Vetopyörästön säätäminen
Vetopyörästön säätäminen
Kuulemma noissa MB:n perissä on joku säätömahdollisuus joka tietääkseni vaikuttaa tasauspyörästöön. Pitääkö paikkansa, onko kukaan säädellyt?
Jos vaikuttaa tasauspyörästöön ja menee kiristelemään niin kääntyykö raskaammin sitten? Saisiko tuolla mahd. vähennettyä sitä "perinteistä" napsutusta ja klappia?
Kummassa on yleensä enemmän väljää tasauspyörästössä vai isolla kehällä?
Jos vaikuttaa tasauspyörästöön ja menee kiristelemään niin kääntyykö raskaammin sitten? Saisiko tuolla mahd. vähennettyä sitä "perinteistä" napsutusta ja klappia?
Kummassa on yleensä enemmän väljää tasauspyörästössä vai isolla kehällä?
Juu, ei ole.
Se mitä säädetään on pinionin ja lautaspyörän asema kasausvaiheessa oikenlaisen hammaskosketuksen saamiseksi.
Ainut mikä voisi vaikuttaa kääntymiseen, on tasauspyörästön lukko.
Niitäkään ei ole säädettäviä, ASD/kitka-yhdistelmä taitaa olla sivistyneimmästä päästä.
Toki kitkalukkoja on erilailla kiinniottavia, mutta tähän se ei kuulu.
Mitä normimersu-ukko voi perälleen (auton siis) tehdä, on pitää huolta että siellä on öljyä ja vaihtaa se 60tkm välein.
Se mitä säädetään on pinionin ja lautaspyörän asema kasausvaiheessa oikenlaisen hammaskosketuksen saamiseksi.
Ainut mikä voisi vaikuttaa kääntymiseen, on tasauspyörästön lukko.
Niitäkään ei ole säädettäviä, ASD/kitka-yhdistelmä taitaa olla sivistyneimmästä päästä.
Toki kitkalukkoja on erilailla kiinniottavia, mutta tähän se ei kuulu.
Mitä normimersu-ukko voi perälleen (auton siis) tehdä, on pitää huolta että siellä on öljyä ja vaihtaa se 60tkm välein.
Perän hammaspyörien kosketusta saadaan korjattua shimmilevyjen kanssa. Aikalailla ammattimiehen hommaa. Ekaks mitataan heittoja ja kulumaa, sitten asetetaan tietynpaksuiset shimmilevyt paikoilleen, liidutaan hampaat (siis niissä rattaissa) ja pyöritetään riittävän monta kertaa, jolloin nähdään korjattu kosketuspinta. Sen mukaan vaihdellaan eripaksuisia shimmilevyjä paikoilleen. Välystä sillä saadaan pois, mutta vollotus ei välttämättä vähene sen enempää
Riippuu vähän kulumasta.

W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Rässi66 kirjoitti: Mitä normimersu-ukko voi perälleen (auton siis) tehdä, on pitää huolta että siellä on öljyä ja vaihtaa se 60tkm välein.

Voikohan ne vaihdot tehdä takautuvasti???

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kyllä sitä tasauspyörästöä voi erikseenkin säätää. Paksumpaa simmiä laitetaan isojen hammaspyörien taakse. Okein säädettynä tasauspyörästön
vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa (Jos en ihan väärin muista). ASD perille se tais olla 90-120 Nm. Voin tarkistaa luvut jos kiinnostaa...
Homma ei kannata jos hammaspyörät liian kuluneet. Voipi ruveta ääntelemään mutkissa...
vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa (Jos en ihan väärin muista). ASD perille se tais olla 90-120 Nm. Voin tarkistaa luvut jos kiinnostaa...
Homma ei kannata jos hammaspyörät liian kuluneet. Voipi ruveta ääntelemään mutkissa...
MB W201 2.5 TURBO
Siis momentti, jolla perä saadaan kardaanin laipasta pyörittämällä pyörimään, kun koko komeus on pöydällä?Spudenius kirjoitti:Okein säädettynä tasauspyörästön vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissa


t.
Risto
E500 – 211.070
No ei ole, taitaa olla yksikkövirhe, olikohan 700/900 sarjan volvossa momentti jotain tuommosta 30-60Ncm eli newtonia sentti_metrin pituisen varren päässä. Eli sadasosa tuosta, siinähän jäisi pian 200d:llä koko vääntö tuon murikan lämmittämiseen..Roisto kirjoitti:Siis momentti, jolla perä saadaan kardaanin laipasta pyörittämällä pyörimään, kun koko komeus on pöydällä?Spudenius kirjoitti:Okein säädettynä tasauspyörästön vierintämomentti on niinkin iso kuin 40-90 Nm 124/201 ei ASD malleissaLuulisi, että pikku moottori tukehtuisi moiseen jarruun. Ei ihme, että perä lämpiää.
![]()

Tasauspyörästön momentti tulee olla se 40-90Nm!!
Tällä saadaan aikaan pieni kitkalukko tasauspyörästöön joten veto ei lopu heti
kun toinen pyörä irtoaa maasta vaan vasta kun maassa olevaa pyörää väännetään enemmän kuin 40-90Nm.
Pinionakselin (yksinään) vierintämomentti taisi olla 90-120 Ncm. Ison hammaspyörän laakereille ei ole annettua vierintämomenttia. Ne on
oikein säädetty kun perän kotelo on laajentunut 0,1mm sen jälkeen kun seekerirenkaat on asennettu.
Totta joka sana...
Mellä tais mennä tasaus ja VETOPYÖRASTÖ sekaisin...
Tällä saadaan aikaan pieni kitkalukko tasauspyörästöön joten veto ei lopu heti
kun toinen pyörä irtoaa maasta vaan vasta kun maassa olevaa pyörää väännetään enemmän kuin 40-90Nm.
Pinionakselin (yksinään) vierintämomentti taisi olla 90-120 Ncm. Ison hammaspyörän laakereille ei ole annettua vierintämomenttia. Ne on
oikein säädetty kun perän kotelo on laajentunut 0,1mm sen jälkeen kun seekerirenkaat on asennettu.
Totta joka sana...
Mellä tais mennä tasaus ja VETOPYÖRASTÖ sekaisin...
MB W201 2.5 TURBO
No joo niin meni, luulin että pinionin momentista puhuit.. etkä "lukon" kireydestä.. Tuo oli uutta, että lukotonkin murikka "kiristetään".Spudenius kirjoitti:Tasauspyörästön momentti tulee olla se 40-90Nm!!
Tällä saadaan aikaan pieni kitkalukko tasauspyörästöön joten veto ei lopu heti
kun toinen pyörä irtoaa maasta vaan vasta kun maassa olevaa pyörää väännetään enemmän kuin 40-90Nm.
Pinionakselin (yksinään) vierintämomentti taisi olla 90-120 Ncm. Ison hammaspyörän laakereille ei ole annettua vierintämomenttia. Ne on
oikein säädetty kun perän kotelo on laajentunut 0,1mm sen jälkeen kun seekerirenkaat on asennettu.
Totta joka sana...
Mellä tais mennä tasaus ja VETOPYÖRASTÖ sekaisin...