


Näin meillä päin..
Juu, sitten vasta on syytä huolestua enemmän, kun diileri myy pussimersunsakin poisXUX63 kirjoitti:dealer kirjoitti:minun itsetuntoni kestää mainiosti ajella belgialaisella autolla.![]()
ASIAA
![]()
Meidän muiden itsetuntoa se meinaa nakertaa kun sinä ajaa ruttuutat rattorilla - ja vielä tyytyväinen virne kasvoilla
Elä nyt heti herkkua nenään vedä. Tokihan varmaan Volvo hyvä auto on. Itse en tosin tykkää, mutta meitä on moneen junaan. Niin moneen junaan, että osa jää asemalle ja joutuu ajamaan japsilla.dealer kirjoitti:No, kun kysyttiin asiallisesti niin minä yritin asiallisesti vastata.
Mitenkäs kävi ?Ilmeisen kipeästi, kun näin
pitää vastata,
edelleen Janne:
"Ei kannata hirveesti repostella. Sitten kun on silmät avautunut, niin on helpompi palata takaisin"
Eihän meistä kukaan ole täällä pysyvästi....Janne kirjoitti:Tiedän vaan niin monta Volvo- miestä, joista on tullut Mersumiehiä. Toiseen suuntaan pysyvää muutosta en tiedä ensimmäistäkään.
Niiden Phaetonin törmäysvyöhykkeiden tarkoitushan on tietysti pienentää sitä liike-energiaa, kuten tässä on moneen kertaan jo todettukin. Mutta siinä missä ne pienentää Phaetonin liike-energiaa, ne pienentävät samalla myös Ässän liike-energiaa (Ässähän se Phaetonin itsensä ohella on se, joka niitä törmäysvyöhykkeitä vastaan puskee). Oleellista on se, että ne pienentävät sitä "yhteensä" energiaa mahdollisimman paljon. Mitäs sitten, kun se on käytetty. Molemmissa on jäljellä turvakehikko. Minä ihmettelen noita sinun viimeisiä lausahduksiasi. Miten ihmeessä se Phaetonin "erittäin luja ja tarkoitus kestää todella suuria voimia" -turvakehikko muka pysäyttää sen matkustajan pehmeämmin kuin Ässän turvakehikko. Aika omituinen selitys "Mutta se on nyt se vanhempi kumppani ... mutta se ei pysty siihen niin pehmeästi". Ai miksi ei? faktaa kehiin.. "nehän liikkuvat vöitä vasten eteenpäin kohti korirakenteita nyt nopeammin, kuin on tarkoitettu, kun hallittu muodonmuutos on lakannut." Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa. Hatusta vedetty päätelmä, satunnainen jono suomen kielen sanoja?Mariini kirjoitti: Ässällä on enemmän sitä massaa ja kun se ei ole kasattu nykytiedoilla sen oma massa muodostuu sille itselleen riskiksi. (Seuraa mutua:) Phaetoni luultavas saa purettua hyvin sitä omaa liike-energiaansa ympäri koria sekä sitä ässän energiaa, mutta koska kummallakin on sitä voimaa (liike-energiaa) runsaasti ison painon takia, silloin kun "auringon pojan" vai mikä olikaan suomeksi, törmäysvyöhykkeet on käytetty, se iskee sillä viimeisellä keinolla todella lujaa vastaan, loppu energia taivuttaa sitä matkustamon ympärillä olevaa korikehikkoa, joka on erittäin luja ja tarkoitus kestää todella suuria voimia.
Minä en nyt aja takaa sitä rypistymisen aiheuttamaa "hengiltä rutistumista" ehei, sitä olen koittanut koko ajan takoa teille. Kun ne törmäysvyöhykkeet loppuu se energia ei enää sitoudu "pehmeästi" vaan matkustamossa tärähtää helvetisti. Phaeton on uuden suunnittelun ansiosta helvetin paljon turvallisempi, vaikka sen turvalaitteet joutuu nyt viemään niiltä sisällä istujilta sitä "lentomassaa" pois eli nehän liikkuvat vöitä vasten eteenpäin kohti korirakenteita nyt nopeammin, kuin on tarkoitettu, kun hallittu muodonmuutos on lakannut. Ässässä tapahtuu juuri sama asia, mutta se on nyt se vanhempi kumppani, sillä on se sama operaatio pysäyttää matkustajien "lento", mutta se ei pysty siihen niin pehmeästi.
Ei se liike-energia kuule siinä vaiheessa ihmiseen kerry, kun huonosti aseteltu vyö antaa periksi ja ihminen "lentää". Takaisin koulunpenkille opiskelemaan perusfysiikkaa..Mariini kirjoitti: siinä onkin yksi merkittävä ero. Ne monipistevöt pitää ihmisen tiukasti siinä penkin selkänojassa kiinni, siinä ei ole juuri yhtään "löysää" varaa liikkua eteenpäin irti penkistä. Kun ihminen on sidottu "yhdeksi puuksi" autoon se ei saa edes sitä muutaman sentin matkaa liikuttua eteenpäin ja kasattua itseensä liike-energiaa. Tässä on se jekku. ...
Jekku piileekin siinä, että kun vyöt ovat vähänkin löysällä ja väärällä kohtaa, esim. lannevyö mahan korkeudella, talvitakki päällä, se matka minkä ihminen taivaltaa lentämällä kohti vöitä ennen kuin ne "ottaa kiinni" ja alkaa hidastaa hallitusti, saa aikaan ihmiselle itselleen sitä 'painoa' eli liike-energiaa.
Jos ihminen ei todellakaan pääse liikkumaan, sen hidastuvuus kohdistuu paljon suuremmalta osin auton itsensä kautta, ihmiselle "ei muodostu massaa" siihen auton lisäksi kun sitä liikevaraa ei jää yhtään.
Harvemmin, mutta vittumasia kohtaloita on kun nuorella ikää on joutunut pyörätuoliin viikonloppuviihteelle mentäessä tai vanhemmat on jäänyt eloon, mutta kouluikäinen lapsi kuollut. Ja onnettomuustutkintalautakunta toteaa, että uusi auto olisi riittänyt estämään pysyvän vamman synnyn tai hengen menetyksen. Siinä jälkikäteen mietittäessä voi olla monenmoisia ajatuksia oliko se hieno spoileri-ihme tai vanha isokoneinen auto niin hyvä ostos kun sen halvalla sai ja hieno oli?mikajamersu kirjoitti: Ja niin kuin joku sanoi eihän autoa kolareiden ajamista varten osteta!!
Jos elämänasenne olisi ylipäätään tuollainen niin päivä varmaan kuluisi jännittäessä että onko niissä valkoisissa sloggeissa tavallista ruskeampi raita illalla kuin eilen samaan aikaan. Jotain rajaa nyt...Mariini kirjoitti:Siinä jälkikäteen mietittäessä voi olla monenmoisia ajatuksia oliko se hieno spoileri-ihme tai vanha isokoneinen auto niin hyvä ostos kun sen halvalla sai ja hieno oli?
Jaa, minä kun ymmärsin, että sinä nimenomaan korostit sitä äkkipysähdystä sellaisenaan vaaratekijänä, etkä niitä kolhuja.Mariini kirjoitti:Kiitoksia oikaisuista.
Ensimmäisen lainaukseesi liittyen tarkoitus oli, että kun lopuksi ne kehikot joutuvat koetukselle, Phaetonin ja Ässän turvalaitteet ja itse ohjaamorakenteet joutuvat ottamaan sen 'ihmisen iskun' vastaan. Airbaggeja on viilattu, ohjaamon rakenteita tutkittu ja muuteltu mahdollisimman pienien kolhujen aikaansaamiseksi jne... Tämmöstä pientä lisää tarkoitus oli esittää.
Ja tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2004 tapahtui 6 767 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Niissä menehtyi kaikkiaan 375 ja loukkaantui 8 791 ihmistä.PM kirjoitti:Löyhästi aiheeseen liittyen...![]()
Suomessa kuolee vuosittain ~2700 henkilöä tapaturmaisesti, 70% tapaturmista tapahtuu kotona ja vapaa-ajalla. Kaatumistapaturmissa kuoli vuonna 2001 1038 suomalaista, 301 kuoli alkoholimyrkytykseen. Kipulääkkeiden aiheuttamiin mahahaavakomplikaatioihin kuolee vuosittain noin 300 suomalaista. Sairaalainfektioihin kuolee Suomessa ainakin 5000 ihmistä. Tuhannella näistä potilaista perustauti ei olisi johtanut kuolemaan. JNE
Näin.Aku P kirjoitti:Ei silti. Olkoonkin vaan esimerkiksi joku uusi Volvo tasan turvatestattu ja kehittynyt ja erikoismateriaaleja, mutta mitä uudehkojen autojen kuskien ajotapoja on tien päällä nähnyt, niin mieluummin istun vaikka vanhankin mersun penkille, jos tiedän että kuski edes yrittää ajaa niin, että porukka pääsee turvallisesti pisteeseen B.