w124 puoltaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

w124 puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Haulla löysin jotakin, mutta silti kysyn lisää. Ongelma tuli esiin oikeastaan talvirenkaat alle lykätessä, kun huomasin, että kuljettajan puolen eturengashan oli melkein slicksiksi kulunut sisäreunastaan. Loppukesästä autoon vaihdettiin raidetangon pää, pyöränlaakerien klappi kiristettiin pois ja käytettiin nelipyöräsuuntauksessa. Katsastusmies ei seuraavana päivänä löytänyt mitään moitittavaa mistään, joten väljää ei pitäisi olla. Kuitenkin auto puolsi koko ajan tuon suuntauksen jälkeen oikealle, mutta enpä oikeastaan ajatellut sen enempiä sen olevan muuta kuin tien kaltevuudesta johtuva ominaisuus. ET35 vanteet vielä korostivat tilannetta.

Jotainhan on pielessä, kun rengas kuluu muutamalla tonnilla noin.

Suuntauksesta jäi kouraan tulostus, josta selviää alku- ja lopputilanne. Arvot näkee siitä, mutta mitä pitäisi casterin ja camberin olla? Ja mikäs voi ton kulumisen aiheuttaa?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ootkos tuota takapäätä tutkiskellut? Mulla oli samanlainen ongelma, kaikki oli muuten ok mutta vika oli noissa perän tukitangoissa joista seurasi ainakin tuota puoltamista.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Vois olla syytä suunnata ne pyörät uudestaan. Etupyörässä on haritusta, camber ja caster-kulmien vinoudet harvemmin kuluttaa muutomassa tuhannessa kilometrissä sisäreunaa kankaille asti.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu, takapää on samassa yhteydessä tutkittu, mutta eihän se ole poissuljettua, etteikö sieltä jostain vielä ja taas löytyisi jotain väljää. Olisko kellään heittää niitä aurausarvoja etu- ja takapäälle? Voisin sitte kattoa, että miten oikein ne ovat säätäneet ja mahdollisesti mennä reklamoimaan (toiveajattelua :roll: ). Puoltaminen oli havaittavissa heti sen säädön jälkeen. Tosin sitä on vähän vaikee aina havaita, kun eihän se joka tiellä puolla. Tosta renkaasta kuitenkaan ei voi erehtyä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

eikös siinä nelipyöräsuuntauslapussa ole ohjearvot näkyvissä?
autodidakti
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Säätävä liike saa arvot rekisterinumeron perusteella.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

spede10 kirjoitti:Säätävä liike saa arvot rekisterinumeron perusteella.
Öö. Se varmaan riippuu liikeessä olevasta systeemistä. Ainakin Alppilan Teräs-Renkaassa otetaan valikosta auton malli (esim. 124.08 ) ja lähdetään siitä etenemään.

Tuolla ei kyllä pistetä eturenkaiden väliin mitään tankoa, jolla otettaisiin aurauksen/harituksen löysät pois. Onko tuolla merkitystä muuten kuin semmoiseen autoon, jossa on väljiä niveliä?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Joo lapussa näkyy ohjearvot kyllä, mutta kun just sitä epäilen, että ovat ottaneet väärät ohjearvot. Kyllähän ne arvot oli nimittäin ihan kohdallaan, sen verran itsekin silloin heti työn jälkeen lappusta tarkastelin, mutta kun vikaa on, ni jossainhan on jotain pielessä.

Eli löytyykö niitä ohjearvoja keltään ja onko arvot samat riippumatta 124:n variaatiosta?

Kai se on mentävä tonne auton alle tutkimaan, missä kaikkialla sitä väljää oikein on. Edestä kyllä kuuluu aina silloin tällöin jotain kolketta hiljaa töyssyyn ajettaessa. Liekö alapallo sitte väljä vai mikä. Saattaisi selittää jotain.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Äänestän edelleen sen harituksen puolesta. Just kävin viime viikolla talon Hondaa säädättämässä, kun eturenkaat kului sisäreunasta kankaille yhdessä kesässä, vaikka oli keväällä ostetut. Noin reilun harituksen kuin meillä oli näkee paljaalla silmälläkin, jos osaa katsoa. Ratti suoraan ja maahan auton eteen riittävän kaukaa makaamaan ja katselemaan. Ei voi sullakaan todennäköisesti olla enää kovin pienestä heitosta kyse, jos muutamassa tuhannessa kilometrissä kuluu rengas loppuun. Varsinkin kun huomioidaan, että olet vielä vaihtanut alustan osia hiljattain. Kakkosenelosen säätöarvoja tuntuu olevan joka koneelle ja jousistolle ja ties mistä muusta syystä riippuen niin monenlaisia (vrt. Honda Accord, samat arvot kävi 93-99-vuosimalleihin), että ne arvot pitäis kuulla joltakin prikulleen saman mallisen auton omistajalta.

PS. Itse kyllä viskaisin sillä sulla olevalla säätölapulla vesilintua ja uskoisin omia silmiänikin tässä tapauksessa enemmän, jos kerran renkaat kuluivat oikein ennen säätöä.

PPS. Harittavilla pyöränkulmilla oleva auto vikuroi ties minne (ainakin meillä oli niin), voi siis vaikuttaa puoltamiseenkin. Tosin vanhassa ja paljon ajetussa kakkosnelosessa se on enempi ominaisuus.

PPPS. Katsastusmiehet ei kyllä ainakaan täälläpäin löydä yhtään mitään. Ei ne huomannu meidänkään ex-taksin alustasta mitään vaikka siellä on melkein joka pusla väljä.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Sitähän miekin, että p*rseelleen säätivät. Ennen säätöä ja väljillä nivelillä meni kuin juna. Nyt vaikuttaa epävakaalta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Palataanpas taas tähän samaan aiheeseen. Vasemman puolen raidetangon pää oli sitte kulunu edellisen pyöränsuuntauksen jälkeen, vaihdettiin ja suunnattiin uudestaan. Edelleen puoltaa. Aiemmin kesärenkailla, nyt talvikumeilla.

Löysin ohjearvot Casterille, Camberille ja Auraukselle. Casterhan taitaa olla se, jolla juuri tuota puoltamista voidaan säätää. Sen säätäminen ei taida vaikuttaa juurikaan auraukseen (eli Caster säätää etupyörää auton etu-taka -suunnassa).

Ohjearvot W124.125 10/88 asti

Etuakseli:

Caster: 10°10'±30' = 9°40'...10°40'
Camber: -0°05'+10'-20' = -0°25'...0°05'
Auraus: 0°20'±10' = 0°10'...0°30'

Taka-akseli:

Auraus: 0°25'+10'-05' = 0°20'...0°35'

Jostain syystä tuon firman ohjearvot poikkesivat jonkun verran noista mun esille kaivamista (MB:n) ohjearvoista, etenkin taka-akselin aurauksen kohdalla, jossa minimiarvo olisi 0°15'.

Tällaiset ohjeet kai pitää myös paikkansa (MB:n):
- Säätämisessä pitäisi pyrkiä nimellisarvoihin
- Puoltamistapauksissa Casterin voisi säätää siten, että:
Caster vasen etu 10° ja oik. etu 11°

Kuulostaako asiantuntijoista oikealta tähän asti?

No, nyt mun auton arvot. Pyöränsuuntausraportin mukaan etuakselilla:

Caster: vas. 10°24', oik. 10°12'
Camber: vas. -0°42', oik. -0°42'
Auraus: vas. 0°12', oik. 0°12' (= yht. 0°24')

Taka-akselilla:

Auraus: vas. 0°09', oik. 0°06' (=yht. 0°15')

Eli suomeksi, takana liian vähän aurausta (alarajalla firman rajojen mukaan), edessä Camber päin honkia (liian pieni), Caster rajoissa, mutta on vasemmalla enemmän kuin oikealla eli just väärin päin.

Mitä vaikuttaa Camberin väärä arvo (liian pieni)?
Onko taka-akselin auraus liian pieni ja mitä vaikuttaa jos on?
Caster on rajoissa, mutta ero väärin päin (vas. > oik.). Miten todistella firmalle, että pitäis säätää toisin? Vai pitäiskö?

Auto puoltaa oikealle ja on vähän levoton. Saattaa hyökätä yhtäkkiä vasemmallekin. Ohjauksessa on n. 10 mm tyhjä alue.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Joku asiantuntija saa ottaa kantaa noihin arvoihin.
Mutta sen sain itekki huomata, että kulmien säätö on tarkkaa puuhaa, niinku sääsken nainti ja varsinki mb:ssä. Se ei vaan kaikilta korjaamoilta onnistu, vaikka ois hyvätki vehkeet käytössä. Ei ole vältämättä toden mukaisia nuo arvot...
Itse huomasin ku kahella korjaamolla vierestä seurasin, että onnistuja esim. pyöritti rattia välillä laidasta laitaan :? Terveisiä vaan dealerin työmaalle, olitta niitä onnistujia :wink:
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Takapäässä auton korkeus täyttyy ottaa säädettäessä huomioon.
Se kirjataan koneelle ja sitten saa koneelta oikeat mitta-arvot.
Ainakin vaikuttaa Camper-arvoon. Camberihan on pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma, kun autoa katsotaan edestä tai takaa.

Caster parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen caster-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa.
Jos autoa on madallettu lyhyemmillä jousilla, se muuttaa arvoja ja voi johtaa pyörien nopeampaan kulumiseen ja huonontuneeseen ohjattavuuteen. Tästähän saa vastalauseiden myrskyn :lol:

Väärä auraus on monen vaivan pohjimmainen lähde. Mittatikulla sen säätö on mitä on.
Korjaamo manuaalit suosittelee käytettäväksi työntötankoa, aurausta mitattaessa. Monenko olette sitä nähneet sitä käyttävän?
autodidakti
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu, takapään Camber on kans säädettävissä, mutta vaikee sanoa oikeita rajoja, kun tosiaan pitäis tietää korkeus. Auto on kyllä ihan vakio ja silmämääräsesti perä on "normaalilla" korkeudella. (Keula on pikkusen lysähtänyt...) Auraukseen perän korkeus ei vaikuta.

Takapään Camber on rajoissa.

Etupään Camber on liikaa negatiivinen. Voisko se aiheuttaa sen epämääräsen vaeltamisen? Joutuu nääs koko ajan vähän kampeamaan vasemmalle korjatakseen puoltamista ja sit kun tiessä tulee joku epämääräsyys, saattaa ampasta vasemmalle. Ainakin tää Camber on varmaan (osa)syy siihen, miks vasen etupyörä oli kulunut sisäreunastaan - liikaa Camberia ja puoltaminen.

Mites on takapään aurauksen kanssa? Kannattaisko olla vähän enemmän? Rauhottaisko menoa?

EDIT: Sitä piti sanomani vielä, että en menisi kyllä takuuseen tän firman hommista, katsoiko asentaja, että simpukassa oli just tarkalleen keskiasento, kun lukitti ratin kulmien säätöä varten. Eikös tää ole olennaista?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Etupään camber pitäisi olla -0°25- 0°5 välillä
Huomaa, asteet voidaan ilmoittaa normaalisti tai 1/100 osina
Eli säätää etu camberia pitäisi.
Oliko pultit ruostuneet kiinni, vai holkit väljät, ettei säätövara riitänyt?
(Puslat vaihtoon)

Takana korkeus mitataan tukivarren takimmaisesta pultista/mutterista suhteessa vetoakselin alareunaan (vanteen vieressä).
Taakse vähän aurausta lisää

Ratti lukitaan tangolla keskiasentoonsa, silloin sen pitäisi olla suorassa ajellessa suoralla tiellä. Tietysti, jos joku on joskus irroitelut booreilta, eikä ole osunut samoihin hampaisiin.... näkyy tosin kokonaiskääntymä arvoissa

Olettaen tietysti, että pyörät pyörii oikein päin (pyörimis-suunta) ja jarrut ei laahaa jne...
autodidakti
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Niin siis rajat Camberille ovat:
-0°25'...0°05' (asteina ja minuutteina = 1/60 osina)
-0°5/12...0°1/12 (asteina ja sadasosina) (tai -0°41.667...0°8.333)

(1° = 60' (minuuttia) ja 1' = 60'' (sekuntia))

Ilmeisesti eivät säätäneet ollenkaan Camberia. Eivät kommentoineet mitään ja pilliä kuulemma käyttivät joka tapauksessa, joten olisivat saaneet Camberinkin säädettyä. Pää(i)ssäni pähkäilin, että jos Camberia on noinkin vähän (paljon) niin kuluttaa renkaiden sisäreunoja, mutta en voi kuin arvailla miten vaikuttaa ajettavuuteen? Ainakin mutkassa pitoa pitäisi olla paremmin, mutta vaikuttaisikohan levottomuuteen?

Onko kokonaiskääntymä sama kuin kulkukulma (vai KPI vai Summakulma)?

Saattaisi rauhoittaa, jos takana olisi lisää aurausta, mutta toisaalta, tämän firman ohjearvojen mukaan ollaan aurauksessa juuri alarajalla. Mitenkäs siinä sitte todistelet, että ootten säätäneet väärin? Paitsi sillä perusteella, että pitäis pyrkiä säätämään siihen nimellisarvoon, ei ala- eikä ylärajalle, ehkä.

Ei tuo auto ihan mahdoton ajettava ole, joskus jopa aika rauhallinen. Tietyt tieosuudet vaan tuntuu olevan pahempia kuin toiset ja aika kieli keskellä suuta pitää niissä olla. Urille ja montuille on aika herkkä, saattaa ampaista johonkin suuntaan. Ei ole kuin juna.

Täytyy vielä koittaa vaihdella renkaita puolelta toiselle ja säätää ilmanpaineita oikealta vähän suuremmiksi. Puoltamiseen ehkä auttaa, levottomuuteen tuskin. Voihan se olla, että renkaiden merkillä on jotain vaikutusta tohon uraherkkyyteen ja levottomuuteen.

Saavat säätää Camberin edestä oikein.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Sami H. kirjoitti:Ilmeisesti eivät säätäneet ollenkaan Camberia. Eivät kommentoineet mitään ja pilliä kuulemma käyttivät joka tapauksessa, joten olisivat saaneet Camberinkin säädettyä.
Iän perusteella sanoisin, ettei liiku mihinkään ennenkuin puslat on vaihdettu. Pultti vaan katkee, eivätkä haluneet tehdä sitä. Puslat ruostuu kaulukseen kiinni, että vaihtokin teettää töitä.
Sami H. kirjoitti: Onko kokonaiskääntymä sama kuin kulkukulma (vai KPI vai Summakulma)?
Kokonaiskääntymä kertoo, kuinka paljon auto kääntyy kumpaankin suuntaan
KPI:n yhdistän olkapoikkeamaan, joka on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna.
Sami H. kirjoitti: Saattaisi rauhoittaa, jos takana olisi lisää aurausta, mutta toisaalta, tämän firman ohjearvojen mukaan ollaan aurauksessa juuri alarajalla. Mitenkäs siinä sitte todistelet, että ootten säätäneet väärin? Paitsi sillä perusteella, että pitäis pyrkiä säätämään siihen nimellisarvoon, ei ala- eikä ylärajalle, ehkä.
Esim tuolta löytyy arvot mustaa valkoisella:
http://mb.braingears.com/124_DISC2/Prog ... 0-0001.pdf
Sanoisin, että tällä on enemmän merkitystä, jos renkaat kuluu sisäkantista.
Sinänsä taka-aurauksen säätö on helppo juttu, jos pakista löytyy vain oikea avain. Joka pakista sitä ei löydy! Ja se voi olla suurempi ongelma.
Toinen ongelma on se, että säätö on vaikea löytää kohilleen ja että pysyisi siinä. Pieni ajolenkki ja taas arvo on omansa.
Sami H. kirjoitti: Täytyy vielä koittaa vaihdella renkaita puolelta toiselle ja säätää ilmanpaineita oikealta vähän suuremmiksi. Puoltamiseen ehkä auttaa, levottomuuteen tuskin.
Pyörimis-suunta pitäisi varsinkin talvirenkaissa pitää koko ajan samana renkaan merkintöjen mukaisesti. (Kaikista ei löydy)
Rengaspaineet ohjekirjan mukaisesti ja nykyrenkaille +0,2 bar
autodidakti
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Lueskelin vanhoja aiheita ja tuli mieleen tuosta aurauksen säädöstä miten suht kokenut autonasentaja neuvoi minua. eli kun aurausta säätää vaikka montusta käsin, niin autoa pitää liikuttaa säätämisen aikana. Eli ensin mitta renkaan edestä ja sitten autoa rullaamalla sama renkaan kohta takapuolelle ja mitta siitä. Sitten säädetään aurausta tarvittaessa. Toistetaan riittävän monta kertaa kunnes arvot ovat sopivat. Tuo auton liikuttaminen on tärkeää että saa pois jännitykset kun aurausta mittaa. Kaikkia välyksiä ei tuollakaan menetelmällä luonnollisesti saa eliminoitua. Mittaaminenhan onnistuu ihan tavallisella rullamitalla renkaan urien reunoista.

Sitten jos pyörän kallistusta meinaa säätää, niin se on tehtävä ennen aurauksen säätöä (ainakin audissa). Itse laskin tarvittavan mitan suhteessa pystysuuntaan ja mittasin pystykallistuksen kiinnittämällä isot mutterit vatupassiin. Siten ne vastasivat vanteeseen ja pystykallistuksen voi mitata riittävän tarkasti. Olen senverran monesti pettynyt rengasliikkeiden mittauksiin että opettelin itse mittaamaan arvot noilla neekerimenetelmillä ja ne ovat yllättävän tarkat kun tekee huolellisesti.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Hervast kirjoitti: Olen senverran monesti pettynyt rengasliikkeiden mittauksiin että opettelin itse mittaamaan arvot noilla neekerimenetelmillä ja ne ovat yllättävän tarkat kun tekee huolellisesti.
Samaa mieltä.Eräänlainen ennätys on merkkihuollon 4-piste-tietokone-suuntauksen jäljiltä etupää 3 senttiä harituksella....ei oikein vakuuta...
Silmällä näkee tarkemmin.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

oikealle caster 30 isommaksi kuin vasen ja aurausta +2 mm. pitäs alkaa kulkee suoraan. camperilla ei ole oikeastaan vaikutusta puoltamiseen. :wink:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

ja muuten koita vaihtaa renkaat takaa eteen ja päin vastoin, ei ole eka kerta kun tuo auttaa. Noi sun arvot on aika hyvät, toi camper ero on aika olematon ja voi olla työläs säätää jos ei pultit liiku. on aikaa vievää puuhaa jos kuuluu naps.
RED POWER IHC DT-358
Vastaa Viestiin