Mersu Saksasta ”pikaisesti ja halvalla”
Taustaa:
Kävin muutaman työkaverini kanssa Saksassa Syyskuussa ja toin kakkosauton paremman puoliskon käyttöön. Autohan oli Volvo 850 STW käsivaihteistolla. Muutaman koeajon jälkeen Volvo laitettiin vaimokkeen pyynnöstä myyntiin ja tilalle ruvettiin katsomaan S124E –Mersua automaattilootalla. Sitten alkoi ankara mobile.de:n selaaminen ja vaihtoehtojen kartoittaminen. Koneeksi valikoitui tässä vaiheessa 150 heppanen 2,2 –litran perusmoottori (autovero, arkikäyttö ym seikat puolsivat tätä). Autoja löytyi muutamia Saksasta, ei kuitenkaan mitenkään runsaasti (vaatimuksena mm ilmastointi ja v. 1993.1995). Muutamasta autosta laittelimme faksit myyjälle ja sitten soitot perään …
Kaikkein ”paras” tarjous oli Bochumissa ja ostopäätös oli selvä muutaman selventävän faksin/soiton perusteella. Ei muuta kuin käsiraha maksuun ja matkalippuja varailemaan (Perjantaina 21.10). Hieman arvelutti, mutta kun:
• auto oli HALPA
• katsastusta oli runsaasti jäljellä
• kolaroimaton/alkeperäinen maali pinnassa
niin seuraavatkaan seikat eivät haitanneet:
• myyjä/autoliikkeen omistaja oli nimeltään Mohammed Malali (en ole rasisti, mutta kuitenkin …)
• autossa oli myyjän mukaan muutama parkkipaikkakolhu
• auto oli liian halpa ollakseen 6/95 –auto hyvillä varusteilla …
Matkalle:
Torstaina 27.10 aamuyöstä ylös kello 01.15 ja suihkun kautta matkaan kello 2.00 matkaseuralaisen autolla. Helsinkiin ajaessa oli melkoisen huono keli ja paikalle Helsinki-Vantaan terminaalille saavuimme hieman 05.00 jälkeen. Lehto lähti muutaman minuutin myöhässä kohti Düsseldorfia via Tukholma ja perillä Dusseldorfin lehtoaseman rautatieasemalla oltiin 09.30. Siitä juna Bochumiin (33 min) ja viimeiset kilometrit taksilla autoliikkeeseen. Perillä oltiin 10.15 joten koko pelipäivä oli vielä edessä.
Muhammed oli juuri saapunut liikkeeseen ja hieman hämmästyneinä totesimme farkun puuttuvan valikoimasta … Myös Muhammed oli hämmästynyt tässä vaiheessa ja puhelin alkoi laulamaan kovasti tyyliin ”missä se auto on?”. Selvisi kuitenkin, että auto oli sisäpesussa ja valmis vartin kuluttua. Ei muuta kuin tutkailemaan muuta valikoimaa ja kohta farkku tulikin ikkunat huurussa pihaan. Jollekin oli nimittäin sattunut ajoitusvirhe ja auto oli sisäpesty katosta lattiaan edellisenä iltana. Eli sisustus oli lievästi sanottuna märkä ja kumihousutkin olivat jääneet kotiin

Mutta muuten auto vaikutti hintaisekseen ihan hyvältä. Muutama kolhu kyljessä (eipä tarvitse vaimokkeen niitä sitten tehdä marketin pihalla) ja kone kävi hyvin. Tässä vaiheessa ”kokenut mersumies” paljasti tietämättömyytensä alkamalle etsiä kuljettajan ovesta avaimenreikää, jota eitietenkään löytynuyt. Vain infrapunasilmä ja pari hassua lediä. Seuraava moka oli sitten kun aloin repiä hansikaslokeroa auti; hämmästys oli suuri kun hansikaslokeroa ei löytynytkään (tuplabägi). Tässä vaiheessa luovutin avaimet Muhammedin sukulaispojalle, joka kyyditsi meidät rekisteröintiasemalle. Rekisteröinti ja runkonumeron tarkastus sujuivat aika vauhdilla ja sen jälkeen apupoika takaisin liikkeeseen; matka alkoi bensa-aseman kautta kohti Dortmundia/Witteniä ja toista autoa katsomaan. Keli oli pilvetön ja helteinen ja suomipoika hikoili kuin ananias tässä vaiheessa päivää Ei muuta kuin T-paita villapaidan sijaan ja menoksi (hanuri märkänä) …
Havainnot tässä vaiheessa:
Tässä vaiheessa oli hieman aikaa havainnoida autoa, eli mitä tuli ostettua:
• 6/95 ensirekisteröity auto
• 3 aikaisempaa omistajaa
• Ilmastointi (toimi hyvin ja oli tarpeen koko reissun ajan)
• Lämpölasit
• 4 x sähkölasit
• 2 x airbag
• Lukittava kotelo penkkien välissä
• Väri turmalin-vihreä metalliväri
• Musta/grafiitti (märkä) sisustus joka oli kaiken lisäksi erittäin ryhdissään ja täysin ehjä (ei siis juurikaan uutta häpeä)
• Laatikko/konepuoli toimi hyvin
Miinuspuoliksi tässä vaiheessa voisi laskea:
• Märkä hanuri
• Lievästi rämisevä pakoputki (ei päässyt alle korjaamaan)
• Toimimaton kuskin ikkunan sähkösäätö. Moottori toimii mutta ikkuna on jumissa (ikkuna oli talmettunut uraansa ja kovan pamauksen myötä ikkunan laskettua 2 mm liike loppui = itse särjin ja myös korjaan …)
• Liian halpa hinta (takaraivossa koko ajan pieni epäilys)
Matka jatkuu:
Matka jatkui sitten linjalla Dusseldorf, Witten, Werl, Hannover, Rostock ja aina pysähdyttiin kun autoliikkeitä oli näkyvissä. Toinen auto jäi ostamatta, koska nykyisin alle 3 k€:n autot ovat aika heikossa hapessa. Itävienti ja uudet EU-maat ilmeisesti imevät kaiken halvemman lkaluston … Hannoverista tarttui mukaan Blaupunktin CD/RDS (99 € Media Marktista) ja 5-puolaiset alumiinivanteet renkaineen 195-65R15 ensi keäsksi (388 € alle laitettuna). Kontti täyteen halpoja tuomisia (luojan kiitos, autossa on nivomat) ja pikku hiljaa rannan kautta lauttarantaan Lauantaina 29.10. Superfast VII lähti ajallaan ja oli viime yönä 30 minuuttia myöhässä Hangossa. Siitä kerkesi kotiin täksi aamuksi kello 01.00.
Havaintoja:
Seuraavia hajatelmia voisi vielä viljellä
• Auto toimi hyvin ennakko-odotuksista huolimatta
• Erittäin hiljainen ja hyvä ajaa
• Ei kolinoita eikä natinoita
• Varsinainen säästömoottori. Kulutus koko reissun sekalaisella ajolla luokkaa 7 l/100 km ????????
Kannattiko:
Sen tietää vasta kun veropäätös saapuu. Epäilen kuitenkin, että kannatti. Pientä fiksausta ja vakmoke saa tuosta hyvän kauppakassin …
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180