W123 vilkkuvika
W123 vilkkuvika
Tervehdys.
Lueskelin vanhoja vilkkuviestejä, mutta täytyy vielä kysellä vielä täältä apua. Autoni on W123 (230E) -84...
Vilkut, polttoainemittari ja moottorin lämpömittari pimenivät, tulivat hetkeksi takaisin ja jossain vaiheessa pimenivät taas. Hätävilkut toimivat koko ajan. Olen vaihtanut hätävilkun kytkimen noin vuosi sitten, irroitin sen kuitenkin nyt ja laitoin takaisin...tuloksetta.
Koska häiriö esiintyy myös mittareissa, vika voi lukemistani viesteistä päätellen olla viiksessä. Voisiko joku neuvoa miten alan "purkamaan" tuota viiksisysteemiä. Muitakin ehdotuksia/neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.
xxx
Lueskelin vanhoja vilkkuviestejä, mutta täytyy vielä kysellä vielä täältä apua. Autoni on W123 (230E) -84...
Vilkut, polttoainemittari ja moottorin lämpömittari pimenivät, tulivat hetkeksi takaisin ja jossain vaiheessa pimenivät taas. Hätävilkut toimivat koko ajan. Olen vaihtanut hätävilkun kytkimen noin vuosi sitten, irroitin sen kuitenkin nyt ja laitoin takaisin...tuloksetta.
Koska häiriö esiintyy myös mittareissa, vika voi lukemistani viesteistä päätellen olla viiksessä. Voisiko joku neuvoa miten alan "purkamaan" tuota viiksisysteemiä. Muitakin ehdotuksia/neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.
xxx
hyvä on
Kiitos vastauksestasi.
Täytyypä lähteä koluamaan. Ilmeisesti mittaristoa ei tarvitse irroittaa, vaan pääsen tarkastamaan alakautta kytkennän...
Vielä tuli toinen kysymys. Mittarivalot ovat olleet keväästä saakka pimeänä. Onko ohjeita niiden vaihtoon. Yritin vetää mittaristoa ulos...tuloksena halkeamat mittariston pleksissä.
xxx
Täytyypä lähteä koluamaan. Ilmeisesti mittaristoa ei tarvitse irroittaa, vaan pääsen tarkastamaan alakautta kytkennän...
Vielä tuli toinen kysymys. Mittarivalot ovat olleet keväästä saakka pimeänä. Onko ohjeita niiden vaihtoon. Yritin vetää mittaristoa ulos...tuloksena halkeamat mittariston pleksissä.
xxx
Dodii, mittariston saa ehjimpänä ulos tähän tyyliin...
Irroita potkupahvi kojelaudan alapuolelta, se on kiinni 3:lla ruuvilla yläreunastaan (peitelevyt ensin pois), sitten voit raottaa sitä riittävästi.
Mikäli haluat potkupahvin kokonaan pois, joudut avaamaan myös muoviruuvit, lähempänä polkimia, sekä vähän keplottelemalla nostamaan sen lovesta pois.
Ujuta käsi äänieristeviidakon ja johdotusten läpi mittariston taakse ja työnnä mittaristoa ulospäin, tulee siististi plexiä rikkomatta.
Mittarivalot ovat helposti vaihdettavissa, semmosilla kierto-peltiliittimillä olevia pikkulamppuja, mutta usein vika on myös viallisessa valopotentiometrissä eli himmentimessä. Siihen voi juottaa esim. hyppylangan, jolloin kontakti on koko ajan täystehoinen, eli lamput palavat kirkkaimmin.
Ja juu, mittaristoa ei tarvitse irroittaa, löydät kyllä kopeloimalla sen ison liittimen, se on vähän normaalia töpseliliitintä pienempi mutta samantyylinen.
Irroita potkupahvi kojelaudan alapuolelta, se on kiinni 3:lla ruuvilla yläreunastaan (peitelevyt ensin pois), sitten voit raottaa sitä riittävästi.
Mikäli haluat potkupahvin kokonaan pois, joudut avaamaan myös muoviruuvit, lähempänä polkimia, sekä vähän keplottelemalla nostamaan sen lovesta pois.
Ujuta käsi äänieristeviidakon ja johdotusten läpi mittariston taakse ja työnnä mittaristoa ulospäin, tulee siististi plexiä rikkomatta.
Mittarivalot ovat helposti vaihdettavissa, semmosilla kierto-peltiliittimillä olevia pikkulamppuja, mutta usein vika on myös viallisessa valopotentiometrissä eli himmentimessä. Siihen voi juottaa esim. hyppylangan, jolloin kontakti on koko ajan täystehoinen, eli lamput palavat kirkkaimmin.
Ja juu, mittaristoa ei tarvitse irroittaa, löydät kyllä kopeloimalla sen ison liittimen, se on vähän normaalia töpseliliitintä pienempi mutta samantyylinen.

Re: asiaa
Niin tuli vain helpommasta päästä mieleen että kai olet tarkistanut sulakkeiden eheyden, oikean ampeerimäärän sekä asennon sulakerasiassa?Samik kirjoitti:...kiitos neuvoistasi. Vähän helpompaa ajella, kun mittaritauluun saa valoa. Löysin jo myös sen liittimen sieltä, mutta ihan pienellä nitkuttelulla ei vielä vika korjaantunut, tulin sisälle hakemaan crc:tä.... katsellaan.
xxx
Re: W123 vilkkuvika
Minulla oli sama vika noin 1kk sitten. Em. oireet tulivat erityisesti ilmi aina jarruttaessa (jarruvalokytkin huom!!!). Kaikki sähkösäätöiset mittarit pimenivät ja vilkut eivät toimineet. Onko sinulla näin? Välillä mittarit pimenivät muuten vaan kokonaan, ja jarruvalot ei tainneet toimia (ehkä?).Samik kirjoitti:Tervehdys.
Lueskelin vanhoja vilkkuviestejä, mutta täytyy vielä kysellä vielä täältä apua. Autoni on W123 (230E) -84...
Vilkut, polttoainemittari ja moottorin lämpömittari pimenivät, tulivat hetkeksi takaisin ja jossain vaiheessa pimenivät taas. Hätävilkut toimivat koko ajan. Olen vaihtanut hätävilkun kytkimen noin vuosi sitten, irroitin sen kuitenkin nyt ja laitoin takaisin...tuloksetta.
Ajoin matkan loppuun (30km), perillä mietin että mikä perkele nyt on. Vika oli lopulta huonossa sulakkeessa. Päällepäin sulake näytti ehjältä, mutta päistä oli kulunut loppuun. Uusi sulake => ja homma hoidossa.
En nyt muista oliko punainen vai valkoinen sulake, mutta siitä s-rasian kannesta se selviää. Jos rasian kannessa on vielä se lappu tallella niin toisella puolella pitäisi olla englannniksi tekstit. Siitä vaan kattelemeen mikä sulake vaikuttaa em. laitteisiin.
Hätävilkun sähkötykset on vedetty sulakeboksin ohi, kuten asiaan kuuluu. Sen toiminta ei häiriinny vaikka sulakkeet heitettäisiin mäkeen.
EDIT: Sinänsä hyvä homma kun jarruvaloja ohjaava sulake sotkee muitakin aparaatteja. Muuten olisin varmaan ajellut vielä monia viikkoja ilman jarruvaloja.
Jos vanha mittaristo tärvääntyy niin täälä on pari ylimääräistä ja rauliltakin taitaa löytyä jotain ylimääräistä sopuhinnoilla.
sulakkeista
Kiitos vastauksista. Eipä löytynyt vikaa vielä. Mittasin sulakkeet päivällä mittarilla (äänisignaalin avulla) mutta täytyypä ottaa ja katsoa uudelleen tuota sulakehommaa ja katsoa ne jarruvalotkin. Siinä on jo aika turvallinen auto perässä tulijoille...ei jarruvaloja...ei vilkkuja.
Sitäpaitsi pakoputken ripustuskin petti tänään takaa. Oli ihan hyvä keli auton alla konttailuun...
xxx
Sitäpaitsi pakoputken ripustuskin petti tänään takaa. Oli ihan hyvä keli auton alla konttailuun...
xxx
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Mittarin irroitus
Senverran tuosta mittarin irrotuksesta Ainakin merkkikorjaamolla ne irroittavat sen täällaisilla kahdella Noin 15 sm pitkällä teräslankalla jossa lenkki toisessa päässä ja 2mm vinkkeli koukku toisessa päässä,jotka työnnetään molemmista mittarin pääryistä sisälle ja käännetään se koukku mittariin päin ja veretään ulos Ei tarvitse ottaa sitä pahvia pois jollei sitä muuten tarvise ottaa. Periaatteessa pitäisi irroittaa vaijeri alapäästään jotta sen saa kunnolla ulos mutta kyllä näinkin käy. Tuohon varsinaiseen vikaan en näin äkkiseltään osaa antaa neuvoa Mutta en siihen viiksen vikaan oikein usko Mutta eiköhän se hakemalla löydy Mersu on niin yksinkertainen auto että siitä jopa meikäläinenkin joskus löytää vian .Ei kun Hyvää jatkoa!!!
Re: sulakkeista
Joo kannattaa, ainakin meikällä oli kyseinen sulake päällepäin täysin ehjä ja sen verran kullimaisesti hajoamassa että kytki virtoja päälle aina silloin tällöin. Mittarilla kun mittailee sulakkeen etupuolelta niin helposti jää päätyjen kunto katsomatta (jotka kuitenkin ovat kosketuspintoja).Samik kirjoitti:Mittasin sulakkeet päivällä mittarilla (äänisignaalin avulla) mutta täytyypä ottaa ja katsoa uudelleen tuota sulakehommaa...
Ihan hyvä pointti. Jos mittaristoa on irroiteltu usein niin kiinnitykset ovat saattaneet kulahtaa. Silloin riittää kun työntää mittariston takaan aparaattia irti. Allekirjoittaneen autoihin ei noita puikkoja tarvi kun on senverran monta kertaa ollu mitskut irti. Jossain vähemmän availlussa laitteessa voipi tarvita.j.s.lehti. kirjoitti:Senverran tuosta mittarin irrotuksesta Ainakin merkkikorjaamolla ne irroittavat sen täällaisilla kahdella Noin 15 sm pitkällä teräslankalla jossa lenkki toisessa päässä ja 2mm vinkkeli koukku toisessa päässä,jotka työnnetään molemmista mittarin pääryistä sisälle ja käännetään se koukku mittariin päin ja veretään ulos
Annatko samppa väliraportin jossain vaiheessa?
nyt toimii
No niin. Kiitoksia hyvin paljon avusta !!
Vaikka mittarilla mitattuna sulakkeet olivat "kunnossa" niin se yksipä ei kuitenkaan ollut. Eli sulakevika...oli päästä risa!! En olisi hetkeen (lue: koskaan) tajunnut tuota itse, koska mittari piippaili niin varman tuntuisesti. Täytyy sanoa, että kyllä helpotti oloa, kun ei tarvitse pelätä aiheuttavansa peräänajoa tms. kolaria.
Täytyy ottaa tuo mittariston valo seuraavaksi työn alle. Kiitos myös hyvistä ohjeista. Sen verran täytyy vielä kysyä vaijerin irroituksesta... millainen prosessi se on, entä täytyykö paljon piuhoja kiskoa irti?
Haluan ostaa mittariston polttimot etukäteen, millaiset ne ovat?
xxx
Vaikka mittarilla mitattuna sulakkeet olivat "kunnossa" niin se yksipä ei kuitenkaan ollut. Eli sulakevika...oli päästä risa!! En olisi hetkeen (lue: koskaan) tajunnut tuota itse, koska mittari piippaili niin varman tuntuisesti. Täytyy sanoa, että kyllä helpotti oloa, kun ei tarvitse pelätä aiheuttavansa peräänajoa tms. kolaria.
Täytyy ottaa tuo mittariston valo seuraavaksi työn alle. Kiitos myös hyvistä ohjeista. Sen verran täytyy vielä kysyä vaijerin irroituksesta... millainen prosessi se on, entä täytyykö paljon piuhoja kiskoa irti?
Haluan ostaa mittariston polttimot etukäteen, millaiset ne ovat?
xxx
Hmmm... joku ahkera nyt kaivaa kuva tai jotain... en muista edes mittoja ja tehoja, muistaakseni KL:n nettikaupasta ainakin löytyy!
Nopeusmittarinvaijerin irroitus ilmeisesti oli kysymyksen aiheena. Vaijeri on se paksuin musta letku siellä, jonka liitin on metallia ja rivoitettu.
Avaamiseen riittää että on kaksi suht normaalikokoista ja näppärää sormea, sekä hieman voimaa myös niissä nakeissa. Omasta mielestä helpompi on pyöritellä vasemman käden peukalolla ja etusormella
Voi olla tiukassa toki. Tiukatessa kannattaa olla skarppina ettei mene vinoon / väärille jengoille jne jne, ja laita myös tiukkaan takas.
Jos ja kun mittariston haluaa kokonaan irti, vaijerin lisäksi täytyy irroittaa se sähköliitin, kellon liitin, mahdolliset kierroslukumittarin piuhat sekä öljynpainemittarin letku (EI MOOTTORI KÄYNNISSÄ!!) joka on kiinni 10 mm kuusikulmaisella mutterilla, ja lisäksi vielä economy-mittarin alipaineletku. Siinäkös ne olivatten...
Nopeusmittarinvaijerin irroitus ilmeisesti oli kysymyksen aiheena. Vaijeri on se paksuin musta letku siellä, jonka liitin on metallia ja rivoitettu.
Avaamiseen riittää että on kaksi suht normaalikokoista ja näppärää sormea, sekä hieman voimaa myös niissä nakeissa. Omasta mielestä helpompi on pyöritellä vasemman käden peukalolla ja etusormella


Jos ja kun mittariston haluaa kokonaan irti, vaijerin lisäksi täytyy irroittaa se sähköliitin, kellon liitin, mahdolliset kierroslukumittarin piuhat sekä öljynpainemittarin letku (EI MOOTTORI KÄYNNISSÄ!!) joka on kiinni 10 mm kuusikulmaisella mutterilla, ja lisäksi vielä economy-mittarin alipaineletku. Siinäkös ne olivatten...