Kaasutinongelma W124 vm 1986
Kaasutinongelma W124 vm 1986
Miten on, onko olemassa manuaalisella ryypyllä olevaa kaasutinta ja sopiiko suoraan tuon automaattiryyppyisen paikalle? Alkaa nyppimään pikkuhiljaa tuo aparaatti ku kylmänä nykii ja lämpimänä ryystää liikaa...
Kaasariin on edellisen toimesta laitettu joku korjaussarja, lienekkö säädetty tai tutkittu muuten, Herra tietää vaan ei kerro. Oisko jotain hyviä jippoja pierupurkin toiminnan testaamiseksi/parantamiseksi.
Nimim. Mikuni/Dellorto/Zenith/Strömberg/SU/Weber...muttei Pierburg
Kaasariin on edellisen toimesta laitettu joku korjaussarja, lienekkö säädetty tai tutkittu muuten, Herra tietää vaan ei kerro. Oisko jotain hyviä jippoja pierupurkin toiminnan testaamiseksi/parantamiseksi.
Nimim. Mikuni/Dellorto/Zenith/Strömberg/SU/Weber...muttei Pierburg
OT:
Laitat siihen 45`DellOrto-tuplat, sähköisen bensapumpun ja paineentasaajan...imusarjan löytyminen voi tosin teettää ongelmia. Tulis tehoa lisää ja ei välttämättä kulutus kasvaisi. Ihan mielenkiintoinen projekti vois olla - onkohan kukaan väsännyt näihin uudempiin mersuihin. Taas meni aiheen vierestä....
Laitat siihen 45`DellOrto-tuplat, sähköisen bensapumpun ja paineentasaajan...imusarjan löytyminen voi tosin teettää ongelmia. Tulis tehoa lisää ja ei välttämättä kulutus kasvaisi. Ihan mielenkiintoinen projekti vois olla - onkohan kukaan väsännyt näihin uudempiin mersuihin. Taas meni aiheen vierestä....
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Morjens.
Olisi kiva teitää,mitä tuo korjaussarja pitää sisällään? Meikälle asennettiin aikanaan vastaavanlaiseen kaasariin KL-varaosista hankittu sarja, jossa oli mm. uudet kalvot, neulaventtiili, joitain jousia ja tiivisteet.
Täytyy myöntää, että ei kaasarista tuonkaan jälkeen tullut ihan moitteitta toimivaa, mutta hemmetin paljon parempi silti. Pikkupakkasilla olisi voinut luulla ruiskuksi, mutta yli 10 asteessa kylmänä kyllä huollon jälkeenkin nyki ja ryki. (Mitenhän muuten japsit ovat toteuttaneet omat mikuninsa ja aisaninsa, tuntuvat toimivan kylmälläkin hämmästyttävän hyvin...?)
Yksi taikatemppu on säädättää seokset ohjearvoja rikkaammalle talveksi. Lämpimänä kulutus ei juuri kasva, mutta kylmänä veto paranee huomattavasti. Kesäksi voi taas palata "tehtaan marginaaleihin".
Muiden oheislaitteiden (suotimet, sytkäosat) kunto on aika tärkeää tässäkin tapauksessa.
Kyllä käsiryypylläkin toimivia korjauskaasuttimia on, googletas ja katsos Weberin tai Dellorton listat. Olisiko huolto ja säätö silti hyvä ensiapu.
Olisi kiva teitää,mitä tuo korjaussarja pitää sisällään? Meikälle asennettiin aikanaan vastaavanlaiseen kaasariin KL-varaosista hankittu sarja, jossa oli mm. uudet kalvot, neulaventtiili, joitain jousia ja tiivisteet.
Täytyy myöntää, että ei kaasarista tuonkaan jälkeen tullut ihan moitteitta toimivaa, mutta hemmetin paljon parempi silti. Pikkupakkasilla olisi voinut luulla ruiskuksi, mutta yli 10 asteessa kylmänä kyllä huollon jälkeenkin nyki ja ryki. (Mitenhän muuten japsit ovat toteuttaneet omat mikuninsa ja aisaninsa, tuntuvat toimivan kylmälläkin hämmästyttävän hyvin...?)
Yksi taikatemppu on säädättää seokset ohjearvoja rikkaammalle talveksi. Lämpimänä kulutus ei juuri kasva, mutta kylmänä veto paranee huomattavasti. Kesäksi voi taas palata "tehtaan marginaaleihin".
Muiden oheislaitteiden (suotimet, sytkäosat) kunto on aika tärkeää tässäkin tapauksessa.
Kyllä käsiryypylläkin toimivia korjauskaasuttimia on, googletas ja katsos Weberin tai Dellorton listat. Olisiko huolto ja säätö silti hyvä ensiapu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No säätö mulla on ekana mielessä, mutta kun ne säädöt tehdään lämpimälle moottorille ja jos automaatti-imu oikuttelee ni lopputulos on se, että lompsa on kevyempi ja kaasutin melkein yhtä hyvissä säädöissä ku ennen huoltoa.
Tuo 2 x tuplat on käyny mielessä monta kertaa, ku auto ei oo matalapäästöinen, vaihdon jälkeen menis varmaan pienemmillä päästöillä läpi. Ei vaan oo oikein mahdollisuutta seisottaa autoa ainakaan toistaiseksi joten täytyy jättää tuo projekti tuonnemmas. Peltisarjaa siihen ei saa muuta ku teettämällä, miten lienee nokka-akseli/kansi/mäntä-zydeemit? Jonkin verran tiedän nelisylinterisen kaasarikoneen virittämisestä, mutta perhefarmarin "tuunaaminen" saattais herättää säälinsekaista hilpeyttä
Ja eikö tuo meikäläisen moottori oo sama ku on ollu jo vuodesta miekka ja kypärä, että viritysosia toisaalta luulis löytyvän??
Tuo 2 x tuplat on käyny mielessä monta kertaa, ku auto ei oo matalapäästöinen, vaihdon jälkeen menis varmaan pienemmillä päästöillä läpi. Ei vaan oo oikein mahdollisuutta seisottaa autoa ainakaan toistaiseksi joten täytyy jättää tuo projekti tuonnemmas. Peltisarjaa siihen ei saa muuta ku teettämällä, miten lienee nokka-akseli/kansi/mäntä-zydeemit? Jonkin verran tiedän nelisylinterisen kaasarikoneen virittämisestä, mutta perhefarmarin "tuunaaminen" saattais herättää säälinsekaista hilpeyttä

Ja eikö tuo meikäläisen moottori oo sama ku on ollu jo vuodesta miekka ja kypärä, että viritysosia toisaalta luulis löytyvän??
Joo, M102 esiteltiin 1980. Paha kyllä, aluksi sitä ruokki kaasarina Zenit Strömberg CD 175. Muuttuvakurkkuinen sekin, mutta paremmin toimiva.Juke72 kirjoitti:No säätö mulla on ekana mielessä, mutta kun ne säädöt tehdään lämpimälle moottorille ja jos automaatti-imu oikuttelee ni lopputulos on se, että lompsa on kevyempi ja kaasutin melkein yhtä hyvissä säädöissä ku ennen huoltoa.
Tuo 2 x tuplat on käyny mielessä monta kertaa, ku auto ei oo matalapäästöinen, vaihdon jälkeen menis varmaan pienemmillä päästöillä läpi. Ei vaan oo oikein mahdollisuutta seisottaa autoa ainakaan toistaiseksi joten täytyy jättää tuo projekti tuonnemmas. Peltisarjaa siihen ei saa muuta ku teettämällä, miten lienee nokka-akseli/kansi/mäntä-zydeemit? Jonkin verran tiedän nelisylinterisen kaasarikoneen virittämisestä, mutta perhefarmarin "tuunaaminen" saattais herättää säälinsekaista hilpeyttä![]()
Ja eikö tuo meikäläisen moottori oo sama ku on ollu jo vuodesta miekka ja kypärä, että viritysosia toisaalta luulis löytyvän??
Tuo Pierburg tuli ymmärtääkseni vuonna -85 sekä W124- että W201-sarjoihin.
Yksi käytännön vaihtoehto voisi olla (jos vaan mahdollista) se, että jätät auton yöksi korjaamon pihaan, ja huoltomiehet saavat aamulla aloittaa yön yli jäähtyneen motin säätämisen. Niin meillä ainakin tehtiin.
Yksi vaihtoehto on kyllä se, että tutkitaan toimiiko ryyppi ylipäätään.
M102:een on varmaan viritysosia, ymmärsin kuitenkin että aikomus on lähinnä parantaa kylmäkäyntiä/vetoa. Siinä kohdassa auttaa pelkkä korvauskaasutin -- lisätehon saaminen uusine nokka-akseleineen ja muine kotkotuksineen on sitten jo ihan oma maailmansa

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Juu mulla on kokemusta kanssa tuplista...laitoin vm. -90 1.6 escortiin upouudet 40 DellOrtot ja vähän muuta pientä. Päästöt pysy hyvin kurissa ja vähäruokainen se oli näihin muihin peleihin verrattuna. Ja tuo viriviri-Amazon tietty. Kun tuplat ovat kunnossa ja säädöissä on mielestäni paljon hauskempi ajella kun ruiskuauto ja ne imuäänetJuke72 kirjoitti: Tuo 2 x tuplat on käyny mielessä monta kertaa, ku auto ei oo matalapäästöinen, vaihdon jälkeen menis varmaan pienemmillä päästöillä läpi. Ei vaan oo oikein mahdollisuutta seisottaa autoa ainakaan toistaiseksi joten täytyy jättää tuo projekti tuonnemmas. Peltisarjaa siihen ei saa muuta ku teettämällä, miten lienee nokka-akseli/kansi/mäntä-zydeemit? Jonkin verran tiedän nelisylinterisen kaasarikoneen virittämisestä, mutta perhefarmarin "tuunaaminen" saattais herättää säälinsekaista hilpeyttä![]()
Ja eikö tuo meikäläisen moottori oo sama ku on ollu jo vuodesta miekka ja kypärä, että viritysosia toisaalta luulis löytyvän??

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
lisää
Espoosta ei ole pitkä matka Kaasutin- Varmalle Vantaalla.
Kaikki lähipiirin kaasarit ja automaattiryypyt on saatu siellä kuntoon.

Kaikki lähipiirin kaasarit ja automaattiryypyt on saatu siellä kuntoon.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Luojalle (=germaani-insinöörille) kiitos. CD175 on maailman paras vakiokaasutin, tutumpi kuin omat taskut. Pitää kattoa joutuuko vaihtaan imusarjanki vai riittääkö pelkkä kaasari. Niin, ja kiitos tästä oivallisesta tiedosta! Aikomuksena on saada auto toimimaan nykimättä ja niiaamatta. Nyt on kylmänykimisen lisäksi vielä lämpimänä sellanen ongelma, että uskon koneen saavan liikaa soppaa ku paikaltaan lähtee. Veikkaisin, että kiihdytyspumppu ruikkaa jo muutenkin rikkaalla käyvälle koneelle hukuttavan annoksen bensaa ja auto nykii. Haalea kone toimii kaikkein parhaiten...Aku P kirjoitti: Joo, M102 esiteltiin 1980. Paha kyllä, aluksi sitä ruokki kaasarina Zenit Strömberg CD 175. Muuttuvakurkkuinen sekin, mutta paremmin toimiva.
Tuo Pierburg tuli ymmärtääkseni vuonna -85 sekä W124- että W201-sarjoihin.
Yksi käytännön vaihtoehto voisi olla (jos vaan mahdollista) se, että jätät auton yöksi korjaamon pihaan, ja huoltomiehet saavat aamulla aloittaa yön yli jäähtyneen motin säätämisen. Niin meillä ainakin tehtiin.
Yksi vaihtoehto on kyllä se, että tutkitaan toimiiko ryyppi ylipäätään.
M102:een on varmaan viritysosia, ymmärsin kuitenkin että aikomus on lähinnä parantaa kylmäkäyntiä/vetoa. Siinä kohdassa auttaa pelkkä korvauskaasutin -- lisätehon saaminen uusine nokka-akseleineen ja muine kotkotuksineen on sitten jo ihan oma maailmansa

Ja mitä taas moottorin virittämiseen tulee, nuorena (kauan sitten) oli vm.1972 Toyota Carina. Kone oli 1.8RTG Yamaha Twin cam, peltisarja, 2 x Dellorto 40+ mm kaasarit ja välitetty suora laatikko. Mutta kuten sanoin, vastaavanlaiset imu- ja pakoäänet ei oikein sovi kuvaan etenkin jos sitä ajaa rouva kahden pienen lapsen kans eikä kaljupäinen nahkatakkimies...
Re: lisää
Kiitti. Se on kivenheiton päässä ex-asunnosta, kas kun ei käynyt mielessäkään! Ei muuta ku puhelin kouraan...Henry V. kirjoitti:Espoosta ei ole pitkä matka Kaasutin- Varmalle Vantaalla.![]()
Kaikki lähipiirin kaasarit ja automaattiryypyt on saatu siellä kuntoon.
Hmm. Aika vähällä vaivalla luulisin, että Strömbergikin sopisi Pierburgin tilalle -- voihan olla, että kaasarin "koneen puoli" on jopa identtinen. Silmämäärällä tarkastellen ilmanputsarissa ja siitä eteenpäin ilmanotossa on eroja, joten taiteilemista voi joutua harrastamaan jos korvata aikoo.Juke72 kirjoitti: Luojalle (=germaani-insinöörille) kiitos. CD175 on maailman paras vakiokaasutin, tutumpi kuin omat taskut. Pitää kattoa joutuuko vaihtaan imusarjanki vai riittääkö pelkkä kaasari. Niin, ja kiitos tästä oivallisesta tiedosta! Aikomuksena on saada auto toimimaan nykimättä ja niiaamatta. Nyt on kylmänykimisen lisäksi vielä lämpimänä sellanen ongelma, että uskon koneen saavan liikaa soppaa ku paikaltaan lähtee. Veikkaisin, että kiihdytyspumppu ruikkaa jo muutenkin rikkaalla käyvälle koneelle hukuttavan annoksen bensaa ja auto nykii. Haalea kone toimii kaikkein parhaiten...![]()
Ja mitä taas moottorin virittämiseen tulee, nuorena (kauan sitten) oli vm.1972 Toyota Carina. Kone oli 1.8RTG Yamaha Twin cam, peltisarja, 2 x Dellorto 40+ mm kaasarit ja välitetty suora laatikko. Mutta kuten sanoin, vastaavanlaiset imu- ja pakoäänet ei oikein sovi kuvaan etenkin jos sitä ajaa rouva kahden pienen lapsen kans eikä kaljupäinen nahkatakkimies...
Vaan otapa yhteys tuohon kaasutin-varmaan ja kerro sitten miten kävi?
PS. Meikälllä oli Pierburgissa aikanaan kumma oire. Vaikka kone lähti käyntiin kovillakin pakkasilla, se saattoi sammua ihan yks kaks käytyään noin 20 sekuntia. Ei auttanut, vaikka painoi kaasuakin, motti pysähtyi jopa kierroksilta. Kieltämättä harmitti, kun autoa ei uskaltanut (voinut ) jättää pihalle käyntiin lämpiämään yksin koska ei ollut takeita siitä että se myös pysyy käynnissä.
Ei tällaista ole esiintynyt?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ilmanputsareiden kanssa selviää aina, kunhan vaan kaasarin kulma-asento on sama ja kiinnitys sopii. Otan vaikka jostain Volvosta, niissähän on samalla tavalla eri pömpeli ku mesessä mutta ei moottorin päällä. No, käyn nyt ensin yrittään säädättää tuolla kaasutin-varmalla nii katsotaan miten käy.Aku P kirjoitti: Hmm. Aika vähällä vaivalla luulisin, että Strömbergikin sopisi Pierburgin tilalle -- voihan olla, että kaasarin "koneen puoli" on jopa identtinen. Silmämäärällä tarkastellen ilmanputsarissa ja siitä eteenpäin ilmanotossa on eroja, joten taiteilemista voi joutua harrastamaan jos korvata aikoo.
Vaan otapa yhteys tuohon kaasutin-varmaan ja kerro sitten miten kävi?
PS. Meikälllä oli Pierburgissa aikanaan kumma oire. Vaikka kone lähti käyntiin kovillakin pakkasilla, se saattoi sammua ihan yks kaks käytyään noin 20 sekuntia. Ei auttanut, vaikka painoi kaasuakin, motti pysähtyi jopa kierroksilta. Kieltämättä harmitti, kun autoa ei uskaltanut (voinut ) jättää pihalle käyntiin lämpiämään yksin koska ei ollut takeita siitä että se myös pysyy käynnissä.
Ei tällaista ole esiintynyt?
Ja, tuo mitä viimeisillä riveillä kirjoitit--asia on juuri noin! Pitää vähän aikaa poljeskella nätisti paikallaan, että voi edes lähteä rapaan ikkunat. Jos heti jättää issekseen, ei käy. Ei sitten millään. Mielestäni se ei nosta kierroksia kuten pitäis, eli imuläppä on kiinni normaalilla tyhjäkäynnillä, tukehtuuhan se. Sitte ku polkaisee kaasua, tulee liikaa raakaa ilmaa hetkessä ja kuuluu perinteinen "booo...."
Ei ihan yksi yhteen mene tämäkään. Mulla kyllä otti kierroksia ihan kiltisti kylmälläkin (ei boooannut), mutta nätisti sen 20 - 30 sekuntia käytyään auto yksinkertaisesti sammui -- oli kierroksia sitten tyhjäkäynnin 800 tai kaasulla painettuna 3000. Tuleepa mieleen, että mitenkä on imuilman esilämmityksen laita. Imusarjaanhan tulee putki pakosarjan päältä, ja tämä pitää röörit sulina kun pakosarja on plussan puolella. Mutta milläs se saataisiin alussa pysymään imuilma lämpöisenä?Juke72 kirjoitti: Ilmanputsareiden kanssa selviää aina, kunhan vaan kaasarin kulma-asento on sama ja kiinnitys sopii. Otan vaikka jostain Volvosta, niissähän on samalla tavalla eri pömpeli ku mesessä mutta ei moottorin päällä. No, käyn nyt ensin yrittään säädättää tuolla kaasutin-varmalla nii katsotaan miten käy.
Ja, tuo mitä viimeisillä riveillä kirjoitit--asia on juuri noin! Pitää vähän aikaa poljeskella nätisti paikallaan, että voi edes lähteä rapaan ikkunat. Jos heti jättää issekseen, ei käy. Ei sitten millään. Mielestäni se ei nosta kierroksia kuten pitäis, eli imuläppä on kiinni normaalilla tyhjäkäynnillä, tukehtuuhan se. Sitte ku polkaisee kaasua, tulee liikaa raakaa ilmaa hetkessä ja kuuluu perinteinen "booo...."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Tuo kylmän moottorin tyhjäkäynti ongelma on todennäköisesti lian rikkaan seoksen aiheuttama. Pyöreäksi kulunut kaasarin neula antaa liian rikasta seosta juuri tyhjäkäynnillä - kierroksilla ei niin haittaa.
Tähän kaasari tyyppiin kannattaa aina heti vaihtaa neula ja kalvo, jos ei ole
tiedossa koska ne on aiemmin vaihdettu. Ja elämä hymyilee...
Tähän kaasari tyyppiin kannattaa aina heti vaihtaa neula ja kalvo, jos ei ole
tiedossa koska ne on aiemmin vaihdettu. Ja elämä hymyilee...

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jaapa jaa, täytyy käyttää ilmanputsari pois viikonloppuna jos viitsii ja katsoa miten tuo imuilman esilämmitys on toteutettu ja miten sen pitäis toimia. En hoksinu kattella sitä ku vaihdoin ilmanputsarin pari kuukautta sitte. Ja samalla ku käyttää ilmanputsaria pois ni vois kattoa ne laatikkoöljytkin... Toisaalta jos imuilman esilämmitys on jumittunu aina päälle, lämpimänä ilma on hapettomampaa, käy siis rikkaammalla ja syö enemmän polttoainetta.Aku P kirjoitti: Ei ihan yksi yhteen mene tämäkään. Mulla kyllä otti kierroksia ihan kiltisti kylmälläkin (ei boooannut), mutta nätisti sen 20 - 30 sekuntia käytyään auto yksinkertaisesti sammui -- oli kierroksia sitten tyhjäkäynnin 800 tai kaasulla painettuna 3000. Tuleepa mieleen, että mitenkä on imuilman esilämmityksen laita. Imusarjaanhan tulee putki pakosarjan päältä, ja tämä pitää röörit sulina kun pakosarja on plussan puolella. Mutta milläs se saataisiin alussa pysymään imuilma lämpöisenä?
Niin, edellinen auto ja sitä edellinen ja sitä edellinen oli ruisku... Ympäri käydään, yhteen tullaan, takas kaasareissa--mutta yli 40 autoa 17:ssa vuodessa, kaikissa kaasutin paitsi yhdessä diesel. Pitäis nyt yks pierupurkki taipua, kele...

Re: lisää
Muttakun, arvoitus on se, mitä se MB:n originaali korjaussarja on pitänyt sisällään kun se on asennettu viime keväänä. Veikkaan, että seokset on säädetty silloin kun yks alipaineletku on jo ollu poikki, löysin sen ja vaihdoin ehyen tilalle. Sen jälkeen on ongelmia alkanu esiintyä... Tosin en tiedä miten kylmäkäynnistys on ennen ollu ku tämä mese on vähän niinku kesän lapsi meilleHenry V. kirjoitti:Tuo kylmän moottorin tyhjäkäynti ongelma on todennäköisesti lian rikkaan seoksen aiheuttama. Pyöreäksi kulunut kaasarin neula antaa liian rikasta seosta juuri tyhjäkäynnillä - kierroksilla ei niin haittaa.
Tähän kaasari tyyppiin kannattaa aina heti vaihtaa neula ja kalvo, jos ei ole
tiedossa koska ne on aiemmin vaihdettu. Ja elämä hymyilee...

lisää
* esilämmitys :
Vanhemmissa autoissahan oli usein vaan putsarikotelossa kesä ja talviasento - manuaalisesti.
Minullakin on rikki tuo alipainerasia siinä putsarissa, joten olen muuttanut
tässäkin läpän manuaaliseksi, eli olen porannut läpän viereen reiän,
johon sitten syksyllä laitan ruuvin - ja keväällä pois.
Tämä on tietenkin vähän ' alkeellista' mutta tuntuu toimivan
Vanhemmissa autoissahan oli usein vaan putsarikotelossa kesä ja talviasento - manuaalisesti.
Minullakin on rikki tuo alipainerasia siinä putsarissa, joten olen muuttanut
tässäkin läpän manuaaliseksi, eli olen porannut läpän viereen reiän,
johon sitten syksyllä laitan ruuvin - ja keväällä pois.
Tämä on tietenkin vähän ' alkeellista' mutta tuntuu toimivan
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
No, ehkäpä se kulutus kesäaikaan on jo olllut aika isoa, tuo on kuitenkin aika akateeminen ero mikä kesäkulutukseen syntyy, vaikka esilämmitys makaisikin päällä...Juke72 kirjoitti: Jaapa jaa, täytyy käyttää ilmanputsari pois viikonloppuna jos viitsii ja katsoa miten tuo imuilman esilämmitys on toteutettu ja miten sen pitäis toimia. En hoksinu kattella sitä ku vaihdoin ilmanputsarin pari kuukautta sitte. Ja samalla ku käyttää ilmanputsaria pois ni vois kattoa ne laatikkoöljytkin... Toisaalta jos imuilman esilämmitys on jumittunu aina päälle, lämpimänä ilma on hapettomampaa, käy siis rikkaammalla ja syö enemmän polttoainetta.
Muista laatikkoöljyn katsomistapa sitten: ensin ajat autolla muutaman kilometrin lenkin, että loota lämpiää ja öljyt leviävät joka paikkaan ynnä turbiiniin. Sitten, koneen käydessä ja valitsin P-, tai N-asennossa, tarkastat öljyt.
Tikun pyyhkäisemiseen kannattaa käyttää varmasti puhdasta ja nukkaamatonta rättiä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jep, tuttua kamaa kun oli vielä hevosvoimia automaatin edessä... Kiristetty 305+350Aku P kirjoitti: No, ehkäpä se kulutus kesäaikaan on jo olllut aika isoa, tuo on kuitenkin aika akateeminen ero mikä kesäkulutukseen syntyy, vaikka esilämmitys makaisikin päällä...
Muista laatikkoöljyn katsomistapa sitten: ensin ajat autolla muutaman kilometrin lenkin, että loota lämpiää ja öljyt leviävät joka paikkaan ynnä turbiiniin. Sitten, koneen käydessä ja valitsin P-, tai N-asennossa, tarkastat öljyt.
Tikun pyyhkäisemiseen kannattaa käyttää varmasti puhdasta ja nukkaamatonta rättiä.

Mulla M102 booooaa usein kylmiltään liikkeelle lähtiessä, mutta lähtee kyllä olosuhteista riippumatta tosi hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä. Nikottelu alkaa aina siitä kun kiihdyttäessä polkaisee. Kesällä tai lohkolämmitintä käyttäessä ei käynnissä juuri ole moittimista eikä kulutuskaan silloin hirvitä, mutta lämpötilan laskiessa lähelle nollaa nykimistä esiintyy jos joutuu lämmittämättä lähtemään. Myös bensaa palaa paljon tavallista enemmän jos joutuu esim. päivän mittaan useamman kerran lähtemään jonnekin ja kone on ehtinyt jäähtyä välissä.
Onko tämä mielestänne tavallista Pierburgia vai olisiko säätämällä mahdollisesti paljonkin tehtävissä? Entä mistä oireista voi ennakoida milloin korjaussarja olisi paikallaan?
Onko tämä mielestänne tavallista Pierburgia vai olisiko säätämällä mahdollisesti paljonkin tehtävissä? Entä mistä oireista voi ennakoida milloin korjaussarja olisi paikallaan?
W210 E290 TD -97
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
W168 A160 -99
Ex: W124 200T -88
Tuosta säädöstä vielä: Henry tokaisi, että ongelmat jothuvat liian rikkaasta seoksesta. Mulla taasen on melko varma muistikuva siitä, että meikäläisen Pierburgista seosta säädettiin vasiten vielä rikkaammalle, kun valitin korjaamolla että ei tahdo käydä. Mene, tiedä.Rutsi kirjoitti:Onko tämä mielestänne tavallista Pierburgia vai olisiko säätämällä mahdollisesti paljonkin tehtävissä? Entä mistä oireista voi ennakoida milloin korjaussarja olisi paikallaan?
Rutsille toteaisin, että ehkä ensin kannattaa säädättää. Siitä voipi selvitä kohtuullisella hinnalla, kun taas huoltosarjassa maksettavaa tulee sarja+asennustyöt + ne säätötyöt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
minä hommasin korjaussarjan motonetistä..siinä oli just neulat, kalvot, tiivisteitä... uimurikammion pultit kannattaa sit laittaa tosi kireelle koska mulla vuoti sieltä, kiristyksellä loppu.. sitten.. ennen kylmänä nyki, vaikka piti kaasua pohjassa, mongers vaan ja meinas sammuu.. korjaussarjalla se loppui, vauhti koveni ja kulutuskin tuntu laskevan, mutta sitten.. töissä huomasin että tankilta lähtevä letku vuotaa, ryyppy oli päällä kokoajan, letkua ei oo vielä kerennyt katsoa mutta ryyppy pistettiin talviteloille
ja hyvin on toiminut, säädettiin vaan seosta vähän ja kylmälläkin lähtee ihan hyvin.. ei tarvitse jurnuttaa..

W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93