
Jakajasta lähtee kaksinapainen johto boksille. Boksissa on lisäksi neljä napaa, joissa tunnukset: 15, 16, 31, TD.
Boksin numero on 0 227 100 042 (Mersun varaosanumero 002 545 2632)
Tämänkaltaista piirikaaviota tarttisin.
timo230e kirjoitti:Kun toi boksi on kerran niin yksinkertainen niin minkä takia se maksaa veholla 126:seen kasikoneeseen 2900€
Niin vuonna 2000 ostin tarvikeliikkeestä omaani tuon boksin, en muista mitä tekstiä siinä uudessa (paljon pienempikokoisessa) oli mutta orkkiksesta kaivoin seuraavan koodin ylös: 0 227 100 023 ja olinpa vielä kirjoittanut muistilapulle seuraavaakin: (078) MB 001 545 86 23 tiedä sitten mitä nuo numerot tarkoittaa. Ai niin maksoi tuolloin 520 mk.www.motonet.fi kirjoitti:
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT MERCEDES W126 MALLI 80--91
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva kontaktipintaan!
W126 81--85 Bosch-0227 100 121/122. . . . . . . . . . . . . 10-8115 75.00 eur
W126 81--85 Bosch-0227 100 114/115. . . . . . . . . . . . . 10-8006 45.50 eur
(2 pyöreää pikaliitintä, 10-8115 kierrosrajoittimella)
Timo puhuu nyt varmaan siitä lokasuojan etureunasta löytyvästä yksiköstä johon menee paaaksu kaapeli jonka päässä on pyöreä liitin. Siihen menee myös alipaineletku, sulakekkin löytyy. Se maksaa uutena sen 2000++ euroa.Sivonen kirjoitti:Löytyi 7-pinninen HEI-sytkäyksikkö '92 Opel Astrasta. Lisää laatuosia Mersuun - Volkkarin, Mazdan, Fordin ja Seatin kamppeitten seuraksi.![]()
Hintaa on 42€ eli puhutaan Timo230E varmaan vähän eri osasta.
Tuota tarkoitin itse, siihen menee tosiaan paksu johto jonka päässä pyöreä liitin. Se toinen johto näyttäisi menevän sinne kampiakselin etupäässä pyörivän limpun ulkokehälle, eikös se ole se "crank trigger" ? Kuutoskoneessa ei näyttäisi alipaineletkua olevanHVM kirjoitti:Sivonen kirjoitti: Timo puhuu nyt varmaan siitä lokasuojan etureunasta löytyvästä yksiköstä johon menee paaaksu kaapeli jonka päässä on pyöreä liitin. Siihen menee myös alipaineletku, sulakekkin löytyy. Se maksaa uutena sen 2000++ euroa.
Eikö tuo kampiakselin asentotunnistimen johto mene ainoastaan vikadiaknoosi pistokkeeseen, ei siis syttypoksiin ollenkaan.Sivonen kirjoitti:Joo nuo sytkäyksiköthän on kulutustavaraa, eli ei kai nyt missään autossa sitä ole boksiin kiinteäksi rakennettu?![]()
Btw, mulla on kyllä se kampiakselin asentotunnistin, mutta piuhalle ei ole boksissa paikkaa vaan se on irti. Alipaineletkukin menee vain virranjakajaan.
unski kirjoitti:Sytytyksen ohjausyksikkö EZL
Autosähköstandardin mukaiset tunnukset:
15 - sytytysvirta
16 - puolan ohjaus. Tässätapauksessa menee puolan - napaan.
31- maa
TD- kierrosmittarin signaali
Induktiivisen anturin signaali tulee toiseen pyöreään liittimeen.
Edit: Yksikkö on vain oikeastaan signaalin vahvistin, joka muuttaa pulssianturin signaalin sopivaksi ohjaustransistorille, joka maadottaa puolan kipinää varten. Yksikössä ei ole oikeastaan juuri mitään älyä, ainoa toiminto on sopivan kosketuskulman muokkaaminen jännitetason mukaan.
Niin minustakin.. Niin oli tuossa purettavassa olevassa 200b ja tuossa 280E:ssä. Ja tuossa 200b ei ole mitään sytkäbokseja..markox kirjoitti:Eikö tuo kampiakselin asentotunnistimen johto mene ainoastaan vikadiaknoosi pistokkeeseen, ei siis syttypoksiin ollenkaan.Sivonen kirjoitti:Joo nuo sytkäyksiköthän on kulutustavaraa, eli ei kai nyt missään autossa sitä ole boksiin kiinteäksi rakennettu?![]()
Btw, mulla on kyllä se kampiakselin asentotunnistin, mutta piuhalle ei ole boksissa paikkaa vaan se on irti. Alipaineletkukin menee vain virranjakajaan.
Ei toimi. Tai periaatteessa "pitäisi ehkä toimia", mutta käytäntö on eri. Nyt saisin kampiakselilta yhden pulssin per kierros tai virranjakajalta 3 pulssia per kampuran kierros tasaisin välein. Kuitenkin suositeltava triggeripyörä olisi vähintään 6-1 hampainen (eli 6 hammasta joista yksi katkaistu), käytännössä kuitenkin tarvii hmm... en muista... olikohan suunnilleen 12-1 pyörä tjsp.Melitos kirjoitti:Eikö toimi originaaliherätteellä? Olikos tuossa Hall jakajassa?Sivonen kirjoitti: -Kampiakselille triggeripyörä (tarvii kipinää varten)
Pitäisi sen kolme pulssia per kampurakierros riittää Megasquirt'n'Sparkille kutoskoneeseen jos aikoo kipinän edelleen ohjata oikeisiin tulppiin jakajalla. Kaverilla oli virranjakajalla varustetussa suorassa kutosessa triggeri kampiakselilla, 3 pulssia per kierros. Hyvin toimi. Ei siis suorasytytystä. Niin, tuossa oli virranjakaja vain jakamassa virtaa alunperinkin ilman triggaustehtäviä, muuten olisi varmaan käytetty jakajan anturia jos sellainen olisi ollut. Mutta tosiaan muitakin toimivia ratkaisuja on ja jos kaveripiirissä on joku hyväksi havaittu järjestelmä niin se on helppo sitten ottaa itsellekin käyttöön.Sivonen kirjoitti:Ei toimi. Tai periaatteessa "pitäisi ehkä toimia", mutta käytäntö on eri. Nyt saisin kampiakselilta yhden pulssin per kierros tai virranjakajalta 3 pulssia per kampuran kierros tasaisin välein. Kuitenkin suositeltava triggeripyörä olisi vähintään 6-1 hampainen (eli 6 hammasta joista yksi katkaistu), käytännössä kuitenkin tarvii hmm... en muista... olikohan suunnilleen 12-1 pyörä tjsp.Melitos kirjoitti:Eikö toimi originaaliherätteellä? Olikos tuossa Hall jakajassa?Sivonen kirjoitti: -Kampiakselille triggeripyörä (tarvii kipinää varten)![]()
Uudet oli muistaakseni vain reilu 200e/kappale.Antti L. kirjoitti:Menee vähän OT, mutta oletko jo hommannut ne D-jetin suuttimet. Tai lähinnä kiinnostaa käyvätkö ne ihan oikeasti noiden mekaanisten suuttimien paikalle heittämällä. Saiskohan noita muuten vielä uutena kohtuu hintoihin jostain..?Vai pitäisköhän sittenkin harjoitella tuo ruiskuasennus ensin tuohon kaksataseen koneeseen, ei harmittaisi niin paljoa jos menisi jokin pieleen!
Pikaisella googletuksella löytyi nuo, ovat lähes samanlaiset..JyggeMB kirjoitti: Menee osittain "OT":ksi sillä en osaa auttaa ko. ongelmaan.
Mutta jos "unski" tai joku muu osaisi kertoa mistä netissä
löytyisi autosähköstandardin mukaiset tunnukset selko
kielisinä taulukkona jopa suomeksi tai englanniksi tarvitsen
niitä erääseen sähkökuvien tulkintaan. Kiitos jo etukäteen
jos joku viitsii nähdä vaivaa!
Kiitoksia "AnttiL"Antti L. kirjoitti:Pikaisella googletuksella löytyi nuo, ovat lähes samanlaiset..JyggeMB kirjoitti: Menee osittain "OT":ksi sillä en osaa auttaa ko. ongelmaan.
Mutta jos "unski" tai joku muu osaisi kertoa mistä netissä
löytyisi autosähköstandardin mukaiset tunnukset selko
kielisinä taulukkona jopa suomeksi tai englanniksi tarvitsen
niitä erääseen sähkökuvien tulkintaan. Kiitos jo etukäteen
jos joku viitsii nähdä vaivaa!
http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm
http://66.34.72.138/wiring/defs.html