Vanhan ässän turvallisuus ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Rautalanka-Trio Räminä :lol:

Löytyisikö mistään vanhemmille Mersun malleille noita HIC-PIC-POC-PÖK-PPTI-VVT-VTEC arvoja, nehän kait kuitenkin ovat/olisivat vertailukelpoisia keskenään vanhojen ja uusien autojen kesken?

Jos vaikka löytyisi akselilta W201-W202-W203, W123-W124-W210-W211, W116-W126-W140-W220, niin olisin kiitollinen kun joku postaisi ne tähän topicciin kaikkien nähtäväksi. Kiitos ja anteeksi, itse en löytänyt kuin 90-luvun alkupuolen W201:lle. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mariini kirjoitti:Rungollinen auto on aina ongelma, runko ei jousta.

"American safety"
Itsekkäästi ajatellen safetyä toki. Ja vielä, kun on tuota korkeuttakin, niin tositilanteessahan lienee niin, että G vetäisee suunnilleen mennessään jostain Hondacivicistä koko vyötärölinjan yläpuolisen osan matkaansa.
Että ket taun vaan siellä alempana.

Heh. Näistä tulee aina mieleen yläasteen historianopettaja, jolla oli joku 70-luvun lopun viistoperäinen Passat, todella korkealla takapäällä. Perä oli siis lievästi sanoen nostettu. Jossain turkuhallin parkkipaikalla sitten oli juuri joku luiskanokkainen Civic vetänyt jarrutuksen pitkäksi ja totta kai luisunut suoraan Passatin perän alle.
Maikka hekotteli vaan tunnilla, että volkkarissa oli hiukan vavahtanut, kun honda oli luiskahtanut takaosan alle ja jäänyt sinne vielä kiinni niin, että oli tarvittu oikein autojen erilleenvetoapua lopuksi.
Kaikkia sitä. :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Mariini kirjoitti:Sanon.

Koska uudet autot suunnitellaan sen pienemmän ehdoilla myös.
No näitä iso auto vs. pienempi auto testejä on jo tehty DB:llä aikojen alusta. Hyvänä esimerkinä juuri puhuttu ja aikanaan paljon testattu W140, jonka turvallisuussuunnittelussa on otettu näkökohta olla mahdollisimman vähän agressiivinen pienemmälle vastapuolelle.

Rakenteet ovat nykyään varmasti vielä suopeampia pikkuautoille, mutta eikös se ihan sama phaetonin keula ole myös ässällä vastassa? Onko se isolle ässälle mielestäsi paljonkin vaarallisempi kuin micralle?
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Huh huh kun pelotti, että olis menny kränä taivaan tuuliin... Ei onnesta mennyt :arrow: Safety Wars: Mariini Strikes Back


Phaeton, tai mikä tahansa muu painava uusi auto, on turvallisempi sille ässälle kuin toinen ässä. Siis vastaava, W220 tai W221 olisivat siinä Phaetonin roolissa samassa
osassa näytelmää suht samanlaisia.

Phaeton vs Micra tapauksessa se Micra kuitenkin painaa huomattavasti vähemmän kuin W140, täten sen energiamäärä liikkeessä on huomattavasti pienempi.

Ässällä on enemmän sitä massaa ja kun se ei ole kasattu nykytiedoilla sen oma massa muodostuu sille itselleen riskiksi. (Seuraa mutua:) :arrow: Phaetoni luultavas saa purettua hyvin sitä omaa liike-energiaansa ympäri koria sekä sitä ässän energiaa, mutta koska kummallakin on sitä voimaa (liike-energiaa) runsaasti ison painon takia, silloin kun "auringon pojan" vai mikä olikaan suomeksi, törmäysvyöhykkeet on käytetty, se iskee sillä viimeisellä keinolla todella lujaa vastaan, loppu energia taivuttaa sitä matkustamon ympärillä olevaa korikehikkoa, joka on erittäin luja ja tarkoitus kestää todella suuria voimia.

Minä en nyt aja takaa sitä rypistymisen aiheuttamaa "hengiltä rutistumista" ehei, sitä olen koittanut koko ajan takoa teille. Kun ne törmäysvyöhykkeet loppuu se energia ei enää sitoudu "pehmeästi" vaan matkustamossa tärähtää helvetisti. Phaeton on uuden suunnittelun ansiosta helvetin paljon turvallisempi, vaikka sen turvalaitteet joutuu nyt viemään niiltä sisällä istujilta sitä "lentomassaa" pois eli nehän liikkuvat vöitä vasten eteenpäin kohti korirakenteita nyt nopeammin, kuin on tarkoitettu, kun hallittu muodonmuutos on lakannut. Ässässä tapahtuu juuri sama asia, mutta se on nyt se vanhempi kumppani, sillä on se sama operaatio pysäyttää matkustajien "lento", mutta se ei pysty siihen niin pehmeästi. Tässä sitä eroa uusien ja vanhojen mallien välillä, saman kehityskaaren näkee NCAPin sivuilta pienemmissä autoissa, ei ne isot siitä eroa missään suhteessa. Aina nekin vaan paranee ja siinä paranemisessa on tullut nyt kymmenen viimeisen vuoden aikana järkyttävä spurtti.

Myönnän, että tätä en voi 100% varmasti todistaa, mutta syykin on kerrottu moneen otteeseen sivuja sitten. Ja onnekseni, ette tekään omaan suuntaanne. Pattitilanne. 8)

Ajatelkaa vaikkapa näin. Jos itse painat vaikka 120kg, tuhti suomalainen mies. Sinä juokset tietyllä nopeudella eteenpäin ja taklaat, kuten myös, 75 kiloista miestä. Sinähän sitä täräytät aikalailla enemmän, nyt ei pohdita millä tavalla taklataan, kunhan taklataan.
Kun toisella kertaa taas lähdet taklaamaan sitä toista 120kg painavaa miestä, joka juoksee sinua kohti samalla nopeudella niin eikö se satukin enemmän? Minun mielestäni sattuu.

Toisaalta tässä voisi ajatella, että tottakai sitä pikkumiestä sattuu enemmän. No, käytännössä kyllä, mutta millä tavoilla voitaisiin "imitoida" sitä energian sitomista? "Ottamalla koppi pienemmästä kaverista?" Alkaa menemään jo "arveluttavalle" alueelle jos aletaan halailuttamaan kahta raavasta miestä, :oops: mutta minun alkaa olemaan aika hankala nyt selittää mitä siinä tilanteessa tapahtuisi selkokielellä ja mitkä seikat siinä vaikuttaa.

Ja nämä ääripään esimerkit Nissanilla & Ässällä kahtasataa sementtirekkaa päin voidaan kai jättää jo sivuun, meillä ei ajeta kahtasataa kolareita, ainakaan "ei pitäisi" ja realistiset tiedot meidän olojemme kolareista löytyy TKK:n tutkimuksesta. "Eiköstä juu?"

Kiitos foorumin tiltin, seuraavat pohdinnat syntyivät kun hetken aikaa 'isseksensä' märehti koko ketjua läpi ja mietti samalla, mitä kaikkea on sanottu ja mitä on jäänyt sanomatta....

Hell... sinki vieköön, tajusin juuri kun on ollut aikaa märehtiä menneitä tässä aiheessa, ("kiitos Ere!") että tämähän on ollut aivan ylimitoitettu vertaus minulta tämä "Ässä ja Micra yhteen soppii" parivaljakko, eihän siihen W201/124/126 kuljettajan & matkustajan vammauttamiseen tai kuoleman tuottamiseen mitään Micraa tarvita. Siihenhän riittää perkules soikoon Vespa, tai sanotaan varmuuden vuoksi kevytmoottoripyörä. Ei keulasta tai perästä päin hyökättäessä, mutta sivusta. Senkun ajaa vaan ovesta sisään, ei ihan sisällekään tartte kutsumatta päästä, senkun täräyttää sitä peltipurkkia, jota oveksi kutsutaan, muutama kymmen senttiä sisäänpäin ja samalla ruhjoo sillä puolella istuvan kyljen kasaan ja katkenneiden kylkiluiden painuessa sisäelimiin elämänlanka palaa hitaasti loppuun ambulanssia odotellessa. Kun eihän siellä oven sisällä ole yhtään mitään mikä suojaisi! B-pilari on ainut kova asia kylkilinjassa ja sekään ei pysty pidättämään yhtään Vespaa isompaa esinettä, joka tulee kovempaa kuin 45km/h.

Tietysti te nyt kerrotte kuinka se auto "on suunniteltu yleistä turvallisuutta silmällä pitäen ja kuinka se on suunniteltu suojaamaan kovemmissa nopeuksissa eikä missään leikkikehätesteissä." Senkun vaan näkis kun koitatte nyt todistaa, että niiden kahden pellin, jotka muodostavat Mersun oven ja joiden sisään kätkeytyy ainoastaan ikkunannostimen ja oven lukon mekanismit, kyky suojata sivustapäin tulevan osuman varalta, joka tapahtuu yhtään nopeammin kuin hitain taajamanopeus
Suomessa, on parempi kuin uudessa autossa, niin kahvit tarjotaan heti.

Se suoja muodostuu varmaan siitä "laadukkaasta oven sulkemisäänestä," sehän Mersussa suljetaan eikä paiskata kiinni ja se muistuttaa enemmän kassakaapin sulkemista kuin se Corollan oven rämäys. Voi harmien harmi, että se Corollan ovi pystyy pitämään paljon suuremman voiman siellä ulkopuolella antamatta sen tunkeutumatta matkustamoon... Se Micra tai ihan mikä tahansa muu henkilöauto, joka tulee kylkeen ja testauttaa sen "tosielämän turvallisuuden," on tämän jälkeen keulallaan lähempänä sen vanhan Mersun kardaanitunnelin linjaa kuin sen entistä kylkilinjaa ja matkustajat otetaan ulos toiselta puolelta lähinnä jätesäkkiin. Jokaisessa uudessa autossa on sivutörmäyssuojat, minkäköhän takia, jos ne kaksi pelliä riittäisivät? Ainoa mihin ne riittää, on pitämään kainalohien ja maantiesuolan erillään toisistaan.

Onko Mersun insseiltä suuressa viisaudessaan jäänyt huomioimatta, että kylkeenajojakin tapahtuu aika usein? Kun vielä tutkitaan TKK.n raportti ja huomataan, että ne moottoritiellä tapahtuvat onnettomuudet ovat kokonaismäärällisesti marginaalisia, kuten myös päätieverkon tilastojen kanssa yhdistettynä vieläkin vähemmistönä, niin huomataan, että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu taajamissa. Ja missäs niitä kylkikolareita enemmän tulee kuin taajamassa, varsinkin näillä talvikeleillä, eihän se vaadi kuin yhden "huomaamattoman" kömpiä sieltä kolmion takaa eteen, joko epähuomiossa tai sitten luistaen liukkaassa risteyksessä ja heti kolisee. Kolisee sen ensimmäisen ja viimeisen kerran kun ollaan liikkeellä vanhalla autolla, jossa ei ole ajateltu yhtään sitä, että mitäs jos ei ajetakaan keulat yhteen tai toista perään vaan kylkeen. Melkein sama kuin peltipurkin survoisi jalallaan ryttyyn on verrata niiden "80's and beyond" Mersujen "todellisen turvallisuuden" tilannetta käytäntöön tässä tapuksessa.

Kyllä Daimler-Benz on mennyt muiden mukana sieltä mistä aita oli matalin kun ei ollut ketään kyselemässä, että "kuinkas te ootta toteuttanu tota turvallisuutta autoissanne," siihenhän on ollut helppo näyttää nippu niitä blankolla nukella seinään ajettuja "vanhoja kunnon Mersuja" ja paukautella henkseleitä... Kas kummaa kun kellään ei ole tullut mieleen jysäyttää sitä johtotähtee törmäyskelkalla kylkeen... Vai olisko insseille tullut mieleen, mutta on "hys hys hyssytelty" tämä osa-alue hiljaiseksi kun on menty näyttämään johtokunnalle niitä printtiliuskoja, että "ei saatana, ei näin"?

"Kun ei muutkaan niin miksi mekään, eihän sitä kukaan kuitenkaan tiedä ja kuluja ne vaan lisää." Mutta eihän Mersu, sehän on ainut markkinataloudessa kautta aikain moraalisesti oikein toiminut autonvalmistaja!
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

petri.n kirjoitti:En kyllä usko, että näin on tarkoitettu luettavaksi näitä tuloksia, vaan ovat kokoluokassaan vertailtuja.
The safety level a car has obtained can be compared with all other cars in the list, regardless of size category.

Eli vaikka lista onkin suppea, niin voidaan tehdä suuntaa-antava johtopäätös että mikä tahansa Mersuista (124/201/202) on vähintäänkin yhtä turvallinen tai turvallisempi kuin mikä tahansa listalla esiintyvistä pikku-autoista tai keskikokoisista perheautoista. Ja turvallisuus senkun paranee jatkuvasti, kun vastapuolen auto sitoo enemmän törmäysenergiaa. Muistakaa siis törmätä uuden auton nokkaan. Ja ajakaa rajoitusten mukaan, joku vaivainen 10km/h ero törmäysnopeudessa voi vaikuttaa todella ratkaisevasti vammojen laatuun. Turvallista matkaa. :)

Ps. Jos ennenvanhaankin pystyi Mersulla ajamaan seinää päin viittäkymppiä ja säilymään hengissä, niin mikä on tuo maaginen nopeus nykyään? 60, 80, 100, 150, 200? :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Phaeton, tai mikä tahansa muu painava uusi auto, on turvallisempi sille ässälle kuin toinen ässä.
Ei pidä paikkaansa. Ei kaikkia uusiakaan autoja suunnitella NCAPia varten. Jotkut uudet autot menestyvät siinä surkeasti.

Kyllä Daimler-Benz on mennyt muiden mukana sieltä mistä aita oli matalin kun ei ollut ketään kyselemässä, että "kuinkas te ootta toteuttanu tota turvallisuutta autoissanne,"
Niin, mersuhan on ensimmäisenä asentanut turvavyöt autoihinsa ja mm. patentoinut matkustajien turvakehikon. Mersu käytti ensimmäisenä ns. suurlujuusteräksiä ja ilmeisesti ensimmäisenä varusti autot airbageilla tai esim. ESP:llä. Mersu on tehnyt autoilleen ympäripyörähtämistestejä ja törmäystestejä 30-luvulta lähtien.

Olet oikeassa Mariini, vasta NCAPista eteenpäin kukaan on tehnyt mitään turvallisuuden eteen. Osta se Micra vaan. :lol:

PS: Sivutörmäyssuoja ei välttämättä tee paskaakaan skootteritörmäystä vastaan koska suojapalkki on niin matalalla ovilinjassa. Skootteri pölähtää siitä yli ja sisään ohjaamoon -> vielä suuremmalla todennäköisyydellä näin käy kuljettajalle joka lentää sisään ikkunasta. Paitsi minulla kun ajelen werkspanzerilla. :D
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mariini kirjoitti:Kyllä Daimler-Benz on mennyt muiden mukana sieltä mistä aita oli matalin kun ei ollut ketään kyselemässä, että "kuinkas te ootta toteuttanu tota turvallisuutta autoissanne," siihenhän on ollut helppo näyttää nippu niitä blankolla nukella seinään ajettuja "vanhoja kunnon Mersuja" ja paukautella henkseleitä... Kas kummaa kun kellään ei ole tullut mieleen jysäyttää sitä johtotähtee törmäyskelkalla kylkeen... Vai olisko insseille tullut mieleen, mutta on "hys hys hyssytelty" tämä osa-alue hiljaiseksi kun on menty näyttämään johtokunnalle niitä printtiliuskoja, että "ei saatana, ei näin"?
Käsittääkseni MB on tehnyt uraa-uurtavaa tutkimustyötä juuri turvallisuuden saralla ja monet innovaatiot ovatkin lähtöisin juuri MB:n propellihatuilta. Se että jos joku 20 vuotta vanha katiska häviää nykypäivän keksinnöille, ei ole mikään maata mullistava uutinen. Helppohan se on muiden valmistajien apinoida, kopioida ja parannella MB:n keksintöjä, joiden kehitystyöhön se on panostanut miljardeja. Tietääkseni esim. juuri japanilaisten autojen laatu ja kolariturvallisuus ei ollut kovin hääppöisellä tasolla 80-luvulla eikä vielä 90-luvun alussakaan?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Lähinnä "halpajenkit" ja Malesialainen Proton on "ryssiny" NCAP testejä viimeksi ja nekin ovat silti saaneet kolme tähteä viidestä. Jopa "huihai" Hyundai on tehnyt asiassa kovan kirin, ei ne vanhat Ponyt, Elantrat ja Accentit mitään proomuja olleet.

Juu Mersu on varmaan tehny sitä työtä vuosikymmeniä. Voidaan vaan kysyä, että miksi se ei oikein näy ennen 90-luvun puoltaväliä? Vähän vaikea uskoa, että "tämä liikenneturvallisuuden" pioneeri on unohtanut laitatuttaa ovien sisään mitään suojaavaa, kyllä ihmisen, jopa insinöörin on tarvinnut viime vuosisadalla tietää, että kylki on auton heikoimpia paikkoja, siinä se matka ihmiseen on kaikista lyhyin, siltikään sille ongelmalle ei ole tehty mitään.

Turvaverho "verkottaa" sen sisään lentävän skootterikuskin ja estää kahden luisen pään laittamasta 'viisaita päitänsä yhteen,' turvaverhot kestää leikkautumista, estää pään lyomisen lasiin ja B-pilariin sekä estävät esineiden tunkeutumisen ohjaamoon särkyvästä lasista.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mariini kirjoitti: Kyllä Daimler-Benz on mennyt muiden mukana sieltä mistä aita oli matalin kun ei ollut ketään kyselemässä, että "kuinkas te ootta toteuttanu tota turvallisuutta autoissanne," siihenhän on ollut helppo näyttää nippu niitä blankolla nukella seinään ajettuja "vanhoja kunnon Mersuja" ja paukautella henkseleitä... Kas kummaa kun kellään ei ole tullut mieleen jysäyttää sitä johtotähtee törmäyskelkalla kylkeen... Vai olisko insseille tullut mieleen, mutta on "hys hys hyssytelty" tämä osa-alue hiljaiseksi kun on menty näyttämään johtokunnalle niitä printtiliuskoja, että "ei saatana, ei näin"?
No nyt meni kyllä vähän överiksi. DB on kenties eniten tehnyt tällä saralla testejä, monipuolisemmin kuin kukaan muu. Luetko yhtään esimerkiksi mitä minä olen tänne kirjoittanut? DB on 1960-luvulta lähtien tutkinut KAIKKI Baden-Württembergin alueella tapahtuneet onnettomuudet. Autojensa kolariturvallisuutta DB on laboratorioissa tutkinut mallisarjoista W114 ja W116 lähtien, sitä ennenhän testit tehtiin pääasiassa ulkotiloissa, ympäriajot suoritettiin ajattamalla auto vinoon ramppiin, esteinä mm. busseja, betoniseiniä... Joka tapauksessa semmoista mitä ei monellakaan valmistajalla tuohon aikaan ollut. Laboratoriotestaukset ovat monipuolisia, suoratörmäykset, puolittaisnokkakolarit, peräänajot, ympäripyörähdykset sekä ylhäältä pudottamiset, sivutörmäykset juuri tuon mainitsemasi kelkan kanssa, mutta myös saman mallisarjan auton kanssa.... jne jne. Puhumattakaan aktiivisen turvallisuuden kehittämisestä... tietonekoneohjatut autot radoilla jo 1970-luvulla, väistämistestaukset... Katselin eilen DB:n turvallisuusfilmin vuodelta 1964, jossa oli paljon mielenkiintoisia clippejä. Tuon esityksen perusteella tekisin esimerkiksi sellaisen olettamuksen, että aikanaan vaikka W111 korimalli oli maailman turvallisimpia autoja. Kahden W111:n nokkakolarissa henkilöillä oli huomattavasti suurempi mahdollisuus selvitä hengissä kuin esim. ryppypeppurellun tai vaikka vastaavankokoisen Opelin, kiitos jo tuolloin turvakorin sekä törmäysenergiaa sitovien vyöhykkeiden.

Joten, en tiedä tämän päivän tilanteessa, mutta historiassa DB ei todellakaan ole mennyt sieltä mistä aita on matalin, uskon että DB on ainoa joka on sinne aidalle asti yltänyt (vähintäänkin ennen 1970-lukua).
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Topiksissahan on pääosin vertailtu vanhoja Mersunraatoja ja uusia 2000-luvun autoja keskenään. Voiko joku vielä perustellusti väittää ettei Mersu olisi aina ollut absoluuttisen turvallisuuden / turvallisuuskehityksen kärjessä aikalaistensa seurassa eli siis suomeksi sanottuna rakentanut aina aikakauden turvallisimpia autoja mitä vaan rahalla saa ostettua? :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Edelleenkin silti kysyn, että miksi se ei oikein meinaa näkyä niin kauheesti ulospäin, jos tehdas on polkaistu käyntiin 1900-luvun alkupäivillä, vai oliko jopa muutama vuosi aiemmin niin miksei siinä ajanjaksona, 1900-1990 ole kenellekään tullut mieleen esimerkkinä tuo kylkikolari.

Eihän se vaadi mitään raketti-insinöörin koulutusta ja valtavaa laskupäätä hahmottaa sitä voimaa mikä liikkuvalla autolla on jo viidenkymmenen kilometrin nopeudesta, tämä on varmasti tiedetty jo -50 luvulla, että kun vauhti kasvaa, kasvaa vauriotkin ja sen perusteella olisi ajatellut, että totta helvatassa huomataan sekin, että ne ovet on vain pari pellinpalaa, jotka kuullostavat 'miehekkään raskailta?'

Volvo, Saab ja MB on kieltämättä olleet ne etunenässä juoksevat, totta. Mutta valehtelenko jos heitän ilmaan väitteen, että Volvo on huomannut vuosikymmeniä aiemmin tuon, että kylkeenkin voidaan ajaa? Tämä on siis oikea kysymys johon odotan vastausta, minä en tiedä koska Volvo on tehnyt asiaan liittyviä toimia.

Voidaanhan sanoa, että minä olen tehnyt viljelyyn liittyvää työtä vuosikausia, vaikka olisin kaivanut ojaa kolme metriä päivässä. Pitäähän tämäkin paikkansa. Sitä ei vaan kukaan sano, että todellinen työmies olisi kaivanut puolessa vuodessa sen urakan kun minulta tuhertuu siihen kaksikymmentä vuotta. Eli työtä on kyllä tehty, sitä en kiistä, mutta mikä on ollut se työtahti. Minun mielestäni se on ollut vakuuttavaa vasta nämä viimeiset kymmenen vuotta.

Totta, muut valmistajat "istuvat valmiiseen pöytään" kun Mersu on tehnyt sen kehitystyön alta pois. Mutta se on sen patentin funktio. Kun jotakin patentoit, annat samalla julki kaiken aiheeseen liittyvän ja mahdollistat lisenssimaksuja vastaan keksintösi käytön. Minun mielestäni on todella hyvä, että tällä ei ole voitu rahastaa vaan se on tullut kaikkien valmistajien ulottuville, vaikkakin se on "siivellä oloa" kieltämättä.

Mutta eipä Mersukaan CDI:tään itse kehittänyt. Fiiatti sen poiki ensinnä, mutta joutui myymään rahapulassaan patentit Boschille ja Mersu laittoi yhteispaineruiskut valloittamaan Eurooppaa. Silti kaikki olettaa Common Railin alkaneen Mersusta.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Nokkakolareissa muuten sellainen aspekti että kevyemmän auton kuljettaja joutuu suuremman kiihtyvyyde(hidastuvuuden) kouriin kuin isomman auton kuski. Tämä on siis vääjäämätön fakta, kaikki varmana muistaa ysiluakalta 1/2mv^2 :n. Petoni seinässä sillä auton massalla ei oo paskan väliä, ei se moduulirekka kineettista enerkiaansa siihen kuskiin työnnä vaikka se sielä hampaitakalisuttavassa pääkopassa siltä tuntuisikin.

Sivuverho on varmasti tosi hyvä idea, jos niitä sais jälkiasennussarjana 110:iin niin vois laittaa kiinni.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mariini kirjoitti: Kyllä Daimler-Benz on mennyt muiden mukana sieltä mistä aita oli matalin kun ei ollut ketään kyselemässä, että "kuinkas te ootta toteuttanu tota turvallisuutta autoissanne," siihenhän on ollut helppo näyttää nippu niitä blankolla nukella seinään ajettuja "vanhoja kunnon Mersuja" ja paukautella henkseleitä... Kas kummaa kun kellään ei ole tullut mieleen jysäyttää sitä johtotähtee törmäyskelkalla kylkeen... Vai olisko insseille tullut mieleen, mutta on "hys hys hyssytelty" tämä osa-alue hiljaiseksi kun on menty näyttämään johtokunnalle niitä printtiliuskoja, että "ei saatana, ei näin"?

"Kun ei muutkaan niin miksi mekään, eihän sitä kukaan kuitenkaan tiedä ja kuluja ne vaan lisää." Mutta eihän Mersu, sehän on ainut markkinataloudessa kautta aikain moraalisesti oikein toiminut autonvalmistaja!
Moi, kyllä sivutörmäystestejä on tehty ainakin 1970-luvulla. Viimeksi perjantaina katsoin W123:n kehityksestä ja suunnittelusta kertovaa filmiä, jossa W123:n kylkeen tuli kelkka, ja oliko vielä kiinteään esteeseen tapahtuva sivutörmäys myös kuvattu.

Lisäksi jenkkimarkkinoille tarkoitetuissa malleissa kulkee ovien sisällä putki. Lieneekö ollut sitten lakisääteinen vaatimus sielläpäin, Euroopassa ilmeisesti ei. Itselläni on W123:n toisessa etuovessa putki, johtuen vaihdetuista ovista. Sikäli olen kanssasi samaa mieltä, että autonvalmistajat ovat toimineet niin, että jos mitä ei lailla vaadita, sitä ei tarvitse toimittaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Tästä keskustelusta uhkaa tulla kaikkien aikojen suosituin :) Toissa viikolla tuli loivan mutkan takaa rekka vastaan ja kuinka ollakaan, henkilöauto sen vierellä meikäläisen kaistalla torvi soiden. No, meikäläisen turvavarusteista se tärkein toimi eli möykky korvien välissä ja vedin penkan kautta niin että pölisi.

Jos kolarista kävellään pois paikalta täysin vahingoittumattomana se on erittäin hyvä juttu. Jos paikalta viedään pois ambulanssilla ja pari kylkiluuta on murtunut ja muutenkin hellä olo siellä täällä, mutta olo kohenee hoidolla ja sairaslomalla, hyvä niin. Huono vaihtoehto on että sieltä lähdetään jalat edellä.

Kyllä se vaarallisin osa sitä autoa on kuljettaja... tai turvallisin, riippuu kuskista. Kun saataisiin ne kaikki maanteillä tapahtuvat hölmöilyt kuriin, tilastotkin näyttäisivät paljon erilaisilta. Kukaan ei varmasti toivo kokevansa kolaria, mutta sen tapahtuessa varmasti toivoo olevansa mahdollisimman turvallisessa autossa, oli se sitten uusi tai vanha.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Voe voe eihän tää lopu ikinä :lol:
Mistäs sä nyt nämä mersun huonot kylkikolariominaisuus väitteet nyt sitten repäsit? näistä samoista "testeistä" kun nämä muutkin väitteet vai? ja cdi:n alkuperäinenkehittäjä oli kyllä uus asia ainakin mulle vaikka vähän oudolta kyllä kuullostaakin nuo fiatin rahavaikeudetkin vai onko koko italian valtio sitten meinannut mennä konkurssiin jos kerta pätäkästä on fiatilla ollut niin kova pula että pitää patenteista jo luopua?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Marde kirjoitti:Kyllä se vaarallisin osa sitä autoa on kuljettaja... tai turvallisin, riippuu kuskista. Kun saataisiin ne kaikki maanteillä tapahtuvat hölmöilyt kuriin, tilastotkin näyttäisivät paljon erilaisilta. Kukaan ei varmasti toivo kokevansa kolaria, mutta sen tapahtuessa varmasti toivoo olevansa mahdollisimman turvallisessa autossa, oli se sitten uusi tai vanha.
Erittäin totta ja paikkansa pitää myös väite joka täällä on esitetty, että helposti ulosmitataan se parentunut turvallisuus ajamalla lujempaa senkin edestä. Kun ei esimerkiksi uudessa isossa Mercedeksessä se vauhti tunnu juuri miltään, vasta mittaria katsomalla huomaa, että tässähän mennään aika haipakkaa.

Olen joutunu itte kovemman kautta toteamaan, että se ajotaito ei tule kuin ajamalla ja muutaman vuoden kortin omistanut ei osaa ajaa autoa, korkeintaan pärjää tieliikenteessä. Sitten kun alkaa sitä ikää ja ajokilometrejä olemaan reilummin niin sitten uskaltaa jo vähän mainita 'ajotaidosta.' Isä on ammattiautoilija ollut koko ikänsä, mutta siltikin jaksaa muistuttaa, että jos hänkään ei täysin vielä ole "valmis" kuljettaja ja aina oppii koko ajan lisää niin ainakaan minä sitä en ole. Ja näin se on, tämmösen huonon pitää vaan osata nöyränä ajaa huonolla kelillä hitaammin kun ei ole täyttä varmuutta, että voisi sen sivuluisun oikaista "kuin rattimies."
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Mitä Jarkki jos aukasisit sen satakakslankun oven joskus ja alkaisit miettimään paljonko ne kaksi pellinpalaa joiden välissä on alustamassalta haisevaa ilmaa kestää massaa?

Uusissa autoissa siellä on teräsrakenteet vanhoissa Mersuissa ilmaa.

Kyllähän Italia varmaan fiudeen rahaa upottaisi, mutta se EY... Sama syy miksi Suomen telakkatuet on syynissä.
Tiedät paikan, kokeile
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sivumennen huomautettuna:

W140 painaa 2136kg
W220 painaa 1886kg

W140:stä ylistettiin aikoinaan sen ylivertaisen turvallisuusajattelun takia. Tämä menee tietysti sivuun alkuperäisen keskustelunaiheen, W126:n osalta mutta kun tuo micra wz panzerwagen tuli tuohon härnäämään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mariini kirjoitti: Juu Mersu on varmaan tehny sitä työtä vuosikymmeniä. Voidaan vaan kysyä, että miksi se ei oikein näy ennen 90-luvun puoltaväliä? .
SIis täh? Jopa meidän W111:mme kaltaisesta autosta on tehty kolarikokeita, siinä on turvalukot, levyjarrut, turvavyönpaikat.....suhteutapa nyt hiukan autoja aikaansa. Ei joskus 50-luvulla ole osattu arvioida turvallisuustarpeita saati laatia niihin ratkaisuja -- eivät edes viisaat DB:n insinöörit olisi saattaneet yhdessä yössä keksiä ratkaisuja joka ongelmaan. Minusta on aivan luontevaa, että turvallisuusratkaisuja on tullut vähän kerrassaan lisää, ja aina on tehty niin hyvää kuin sen hetkisen tiedon ja taidon mukaan on mahdollista. Pitää muistaa, että 40 vuotta sitten ei liikennetiheys eivätkä nopeudet olleet sitä, mitä tänä päivänä , jos nyt niin kauas mennään.
Hyvänä esimerkkinä joku ohjausakseli. W111:ssa se ei vielä ole kokoonpainuvaa tyyppiä -- toisaalta keskiötä on kasvatettu sen verran, mikä on järkeväksi katsottu. W115:ssa (vai 108:ssako?) siitä tehtiin kokoonpainuva. Jossain vaiheessa sitten siihen lisättiin vielä nykyisen tapainen todella iso keskiö. Nykyään on sitten airbagit ja Audiko sitä lanseerasi 80-luvulla rattia poispäin vetävät Procon-tenin ja ....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eli tällekään väitteelle ei löydy muuta perustetta kun se perstuntuma aivan niin kuin muillekin väitteillesi? Ja onhan sitä tullu monet kerrat kurkittua tuonne oven sisään ja samanlainen ontto se on vaikka focuksenkin ovi kun tässä yks päivä oli levällään ja onhan noita sivuttaistörmäyksiä tutkittu mersulla jo ainakin 80-luvulta asti ja tämä kaikki turhaan? rohkenen epäillä :wink: etkö ole huomannut että nuo kaikki turvallisuuten liittyvät "mullistukset" ovat mersun tehtaalta peräisin kuten tuo hehkuttamasi periksi antava kori ja airbag joten miksi alkaa kyseenalaistamaan mersun turvallisuutta noin rajuin väitöksin?
Ja lisätään vielä että taisi olla turvavyötkin ensimmäisenä johtotähdessä?
Viimeksi muokannut sonikki, Ti 25.10.2005 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

piilokamera

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Dianan onnettomuudesta: törmäys tapahtui noin 120 km/h
nopeudella, mikä siis on täysin realistinen törmäysnopeus MYÖS
meidän alueellamme.

Mariini: eikö autot pitäisi suunnitella globaalien olosuhteiden
mukaan, ei ainoastaan sopimaan suomen taajama-alueen kolareihin ?

Sitten suora lainaus: W126 uusi korirakenne kesti särkymättä
55 km/t:n vauhdissa tapahtuneen sivuttaistörmäyksen.

Mitä enemmän tätä ketjua luen, sitä enemmän tulee mieleen
että tämä on joku piilokamerajuttu. Tämän täytyy olla
joku jekku.... :shock:


Mites olis Mariini jos vaihtaisit aihetta välillä: kerro
vaikka että joulupukki on oikeasti olemassa ja asuu korvatunturilla,
olethan sellaisen pienenä nähnyt ?!
Ex monta W-kirjainta.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mariini on siinä oikeassa että Mersujenkin turvallisuus kohenee mitä uudempaan malliin mennään. Mutta siinä hän on mielestäni väärässä jos hän väittää vanhoja mersuja huonoiksi turvallisuudeltaan.

Jos ne ovat olleet aikakautensa edeltäjiä silloin, ne ovat keskimääräisesti katsottuna turvallisia kulkuvälineitä vieläkin. Suomen autokanta on keskimäärin 10 vuotta vanhaa - pidä tämä mielessä.

On kuin lottovoitto onnistua törmäämään uuden auton kanssa suomessa - itse asiassa uuden auton bongaaminen kadultakin on jo riittävän vaikeaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: piilokamera

Viesti Kirjoittaja sonikki »

MikaVeee kirjoitti:Dianan onnettomuudesta: törmäys tapahtui noin 120 km/h
nopeudella, mikä siis on täysin realistinen törmäysnopeus MYÖS
meidän alueellamme.

Sitä vauhtia oli muutes 120mailia tunnissa eli noin 200km/h :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mariini kirjoitti: Mutta valehtelenko jos heitän ilmaan väitteen, että Volvo on huomannut vuosikymmeniä aiemmin tuon, että kylkeenkin voidaan ajaa? Tämä on siis oikea kysymys johon odotan vastausta, minä en tiedä koska Volvo on tehnyt asiaan liittyviä toimia.
Volvon 850 taisi olla eka Volvo johon tuli SIPS tyynyllä, oisko ollut 1992.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Haa. Eli voidaan sanoa, että malliversioista riippuen W140 menee haarukkaan 2100-2400 kiloa, eikö totta?

BMW 7 on haarukassa 1880 kg - 2225 kg...
Audi A8 on haarukassa 1975 kg - (yläpään tiedot puuttuvat)
VW Phaeton on haarukassa 2109 kg - 2393 kg
MB S W221 on haarukassa 1880 kg- 1985 kg (S 600 ei vielä tietoja)
Jaguar XJ on haarukassa 1545 kg - 1665 kg
Lexus LS on 1985 kg

Ja W140 oli "Se," kaikkien aikojen raskain, järein ja kunnioitettavin Mercedes-Benzin S-sarjan edustaja, 'panssarivaunu'. Aika lähelle nuo muutamat alkaa kolkuttelemaan... Eikö? Vaikka ne on "neitejä..."

Hoh, kerkespä tuleen asiaa välissä...

Onko SIPS Volvon "kielellä" sivutörmäyssuojat vai tarkoittaako se sivuturvatyynyä? :?

Totta, viime vuosisadalla ei tiedetty näin paljon, ei voitu tietää millään eikä ollut tekniikkaa. Siltikin minua ihmetyttää, että kenellekään ei ole tullut niinä kymmeninä vuosina mieleen laittaa rautaa sinne oven sisään saati antaa sen olla pelkällä pellillä. Kyllä tämän kestävyyseron on täytynyt huomata. Kyllä suhteutan ja siksi ihmettelen, että mikä on saanut tekniikan pojat vuosia uskomaan, että kaksi peltiä kestää enemmän kuin rautaputket/kehikot/ristikot. Tarjoan syyksi tähän sitä kilpailutilannetta.

Se ei tuo rahaa lisää per myyty auto. Se lisää kustannuksia. Kun asiasta ei tiedetä, miksi vaivautua? Kun kukaan ei pakota muutoksiin, miksi tehdä niitä jos muutkaan eivät tee, ne maksaa.

MikaVee, kiitos oikaisusta, W126 on siis omannut jonkinlaisen vahvistuksen oven sisällä. Erittäin iso kiitos.
Viimeksi muokannut Mariini, Ti 25.10.2005 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

lainaus

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Tässä suora lainaus sivustolta:
http://carpoint.ninemsn.com.au/portal/a ... fault.aspx


At the close of 1981, the year when the second-generation S-class Mercedes-Benz arrived,
Wheels agonized over awarding such an expensive new model its annual Car of the Year Award.
Wheels did give it the gong and immediately provoked the ire of readers who couldn't afford one.
In hindsight, it was one of Wheels' best decisions as the W126 S-class defined today's bottom
line in crash safety
, appointments and aero body detailing a quarter century ahead of its time.
No one who wanted to stay in the car business could afford to ignore it.
Virtually every car since 1981 has been influenced in some way by this model which is why it doesn't
look 25 years old. It also had its first and only upgrade at a point when normal cars are on their
third or fourth facelift. An exceptional unleaded example from the 1986-92 facelift series must
rank as a potential special interest model, if it isn't already. When old prestige sedans end up in
the scrap yard just like any other car, a top late model W126 example kept in top order may always
be worth something to someone. This drives healthy resale.

In 1995, a nice 300SE retailed for just over $40,000.
In mid-2005, a good one will still fetch up to $20,000
although astute buyers might do even better. A 1995 VS
Holden Calais that cost around the same new is now wor
th about $6000 less. Although the maintenance costs for a
used Mercedes-Benz would have been higher over the last
10 years, the S-class owner was travelling first class with
safety levels in another league.



The W126's big achievement was its unprecedented crash safety levels wrapped
in a stylish aero body in steel which delivered a full size cabin and all luxury
appointments with an all-up weight of only 1560 kg in later years. This was about
the same as a late 1960s Ford Fairmont V8 auto which was also smaller. The W126 not
only employed new weight reduction measures but it was the first mainstream sedan to
offer standard ABS. From 1989, all models had a standard airbag after it was the first
to introduce it as an option.
Its moulded bumpers and deep side protection panels, another
first, maintained its appearance which also helps used values.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ti 25.10.2005 11:52. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W140 on kyllä haarukassa 1890-2180 kg. Panssaroidut mallit n. 3485-4400 kg.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitenkä bmw:n 700-sarja tai audin a8-sarja on neiti malleja? Eikös nuo ole kyseiten automerkkien lippulaivamalleja?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Eikös täällä ole aina vähänväliä huudeltu kuinka nykyautot, Mersut mukaanlukien muistuttaa muovisia avaruusleluja eikä mitään autoja, ne on ahtaita sisältä, vaikka ollaan edustusluokassa, mm. palstalla ollut vertailu kuvin W126,W140 ja W220 takatiloista... W140:ä on ylistetty todellisesta Mersumaisesta ulkonäöstä, tuntumasta ja koosta. Tässäkin keskustelussa hyökättiin sillä ässän koolla vrt. muut, mutta eihän se nyt painoltaan enää olekaan mikään "mieletön" värkki.

Edit: Ainiin MikaVee, ajetaanko muualla sen nopeempaa kaupungeissa kun Suomessa? Miten eroaa Yhdysvalloissa ajettu kolari kaupungissa suomalaisesta tai saksalaisesta? Ei Stuttgartissakaan kahdeksaakymppiä keskustassa ajeta, ihan samanlaiset rajoitukset.

Lisää keulakolarin anatomiaa tähän väliin...

The "Perfect" Crash
Obviously, the ideal crash would be no crash at all. But, let's assume you are going to crash, and that you want the best possible chances of survival. How can all of the safety systems come together to give you the smoothest crash possible?
Surviving a crash is all about kinetic energy. When your body is moving at 35 mph (56 kph), it has a certain amount of kinetic energy. After the crash, when you come to a complete stop, you will have zero kinetic energy. To minimize risk of injury, you would like to remove the kinetic energy as slowly and evenly as possible. Some of the safety systems in your car help do this.

Ideally, your car has seatbelt pretensioners and force limiters; they both tighten up the seatbelts very soon after your car hits the barrier, but before the airbag deploys. The seatbelt can then absorb some of your energy as you move forward towards the airbag. Milliseconds later, the force in the seatbelt holding you back would start to hurt you, so the force limiters kick in now, making sure the force in the seatbelts doesn't get too high.

Next, the airbag deploys and absorbs some more of your forward motion while protecting you from hitting anything hard.

In this hypothetical crash, the safety systems in the car all worked together to slow you down. If you didn't wear your seatbelt then the first stage of your protection is lost and it is going to hurt a lot more when you slam into the airbag. Many cars have seatbelt pretensioners and force limiters, but there are some even more exciting safety improvements coming.

It seems like air bags are sprouting from just about everywhere inside cars. And if they help keep your body from hitting hard objects during a collision, they're doing their job. But, there's always room for improvement. Right now (and in the foreseeable future) the emphasis on safety equipment is to make it "smarter."
The most recent advancement in safety equipment is known as a smart air bag. These air bags can deploy with different speeds and pressures, depending on the weight and seating position of the occupant, and also on the intensity of the crash.


http://auto.howstuffworks.com/crash-test.htm
Viimeksi muokannut Mariini, Ti 25.10.2005 11:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: piilokamera

Viesti Kirjoittaja PM »

jarkki kirjoitti:Sitä vauhtia oli muutes 120mailia tunnissa eli noin 200km/h :wink:
Aika hyvin on saanut polkea sitä S280:stä Pariisin keskustassa, huiputkin taitaa olla kuitenkin vaan 210-215km/h. Ai niin, tulihan siellä perässä vielä papurassit mopoillaan... :lol:

Edit: Itse en kyllä ajaisi tähän kahtasataa. Ai niin, se oli se perhanan Fiat Uno joka kiilasi Ässän seinään. David vs. Goljat. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin