laturin vaihto, mutta miten hihnan kanssa pelataan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tupajumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 08.06.2004 10:45

laturin vaihto, mutta miten hihnan kanssa pelataan

Viesti Kirjoittaja tupajumi »

mitenhän tuo w201 (190 e) -90 hihnan kiristimen kanssa pitää pelata kun vaihtaa laturia / käyttää vanhaa pois.
Automaatti kiristin ilmeisesti on kaarassa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ota se hihnan kiristin pois jännityksestä, eli se musta jousi. irtoo, kun avaat sen 13mm kannalla olevan mutterin siitä pultista ja kampeet jollain kireemmälle sitä kiristintä ja otat pultin pois. sit vaan päästät niin se lerpsahtaa alas ja moniura hihna on löysällä. oliko tarpeeks epäselvä?
W201 250DT 20V
w201 190E
tupajumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 08.06.2004 10:45

aha

Viesti Kirjoittaja tupajumi »

pera8x kirjoitti:ota se hihnan kiristin pois jännityksestä, eli se musta jousi. irtoo, kun avaat sen 13mm kannalla olevan mutterin siitä pultista ja kampeet jollain kireemmälle sitä kiristintä ja otat pultin pois. sit vaan päästät niin se lerpsahtaa alas ja moniura hihna on löysällä. oliko tarpeeks epäselvä?
kiitos!
ja sama homma sitten ilmeisesti takaperin ... onko mitään (sudenkuoppaa) mikä pitäisi huomioida jottei mene pahasti pieleen kasaaminen.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei pitäs olla... ei ainakaan tuu miäleen. pitäs olla aika helppo nakki
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin sit ku kasaat nii katot vaan et se hihna on kunnolla paikoillaan kaikilla pyörillä, ettei se lähe irti paikoiltaan. eikä siinäkään nyt mitään vahinkoo tuu, jos et lähe ajeleen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Nuo pera8x:n ohjeet kuulostavat dieselin oheilta (musta jousi). Sulla on ilmeisesti bensakone (190 E).

Bensakoneen (moniurahihnaversion) ohje menee näin. Tuulettimen siivet ja tuulitunneli pois (13 mm lista – kiristimen pulttiin on muuten hankala päästä käsiksi). Sitten avataan kiristinsysteemin läpi menevää isoa lukituspulttia (17 / 19 mm) kierroksen / parin verran. Tämän jälkeen löysätään ohjaustehostajan korvakon läpi tulevaa putkimaista mutteria (13 mm), niin että hihna löystyy.

Kasaus päinvastoin. HUOM: Älä vääntele sitä putkimutteria, jos kiristimen lukituspulttia ei ole löysätty.

t.
Risto
E500 – 211.070
tupajumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 08.06.2004 10:45

bensiinillä käypi mulla

Viesti Kirjoittaja tupajumi »

Roisto kirjoitti:Terve,

Nuo pera8x:n ohjeet kuulostavat dieselin oheilta (musta jousi). Sulla on ilmeisesti bensakone (190 E).

Bensakoneen (moniurahihnaversion) ohje menee näin. Tuulettimen siivet ja tuulitunneli pois (13 mm lista – kiristimen pulttiin on muuten hankala päästä käsiksi). Sitten avataan kiristinsysteemin läpi menevää isoa lukituspulttia (17 / 19 mm) kierroksen / parin verran. Tämän jälkeen löysätään ohjaustehostajan korvakon läpi tulevaa putkimaista mutteria (13 mm), niin että hihna löystyy.

Kasaus päinvastoin. HUOM: Älä vääntele sitä putkimutteria, jos kiristimen lukituspulttia ei ole löysätty.

t.
Risto
Jep bensa kone 190E 2.0. Ja aloittelija jatkaa, miten tiedän hihnan oikean kireyden. No ehkä mittaamalla nykykireys tai laittamalla 'purku merkkejä'
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: bensiinillä käypi mulla

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tupajumi kirjoitti:Jep bensa kone 190E 2.0. Ja aloittelija jatkaa, miten tiedän hihnan oikean kireyden. No ehkä mittaamalla nykykireys tai laittamalla 'purku merkkejä'
Kiristimessä on viisari ja asteikko, jonka mukaan hoito kiristetään. Jos viisaria ei ole, voi sen tehdä esim. muovista. Täällä olin näköjään jo joskus kertoillut tuosta purkuoperaatiosta ja siis myös kiristyksestä.

Jos Lontoon murre taipuu niin täältä löytyvät oikein kuvalliset ohjeet (PDF usampia megoja).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Roisto kirjoitti:Terve,

Nuo pera8x:n ohjeet kuulostavat dieselin oheilta (musta jousi). Sulla on ilmeisesti bensakone (190 E).

Bensakoneen (moniurahihnaversion) ohje menee näin. Tuulettimen siivet ja tuulitunneli pois (13 mm lista – kiristimen pulttiin on muuten hankala päästä käsiksi). Sitten avataan kiristinsysteemin läpi menevää isoa lukituspulttia (17 / 19 mm) kierroksen / parin verran. Tämän jälkeen löysätään ohjaustehostajan korvakon läpi tulevaa putkimaista mutteria (13 mm), niin että hihna löystyy.

Kasaus päinvastoin. HUOM: Älä vääntele sitä putkimutteria, jos kiristimen lukituspulttia ei ole löysätty.

t.
Risto
Aloittelevana mersumiehenä n.1,5 vuotta sitten vaihdoin hihnan ilman sen kummempia ohjeita (kun en foorumin olemassa olosta tienny). Lähdin vaan vääntämään sitä putkimaista mutteria ja naps se jäi käteen. hihna saatiin kyllä vaihdettua, mutta alkoi nyt vaivaamaan, että miten tuon kiristys hässäkän saisin korjattua?
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo...tota sori, en huamannu, et kyseessä oli pensakone. :oops: täytyy olla tarkempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
tupajumi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 08.06.2004 10:45

tuntuu toimivan

Viesti Kirjoittaja tupajumi »

Kiitos neuvoista, nyt hyrskyttää ja lataa komiasti. KL:stä ostin 70A Bochilaisen.
Mulla oli kiristimessä viisari ja sellainen paksu viiva vastakappaleessa.
Mersun ohjeissa oli , että kiristys tohon paksuun viivaan ja kiristin kiinni.
niin tein.
Vastaa Viestiin