Noniin...
Jossakin välissä vilahti ne muut 'aktiivisen turvallisuuden' peruskivet joiden avulla on tarkoitus välttää vaara. Renkaat, elektroniikka... Kuten sanoin, Saksassahan tulee nyt pakolliseksi ajonvakautus,
mitään autoa,
ilman ESP & Co järjestelmiä
ei saa myydä Saksassa tämän jälkeen. EY hyväksyy tämän, vaikka se on rajoittava tekijä kilpailulle, koska se edistää liikenneturvallisuutta.
Mikään saksalaisvalmistaja ei enää tule valmistamaan autoja ilman ajonvakautusta. Saksa, Euroopan suurimpana markkina-alueena pakottaa näin hiljaisesti kaikki muutkin valmistajat lisäämään ajonvakautukseen kaikkiin malleihin, kaikkiin kokoluokkiin. On kannattavampaa tehdä tämän jälkeen vain yhtä mallia, sitä jossa on se ESP kuin mallia Saksaan ja mallia muualle ilman ESP:tä.
Voi olla, että EY direktiivillä pakottaa ajonvakautuksen pakolliseksi varusteeksi koko unionin alueelle, tutkimustulokset ovat olleet niin hyviä.
Niissä Microissakin tulee olemaan kaikki kivat ' lelut' pian, jotka auttavat pitämään kokemattomankin kuljettajan tilanteen herrana. ABS estää lukkojarrutuksen, auto ei "lähde" hanskasta. ESP estää sivuluisut, leikkaa nopeutta ja vakauttaa yliampuvat, paniikissa tehdyt korjausliikkeet. Luistonesto estää takavetoista lähtemään kylkimyyryä liukkaalla. Nämä kaikki ovat sitä uutta 2000-luvun aktiivista turvallisuutta.
W126:ssa on käytetty suurlujuusterästä. Mutta siitä on jo kaksikymmentä vuotta. Nykyään auto voidaan "ajaa" seinään tietokoneella satoja kertoja ennenkuin siitä on yhtäkään liikkuvaa protoa ja nähdään kuinka eri materiaalivalinnat ja tekniikat vaikuttavat. 80-luvulla ei ollut tietoakaan tällaisesta, tietokoneet riittivät siihen Pongin pallotteluun. Sen Micran (aika suosiollinen palsta Nissanille...) rakentaminen on monta kertaa vaativampi operaatio tänä päivänä kuin 126:en vuonna 1985. Maailma etenee yhä nopeammin, suuremmin harppauksin eteenpäin.
Helevetti, miettikää nyt: Autoja on ollut vasta sata vuotta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kehitys on ollut nopeampaa kuin 1900-1980 luvuilla. Miettikää kaikkea muutakin, kännykät esimerkiksi. Eihän siitä nyt ole paskaakaan aikaa kun veivattiin kiekkopuhelimella, nyt voidaan puhua, viestittää, surffata netissä, ihan missä vaan kun kenttää löytyy. Ja se netti... Kuka olisi vielä -95 edes tiennyt tämmösestä, siis
kymmenen vuotta sitten? Nythän tämä on arkipäivää.
Tämän harppomisen valossa 20 vuotta on todella pitkä aika. Se tekniikka mitä silloin oli käytössä on 'antiikkia' nykyään. Mitä meillä on 80-luvulta enää käytössä? Talot... Autot... Ehkä työkalut... Kaikki sellainen, 'yksinkertainen' ja samalla kallis kalusto, kaikki muut joissa on tapahtunut enemmän kehitystä on jo vaihdettu uusiin.