"Turvattomien autojen tekeminen ei ole kauheen hyvää PeeÄrrää. Mutta paikkoja mitä ei testata ei myöskään kehitetä siinä määrin. "
Saab taitaa olla ainoita merkkejä, joka testaa myös hirvikolareiden varalle. Käykääpä syksyllä vahinkokeskuksella katsomassa hirvikolariautoja, niin yllätytte. Ainakin itse sain ajattelemisen aihetta, kun katselin "laatuautoja" joissa katto oli haitarilla niskatukiin ja jopa takaselkänojaan asti.
Ja auton massasta: joustavaan tai kevyempään esteeseen törmättäessä oman auton suuresta massasta on hyötyä. Törmättäessä periksiantamattomaan esteeseen, siitä on enempikin haittaa (lisää kineettistä energiaa, joka painaa koria kasaan).
Auton koosta: Kyllä kait pitkänokkainen auto on turvallisempi nokkakolarissa kuin lyhyempi, jos kaikki muu on tasapäistä. Eli hidastukseen jää enemmän aikaa ennenkuin auto rusentuu turvakehikkoa myöten => pienempi hidastuvuus.
Kyllä nykyautojen turvavarusteet ja varsinkin ESP on mietityttänyt siinämäärin, että vaimon autoksi rantautuu tänä viikonloppuna Saksasta W211. Ylläpitokulut varmaankin nousevat tähtitieteellisiksi tuohon omaan 124:een verrattuna, mutta juuri turvallisuussyistä näin päätimme tehdä.
Itse ajelen edelleen kakkosnelosella. Ompahan ainakin yksi luotettava kulkupeli, kun väyrynen sitten odottaa huoltoon pääsyä
Säästöt, jotka syntyvät tuolla vanhalla ajellessa, uhraan hyvään rengastukseen (joka talvi uudet renkaat...). Talveksi käänsin pumpusta syötöt pienemmälle, ettei mennä moottoritiellä vahingossa takakulma edellä kuten viimetalvena. Säikäyttää meinaan aikuistakin miestä, kun sattuu äkkinäisesti satasen vauhdissa
