Paljonko putua / OM606 "vain säätämällä"?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Paljonko putua / OM606 "vain säätämällä"?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mortonki,
mitä sanoo turbogurujen ja supersalatieteilijöiden kokemus- ja tietämyskenttä seuraavaan:
Paljonko mahtaa saada OM606-myllystä (177 hv/330 Nm) tehoa ja vääntöä ilman, että lähdetään ns. superturbosavottaan. Siis säädetään pumppu (tai kasvatetaan elementtejä) Mynässä tai PPP:llä ja ehkä hiplataan lastua - muutoksia vain sen verran, että ahtimeen, pakosarjaan ja cooleriin ei tarvitse kajota.

Tarvitseeko 5-pykäläinen elektronisesti ohjattu loota mitään kalibrointeja ehkä kasvaneelle teholle :shock:

Tämmösiä noviisiuteluita...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Paljonko putua / OM606 "vain säätämällä"?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:
Tämmösiä noviisiuteluita...
Ja sitten vähän lisätietoa kiitos? Onko sitä tullut tehtyä heräteostos, vai...?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos hengitystä ei paranneta niin arvioin että 205 - 215 hv.

Itse pumpussa riittää hönkää hyvin 250 hv tehoille, mutta turbo käy pieneksi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Jos hengitystä ei paranneta niin arvioin että 205 - 215 hv.

Itse pumpussa riittää hönkää hyvin 250 hv tehoille, mutta turbo käy pieneksi.
Asiaan liittyen. Olet aina muistanut muistuttaa, että turbon kansi on muutenkin kovilla ilman cooleria. Lisääkös tuo pumpun säätö + sitä kautta tuleva tehon lisäys kannen kuormitusta jotenkin oleellisesti, eli kannattaako samassa miettiä jotain cooleria kun varaa aikaa Mynädieseliin?

terv. nimim. GD 300 turbo in my mind. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Tuossahan on jo pieni cooler vakiona
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Eikös tuon vakiocoolerin voisi samalla vaihtaa isommaksi, ei ainakaan olisi haitaksi moottorille ja katsastuskin on helpompaa kun cooleri on vakionakin ollut. Tietysti sovitteleminen on oma projektinsa.

Jokatapauksessa tuo säätö kannattanee tehdä vaikkei muuta muuttaisikaan.

Lisätiedot eivät olisi pahitteeksi tiedonjanoisille... :P
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MeSee kirjoitti:Tuossahan on jo pieni cooler vakiona
OK. Muistelen vaan Maurin joskus tuskailleen, että cooleri noissa saisi kaikissa olla. Jäin sitten käsitykseen, että niissä ei jäähdytintä lain.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Aku P kirjoitti:
MeSee kirjoitti:Tuossahan on jo pieni cooler vakiona
OK. Muistelen vaan Maurin joskus tuskailleen, että cooleri noissa saisi kaikissa olla. Jäin sitten käsitykseen, että niissä ei jäähdytintä lain.
Niin G:ssä ei varmaankaan ole cooleria vakiona mutta tuossa 606 turbossa on.

EDIT: näköjään G:täkin on tehty 606 turbolla, eikä vaan 603 turbona. Eli taitaa 606 maasturissakin olla cooleri.
Viimeksi muokannut Samuli H, Ti 25.10.2005 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12846
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Aku P kirjoitti:
MeSee kirjoitti:Tuossahan on jo pieni cooler vakiona
OK. Muistelen vaan Maurin joskus tuskailleen, että cooleri noissa saisi kaikissa olla. Jäin sitten käsitykseen, että niissä ei jäähdytintä lain.
näin siis 124,201,126 turbodiesel koneissa!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, tuossa on vakiona pieni cooleri, ja jos juttua oli että osia ei vaihdeta. Jos vaihdetaan niin cooleri, pakoputki ja turbo vaihtoon, mieluusti myös pakosarja.

Tuota pumppua ei säädetä ihan samalla lailla kuin mekaanisia, kun on sähköohjattu, eli tarvii sen lastun. Jos elementtejä haluaa päivittää niin sitten Mynään mars.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Samuli H kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
MeSee kirjoitti:Tuossahan on jo pieni cooler vakiona
OK. Muistelen vaan Maurin joskus tuskailleen, että cooleri noissa saisi kaikissa olla. Jäin sitten käsitykseen, että niissä ei jäähdytintä lain.
Niin G:ssä ei varmaankaan ole cooleria vakiona mutta tuossa 606 turbossa on.

EDIT: näköjään G:täkin on tehty 606 turbolla, eikä vaan 603 turbona. Eli taitaa 606 maasturissakin olla cooleri.
OK. Tämä oli haussa, kiitokset selvityksestä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Esimakkiokoneista OM605 ja OM606:sessa oli ainoastaan cooleri vakiona, vanhemmissa OM602 - ja OM603 - koneista ne uupui jostain käsittämättömästä suunnitteluvirheestä johtuen.

Sama kuin jättäisi autosta vaihdekepin pois.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Paljonko putua / OM606 "vain säätämällä"?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Ja sitten vähän lisätietoa kiitos? Onko sitä tullut tehtyä heräteostos, vai...?
Liipaisimella on, emäntä alkoi osoittaa pieniä taipumisen merkkejä sitkeän aivopesun seurauksena - täky oli niinkin pieni kuin mahdollisuus saada kauko-ohjatusti sulkeutuvat ikkunat ja kattoluukku sekä sähkösäätöinen penkki.

Naisväen vaikuttaessa autonvalintaan - tähän asti ei ole mielipidettä tarvinnut kysellä - on oltava ovela. Relevantit seikat voi jättää huomiotta ja myydä ajatusta esim. auton värillä, valaistulla meikkipeilillä, tilavilla ovitaskuilla jne. Kun nämä seikat ovat kunnossa, on sama millaisessa autossa ne ovat kiinni.

Tähden on toki löydyttävä keulalta ja persiistä S. Pitkä G kyllä kelpaa sekin. Mutta vaikka kuinka siistin ja varustellun, esim. Väykyn, taluttaisi pihaan, se ei mene läpi. Ja hallituksen mielipidettä on kuultava - nainen istuu usein paitsi "sen", myös osin rahapussin päällä :shock: :lol:

Eli kahtellaan... alkuperäinen utelu kartoitti mahdollisuuksia piristää 606-konetta hieman ilman suurprojektia, josta kiitokset Maurille.
Nimittäin ajatus seuraavan auton bensakoneesta katoaa nykyoloissa yhä kauemmas taivaanrantaan - ja mikä ettei, jos dieseliin saa pikkuvaivalla lähes samat kulkuhalut ja rutkasti paremman "arkisuorituskyvyn".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin