Moottorivaurio 240D / OM616 -> 1-mäntä poikinut

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Moottorivaurio 240D / OM616 -> 1-mäntä poikinut

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mortonki,

Viikonlopun reissussa Helsingin seudulle alkoi pystärin moottoi oireilemaan. Käynti oli lämpimänäkin epätasaista ja huohotusta tulee niin, että hävettää liikennevaloissa seisoskella. Viime vuoden lopulla tehdyn koneremontin jälkeen ohivuoto oli n 22-25 ja pari viikkoa sitten mitattuna 31. Kone tehtiin turbotusta silmälläpitäen mieluummin hieman väljäksi kuin liian tiukaksi. Viimeisintä tilannetta ei ole vielä mitattu. Huohotin on johdettu suoraan maahan/auton alle. :(

Jäähdytysjärjestelmään tuntuisi kertyvän enemmän painetta kuin ennekin, mutta varma en asiasta vielä ole. Öljyä hukkaa jonnekin, mahdollisesti huohotuksen mukana ja tihkuupa sitä myös venttiilikopan tiivisteen välistäkin.

Lisäksi ketjunkiristimen sisältä löytyi vaaleita "muovimurusia" tai muuta ainetta. Mistä voivat olla peräisin? Öljynsuodattimen karkeasuodatin on ehjä joten onko peräisin laahaimista?

Mitä mahtaisi olla vialla ja mitä on tehtävissä? Vai onko mitään? :cry:
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, Ma 14.11.2005 00:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Osanottoni sinnepäin. Minulla alkoi om616 lämmöt seilaamaan korkealla... Piti vähän yli 80km/h ajella että pysyi vähän yli 80 asteessa. Heti kun hidasti niin neula rupesi osoittamaan lähemmäs 120. Tämä siis tapahtui myös viikonloppuna helsinginreissulla. :evil:

Tänään pitänee tutkia...

Oletkos koittanut katsoa että onko nesteet sekaisin? Jos olisi vain kannentiiviste mennyt?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

B. Wikström kirjoitti:Osanottoni sinnepäin. Minulla alkoi om616 lämmöt seilaamaan korkealla... Piti vähän yli 80km/h ajella että pysyi vähän yli 80 asteessa. Heti kun hidasti niin neula rupesi osoittamaan lähemmäs 120. Tämä siis tapahtui myös viikonloppuna helsinginreissulla. :evil:

Tänään pitänee tutkia...

Oletkos koittanut katsoa että onko nesteet sekaisin? Jos olisi vain kannentiiviste mennyt?
Hieman kyllä syö miestä kun kori laitettiin mukamas viimeisen päälle ja tuloksena oli värivirheitä. Sitten moottori laitetaan uuteen kuosiin niin vuoden päästä alkaa ryttyilemään. :x

En ole vielä täällä päässä nesteitä tutkinut, lähdettäessä helsingistä kotiin päin eivät nesteiden seassa ollut öljyä.

Jos oikein optimistinen olisi, niin olisiko mahdollista, että jostain sylinteristä vuotaisi paineet öljykanavaan ja sitä kautta puhkuisi öljyjä pellolle huohottimen kautta ja venttiilikopan tiivisteen välistä?

Lämmöt minulla pysyivät nätisti alle 100 asteen. Normaalisi pysyi siinä reilun 90 asteen tienoilla ja kuormitettaessa viisari jäi karvan alle 100 viivasta. Kesälläkin kunnossa olevalla koneella käyttäytyi samoin, ehkä kävi muutamia asteita lämpimämmin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kansipahvi oireeltahan tuo vähä kuulostaa, turbohan vois aiheuttaa kans tuon öljynsyönnin ja savuamisen jos siinä ois jotain häikkää, muttei pitäis tehä tuota epätasaista käyntiä. Muistitko jälkikiristää kannenpultit rempan jälkeen? Veikkaan, että kansipahvi vain vaihtoon, tokko tuosa mitään isompaa on tullut.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Oiskohan tosiaan, niin, että kannenjälkikiristys olisi jäänyt tekemättä asentajalta? On nykyään niin harvinainen toimenpide, kun aina on venyvät pultit nykymoottoreissa.

Hyvällä tuurilla on pelkkä kannentiiviste mennyt, mutta pahimmillaan voi olla mäntä saanut pipiä...Aikoinaan 123/115 koneet kuolivat, kun männänrenkaanväli lohkesi irti. Kesällä tuo mottisi piti kyllä sivuääntä, kuten porukalla todettiin.

Eihän ahtopaineet ole karanneet jossain tilanteessa?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jälkikiristyksestä en osaa sanoa mitään varmaa, joten sekin on mahdollista.

Ahtopaineita ei ole päästetty karkuun kun ei vakio elementeilläkään tule savua. Ei niitä tuolla turbolla paljoa varmasti saisikaan. Coolerinkin pitäisi olla riittävä ja kone ei ole käynyt kuumana.

Auto viedään samalle pajalle tarkastukseen lähiaikoina. Jos remontoitavaa ilmenee niin korjauskin tehtäneen siellä. Takuukysymyksiä joudutaan varmaan selvittelemään myöhemmin. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kyllä siellä tosiaan jotain pientä oli.. :roll:

Kuva 1
Kuva 2
Kuvat on isoja.


Kukas möisi mulle uudet tai hyvät käytetyt männät 240D/300D:hen? Turbon männät ei varmaan kestä ilman öljyruiskuja kuitenkaan? Käyvätkö turbon kanget laisinkaan vaparikampiakseliin tai vaparin kanget turbon mäntiin? Halkaisijat on käsittääkseni sama 90,90 molemmissa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

mulla hajos ex autosta 616 moottorista mäntä myös aivan samalla tavalla. :cry:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Anteeksi - mutta mitenkä tuota kuva 1:stä pitäisi katsoa. Kuva on musta jossa on vain jotain valkeita viivoja siellätäällä...ei riitä mielikuvitus täälläpäässä hahmottamaan tuosta mitään.... :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mesedesi kirjoitti:Anteeksi - mutta mitenkä tuota kuva 1:stä pitäisi katsoa. Kuva on musta jossa on vain jotain valkeita viivoja siellätäällä...ei riitä mielikuvitus täälläpäässä hahmottamaan tuosta mitään.... :shock:
Siinä on niitä öljyisiä männänpalasia jossain astiassa, vai olisko peräti öljypohjassa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jassåå...Tuo olisi sitten oikein hyvä mallikuva johonkin TM:n autontunnistuskilpailuun.

-Minkämerkkisen auton moottorissa halkeilee männät kuvan kaltaisesti? :lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Olikohan kuitenkin tuuria, ettei sylinteriin tullut jälkiä? Kannattaa mielestäni tutkia tosissaan tuo turbokoneen mäntien sovitus tuohonkin koneeseen. Itsellänihän se oli OM601:ssä taikasana saada pysymään kone nipussa kovilla ahtopaineilla.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mesedesi kirjoitti:Anteeksi - mutta mitenkä tuota kuva 1:stä pitäisi katsoa. Kuva on musta jossa on vain jotain valkeita viivoja siellätäällä...ei riitä mielikuvitus täälläpäässä hahmottamaan tuosta mitään.... :shock:
Huomatkaa, että totutusta käytännöstä poiketen kuvien nimet kertovat aika yksiselitteisesti mitä kuva sisältää... ;)

Olisihan sen voinut tuohon kirjoittaakin, mutta enpä illalla jaksanut syventyä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Olli Lajunen kirjoitti:Huomatkaa, että totutusta käytännöstä poiketen kuvien nimet kertovat aika yksiselitteisesti mitä kuva sisältää... ;)

Olisihan sen voinut tuohon kirjoittaakin, mutta enpä illalla jaksanut syventyä.

Sen ymmärtää... :(

Mutta kiinnitin jo eilen itseasiassa tuohon kakkoskuvan nimeen huomiota... :lol: tutumminhan se tosiaan menee niin että Manta hajalla... :shock: :lol:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

JP74 kirjoitti:Olikohan kuitenkin tuuria, ettei sylinteriin tullut jälkiä? Kannattaa mielestäni tutkia tosissaan tuo turbokoneen mäntien sovitus tuohonkin koneeseen. Itsellänihän se oli OM601:ssä taikasana saada pysymään kone nipussa kovilla ahtopaineilla.
Toistaiseksi näyttää siltä että kuin ihmeen kaupalla on vältytty isommilta vaurioilta. Öljypohjassa oli kuitenkin aika isojakin paloja, mutta kun olivat ykköspytystä niin eivät ilmeisesti seikkaileet muualla vaan ovat pudonneet melko suoraan öljypohjaan. :?

Nelospytyssä oli pystyhankauma, joka tuntui selvästi kynnelläkin. Sielläkin männänrenkaat ovat voineet kärsiä, mutta luulisi hoonauksella nuokin lähtevän.

Turbon mäntien sopivuus pitänee selvittää, vaikka ahtopaineet jää reilusti "alipaineen" puolelle. :lol:

Taidanpa laittaa aiheesta erillisen kyssärin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Minkähän takia nuo männät on ylipäätään edes rikkoutuneet? Mitkä männät sinne laitettiin remontin yhteydessä? Ja eikös tuo sun kone ollu joku sekotus W115sta ja W123sta nii voiko nykyinen rakenne olla jotenki sellanen ettei sylinterit pääse jäähtyyn niinku niiden kuuluis? Se ei pitäis kuitenkaan tuon turbotuksen tuota yksistään aiheuttaa...se voi nopeuttaa tuommosta vauriota, mutta kyllä tuosa pitäis männät ihan hyvin kestää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Antti M. kirjoitti:Minkähän takia nuo männät on ylipäätään edes rikkoutuneet? Mitkä männät sinne laitettiin remontin yhteydessä? Ja eikös tuo sun kone ollu joku sekotus W115sta ja W123sta nii voiko nykyinen rakenne olla jotenki sellanen ettei sylinterit pääse jäähtyyn niinku niiden kuuluis? Se ei pitäis kuitenkaan tuon turbotuksen tuota yksistään aiheuttaa...se voi nopeuttaa tuommosta vauriota, mutta kyllä tuosa pitäis männät ihan hyvin kestää.
Mitään varmaa syytä hajoamiseen ei ole vielä ilmennyt. Ei ole hulluna kierrätetty, ahtoja nostettu tai liian kuumana käytetty. Käsittääkseni männät on koneistamolla tarkastettu ennen kasausta.

Männät, jotka tuonne laitettiin olivat käytetyt. Ajetuista kilometreista ei ole tietoa. Lohko on pystärin ja kansi 123:n. Lämpimänä tuo kävi (lähelle 100 C) mutta kasauspaikassa sanoivat että dieseli saakin käydä lämpimänä. Joskus kuormituksissa nousi lämpötila 100 viivalle mutta ei koskaan liikaa. Keittää tuo alkaa vasta lähempänä 120 astetta.

Öljynjäähdytin, varmasti riittävä cooleri ja uudelleen kennotettu jäähdytin löytyy, joten lämpötila riippuu termostaatista kuten kuuluukin. Etummainen pytty on lämmön suhteen kovimmillaan, joten liikaa lämpöäkään ei voine vielä sulkea pois, mutta epätodennäköiseltä se minusta näyttää. :?

Yleensä vehkeet särkyy heikkouttaan. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Todennäköisesti männillä on ajettu huomattavan paljon, ei oikeastaan muuta selitystä keksi. Jos liialla lämmöllä olisi osuutta asiaan, olisi sylintereissä kiinnileikkautumia ja koneen olisi pitänyt keittää. Shit happens :!:

Voisikohan liian aikainen ruiskutushetki väsyttää mäntiä? Ainakin bensakoneissa "nakutus" on vaarallista pitkässä juoksussa?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

JP74 kirjoitti:Todennäköisesti männillä on ajettu huomattavan paljon, ei oikeastaan muuta selitystä keksi. Jos liialla lämmöllä olisi osuutta asiaan, olisi sylintereissä kiinnileikkautumia ja koneen olisi pitänyt keittää. Shit happens :!:

Voisikohan liian aikainen ruiskutushetki väsyttää mäntiä? Ainakin bensakoneissa "nakutus" on vaarallista pitkässä juoksussa?
Sylinterissä ei tosiaan näkynyt (ainakaan näkyviltä osin) sen kummempia jälkiä, eli kiinni se ei ole minusta leikannut kiinni. Samoin lämmöt ovat pysyneet aina järkevällä tasolla.

Ajoitus ei käsittääkseni dieseleissä ole niin kriittinen kuin bensakoneissa. Ajoitus oli parisataa kilometriä liian aikaiselle, eli teoriassa sekin lienee mahdollista. Puhetta eri henkilöiden kanssa tuostakin on ollut, mutta sitä ei pidetty erityisen todennäköisenä. Vaikutusaika oli kuitenkin aika lyhyt.

Tänään osat vietiin koneistamolle. Myöhemmin selviää joudutaanko tekemään isompaa remonttia tai laittamaan ylikokomännät.

Ehkä jouluna pääsisi taas ajeleen? :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Juu, mulla on samansuuntainen rlemontti samassa paikassa edessä, eli OM616sesta pitäisi Kantasen hoivissa saada kone vuosiksi eteenpäin.

Pohdiskelin jo ennen olyckaasi, että jätän kyllä turbotuksen sikseen.

Männät sen sijaan menevät uusiksi porauksen yhteydessä. Maksavat jotain 100 € kipale, jos en ihan väärin muista..
pienenä ekstrana ajattelin huimapäisenä kokeilla 124sen suutinkärkiä kun kuulemma käyvät - ovat näemmä myös halvemmat.

Kallista lystiä tuo koneremppaaminen, mutta kyllä Merlsulla on mukava ajella.

Toivotan kovasti onnea koneellesi vastedes.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

PKivireki kirjoitti:Juu, mulla on samansuuntainen rlemontti samassa paikassa edessä, eli OM616sesta pitäisi Kantasen hoivissa saada kone vuosiksi eteenpäin.

Pohdiskelin jo ennen olyckaasi, että jätän kyllä turbotuksen sikseen.
Pajalla sanoivat, että bensakoneista on mennyt mäntiä liian aikaisen sytytyksen johdosta. Saattaisi siis olla sittenkin niin kuten JP74 aiemmin epäilikin että liian aikainen ajoitus olisi ainakin osasyyllinen tapahtumaan.

Turbotus ei ole juurikaan vaikuttanut vahingon syntyyn tässä tapauksessa, joten sen vuoksi ei kannata ajatusta hylätä. Turbotus kannattaa aina. ;)

Ajoitus ei ollut Kantasen jäljiltä, joten jos syyksi kaikkiin vaurioihin varmistuu tuo ajoitus niin kulut voi joutua kärsimään omissa nahoissaan. Pitää vaan yrittää muistaa, että kulut on vielä pieniä näissä miniturboissa. :roll:
PKivireki kirjoitti:Männät sen sijaan menevät uusiksi porauksen yhteydessä. Maksavat jotain 100 € kipale, jos en ihan väärin muista..
pienenä ekstrana ajattelin huimapäisenä kokeilla 124sen suutinkärkiä kun kuulemma käyvät - ovat näemmä myös halvemmat.

Kallista lystiä tuo koneremppaaminen, mutta kyllä Merlsulla on mukava ajella.

Toivotan kovasti onnea koneellesi vastedes.
Uusia mäntiä taidan minäkin harkita, jos ei hyviä käytettyjä turbon tai vaparin mäntiä löydy. Turbon suuttimet on tuohonkin laitettu ja kone koottu viime kesänä uusilla putkilla ja kulutusosilla lukuunottamatta mäntiä ja kampiakselia. Paljoa ei toivottavasti tarvitse tehdä uudelleen, mutta mahdolliset muut vauriot toki korjataan. Hyvää jälkeä ovat Kantasella aiemminkin tehneet joten eiköhän tästäkin koneesta vielä ole koneeksi vuosiksi eteenpäin.

Rahaa on mennyt ja rahaa menee jatkossakin, mutta mielestäni panostus kannattaa kun meinaan auton pitää loppuikäni.

Onnea sinunkin projektillesi! 8)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve,
kerran tuli koeteltua Mersun osien sopivuutta keskenään ja yön pimeinä hetkinä kasattiin 240d kone 300d männillä (jäi muuten yksi yli, mutta niinhän niitä varaosia jää aina remonteissa) ja kiireessä jäi huomioimatta, että toisessa konstruktiossa oli palotila venttiileissä ja toisessa männissä. Aiheutti sellaisen mielenkiintoisen korkeapuristeisen koneen, joka ei kunnolla käynyt ja joka poltti esikammioita, jollein ennakkoa laittanut alle kymmeneen. Nää on niitä juttuja, kun parhaista hylkyosista väsyneenä tehdään vielä ehta peli. Kone kyllä kävi vielä 100tkm mutta ihan kokeilu säädöillä.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

No niin. :)

Koneistamolta antoivat allekirjoitetun dokumentin ajoitusvirheen seurauksista ja reklamoin ajoituksen laittaneen pajan kanssa. Hyvitykset olivat mielestäni kohtuulliset ja kysymyksessä inhimillinen virhe, joten en julkaise ko lafkaa tässä yhteydessä.

Konekin on taas kasassa ja raksuttaa kuten kuuluukin. 8)

Seuraavana projektina onkin sitten moottorin kumityynyjen vaihto ja penkkien kunnostus.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no johan , vieläkö joku tässä maailmassa uskaltaa tunnustaa virheensä ja jopa hyvittää siitä :D

paljon kilsoja uudelle koneelle ;)
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja ajs »

minusta olisi ihan hyvä mainos firmalle joka hoitaa hommansa niin kuin sen pitää.
vahinkoja sattuu ja tulee tulevaisuudessakin sattumaan..........
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Moro.mullakin olis tommonen kone projekti edessä,kyselisin seuraavia asioita (jos vain passaa)että välttyisin itse samalta kohtalolta.Miten ennakko oli säädetty ja kuinka pahasti oli pielessä?minkälainen käynti autossa oli ennakon ollessa väärin?Miten muuttui kun laittoi ennakon kohdalleen esim lämmöt,vähenikö diesel nakutus?Kiitos jos viitit vastata.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

jari_w123 kirjoitti:Moro.mullakin olis tommonen kone projekti edessä,kyselisin seuraavia asioita (jos vain passaa)että välttyisin itse samalta kohtalolta.Miten ennakko oli säädetty ja kuinka pahasti oli pielessä?minkälainen käynti autossa oli ennakon ollessa väärin?Miten muuttui kun laittoi ennakon kohdalleen esim lämmöt,vähenikö diesel nakutus?Kiitos jos viitit vastata.
Morjens,

Ajoitus oli katsottu ja asetettu kampiakselin pyörän "reikälevyn" kohdalle, kun se olisi pitänyt katsoa viisarin kohdalta (punainen nuoli ao. kuvassa).
Kuva

Pystärissä joutuu ilmeisesti kuikuilemaan tuota astelukua hieman eri kulmasta kuin 123:ssa jolloin tuo reikä oli näyttänyt olevan lähempänä oikeaa ja viisari luultavasti jäänyt huomaamatta.

Ennakko oli siis noin 40EYKK kun oikea olisi ollut 24. Heti ensimmäisellä ajokerralla huomasin, ettei kaikki ollut aivan kunnossa. Moottori lähti huonosti käyntiin ja otti kierroksia laiskasti. Kytkintä joutui luistattamaan kunnolla, että pääsi liikkeelle. Savutus oli runsasta ja vasta isommilla kierroksilla kävi kunnolla. Lämmöissä en huomannut isoa eroa, mutta saattoi tuo käyntilämpötila hieman kohota väärällä ajoituksella. Olosuhteiden pakosta jouduin tuolla ajelemaan vajaa 400km ja laitoin sitten ajoituksen itse kohdilleen.

Oikealla ajoituksella kaikki em. oireet hävisivät ja ero oli hyvinkin selkeä. Laitoin ajoituksen kohdilleen ja tarkistin sen vielä kertaalleen "tippa menetelmällä". Rustasin ajoitusohjeet myös tänne.



Ja tattista vaan epklle, täälläkin toivotaan hieman isompia kilometrimääriä ennen seuraavaa remonttia. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Oli todella hyvät nuo pumpun ajoitus ohjeet.Tuliko kuinka tarkasti kohdalleen kun tarkastit joutsen kaulalla?Onko muuten mikä kierteen nousu tuossa Banjo pultissa\pystyiskö tehä tavallisesta pultista.Vois tehä tuon työkalun valmiiks kun auto on vielä liikenteessä niin ei tarvi sitten hosumalla värkätä sitä kun tulee ajankohtaiseks.Tuo oma projekti moottori porataan ja kasataan uusilla männillä,uutta tulee myös laakerit,tiivisteet,öljypumppu,jakoketju,ketjunkiristin,laahain kisko,öljypumpun ylähela,ja pumppu käy rukattavana pp dieselissä.Tuttu koneistaja poraa lohkon ja tekee kansityön muut työt teen itse.Jos on jotain jippoja mitä mersun koneen kans pitää ottaa erityisesti huomioon parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi niin kertokaa.Niin moottori on OM617 vm82 ilman turboa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Sitähän on liikkeellä, sama homma menossa! Suosittelen Bilteman edullista automoottoritelinettä, miellyttää hommat sen kanssa. Lajuselle suurkiitoksia ansiokkaista neuvosivuista. Banjopulttiostoksille tästä täytyy.

Mulla pitää listaan lisätä vielä biodieselyhteensopivat O-renkaat ja letkut.

Ja lohkon (+sylinterikannen soveltuvin osin) maalaus. Miranolilla tuuninkia! Älkää naurako - jenkkivehkeissä on kaikissa maalattu. :twisted:

Ja näin meidän kesken, olisiko kellään myydä hyvää käytettyä ilmanputsarinkoteloa kansineen hiekkapuhallusta & chromausta silmälläpitäen? Rosteritouhuun ei riitä taito.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Koneen rakentelu on sinänsä mielenkiintoista ja aina oppii uutta. Jokaisen konerempan tai isomman "huollon" jälkeen on vaan tullut mieleen, että miksi ei tehnyt jotain juttua. Nyt harmittaa, kun en viitsinyt pinnoituttaa tuon vihriäisen mäntiä jollain teflonilla tai vastaavalla. Samoin jäi tekemättä kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainoitus. Myös kannen porttaus edes itse jäi tekemättä. Myöskään nokka-akselia en viitsinyt hiotuttaa jyrkemmäksi. Samoin ennakonsäädin jäi muokkaamatta......... :lol: :lol:

Bilteman konepukki on hintaisekseen ihan passeli vekotin. Kutoskoneinen vaan ei oikein tahdo hallitusti enää pyöriä, mutta kevyemmille oikein hyvä.

Toivotan Ollin motille pitkää huoltoväliä!
Vastaa Viestiin