Vetopyörästön säätäminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Vetopyörästön säätäminen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kuulemma noissa MB:n perissä on joku säätömahdollisuus joka tietääkseni vaikuttaa tasauspyörästöön. Pitääkö paikkansa, onko kukaan säädellyt?

Jos vaikuttaa tasauspyörästöön ja menee kiristelemään niin kääntyykö raskaammin sitten? Saisiko tuolla mahd. vähennettyä sitä "perinteistä" napsutusta ja klappia?

Kummassa on yleensä enemmän väljää tasauspyörästössä vai isolla kehällä?
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Juu, ei ole.
Se mitä säädetään on pinionin ja lautaspyörän asema kasausvaiheessa oikenlaisen hammaskosketuksen saamiseksi.
Ainut mikä voisi vaikuttaa kääntymiseen, on tasauspyörästön lukko.
Niitäkään ei ole säädettäviä, ASD/kitka-yhdistelmä taitaa olla sivistyneimmästä päästä.
Toki kitkalukkoja on erilailla kiinniottavia, mutta tähän se ei kuulu.
Mitä normimersu-ukko voi perälleen (auton siis) tehdä, on pitää huolta että siellä on öljyä ja vaihtaa se 60tkm välein.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Perän hammaspyörien kosketusta saadaan korjattua shimmilevyjen kanssa. Aikalailla ammattimiehen hommaa. Ekaks mitataan heittoja ja kulumaa, sitten asetetaan tietynpaksuiset shimmilevyt paikoilleen, liidutaan hampaat (siis niissä rattaissa) ja pyöritetään riittävän monta kertaa, jolloin nähdään korjattu kosketuspinta. Sen mukaan vaihdellaan eripaksuisia shimmilevyjä paikoilleen. Välystä sillä saadaan pois, mutta vollotus ei välttämättä vähene sen enempää :) Riippuu vähän kulumasta.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
arnold
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 11.10.2005 18:55
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja arnold »

myydäänkö simmilevy sarjaa jossain? olen joskus simmannut perän mut, tein sen kahdesta perästä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nuo shimmilevyt on siellä pinion akselin laakereiden alla. Joka kerta pitää purkaa koko perä osiksi että saa vaihdettua erivahvuiset levyt sinne. Työlästä :D
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Rässi66 kirjoitti: Mitä normimersu-ukko voi perälleen (auton siis) tehdä, on pitää huolta että siellä on öljyä ja vaihtaa se 60tkm välein.
:oops:

Voikohan ne vaihdot tehdä takautuvasti??? :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kyllä sitä tasauspyörästöä voi erikseenkin säätää. Paksumpaa simmiä laitetaan isojen hammaspyörien taakse. Okein säädettynä tasauspyörästön
vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa (Jos en ihan väärin muista). ASD perille se tais olla 90-120 Nm. Voin tarkistaa luvut jos kiinnostaa...

Homma ei kannata jos hammaspyörät liian kuluneet. Voipi ruveta ääntelemään mutkissa...
MB W201 2.5 TURBO
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Spudenius kirjoitti:Okein säädettynä tasauspyörästön vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa
Siis momentti, jolla perä saadaan kardaanin laipasta pyörittämällä pyörimään, kun koko komeus on pöydällä? :shock: Luulisi, että pikku moottori tukehtuisi moiseen jarruun. Ei ihme, että perä lämpiää. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Roisto kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:Okein säädettynä tasauspyörästön vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa
Siis momentti, jolla perä saadaan kardaanin laipasta pyörittämällä pyörimään, kun koko komeus on pöydällä? :shock: Luulisi, että pikku moottori tukehtuisi moiseen jarruun. Ei ihme, että perä lämpiää. :D
No ei ole, taitaa olla yksikkövirhe, olikohan 700/900 sarjan volvossa momentti jotain tuommosta 30-60Ncm eli newtonia sentti_metrin pituisen varren päässä. Eli sadasosa tuosta, siinähän jäisi pian 200d:llä koko vääntö tuon murikan lämmittämiseen.. :lol:
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Tasauspyörästön momentti tulee olla se 40-90Nm!!
Tällä saadaan aikaan pieni kitkalukko tasauspyörästöön joten veto ei lopu heti
kun toinen pyörä irtoaa maasta vaan vasta kun maassa olevaa pyörää väännetään enemmän kuin 40-90Nm.

Pinionakselin (yksinään) vierintämomentti taisi olla 90-120 Ncm. Ison hammaspyörän laakereille ei ole annettua vierintämomenttia. Ne on
oikein säädetty kun perän kotelo on laajentunut 0,1mm sen jälkeen kun seekerirenkaat on asennettu.

Totta joka sana...

Mellä tais mennä tasaus ja VETOPYÖRASTÖ sekaisin...
MB W201 2.5 TURBO
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tämä selevä. Jatkakaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Jossakin asd tai kitkalukko perässä momentin pitäisi olla välillä 80-160 nm. Mahtaako löytyä kenenkään autosta, kun pyörän pultitkin vedetään vaan 110 nm
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Spudenius kirjoitti:Tasauspyörästön momentti tulee olla se 40-90Nm!!
Tällä saadaan aikaan pieni kitkalukko tasauspyörästöön joten veto ei lopu heti
kun toinen pyörä irtoaa maasta vaan vasta kun maassa olevaa pyörää väännetään enemmän kuin 40-90Nm.

Pinionakselin (yksinään) vierintämomentti taisi olla 90-120 Ncm. Ison hammaspyörän laakereille ei ole annettua vierintämomenttia. Ne on
oikein säädetty kun perän kotelo on laajentunut 0,1mm sen jälkeen kun seekerirenkaat on asennettu.

Totta joka sana...

Mellä tais mennä tasaus ja VETOPYÖRASTÖ sekaisin...
No joo niin meni, luulin että pinionin momentista puhuit.. etkä "lukon" kireydestä.. Tuo oli uutta, että lukotonkin murikka "kiristetään".
Vastaa Viestiin