Antti M. kirjoitti: Lueskelin tuossa dieselmoottoreista kertovaa kirjaa ja siinä kerrottiin imumoottoreissa ristiinmenoajan olevan n.40 astetta kun taas ahdetuissa se on noin 120 astetta.
Tuntuu hullulta näin suuri ero teorian ja käytännön välillä...
Ois mielenkiintosta tietää millaset ajotukset ja overlapit näissä pykälää uudemmissa koneissa on??? Ja minkä kokoiset venttiilit?
Mitä muuta eroa on tuossa 617 sarjan koneen kannessa turbon ja vaparin välillä, kuin turbon pienemmät venttiilit?
Mulla on nokkaakselista yksi nokka muita kuluneempi (suoraan sanottuna entinen) ja kone nakuttaa aika miehekkäästi.
Antti M. kirjoitti:Tuo vähä ihmetyttää ku ei oo ristiinmenoaikaa yhtään...
Puristussytytyksellä toimivassa moottorissa voisi käynnistys olla vähän vaikeata jos overlappia on reilusti. Pitäisi startin pyörittää konetta 3000rpm että nokka olisi alueella ja sylinteritäytös hyvä jotta tulisi tarpeeksi puristusta polttoaineen syttymiseksi.
Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Petri K kirjoitti:
Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Petri K kirjoitti:
Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Ei löydy, sieltä just katoin.
Tosta koneesta kun tiedä yhtään mitään (niin kuin en mistään muustakaan) niin onko siinä hydrauliset nostajat vai kovat?
Jos hydraulit voivat joustaa tyhjänä ettei näytä todellista tilannetta kun kone käy.
Onko siinä kovapala käpälät vai karkaistut Kovapala nokassa on 2 millin luokkaa enemmän nostoo enkä ole nähny niitä kuluneena Nokka-akselin pukit vaihtuu myös
Turbo-eemeli kirjoitti:Onko siinä kovapala käpälät vai karkaistut Kovapala nokassa on 2 millin luokkaa enemmän nostoo enkä ole nähny niitä kuluneena Nokka-akselin pukit vaihtuu myös
Ei hajuakaan...ei näytä yhtään kuluneilta kyllä. Koneen vuosimalli on -84 eli pitäis olla kaikki OM617 "uutuudet" ja turbon nokka jota vertailin oli kans jostai pikkuhehkusesta koneesta, mutta tarkkaa vuosimallia en muista. Mauserilla(työntömitta) nuo nostot mittasin eli voi olla vähä heittoa, muttei nyt oikein kahta milliä mitenkään...
Olisiko kenelläkään heittää 300TD mersun nokkadataa, jossa käyvät ilmi imu- ja pakonokan aukioloasteet? (Huom. mainitkaa millä nostolla valmistaja ne ilmoittaa. Varmaankin 1mm nostosta kun kyseessä on kuitenkin Saksalainen valmistaja).