainen vika voi olla kuin ilmaa vedenkierrossa, itsellä tökki joskus siitä syystä. Muistaakseni syy löytyi jostain yläletkun liitoksesta lopulta.
MB W210 200cdi -01
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Boss kirjoitti:Jos tulppa kunnossa ja polttoainetta tulee niin vesipumppu voisi olla yksi vian aiheuttaja, eli pumppu finaalissa ja ei tee kunnon kiertoa enää jolloin lämmitin katkaisee liekin. Tai tietysti niinkin yksinkertainen vika voi olla kuin ilmaa vedenkierrossa, itsellä tökki joskus siitä syystä. Muistaakseni syy löytyi jostain yläletkun liitoksesta lopulta.
Palopesä on palanut puhki. Juvanmalmilla on Nurmijärven Autotekniikka-niminen yritys joka varmasti vaihtaa uuden. Raskaan kaluston kanssa on tullut siellä poikettua ja kovin olen tyytyväinen palveluun.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kiitos vinkeistä! Pitää lähteä noista perusjutuista liikkeelle jos tässä huomenissa kynnelle kykenee.
vanttom kirjoitti:Vettä voipi olla liikaa polttoaineen seassa, ilmansuodatin kovin tukossa... jne . Mitä se antaa vikakoodiksi? Vai tunnistaako vikaa ollenkaan?
En anna koodeja. Mielestäni tuo on sen verran antiikkia, ettei siinä mitään vikakooditoimintoja olekaan.
kimlahti kirjoitti:Pyöriikö polttimen puhallin herkästi?
Mikä se on? :shock: :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Omassa dbw46:ssa oli semmonen vika että pa-pumppu laski ainetta läpi pikkuhiljaa vaikka webasto ei ollut päällä. Ainetta kerääntyi palotilaan ja seuraavalla käynnistyksellä savusi ankarasti jonkin aikaa. Koetappa käynnistystä piuhat irti pa-pumpulta. Savun hälvettyä kytke pumppu takas.
Toinen vois olla että hehku ei enää hehkuta kunnolla. Eberi jos savuttaa startissa niin melkeen jo tietää että hehkun vaihto on edessä. Makso muistaakseni 20 erkkiä tuohon, ettei siitä konkurssia tule. Sitten tietty vois olla että puhallin kanittaa, ja ei pyöri oikealla nopeudella. 46:ssa se sijaitsee lämmittimen alapuolella vesipumppua vastapäätä. Puhaltimen päällä on semmonen musta peltikuori jonka saa meisselillä väänneltyä irti. Sitten pääsee pyörittelemään sitä propellia. Palopesä noissa vanhoissa on rosteria ja ei pala puhki ihan hevillä. Tietysti huollon yhteydessä kannattaa avata pää ja vaihtaa sinne se verkko ja huopa.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
c36AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 01.01.2004 22:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja c36AMG »

palopesä on webastossa soronoo.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tuli tässä jo jonkun aikaa sitten "korjattua" tämäkin vika. Edelleen tietenkin jää mysteeriksi mikä oireet alunperin aiheutti, mutta Webasto lähti toimimaan sulakkeen vaihdolla ja pääsulaketta irti käyttämällä (nollaantui koko vehje).

Yksi ongelma tuli jälleen vastaan. Uusista pattereista huolimatta kaukosäätö on kaputt. Malli on T60. Onko niissä jotain tyyppivikaa?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Oletko koodannu kaukosäätimen uudestaan patterin vaihdon jälkeen??
Osta multa thermotop z, pikkuvikainen ?
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vesqju kirjoitti:Oletko koodannu kaukosäätimen uudestaan patterin vaihdon jälkeen??
Ei tullut koodaaminen mieleenkään, koska kaukosäädin on mallia miekka ja kirves eli kännykän kokoinen mötikkä ulosvedettävällä piiska-antennilla. Ei kai sellaisessa mitään uudelleenkoodaamisia ole vaan kiinteä koodi, vai onko? :roll: Kaukosäätimen malli on mielestäni T60.

Jotain muutakin häikkää vekottimessa on edelleen. Ensin pisti silmään lievä savun tupruttelu Webaston ollessa päällä. Pois päältä laittettaessa myös yskäisee pihalle dieselinkatkun. Ajattelin ensin, että antiikkia antiikkia, niin ehkä tämä on vain ominaisuus.

Sitten perjantaina iltapäivällä odottikin kylmä auto. Webasto ei ollut enää mennyt päälle, vaikka se oli toiminut puolilta päivin. Näytössä oli valot ja liekin kuva päällä eli vekotin ilmeisesti "itse luuli" toimivansa. Puhallinkaan ei (sisällä eikä Webastossa) puhaltanut. Sulakkeet kunnossa, mutta diesel käryää ja Webaston alapuolella näkyy ilmiesesti polttoainevuotoa. Kerranhan sitä piti vielä testata lauantaina ja lähti kuin lähtikin taas käyntiin.

Osaako kukaan arvella kuinka "vaarallisia" oireet ovat eli viittaavatko johonkin isompaan (palopesä), mikä särkee "jotain enemmän" ellei vekotinta pistä kuntoon ja vain jatkaa leikkimistä? Polttoainevuoto ei tietenkään koskaan ole hyvä juttu eli se pitäisi saada kuriin ihan sama mitä. Bensa-auton kanssa olisikin ihan eri ääni kellossa.

Entäs asiantuntevat ja kohtuuhintaiset huollot lähimaastossa eli läntinen Vantaa +- "sopiva matka"?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin