valistakaa viisaammat EGR:stä
valistakaa viisaammat EGR:stä
Auto on 300 24v diesel farkku vm1994
Jos jollain olis intoa vähän selvittää egr n sielunelämää,
Tiedän kyllä et osa pakokaasuista ohjataan takaisin imusarjaan uudelle kierokselle
Tavoite lienee laskea typen oksideja.Ymmätääkseni järjestelmän haittapuoli lienee imusarjan karstoittuminen ja imu ilman lämpöjen nousu josta seuraa pienempi määrä happea imuilmassa eli alhaisempi energiamäärä palotapahtumasta.(korjatkaa jos oon metsässä)
Mutta mikä ohjaa noita alipaine toimisia venttiilejä järjestelmässä.
Missä asennossa läpät on moottorin olessa sammutettu?
Liikkuuko pakopuolen läppä on/off entäs ilmapuolen läppä.(ei lienee voi sulkea kokonaan raittiin ilman saantia )
Kaasuvivusto näyttäis vetävän ilma läppää johonkin suuntaan täys syöttö asennossa.
Onko tuolla ilmaläpällä jotain tekemistä imusarjan resonanssin kanssa(joku tarinoi tällä foorumilla resonanssi ahtamisesta)
Mahtaako ko autossa olla jotain savutuksen esto jäjestelmää pa pumpussa?
Ja miten poisttaa tuo järjestelmä käytöstä viisaiten?
Kiitoksia vaan jos jotain kiinostaa opastaa tiedonhaluista tekniikasta kiinostunutta.
Jos jollain olis intoa vähän selvittää egr n sielunelämää,
Tiedän kyllä et osa pakokaasuista ohjataan takaisin imusarjaan uudelle kierokselle
Tavoite lienee laskea typen oksideja.Ymmätääkseni järjestelmän haittapuoli lienee imusarjan karstoittuminen ja imu ilman lämpöjen nousu josta seuraa pienempi määrä happea imuilmassa eli alhaisempi energiamäärä palotapahtumasta.(korjatkaa jos oon metsässä)
Mutta mikä ohjaa noita alipaine toimisia venttiilejä järjestelmässä.
Missä asennossa läpät on moottorin olessa sammutettu?
Liikkuuko pakopuolen läppä on/off entäs ilmapuolen läppä.(ei lienee voi sulkea kokonaan raittiin ilman saantia )
Kaasuvivusto näyttäis vetävän ilma läppää johonkin suuntaan täys syöttö asennossa.
Onko tuolla ilmaläpällä jotain tekemistä imusarjan resonanssin kanssa(joku tarinoi tällä foorumilla resonanssi ahtamisesta)
Mahtaako ko autossa olla jotain savutuksen esto jäjestelmää pa pumpussa?
Ja miten poisttaa tuo järjestelmä käytöstä viisaiten?
Kiitoksia vaan jos jotain kiinostaa opastaa tiedonhaluista tekniikasta kiinostunutta.
Itse käytin tänään omaa 300tdt:tä (124) pakokaasumittauksessa, kun mittaus oli suoritettu huomasi mittaaja, että mulla on egr käytössä...
Hän tuumasi että eikös tuo jouda pois, ei ole kuin haitaksi, sotkee vain sarjaa. OK sanoin ja näin laitettiin vain kuula alipaineletkuun ja letku takaisin kiinni, eipä siinä kummempia. Säätäjä sanoi että vois olla arvot vielä paremmat nyt tuon letkun tukkimisen jälkeen, mutta turhaapa nuita mittaa 0,54 oli arvo muutenkin. Säätäjällä oli muuten itellään 300d 24v ja meinasi että oli ruvennut vetämäänkin paremmin tuon homman jälkeen.
Hän tuumasi että eikös tuo jouda pois, ei ole kuin haitaksi, sotkee vain sarjaa. OK sanoin ja näin laitettiin vain kuula alipaineletkuun ja letku takaisin kiinni, eipä siinä kummempia. Säätäjä sanoi että vois olla arvot vielä paremmat nyt tuon letkun tukkimisen jälkeen, mutta turhaapa nuita mittaa 0,54 oli arvo muutenkin. Säätäjällä oli muuten itellään 300d 24v ja meinasi että oli ruvennut vetämäänkin paremmin tuon homman jälkeen.

Joo.Sillähän sen saa kylmäksi kun estetään alipaineen pääsy kellolle.Saman asian lienee ajaisi jos irrottaa sähköliittimen alipaineen ohjaimelta (n20cm alipaineputkea kellolta poispäin)
Mutta jotenkin tuntuu siltä että se toinen läppä siina ilmansuodattimelta tulevassa putkessa osallistuu myös tuohon kierrätyksen ohjaukseen.
MAHTAAKO oikeassa elämassä käydä näin.
Tukitaan alipaineputki egr kellolle.(kuula putkeen)
Kone käyntiin ja ajoon.Kun jokin ohjain käskee egr:ää auki(pakokaasujen ohjaus imuilman joukkoon) niin samaan aikaan imuilmaputkessa oleva läppä sulkeeutuu jonkin verran aiheuttaen alipainetta läpän moottorin puolelle joka taas edesauttaa pakokaasujen imua pakosarjasta.
En tiedä mutta näinkin se saattaisi toimia.Mutta jos näin on niin pelkkä egr:n tukkiminen johtaa käsittääkseni siihen että kun toinen venttiili alkaa sulkeutua niin se alkaa ahdistaa ilman saantia imuputkessa ja moottori alkaa potea ilman puutetta(tästähän pitäisi seurata myös savua jos tässä ei ole savutuksen estävää tekniikkaa)???
Toivottavasti joku on viitsinyt paneutua noiden venttiilien toimintaan,ettei tarvii kaikkea tehdä itse.
Mutta jotenkin tuntuu siltä että se toinen läppä siina ilmansuodattimelta tulevassa putkessa osallistuu myös tuohon kierrätyksen ohjaukseen.
MAHTAAKO oikeassa elämassä käydä näin.
Tukitaan alipaineputki egr kellolle.(kuula putkeen)
Kone käyntiin ja ajoon.Kun jokin ohjain käskee egr:ää auki(pakokaasujen ohjaus imuilman joukkoon) niin samaan aikaan imuilmaputkessa oleva läppä sulkeeutuu jonkin verran aiheuttaen alipainetta läpän moottorin puolelle joka taas edesauttaa pakokaasujen imua pakosarjasta.
En tiedä mutta näinkin se saattaisi toimia.Mutta jos näin on niin pelkkä egr:n tukkiminen johtaa käsittääkseni siihen että kun toinen venttiili alkaa sulkeutua niin se alkaa ahdistaa ilman saantia imuputkessa ja moottori alkaa potea ilman puutetta(tästähän pitäisi seurata myös savua jos tässä ei ole savutuksen estävää tekniikkaa)???
Toivottavasti joku on viitsinyt paneutua noiden venttiilien toimintaan,ettei tarvii kaikkea tehdä itse.
Eikö siellä ole MAF mittaamassa todellista ilmamäärää ja siten ei savutustakaan voi tapahtua. Tuo imuilmaläppä tietysti rajoittaa ilman määrää ja siten syöttömäärää (sähköpumpussa), joten kone kärsii tehonpuutteesta, eli kyllä jotenkin kannattaa yrittää eliminoida tuo imuläppäkin.jiipee68 kirjoitti:<...>.Mutta jos näin on niin pelkkä egr:n tukkiminen johtaa käsittääkseni siihen että kun toinen venttiili alkaa sulkeutua niin se alkaa ahdistaa ilman saantia imuputkessa ja moottori alkaa potea ilman puutetta(tästähän pitäisi seurata myös savua jos tässä ei ole savutuksen estävää tekniikkaa)???
Aikaisempia topicceja tutkimalla huomataan, että on esiintynyt myös ongelmia EGR:n pois kytkennän yhteydessä ja oma teoriani syystä olisi juuri tuo ilmaläpän eliminointi. Tietokone ihmettelee kun ilmaa menee MAF:n mukaan koneeseen enemmän kuin teoria sanoo, vaikka tietokoneen mielestä imuilmaa rajoitetaan ja samalla pakokaasua päästetään mukaan, todellisuudessa koneeseen menee siis täysi annos puhdasta ilmaa. Tietokoneen laskelmien mukaan MAF antaa nyt sellaisia lukemia täysikaasukiihdytyksessä, että maksimisyöttömäärä ylittyy -> laitetaan vikatila päälle.
Miten tuon voisi korjata, edelleen jatketaan pelkällä spekulaatiolla kun itselläni ei ole moista MAF autoa. Rakennetaan ilmansuodatinjärjestelmä, jossa on kaksi putkea suodattimen jälkeen, toinen on ohut ja korvaa toisessa putkessa olevan ilmaläpän kuristuksen. Nyt kone saa puhdasta ilmaa, mekaanisessa pumpussa voidaan nyt syöttömäärää nostaa vapaasti eikä savutusta heti ilmene, sähköisessä ei, koska se säädetään MAF:n informaation perusteella, eli sähköpumpulla teho ei voi nousta suuremmaksi kuin tehdas on alunperin sen rajoittanut. -> Hankitaan erilainen moottorinohjausjärjestelmä eli eliminoidaan MAF kokonaan pois. Nyt saadaan jo tehoakin.
Itse poistin pelistä tuon ilmanputsarin alla olevassa "mittarissa" olevan läpän poraamalla reiän laatikon pohjaan, avaamalla läpän auki ja lukitsemalla sen auki-asentoon reikään asennetun multti/putteri-yhdistelmän avulla. Hyvin toimii. Kierretangon pätkä löytyy myös alipaineletkusta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Moi taas
Paikallinen polkupyöräkorjaamo sponsoroi laakerin kuulan (d 6,4mm)
jonka sijoitin pakokaasua ohjaavan venttilin alipaine kellon kumiputkeen.
Tähän meni n3sec aikaa.
Nyt pitäisi pakokaasujen pysyä omassa putkessaan eikä seikkailla takaisin koneeseen sotkemaan paikkoja imupuolella.
Veskola
Moottorissa on perinteinen rivi pumppu jossa ei sähköjä ole muualla kuin joutokäynnin nostossa kylmällä koneella.Näin olen antanut itseni ymmärtää näkemäni perusteella.Auto on perheessä 4pv joten ihan koko peliä en ole vielä kerennyt haalaamaan.
Paikallinen polkupyöräkorjaamo sponsoroi laakerin kuulan (d 6,4mm)
jonka sijoitin pakokaasua ohjaavan venttilin alipaine kellon kumiputkeen.
Tähän meni n3sec aikaa.
Nyt pitäisi pakokaasujen pysyä omassa putkessaan eikä seikkailla takaisin koneeseen sotkemaan paikkoja imupuolella.
Veskola
Moottorissa on perinteinen rivi pumppu jossa ei sähköjä ole muualla kuin joutokäynnin nostossa kylmällä koneella.Näin olen antanut itseni ymmärtää näkemäni perusteella.Auto on perheessä 4pv joten ihan koko peliä en ole vielä kerennyt haalaamaan.
Kun kotimaisuus aste kasvaa,paraneeko tuote?
Niin vielä piti ihmetellä lisää.
Tuon kuula jumpan yhteydessä silmiini osui vielä yksi`"läppä" joka lymyilee imusarjassa suurinpiirtein siinäkohtaa missä koneen yli menevät imuputket yhdistyvät imusarjaan.Tämäkö veitikka saa koneen heräämään n3000rpm kohdalla ja jos niin mitä tuo värkki oikein tekee ja kuka sitä käskee???
Tuon kuula jumpan yhteydessä silmiini osui vielä yksi`"läppä" joka lymyilee imusarjassa suurinpiirtein siinäkohtaa missä koneen yli menevät imuputket yhdistyvät imusarjaan.Tämäkö veitikka saa koneen heräämään n3000rpm kohdalla ja jos niin mitä tuo värkki oikein tekee ja kuka sitä käskee???
Kun kotimaisuus aste kasvaa,paraneeko tuote?
Ei voi kuin onnitella hyvästä pumpustajiipee68 kirjoitti:Moottorissa on perinteinen rivi pumppu jossa ei sähköjä ole muualla kuin joutokäynnin nostossa kylmällä koneella.

Tuossa on EGR kone vuosimallia 98. Siinä on rivipumppu ja MAF. Lisäksi siinä pumpussa on se jokin EGR asentoanturi tjms. sekä tietysti se sähköinen tyhjäkäynti ja ajonesto. Ei ole tuo kone vielä mennyt vikatilaan vaikka EGR on tukittu, ilmeisesti se tukittiin kuulalla kolmosesta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 596#132596
Olisko se kello tuo kakkonen mitä hait ?
Ykkönen on ilmeisesti se ilmamäärän rajoitin, jota S@m ei ole uskaltanut tulpata auki asentoon
