.
Jos nyt olisin itse valitsemassa autoa/moottoria, niin valinta kohdistuisi ehdottomasti viisipyttyiseen.
Valintakriteerit vaan taitaa olla hiukan erit, kun BrFC,llä.
Moottorissa on runsaasti käyttämätöntä potentiaalia, ja vielä siihen löytyy helposti asennettavat, korvaavat suuttimet/ahdin.
Lisäksi vielä tämän moottorin yhteydessä on mahdollista saada manuaalivaihteisto.
Jos ajatellaan "normaalia" käyttöä, niin moottorin koolla ei taida olla merkitystä.
Kaikista moottoreista saa helposti, vaikkapa lastuttamalla, riittävästi tehoa vaivattoman kulkemisen tarpaisiin.
Jos taas haluaa hiukan enemmän tehoa, niin silloinkaan moottorin koolla ei ole niin ratkaisevaa merkitystä, kun näyttää siltä, että tehoa rajoittavaksi tekijäksi tällä hetkellä muodostuu sopivien (=helposti asennettavien) ahtimien puute. Taitaa olla niin, että joka tapauksessa joutuu "tyytymään" alle kolmensadan tehoihin, moottorin koosta huolimatta.
Nelipyttyiselläkin näyttäisi pääsevän kuitenkin reilusti yli kahdensadan.
Viisipyttisellä suunnilleen siihen "maksimiin".
Kuusipyttyinen ei anna enää mitään lisää.
Käyttökokemuksia on nyt suunnilleen viidentoista tuhannen verran muutetusta nelipyttyisestä. Täytyy sanoa, että tehojen lisäksi myös käyttökokemukset vastaavat kuusipyttyistä. Vääntöä ja kulkua on samaan malliin. Samoin kulutusta.
Potentiaaliakin on vielä käyttämättä suunnilleen kuusipyttyisen lastutusvaran verran, tosin nykyinen ahdin "lopuu" ennen sitä.
Oma neuvoni olisi, että moottorin sijasta kiinittäisit huomiota kaikkeen muuhun siinä autossa. Moottoria voi sitten halutessaan muutella halujensa mukaiseksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5