W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
W126 alapallonivelten vaihtoon ei tullut paljoa neuvoja kun aiemmin kyselin. No rupesin sitten purkamaan itse, sain toki neuvoja ja tähän asti homma ei ollut kovin vaikeaa.
Ajattelin laittaa tästä pienen projekti-topicin, ei varmaan haittaa ainakaan…
Eli W126 tunkilla ylös ja pukit sinne runkopalkkien alle. Olin suihkutellut ruosteenirrotusainetta jo pari viikkoa aiemmin pulttien kantoihin ihan varmuuden vuoksi. Pyörät irti. Ohessa kuva vasemmasta puolesta.
http://img15.imgspot.com/u/05/295/12/va ... 085672.JPG
Sitten jarrupalat irti sekä jarrusatulat. Minulla oli jarrusatulan pultteihin kuusikanttinen 19 mm hylsy pitkällä varrella. Samalla avaimella irrotin sitten raidetankoasetelman siitä olka-akselista (vai –varresta). Ylätukivarresta pallonivelen kartio irtosi isolla vasaralla lyömällä, tuin vastapuolelta isolla moskalla. Alapallon kartio irtosi oikealta puolelta oheisella irrotustyökalulla mutta vasen puoli oli vähän takkuisempi, en saanut tuota rakkinetta sinne oikein hyvin sopimaan vaan se luiskahti aina pois. Irrotin yläkartion kokonaan irti ja käänsin olkavarren siten sivuun että pääsin lyömään alapallon kartion irti alatukivarresta.
Kuvia: Ulosvetäjä: http://img15.imgspot.com/u/05/295/12/ul ... 086000.JPG
Oikea puoli irroitettuna: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/oi ... 087240.JPG
Nostin olka-akselin pöydälle. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ol ... 087416.JPG
Sitten rasvakuppi irti, ja pyöränlaakerin kiristyssysteemi myös. Napa jarrulevyineen sitten irti. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ja ... 087875.JPG
Lopuksi jarrukilpi irti, oli kolmella kuusiokoloruuvilla, sama koko mitä laakerin kiristyskappaleessa. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ja ... 088332.JPG
Ajattelin viedä olka-akselin jonnekin pajalle jossa voidaan irrottaa pallonivel sekä painaa uusi tilalle. Nuo jarrukilvet voisi vaikka hiekkapuhalluttaa ja maalata töissä.
Laitan tähän jatkoa kunhan selviää miten itse pallonivelten vaihto tapahtui.
Ajattelin laittaa tästä pienen projekti-topicin, ei varmaan haittaa ainakaan…
Eli W126 tunkilla ylös ja pukit sinne runkopalkkien alle. Olin suihkutellut ruosteenirrotusainetta jo pari viikkoa aiemmin pulttien kantoihin ihan varmuuden vuoksi. Pyörät irti. Ohessa kuva vasemmasta puolesta.
http://img15.imgspot.com/u/05/295/12/va ... 085672.JPG
Sitten jarrupalat irti sekä jarrusatulat. Minulla oli jarrusatulan pultteihin kuusikanttinen 19 mm hylsy pitkällä varrella. Samalla avaimella irrotin sitten raidetankoasetelman siitä olka-akselista (vai –varresta). Ylätukivarresta pallonivelen kartio irtosi isolla vasaralla lyömällä, tuin vastapuolelta isolla moskalla. Alapallon kartio irtosi oikealta puolelta oheisella irrotustyökalulla mutta vasen puoli oli vähän takkuisempi, en saanut tuota rakkinetta sinne oikein hyvin sopimaan vaan se luiskahti aina pois. Irrotin yläkartion kokonaan irti ja käänsin olkavarren siten sivuun että pääsin lyömään alapallon kartion irti alatukivarresta.
Kuvia: Ulosvetäjä: http://img15.imgspot.com/u/05/295/12/ul ... 086000.JPG
Oikea puoli irroitettuna: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/oi ... 087240.JPG
Nostin olka-akselin pöydälle. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ol ... 087416.JPG
Sitten rasvakuppi irti, ja pyöränlaakerin kiristyssysteemi myös. Napa jarrulevyineen sitten irti. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ja ... 087875.JPG
Lopuksi jarrukilpi irti, oli kolmella kuusiokoloruuvilla, sama koko mitä laakerin kiristyskappaleessa. Kuva: http://img15.imgspot.com/u/05/295/13/ja ... 088332.JPG
Ajattelin viedä olka-akselin jonnekin pajalle jossa voidaan irrottaa pallonivel sekä painaa uusi tilalle. Nuo jarrukilvet voisi vaikka hiekkapuhalluttaa ja maalata töissä.
Laitan tähän jatkoa kunhan selviää miten itse pallonivelten vaihto tapahtui.
Viimeksi muokannut karra, Ti 25.10.2005 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kerrankin jotain iloa tuosta 4maticin "erilaisuudesta",siinä on alapallonivel pulteilla kiinni.
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten parkkipaikalla,ei jaksanut mokoman takia tallille lähteä.
Tunnin homma vasemmalla kädellä(rööki oikeassa kädessä).
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten parkkipaikalla,ei jaksanut mokoman takia tallille lähteä.
Tunnin homma vasemmalla kädellä(rööki oikeassa kädessä).

CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Osa 2
Elikkäs sain varret pajalle missä on prässi. Vanhan pallonivelen sai mukavasti puristettua ulos käyttämällä kuorma-auton männäntappia, itse varsi pysyi paikallaan melko hyvin, tarvitsi yhden rautamurikan tukemaan ettei lipsahda nurin.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ir ... 224786.JPG
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/irti1130224967.JPG
Uuden pallonivelen takaisin painaminen vaati sellaisen erikoisholkin valmistamisen. Tässä ensimmäinen versio mutta holkki oli tehty liian heikosta putkesta ja alkoi painua kasaan, lisäksi itse pallonivelkin alkoi mennä vinosti sisään.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ek ... 225147.JPG
Teimme sitten toisen holkin vahvemmasta putkesta, ja siihen hitsattiin vino vahvike ja "hattu" jotta prässin voima välittyisi tasaisesti koko pallonivelen laipalle että se menisi suoraan sisään.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ty ... 225303.JPG
Sillähän homma onnistui, varmaan mersupajoilla on tähän tarkoitukseen juuri sopiva asennustyökalu. Aikaa koko em. hommaan meni reilu puolitoista tuntia. Tässä kuva vielä miten se työkalu asettuu tarkoitukseensa.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/po ... 225513.JPG
Illalla olisi tarkoitus asentaa roippeet takaisin. Putsasin ruosteet jarrukilvistä ja maalasin ne, KL:stä olisi saanut uudet hintaan 29,- kappale mutta omat ei olleet kuin pintaruosteessa. Pyöränlaakerien rasvat olisi tarkoitus vaihtaa mutta niitä vanhoja stefoja en ala irroittelemaan että ei mene rikki. Pitää laittaa rasvaa arviolta oikea määrä, jos tarkkoja ollaan niin sinnehän menee joku virallinen grammamäärä - näin jossain tuon arvon W126:llekin.
Tämä tästä tällä erää.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ir ... 224786.JPG
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/irti1130224967.JPG
Uuden pallonivelen takaisin painaminen vaati sellaisen erikoisholkin valmistamisen. Tässä ensimmäinen versio mutta holkki oli tehty liian heikosta putkesta ja alkoi painua kasaan, lisäksi itse pallonivelkin alkoi mennä vinosti sisään.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ek ... 225147.JPG
Teimme sitten toisen holkin vahvemmasta putkesta, ja siihen hitsattiin vino vahvike ja "hattu" jotta prässin voima välittyisi tasaisesti koko pallonivelen laipalle että se menisi suoraan sisään.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/ty ... 225303.JPG
Sillähän homma onnistui, varmaan mersupajoilla on tähän tarkoitukseen juuri sopiva asennustyökalu. Aikaa koko em. hommaan meni reilu puolitoista tuntia. Tässä kuva vielä miten se työkalu asettuu tarkoitukseensa.
http://img15.imgspot.com/u/05/297/03/po ... 225513.JPG
Illalla olisi tarkoitus asentaa roippeet takaisin. Putsasin ruosteet jarrukilvistä ja maalasin ne, KL:stä olisi saanut uudet hintaan 29,- kappale mutta omat ei olleet kuin pintaruosteessa. Pyöränlaakerien rasvat olisi tarkoitus vaihtaa mutta niitä vanhoja stefoja en ala irroittelemaan että ei mene rikki. Pitää laittaa rasvaa arviolta oikea määrä, jos tarkkoja ollaan niin sinnehän menee joku virallinen grammamäärä - näin jossain tuon arvon W126:llekin.
Tämä tästä tällä erää.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Olipahan hyvä etten alkanut irrottaan tuota alapalloa kotona vaikka mieli teki. Olishan se ehkä irti voinut lähteä ruustukissa lekaa näyttämällä mutta millä sen uuden olis saanu hollilleen... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Osa 33 1/3
Eli homma on valmis, tosin auto vielä pukeilla. En viitsinyt alkaa purkamaan pyöränlaakereita ja vaihtamaan rasvoja, kun se vaatisi ehkä uudet stefat. Lisäsin vaan vähän sitä rasvaa (jota oli jo aiemminkin jo lisäillyt kun jarrulevyt vaihdettiin). Voipi olla että menee pyöränlaakerit jossain vaiheessa kuitenkin vaihtoon, ei ole tietoa onko milloin vaihdettu.
Oheisessa linkissä niistä rasvamääristä...aika high-tech
http://www.mbca.org/pages/tech/MBCA_Whe ... g_care.htm
Unohdin laittaa niihin akseleiden päihin takaisin ne rasvakuppiin vastaavat "liuskat", jotka johtaa niitä jarrupalojen kulumisvalon sähköjä maihin, ei ole jarrupaloissani edes noita johtoja paikallaa. Olkoon irti, pitää vaan ottaa ne varmaan talteen.
Oheisessa linkissä niistä rasvamääristä...aika high-tech

http://www.mbca.org/pages/tech/MBCA_Whe ... g_care.htm
Unohdin laittaa niihin akseleiden päihin takaisin ne rasvakuppiin vastaavat "liuskat", jotka johtaa niitä jarrupalojen kulumisvalon sähköjä maihin, ei ole jarrupaloissani edes noita johtoja paikallaa. Olkoon irti, pitää vaan ottaa ne varmaan talteen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
kuvatuksia
Kiitokset Karralle hyvistä kuvista ja sepustuksista, nyt tiedän miten homma tehdään
Mika Veee

Mika Veee
Ex monta W-kirjainta.
Re: kuvatuksia
No hyvä jos on jollekin hyödyksi - sain ainakin oman vaivaisen korteni "kekoon" ( = muurahaispesäänMikaVeee kirjoitti:Kiitokset Karralle hyvistä kuvista ja sepustuksista


Jälkikirjoitus: kun vein tänään autoni 4-pyöräsuuntaukseen niin johan suuntaaja soitti hetikohta perään että oikealla puolella on aivan väljä raidetangonpää

Sain paperilla ne arvot suuntauksista raidepään vaihdon jälkeen; auraus oli pielessä ainakin ja sekä camberkin hieman. Aavistus oli takakallistuma myös poikkeavan puolella mutta kun camber asetettiin kohilleen niin se casterkin palutui tehtaan arvoihin. Oli kaikki säätöruuvit ja mutterit herkät, eli säätyi/olisi säätynyt kivutta.
Takana kaikki arvot tehtaan rajoissa - jopa siinä keskiarvossa pääpiirteittäin. Hyvä suoritus 21-v / 385 tkm autolta. Niissä taka-apurungon isoissa kumilimpuissa oli aavistuksen verran välystä, mutta ei aiheuta vielä lähimainkaan toimenpiteitä välyksen vuoksi (ellei sitten kumi kovetu ja ala väljistymään nopeasti, kuka tietää).
Onpa taas niin napakka ajella kun ei enää nuljuile, ja taas todettiin tuo vanhan ässän vankkuus ja helppo huollettavuus. Sanoi suuntaajakaveri että tämä ja sitten W123 on niitä "oikeita" mersuja vielä...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: abs
Mitä itse olen nähnyt W126:sen alapallon irroituksen niin näytti lähtevän helposti, kun hitsasi saumaa itse alapalloon niin sen jälkeen lähti vasaralla kevyesti kopauttamalla irti olka-akselista. Eli ei tarvitse mitään prässejä siihen.
Takaisin uusi osa näytti menevän ruuvipenkissä paineilmavasaralla auttaen.
Takaisin uusi osa näytti menevän ruuvipenkissä paineilmavasaralla auttaen.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Tuli vaihdettua toiseenkin ässään alapallot. Taasen vasemman puolen alakartio oli tiukassa ja hätiin sain työmaalta 2-leukaisen "keskikokoisen" ulosvetäjän - sillä lähti että pamahti.
Vanhat pallonivelet irroitettiin olka-akselia hieman lämmittämällä ja sitten vasaralla irti napauttamalla.
Uudet meni paikalleen isossa viilapenkissä tuota edellisellä kerralla tehtyä asennusholkkia käyttämällä.
ABS-anturit aiheutti hieman päänvaivaa mutta niistä toisessa topiccissa.
Vanhat pallonivelet irroitettiin olka-akselia hieman lämmittämällä ja sitten vasaralla irti napauttamalla.
Uudet meni paikalleen isossa viilapenkissä tuota edellisellä kerralla tehtyä asennusholkkia käyttämällä.
ABS-anturit aiheutti hieman päänvaivaa mutta niistä toisessa topiccissa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Foorumilla on taas juttua w126 alapallonivelistä
.
Tämän topiccin aikaisemmat linkit menneet vanhaksi. Tässä nuo kuvat joihin viitataan.
http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... allonivel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän topiccin aikaisemmat linkit menneet vanhaksi. Tässä nuo kuvat joihin viitataan.
http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... allonivel/" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
juu nuinhan se lähtee, itte kyllä lyön tapilla pois tuon vanahan nivelen
mutta kattellaan kun saan hiekkapuhalluksesta omat olokavarret niin taijanpa tehä samantyyppisen jutun vaikka tähän jatkoksi 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Vanaha aihe ylös, tänää vaihoin ite alapallon C126seen ja tein kunnon työkalun että saa prässissä painaa uuden paikoilleen. Kannatti käyttää aikaa kunnon työkalun tekoon, sen avulla homma oli suorastaa naurettavan helppoa. Joskus aiemmin koitin 123seen väkivalloin vaihtaa ja vaikka annoin kuumaaki olka-akseliin rajusti nii seurauksena oli vaan paskaksi mennyt uusi nivel...
Anyway, jos joku tääläpäin tarvii joskus lainaan työkalua niin multa löytyy. Sanoisin et irralliseen olka-akseliin on 5 minuutin sisällä vanha pallo irti ja uusi paikallaan. Vanha nivelhän lähtee nätisti tuolla Heavyn sanomalla konstilla eli vetää hitsisauman pallon "runkoon" ja sen kun pikku hetken antaa jäähtyä niin se kutistaa sen verran paljon että lähtee pikku napautuksella irti.
Anyway, jos joku tääläpäin tarvii joskus lainaan työkalua niin multa löytyy. Sanoisin et irralliseen olka-akseliin on 5 minuutin sisällä vanha pallo irti ja uusi paikallaan. Vanha nivelhän lähtee nätisti tuolla Heavyn sanomalla konstilla eli vetää hitsisauman pallon "runkoon" ja sen kun pikku hetken antaa jäähtyä niin se kutistaa sen verran paljon että lähtee pikku napautuksella irti.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Helvetti sentään kun en muista mitä tuli 11 vuotta sitten tehtyä
. Yritin saada W116 alapallon kartioita irti mutta eihän sinne pääse lyömään.
Olikohan minulla vuonna 2005 iskän naapurin ulosvetäjä, ja mikä oli tuo vuonna 2007 käytetty työmaan ulosvetäjä - ei mitään hajua
Ois kannattanu ottaa lisää kuvia... no tarttee kysyä oisko naapurilla vielä ulosvetäjää lainata ja tarttee tuumailla saisiko tuohon jonkun toisenmallisen... vaikka sellainen näjöjään oli vuonna 2007 käytössä ... ei muista...

Olikohan minulla vuonna 2005 iskän naapurin ulosvetäjä, ja mikä oli tuo vuonna 2007 käytetty työmaan ulosvetäjä - ei mitään hajua

Ois kannattanu ottaa lisää kuvia... no tarttee kysyä oisko naapurilla vielä ulosvetäjää lainata ja tarttee tuumailla saisiko tuohon jonkun toisenmallisen... vaikka sellainen näjöjään oli vuonna 2007 käytössä ... ei muista...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Yläpallot sain irti kevyesti kahdella vasaralla napauttamalla. Alapää on se ongelma, ahdasta on.touhottaja kirjoitti:minä olen ottanut 126:sta samalla millä raidetangon päätkin![]()
[ [url=http://i1.aijaa.com/t/00360/13795793.t.jpg] ][/url]
Saan omissa linkeissäni (tuossa alla) esintyneen työkalun illalla lainaksi ja toisen samanlaisen huomiseksi, työkaveriltani. Eikähän se niillä luulis lähtevän.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
suotta sää ton ohjausvarren olet pois ottanut
ota tuo mutteri vielä pois ja tuuppaa työkalua vielä sisäänpäin että painaa koko tapin pinnalta ettei kierre mene kasalle
tuo mun kuvassa oleva Beta merkkinen ulosvetäjä sopii just napeesti ässän alapallon irrotukseen
taajanousunen kierre parantaa vielä ulosvetäjän irrotus tehoa
tuollanen saman näkönen olikohan se MATA merkkinen ei oikein toimi tuossa alapallon irrotuksessa, haaraleuka on liian paksu




tuollanen saman näkönen olikohan se MATA merkkinen ei oikein toimi tuossa alapallon irrotuksessa, haaraleuka on liian paksu

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Joo. Ylläoleva kuva on 10 vuoden takaa W126 remontista jossa vaihdoin koko alapallot. Siksi purin ohjausvarren & jarrusatulan irti.touhottaja kirjoitti:suotta sää ton ohjausvarren olet pois ottanutota tuo mutteri vielä pois ja tuuppaa työkalua vielä sisäänpäin että painaa koko tapin pinnalta ettei kierre mene kasalle
tuo mun kuvassa oleva Beta merkkinen ulosvetäjä sopii just napeesti ässän alapallon irrotukseen
taajanousunen kierre parantaa vielä ulosvetäjän irrotus tehoa
![]()
tuollanen saman näkönen olikohan se MATA merkkinen ei oikein toimi tuossa alapallon irrotuksessa, haaraleuka on liian paksu
Nyt en haluaisi purkaa mitään ylimääräistä, ja vaihtaa vaan alapallon kumin. Tuo yllä olevassa W126 kuvassa näkyvä ulosvedin/painin ei mahdu W116 6.9 alapallon mutterin päälle, just äsken kokeilin.
Tarttee varmaan purkaa W116 ohjausvarsi & jarrusatula pois että saa moskan sinne taakse ja isolla vasaralla tuohon kylkeen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Tuo vois olla aika hyvä. Mutteri oli sen takia siinä että ulosvetäjän varsi otti paremmin kiinni, nämä minun ulosvetäjät on sen verran lyhyitä että muljuaa vaan siinä tapin päällä, ei yletä kunnolla vaan lipeää pois.touhottaja kirjoitti:mites tällänen ulosvetäjäapropoo miksi se mutteri tarttee olla siinä nivelen tapin päässä
[ [url=http://i9.aijaa.com/t/00453/13797642.t.jpg] ][/url]
Takakontissa on yksi lainatyökalu, tarttee vielä kokeilla sitä.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Mistäs noita saa? Tarttee huomenna lähteä etsimään, tai jos vaikka Essenistä löytys viikonloppunatouhottaja kirjoitti:mites tällänen ulosvetäjäapropoo miksi se mutteri tarttee olla siinä nivelen tapin päässä
[ [url=http://i9.aijaa.com/t/00453/13797642.t.jpg] ][/url]

Ei muuten mahdu tuo mutteri tulemaan ulos siitä tapin päästä, sen verran ahdas paikka on. Äsken kokeilin, kun toista ulosvetäjää (turhaan) mallailin

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
en enää muista mistä sen ostin mutta se oli biltema taikka motonetti, eikä maksanu paljo paskaakaan 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 alapallonivelten vaihto: Osa 1 ja 2
Eli tässä touhottajan työkalun kuva, ostin samanlaisen Motonetista:

Viikonloppuna ostin Essenistä messuilta tällaisen, parikymppiä maksoi.

Motonetin mallin alahaarukka on liian ahdas 450 SEL 6.9 palloniveleen, ei mene sinne. Tuo saksanmalli on haarukaltaan viisto eli se kapenee pohjaa kohti (tiukkenee). Jouduin lyömään sen aika tiukkaan sinne, ja toki poistin kumin riekaleet sieltä työmaa-alueelta. Ja työskentelysuunta oli takaapäin, parempi tila siellä. Piti ottaa vielä se ohjausvarsi pois kun raidetanko oli tiellä.
Työkalun piti olla oikeassa kulmassa, muuten alkoi luistaa pois kun tiukkasi ruuvia. Vedin sen aika pinkeälle ja löin isolla tuurnalla siihen alatukivarteen nin johan pamahti irti.
Kumi uusittu toiselle puolelle nyt ja pallon rasvatäydennys myös tehty.

Viikonloppuna ostin Essenistä messuilta tällaisen, parikymppiä maksoi.

Motonetin mallin alahaarukka on liian ahdas 450 SEL 6.9 palloniveleen, ei mene sinne. Tuo saksanmalli on haarukaltaan viisto eli se kapenee pohjaa kohti (tiukkenee). Jouduin lyömään sen aika tiukkaan sinne, ja toki poistin kumin riekaleet sieltä työmaa-alueelta. Ja työskentelysuunta oli takaapäin, parempi tila siellä. Piti ottaa vielä se ohjausvarsi pois kun raidetanko oli tiellä.
Työkalun piti olla oikeassa kulmassa, muuten alkoi luistaa pois kun tiukkasi ruuvia. Vedin sen aika pinkeälle ja löin isolla tuurnalla siihen alatukivarteen nin johan pamahti irti.
Kumi uusittu toiselle puolelle nyt ja pallon rasvatäydennys myös tehty.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224