Iskaritestin uskottavuus?(W123)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Iskaritestin uskottavuus?(W123)

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli katsastuksen tulos:edessä 78% ja 81% (iskarit alkuperäiset 366 tkm.)
Takana: 75% ja 78% (Sachs 200 tkm.) Isälläni W124 takana uudet: 65% ja 65%. Eli en vertaa W123 ja W124 keskenään, mutta en oikein usko että W123 edessä olevat alkuperäiset iskarit voivat olla lukemien perusteella uuden veroiset erokin vain 3 %. Olen sitä mieltä vahvasti, että W123:nen menee iskaritestistä läpi ihan millaisilla iskareilla tahansa, jos alustan muut nivelet ovat välyksemättömät. Ja alusta on muuten alkuperäinen (oikeat jouset).

Olihan täällä tosin vähän aikaa sitten juttua W123:sen iskareista, jotka ei menneet läpi vaikka olivat uudet!? En tiedä miten aiheessa loppujen lopulta kävi, mutta ongelma oli varmaan asennuksessa tai muualla alustan osissa.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Mulla oli aivan sama tilanne katsastuksessa W123:n kanssa. Inssi jopa kysyi onko iskarit uudet, vaikka tosiasiassa edessä on vielä alkuperäiset. Hyvin ne kyllä toimivat, mutta silti tuntuu oudolta etteikö yli kahdenkymmenen vuoden käyttö näkyisi millään lailla testerissä. Valistakoot viisaammat mistä moinen voisi johtua...
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
akana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.09.2005 21:11

Viesti Kirjoittaja akana »

Tarjosin leimalle -83 W123 pari viikkoa sitten. Iskaritesti: etu vas. 93%, etu oik. 92%, taka vas. 91% ja taka oik. 87%. Taakse oikea on vaihdettu -76 W123:sta :D
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Samoin vaimon -84 Toyota Corolla, ajettu 320 tkm ja alkuperäiset etuiskarit mukamas uuden veroisessa kunnossa tuon iskaritestin mukaan. Tarkkoja lukuja en muista kun auto myytiin viime viikolla ja lappu meni mukana.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

No se iskari testi nyt ei varsinaisesti kerro hirveästi iskarin kunnosta meidänkin mersuissa se on ollu jotain 80-90% alkuperäisillä iskareilla ja isä laittoi uudet bilsteinit taakse niin huononi 60-70%.Itellä hyvät iskarit ja sellasta 50% koska 17" matalaprofiilin kumit...tuossa testissä vaikuttaa renkaan ilmanpainekin aika paljon...inssinkin kans tuosta keskustelin niin se sanoi että jos vaikka olis kaikki iskarit paskana niin menis läpi,mutta kunhan jokainen on yhtä huono...se paljastaa kato jos yx iskari on paukahtanu...
juntturainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 23.09.2005 09:28
Paikkakunta: Isojoki

Viesti Kirjoittaja juntturainen »

Ainaki mulla piti paikkansa, kun näytti toiselle puolen etupääs sitkiästi nollaa vaikka oli madallusjouset ja renkaatki 45 sarjaa. Inssi tosin tiesi että voi nuo jutut seata testiä ja koitti usiampaan kertaan molemmin päin. Tuli maininta että vaihtaa tarttis ja kun vaihdoin nii kuskinpuoleinen tosiaan oli ihan slurp
V123 300TD lang-81 koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kävin iskaritestissä varaosaliikkeen pihalla keväällä 2003. SIlloin W123 kolisi joka nurkalta enemmän tai vähemmän. Testitulos pitkälti vihreällä. No, ostin kuitenkin uudet Bilsteinit joka nurkkaan. Kylläpä tuli autosta tukeva! Joten epäilyn aihetta iskaritestin luotettavuus vs. W123 pyöräntuenta on.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

juntturainen kirjoitti:Ainaki mulla piti paikkansa, kun näytti toiselle puolen etupääs sitkiästi nollaa vaikka oli madallusjouset ja renkaatki 45 sarjaa. Inssi tosin tiesi että voi nuo jutut seata testiä ja koitti usiampaan kertaan molemmin päin. Tuli maininta että vaihtaa tarttis ja kun vaihdoin nii kuskinpuoleinen tosiaan oli ihan slurp
no joo siis ihan lopussa olevan iskarin kyllä sitten,mutta jos on niinku amerikkalaisissa poliisi autoissa eli joka kulmassa yhtä huonot niin läpi menee...
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tossa eilen kun ajelin kotiin niin yhdessä seatissa oli vasen etuiskari niin sökö että kaverin piti jarrutella moottoritiellä kun montuissa pohjasi koko ajan. :lol:
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

W123:sen jäykät jouset kyllä säästävät iskareita. Joustoliike on kovin rauhallinen. W124:ssa iskarit ovat jämerämmät mutta jouset ilmeisesti hieman löysemmät kuin W123:ssa.
apro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 07.12.2004 18:14
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja apro »

300DT -84: vasen etu 24% ja oikea 35%, mittarissa alle 6ookkm. Inssi kirjasi ettei tarvi vaihtaa, vaikka kone sen printtasikin. Uusinnassa (takatukivarren vuoksi) mitattiin uudestaan: 9% ja 35%, ja leima tuli. Inssi itsekin ex-MBmies ja totesi että vielähän tuo toimii, ei nesteetkään ole ulkona.
Vaihdoin kuitenkin, ja parani selvästi. Takana tasonsäätö, vieläkin huonompi. Odottaa ehtimistä.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Paska testi :lol: Suuntaa antava :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Mikko K. kirjoitti:Paska testi :lol: Suuntaa antava :!:
Jep.Samaa mieltä.
Kokemuksella voin sanoa että testit ei löydä kaikkia
iskarivikaisia.
Vain todella lopussa olevat narahtaa leimalla.

Testin takia ei kannata jännittää leimalle menoa :lol:
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
fc8720
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.03.2005 18:18
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja fc8720 »

Tuli käytettyä farkku väyrynen juuri syynissä,iskari testin tulos oli yllättävä.Vuosi sitten mittarit naytti 70% lukemia joka kulmassa tanään olikin jo 80% ja iskareille ei ole tehty muuta kuin ajettu lähes 30000km eli mikähän mättää,tuskin nää nyt paranee vanhetessaan :shock:
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Kyllä siitä penkistä jotai näkyy...

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Minä vaihdoin edelliseen ajokkiin kaikki iskarit. Puol vuotta myöhemmin leimatessa, testeri näytti jotai 10 prossan heittoa edessä, ja koska putket oli niin uudet, niin kuulemma selvä vika. Vika oli todellinen, öljyt tulossa pihalle, joten ei muuta kuin vaihtaan maanantaiversio eheään....
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Västi »

Jos on vaan tarpeeksi jäykät jouset, niin menee testin puolesta läpi vaikka ei ois koko iskareita. Käytin kakkos Golffiani 10 km ajetulla (suoraan pajalta) kynäjousialustalla vusikatsastuksessa. Auto vain heilui inssi mukana ja mittarit näytti nollaa. Tähän mennessä joka vuosi sama juttu. 124 käyttäessä aina ollu samat lukemat. Ei oo kymmeneen vuoteen paljo alusta muuttunu.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Rengas koko, paineet ja jousitus geometria vaikuttaa aikalailla tuossa testissä.

150tkm ajettua ventoa käytin katsastuksessa ja alla ilmeisesti alkuperäiset iskarit. Renkaat 195/50/15 ja reilusti painetta. Arvot oli tasaisen surkeat molemmilla akseleilla. :lol: Inssi itsekkin sanoi että kylläpäs tuo taas näyttää mitä sattuu, mutta balanssissa ovat. Ja auto oli kyllä sen tuntoinen ajaa että iskarit olivat kunnossa.

Kesällä oli varaosamyymälän pihassa iskari firman rynkytin ja kävin siinä focuksella jossa oli alle kuukauden vanha Kw:n -40mm täydellinen alustasarja ja 215/40/17 renkaat. Arvot muistaakseni jotain 60% joka kulmassa. Melko tasaista kuitenkin oli.

Eli iskareiden kunnon toisiinsa nähden tuolla näkee, mutta yleisestä kunnosta ei mitään tietoa. :lol:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Lienee turhaa tuollainen testaus, se on todettu useaan otteeseen.
Ehkä tuo on sinänsä totta mitä ed. kirjoitti, että saahan siitä viitettä vertailla iskariparien kuntoa keskenään.... :roll:

No eipä tässä mitään niin kauan kuin juttu vai huvittaa...
Huvikseni vertailin viime ja tämänvuoden katsastuksen iskariarvoja (käyty eri katsastusasemalla kylläkin, mutta liekö sillä merkitystä suuntaan tai toiseen).

27.9.2004 ja vuoden vanhat iskarit: etu 71% 70% .... taka 61% 60%
27.9.2005 ja 2 vuotta vanhat iskarit: etu 81% 82% .... taka 71% 70%

Kuin hyvä viini siis, paranee vanhetessaan. :lol:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jep, mulla oli takana arvot 79% & 78%, vaikka toisesta iskarista oli nesteet pihalla :roll:
Vastaa Viestiin