OM603, kannentiivistekö menossa?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

OM603, kannentiivistekö menossa?!

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin asiantuntijat, onkohan mulla kannentiiviste menossa/mennyt autostani? Ja autohan oli W124 300D. Oireet ovat seuraavanlaiset:

- Venttiilinnostimet naputtaa
- Öljynpaineet kuumalla koneella tyhjäkäynnillä n. 1,2. Tappiin nousevat vasta kun kierrokset ovat n. 1500.
- Huohottaa öljykorkin reiästä
- Savutusarvot olivat korkealla viime katsastuksessa (2.49, sallittu 2.50).

Mitäpä luulette? Kannattaako varata aika mersutohtorilta? Mitäs kannentiivisteen vaihto maksaa? :cry:
1991 420 SE
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kyyllä se tiivisteen vaihto vaikuttais ajankohtaiselta.
Ja kannen oikaisu,jos on paljonkin ajettu.Jos vaan vaihdat ne naputtavat nostajat ja tiivisteen,niin veikkaampa,että ilman oikomahoitoa naputtaa ne nostajat melkosen pian taas.
Itellä naputti ja lisäksi öljypaineen mittari seilasi tyhjäkäynnillä eestaas,kun vuoti öljykanavasta ykköspyttyyn ja pihalle.
Silleen tuli halvemmaksi,kun ostin yheltä ex-superturbomieheltä tammer-dieselin remppaaman kannen(n.4000km.ajettu remontin jälkeen,kun ostin sen).
Eli en yhtään ossaa sanoa,missä hinnoissa noin yleensä tuommonen huolto maksaa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tänäänpä se naputteli jo aikas railakkaasti..tyhjäkäynillä pientä nykivää/katkonaista käyntiä (kylmänä/lämpimänä) niin ,että koko auto hytkyy.. Öljynpaineet OK... :roll: alkanee oleen 500tkm ajettuna.
Riittääkö tässä tapauksessa vent.kopan tiiviste ja luonnollisesti nostajat?.. entä varren kumit)..? :shock:
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

- Venttiilinnostimet naputtaa -> töhnää nostimissa, auki ja putsaus
- Öljynpaineet kuumalla koneella tyhjäkäynnillä n. 1,2. Tappiin nousevat vasta kun kierrokset ovat n. 1500. -> alapaineet on OK, onhan kunnon öljyt?
- Huohottaa öljykorkin reiästä -> kaikki ne huohottaa, kunhan ei mikään geyshiri ole
- Savutusarvot olivat korkealla viime katsastuksessa (2.49, sallittu 2.50). -> suutinkärjet pas*ssa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuntuu olevan aika normaalia turbossa tuo huohotus? Onko ne tehty paljonkin "väljemmäksi" jo alunperin? Oma vapari ei kyllä huohota yhtään kun ottaa öljykorkin pois.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No joo, tähänkin topicciin hieman päivitystä! Käytin autoa näytteillä "Haukiputaan Veholla". Ei kuulemma ole kannentiivisteessä vikaa :D Sanoi että huohotus on ihan normaalia. Koneessa voi olla vieläkin Saksan paskaöljyjä, tarvii lukuisia vaihtoja ennen kuin kaikki törky on poissa. Nostimet vaan naputtaa, ne vaihdatan lähiaikoina. Eli kovaa ajoa vaan :wink:
1991 420 SE
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mikä on nuiden nostajien vaihtoväli? Paljoko maksaa uudet? Ja onnistuuko ihan kotikonstein :roll:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

:?:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Oireista vielä! Öljyn vaihdon jälkeen tullut..jäädäkseen! Aikasemmin 5-40 Nyt 5-50 Mobil.
Suutimet vaihettu viime keväänä.
Huohotus normaalia enämpi, Öljyp. OK,
Tuntuis et kävis viidellä, tyhjäkäynti rykivää / katkonaista ja kalkatusta. Tyhjäkäynnillä kylmänä sauhuttaa.. lämpimänä ei niinkään? Ja kaasua kun lisää niin ei tuu mitään!. Tieten mustaa kun oikein polkasee

Syyt: Lisätkää jos tarvetta! Ei tarvii koko konetta purkaa

1.Nostajat/vent.koneisto?
2.Männän rengas? :cry:
3.Suutinkärjet?
4.Kannen tiiviste(nesteet ok. ei hävitä)
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Onkos hehkut tarkistettu? Meinaan vaan että jos kylmänä kuulostaa ettei kävis kuin 5 pytyllä ja savuttaa niin voisi olla yksi hehku pimeänä...
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

B. Wikström kirjoitti:Onkos hehkut tarkistettu? Meinaan vaan että jos kylmänä kuulostaa ettei kävis kuin 5 pytyllä ja savuttaa niin voisi olla yksi hehku pimeänä...
Sori en maininnut..!
Että lämpösenäkin tekee samaa rykivää käyntiä :shock: kun lisää vähän kaasua käy tasaisesti..mut kalkattelu loppuu tuolla 2000rpm paikkeilla :roll:

Pitää samalla nuo hehkutkin tarkastaa..meinaan suutimet käyttää tarkistuttamassa..
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Suuttimet kunnossa ja hehkut..!
Puristuspaineet seuraavaksi..ettei vaan olis ohivuotoo havattavissa.. Sillähän näkee melko tarkansuunnan männän kunnosta :roll: On kyllä ihme jos menny :shock:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Riku kirjoitti:Suuttimet kunnossa ja hehkut..!
Puristuspaineet seuraavaksi..ettei vaan olis ohivuotoo havattavissa.. Sillähän näkee melko tarkansuunnan männän kunnosta :roll: On kyllä ihme jos menny :shock:
Jos ajat tuon lämpimäksi ja annat kunnolla kierroksia vapaalla, häviääkö tuo naputus silloin ja käykö sitten tasaisesti. Jos toimii sitten syy venttiilin nostajissa. Niille en itse tekis mitään. Joskus naputellut mut ajettu 960 tuhatta jo eikä loppua näy.

pari muuta syytä vois olla hytraulinen ketjunkiristin. Ei maksa paljon vaikka vaihtaakin kokeeksi. (itse en ole vielä vaihtanut)

Sitten tuo käynti voi myös johtua ruiskutuspumpun säätimestä ja epätasaisista sylinterikohtaisista ruiskutusmääristä.

Melkein suosittelisin käymään ruiskutuspumppuhuollossa ja pyytää niitä ajamaan pumpun penkissä, silloin näkee jos siinä on vikaa.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Ei kerinny testaan.. kone jo osina..
Puristus arvot olivat:
1. 16
2. 10 :shock:
3. 17
4. 17.5
5 17.5
6. 12 :(
Moottori kylmänä.. Ohivuotoo kakkosessa/kuutosessa ehkä...Sallittu 5bar max taisi olla sylinterien välinen paine ero..

Eikun kansi auki.. Epäilen Mäntä tai venat :roll: Mitä muuta/huomioida kuin tiivisteet... kun kerta nuin pitkälle piti edetä :lol:

Ja mistä tarvittavat osat ja tiivisteet.. Varmaan alkuperäis osia kannattanee käyttää..
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Riku kirjoitti:Ei kerinny testaan.. kone jo osina..
Puristus arvot olivat:
1. 16
2. 10 :shock:
3. 17
4. 17.5
5 17.5
6. 12 :(
Moottori kylmänä.. Ohivuotoo kakkosessa/kuutosessa ehkä...Sallittu 5bar max taisi olla sylinterien välinen paine ero..

Eikun kansi auki.. Epäilen Mäntä tai venat :roll: Mitä muuta/huomioida kuin tiivisteet... kun kerta nuin pitkälle piti edetä :lol:

Ja mistä tarvittavat osat ja tiivisteet.. Varmaan alkuperäis osia kannattanee käyttää..
KL-varaosat voi olla edullisempi kuin Veho. Toivottavasti vika korjaantuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Epäilen männänrenkaita. Saattaa olla poikki. Menee herkästi jos suoraa kylmällä koneella lähdetään vedättämään. Omasta Om603sta vääntyi kiertokanki ja yhden sylinterin puristukset oli noin puolet oikeasta. Kalkatti tosi terävästi alle 1500kierroksella.
Viimeksi muokannut Mika.T, Pe 28.10.2005 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Onko KL:n osat alkuperäisiä.. ainaski nuo tiivisteet varmaan kannattaa hankkia Veholta..Alkup. aina varma..
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Epäilen.. käyttö ollut tosi hillittyä..kylmänä antanu käydä ennen kuin liikkeelle.. jos vähän hapeteltu riittävä jälkikäynti ... 8)

Onhan sitä vesi sateella ajeltu...:lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kannnesta pitää tarkastaa ohjurien välykset, ventiilien tiiviys ja se, kuinka syvällä ne on kannessa. Koneistamo tekee tuon homman varmaan helpoimmin, koska pakoventiilin ohjurit on varmaankin väljät.

Männänrenkaiden kylkivälys kannattaa mitata. Uusilla renkailla selviää, onko männät kuluneet vaihtokuntoon.

Jos on muuten tarvetta männille ja kiertokangille. Niin niitä on vielä neljä ylimääräistä jäljellä. On muuten putkitettu lohkokin, jos siinä nykyisessä on sanomista.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Perttu K kirjoitti:Kannnesta pitää tarkastaa ohjurien välykset, ventiilien tiiviys ja se, kuinka syvällä ne on kannessa. Koneistamo tekee tuon homman varmaan helpoimmin, koska pakoventiilin ohjurit on varmaankin väljät.

Männänrenkaiden kylkivälys kannattaa mitata. Uusilla renkailla selviää, onko männät kuluneet vaihtokuntoon.

Jos on muuten tarvetta männille ja kiertokangille. Niin niitä on vielä neljä ylimääräistä jäljellä. On muuten putkitettu lohkokin, jos siinä nykyisessä on sanomista.
Hyvärillä pojat saavat kattoo kannen.. :wink: Jospa hoonaukset vielä näkyvät..Tänäänpä se selviää..

Muuten löytyiskö sulta ylimääräistä öljynlauhdutinta..pelkkä kenno..?!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllähän se löytyy, mutta kun tarvitsen sitä itse toivon mukaan lähiaikoina itsekin.


Hyvärinen kun laittaa kannen niin tulee varmsti hyvä. Oma kansi kävi myös siellä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18114
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiivisteiden hankkimisesta senverran ettei "MB" tee tiivisteitä itse, samat saa tarvikkeenakin.
Ainakin KL myy sellaisia että kestää.

Hinnoista en tiedä Veholla, samahan se on sieltä ostaa jos ei hinta ole kovin korkea.
wiimax.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Hinta eroja oli Veholla pelkkä kansitiiv. 120e vielä saksasta tilaus.. KL:stä 90e yläpään sarja..Ja löytyy metalli vahvike ykkösen ja jakokopan väliltä..Hyvä pitäs olla.. :roll: KL:stä tulee.. :wink:

Haulla ei löytyny.. Jakoketjun kiskontappien irrotus..Oppaassa puhu jostain liukuvasarasta..Et sillä lähtis.. :roll:
Näyttää toivottomalta!

Sakemannin keksintöjä...

:lol: :x
Vastaa Viestiin