W123:n takajarrusatula rikki, voiko korjata?
W123:n takajarrusatula rikki, voiko korjata?
Irroitin tänään takajarrusatulat ja huomasin, että toisesta satulasta yksi palojen kiinnitystappien "korvakkeista" on rikki. Eli satulasta on haljennut pala että yksi tappi on vain toiselta puolelta kiinni. Toisen tapin korvakot on kunnossa. Voiko tätä mitenkään korjata vai pitääkö pistää muuten hyväkuntoinen satula kierrätykseen? Satulat ovat Girlingin valmistamat.
Näin vähän veikkasinkin, ettei Motonet hyvitä tuosta mitään. Hitsaamista ajattelin itsekin, mutta jotenkin tuntui siltä ettei tuota pystyisi MIGillä hitsaamaan? On kyllä pelkkää mutua, onko kenelläkään kokemusta voiko tuota hitsata?
Tosiaan muuten ovat ihan hyvät satulat, mielellään tuon vaikka hitsaisi kuntoon kuin etsisi toisen satulan. Mutta jos joltain löytyy edullisesti ehjä kuskinpuolen Girlingin takajarrusatula niin tarjouksia otetaan vastaan!
Tosiaan muuten ovat ihan hyvät satulat, mielellään tuon vaikka hitsaisi kuntoon kuin etsisi toisen satulan. Mutta jos joltain löytyy edullisesti ehjä kuskinpuolen Girlingin takajarrusatula niin tarjouksia otetaan vastaan!

- mikajamersu
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
- Paikkakunta: salo
Valuraudan hitsauksesta. Älä pety jos ei onnistu. Kokemuksia niin valupuikolla kuin tavallisella mustallakin. valuseoksia on monia ja kokeilemalla sen löytää. Lämmität ensiksi kuumaksi ja pieniä pätkiä kerrallaan. Jos voit, naputtele jäähtyvää hitsiä vasaralla jottei kutistuessaan repeä perusaineesta irti. Onnea yritykselle. Tuli vielä mieleen miten kemiallisella metallilla vois suoriutua hommasta...
Joo. Viime talvena hitsautin pakosarjan (kyllä, M102) ja se hitsari porisi, miten sitä pitää tehdä. Möykkyä kuulemma ei pitäisi päästää lämpenemään vaan pikkuisen kerrallaan saumaa kiinni. Kädellä pitäisi pystyä koskemaan aika pian hitsauksen jälkeen. Valurautapuikotkin ovat kuulemma aika hinnakkaita tavallisiin verrattuna (taisivat olla useamman euron kappaleelta).Sivonen kirjoitti:Ja sitten pitää vielä tietää miten valurautaa hitsataan... Ei ole kuitenkaan ihan pellin hitsaamista vastaava operaatio.
EDIT:Näyttää olevan kahta koulukuntaa tästäkin aiheesta.

t.
Risto
E500 – 211.070
Juota messinkillä se tarttuu valuun hyvin ja on sitkeätä pitäisi kestää
moottori pyörän rungotkin on tehty juottamalla putki valu kappaleeseen ainakin ARIEL ja TRIUMPH
moottori pyörän rungotkin on tehty juottamalla putki valu kappaleeseen ainakin ARIEL ja TRIUMPH
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Otetaan nyt huomioon että kyseessä on ainoastaan tapin korvake, en muuten lähtisi jarruja millään patenteilla korjaamaan. Edelleen kelpaisi Girlingin ehjä jarrusatula (vaikka ilman mäntiä), niin saisin ehjän pistää sinne paikalleen. Edelleen muutoin nuo satulat olisivat hyväkuntoiset, eli kyllä minua ainakin säälittää pistää korvaketta lukuunottamatta täysin ehjä ja hyvä satula romukoppaan, varsinkin kun vastaava vaihtolaite maksaa motonetissäkin n.70eur.
Ihan periaatteessa en myöskään vaihda vain toiselle puolelle ATEa tai Bendixiä, on siinä joskus kaukana tulevaisuudessa seuraavalla omistajalla tiedossa mukavaa jarruremppaa kun joka nurkasta löytyy erilainen jarrusatula.
Ihan periaatteessa en myöskään vaihda vain toiselle puolelle ATEa tai Bendixiä, on siinä joskus kaukana tulevaisuudessa seuraavalla omistajalla tiedossa mukavaa jarruremppaa kun joka nurkasta löytyy erilainen jarrusatula.

Eipä noissa juuri eroa ole,jarrupalat käy keskenään ja valurautainen osa on senverran hankala korjata että itse vaihtaisin suosiolla koko satulan.Tallin nurkassa on ollut noita satuloita laatikollinen,tarkistan jospa löytyis hyväkuntoinen girling mutta epäilempä että on menny roskiin muiden osien mukana.GoldenMB kirjoitti:Otetaan nyt huomioon että kyseessä on ainoastaan tapin korvake, en muuten lähtisi jarruja millään patenteilla korjaamaan. Edelleen kelpaisi Girlingin ehjä jarrusatula (vaikka ilman mäntiä), niin saisin ehjän pistää sinne paikalleen. Edelleen muutoin nuo satulat olisivat hyväkuntoiset, eli kyllä minua ainakin säälittää pistää korvaketta lukuunottamatta täysin ehjä ja hyvä satula romukoppaan, varsinkin kun vastaava vaihtolaite maksaa motonetissäkin n.70eur.
Ihan periaatteessa en myöskään vaihda vain toiselle puolelle ATEa tai Bendixiä, on siinä joskus kaukana tulevaisuudessa seuraavalla omistajalla tiedossa mukavaa jarruremppaa kun joka nurkasta löytyy erilainen jarrusatula.

vw golf variant -97,vw vento -96.
300D:ssä oli vuosia rikki toisen tapin toinen korvake. Oli joku jossain huollossa tärvellyt. Tappi kuitenkin pysyi paikallaan, nyt viimein toinen sylinteri hirtti kiinni ja vaihdoin kummallekkin puolelle uuden satulat sylintereineen. Motonetin setä vaan ei hyvittänyt vanhoista mitään.
Kyllä sillä pystyy jarruttelemaan jos vain yhdessä korvakkeesta on vikaa, ei siellä sellaisia voimia ole että palat lentäisivät pois.
Kyllä sillä pystyy jarruttelemaan jos vain yhdessä korvakkeesta on vikaa, ei siellä sellaisia voimia ole että palat lentäisivät pois.
Kyllä varmasti pystyykin, tuollahan tuo olikin kiltisti paikallaan.
Mutta itse en sitä riskiä ota että se toinenkin korvakko joskus sattuu pettämään. Ilmeisesti viisaimmin saa kun etsii jostain toimivan Girlingin satulan niin ei tarvitse miettiä että siellä on nyt hitsattu jarrusatula paikallaan.
Vaikka nuo Ate ja Bendix siihen tietysti kävisivätkin, on siinä hommaa sitten joskus tulevaisuudessa. Itsehän sen varmaan muistaa, mutta muistaako sitä mainita seuraavaa omistajaa asiasta? Joko nyt vaihtaa vaikka Aten satulat taakse kokonaan tai sitten etsii toimivan Girlingin. Palat käy kyllä, mutta entäs sitten satulan tiivistesarja tai männät...

Vaikka nuo Ate ja Bendix siihen tietysti kävisivätkin, on siinä hommaa sitten joskus tulevaisuudessa. Itsehän sen varmaan muistaa, mutta muistaako sitä mainita seuraavaa omistajaa asiasta? Joko nyt vaihtaa vaikka Aten satulat taakse kokonaan tai sitten etsii toimivan Girlingin. Palat käy kyllä, mutta entäs sitten satulan tiivistesarja tai männät...
