Löysin itsekin tällaisen varaston syövereistä, tietenkin vasta nesteiden vaihdon jälkeen. Noin 10 vuotta sitten ostettu, käyttämätön. Kerrohan sitten dieselflosse oliko vehkeestä mihinkään, jos vaikka itsekin ottaisi käyttöön.Roisto kirjoitti: Onko siitä Piilteeman ilmauspurkista mitään iloa?
Syyshuolto ja omituisuudet
- Vilenin Herttua
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
- Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
W124 300 Turbodiesel -92
Pyyhkijäkoneiston sisäpuolen rasvaus:
Ite tein niin että sain ruuvimensselillä raotettua sitä soikion laatikon kantta (jonne se pyyhkijän varren akseli menee sisään) sen verran että ruiskuvaseliinin pilli mahtui sisään. Suihkin sit kunnolla vaseliini ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Itseasiassa yllätyin sitä pyyhkijän nopeuttta rasvauksen jälkeen!
Suosittelen rasvausta vaikka ongelmia ei (vielä) olisikaan.
Ite tein niin että sain ruuvimensselillä raotettua sitä soikion laatikon kantta (jonne se pyyhkijän varren akseli menee sisään) sen verran että ruiskuvaseliinin pilli mahtui sisään. Suihkin sit kunnolla vaseliini ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Itseasiassa yllätyin sitä pyyhkijän nopeuttta rasvauksen jälkeen!

-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Tuli kokeiltua tuo piltemapurkki viikonloppuna puiden pilkkomisen välipalana. Hyvin toimi ja hintansa väärtti on. Jarrunesteet tuli vaihdettua vilauksessa.Vilenin Herttua kirjoitti:Löysin itsekin tällaisen varaston syövereistä, tietenkin vasta nesteiden vaihdon jälkeen. Noin 10 vuotta sitten ostettu, käyttämätön. Kerrohan sitten dieselflosse oliko vehkeestä mihinkään, jos vaikka itsekin ottaisi käyttöön.Roisto kirjoitti: Onko siitä Piilteeman ilmauspurkista mitään iloa?
Asensin myös samalla rupeamalla lokarit eteen. Niiden suhteen tein havaintoja...
Olin jo aiemmin sivuvilkkuja asennellessani huomanut, että parissa alkuperaisten 'lokarien' kiinnityspultin kannassa on hieman pehmeää ja migilleni löytyy taas käyttöä. Nyt kaivelin nuo pehmeät kohdat ruuvarilla, ja kas, peltiä tarvitsee kaksi sellaista 5 cm x 5 cm palaa. Nuo reiät ovat juuri takapään korkeuden säädön nestesäiliön alla.
Lisäksi huomasin, että pyörän takapuolella olevaan koteloon 'lokarin' taakse oli kertynyt pari kiloa saksalaista mutaa per puoli. Onneksi kostean mudan alla oli ehjä maali ja pelti. Puhdistus riitti.
Samaa mutaa tuntui olevan kynnysmuovinkin alla, joten lähiajan huoltoon kuuluu ko. muovien irroitus ja helmojen pesu. Teen tämän samalla, kun paikkaan em. reiät ja asennan takalokarit. Ja kaikkialle reilusti ruostesuojaa...
Tämänkin viikonlopun kaivelut kuitenkin vahvistivat käsitystäni tuosta nykyisestä biilistä. Hyvä ostos, vaikka maksoikin sikana

Terveisin
Tero
Tero
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Onko ne "lokarit" pelkästään niillä ruuveilla kiinni (eli helposti irroitettavissa)? Pitäs itellekin suorittaa tuo puhdistusoperaatio. Talvirenkaita vaihdettaessa huomasin, että vänkärin puolella "lokariin" on ilmestynyt 2x2 cm kokoinen reikä takaosaan... En tiedä kauanko se on siinä ollut, ja mitä takaa löytyykään.dieselflosse kirjoitti:Lisäksi huomasin, että pyörän takapuolella olevaan koteloon 'lokarin' taakse oli kertynyt pari kiloa saksalaista mutaa per puoli. Onneksi kostean mudan alla oli ehjä maali ja pelti. Puhdistus riitti.


1991 420 SE
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Nuo alkuperäiset lipareet ovat kiinni muutamalla muovisella mutterilla ja parilla mutterikantaisella ruuvilla. Lisäksi kynnysmuovin etummaisin ruuvi tulee avata. Helposti nuo pois lähtee. Kannattaa putsata, jollei sitten korvaa niitä suomalaisilla keksinnöillä, kuten minä. Suosittelen.Wikke kirjoitti: Onko ne "lokarit" pelkästään niillä ruuveilla kiinni (eli helposti irroitettavissa)? Pitäs itellekin suorittaa tuo puhdistusoperaatio. Talvirenkaita vaihdettaessa huomasin, että vänkärin puolella "lokariin" on ilmestynyt 2x2 cm kokoinen reikä takaosaan... En tiedä kauanko se on siinä ollut, ja mitä takaa löytyykään.Toivottavasti ei mudan lisäksi mitään muuta.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Hyvä tietää. Pitänee käydä ostamassa pois. Aukesivatko ilmausruuvit v*ttuilematta?dieselflosse kirjoitti:Tuli kokeiltua tuo piltemapurkki viikonloppuna puiden pilkkomisen välipalana. Hyvin toimi ja hintansa väärtti on.
Hep. Samaa vikaa täällä. Kuskin puolta on fiksattu mutta toinen puoli on vielä tekemättä. Nyt alkaa olla sen verran kylmät ilmat, ettei maali enää taida kuivua. Pitänee vielä lykätä ja toivoa, etteivät laajene mahdottomiin.dieselflosse kirjoitti:Olin jo aiemmin sivuvilkkuja asennellessani huomanut, että parissa alkuperaisten 'lokarien' kiinnityspultin kannassa on hieman pehmeää ja migilleni löytyy taas käyttöä.

Onko sinulla Lokarit pelkästään edessä vai myös takana? Itselläkin on ollut mielessä moisten hankkiminen. Pitääkö niitä varten porailla koriin reikiä vai miten pysyvät kiinni?
t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Ei ongelmia avauksessa. On ilmeisesti muistettu joskus aiemminkin vaihtaa jarrunesteet, vaikka säiliössä olikin homeen näköistä kerrostumaa.Roisto kirjoitti:Hyvä tietää. Pitänee käydä ostamassa pois. Aukesivatko ilmausruuvit v*ttuilematta?
Hommasin sekä eteen, että taakse. Taakse en ole vielä asentanut. Ainakin 123:ssa moiset estivät peräpään 'katkeamisen'.Roisto kirjoitti:Onko sinulla Lokarit pelkästään edessä vai myös takana? Itselläkin on ollut mielessä moisten hankkiminen. Pitääkö niitä varten porailla koriin reikiä vai miten pysyvät kiinni?
Asennuksessa laitetaan muutama pieni peltiruuvi sisälokasuojaan ja jokunen muoviklipsu kaaren reunaan. Ainakin edessä onnistuin sovittamaan muoviklipsut kylkimuovien kohdalle, joten peltiin ei tullut kosketusta. Lokari on millin pari irti kaaren reunasta, joten maali ei hinkkaudu rikki.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä näytä siltä, kun nuo paikaleen laitoin. Jos crossia ajelee ja jouset pohjaa, niin siihen en ota kantaa. Normaalijousilla normaaliajossa ei ole vaaraa.geoman kirjoitti:Laitan Lokari Oy:n sisälokalokarit taakse, mutta edessä säilytän alkuperäiset "liparit", koska Vehosta saaman tiedon mukaan Lokari Oy:n etusisälokasuojat ottavat 300D mallissa (W124 vm 1991) pyörään kiinni. Onko kokemuksia asiasta?
Ne alkuperäiset lipareet ovat aika huonot, totesin eilen ma

Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pakko ottaa pois ne vanhat, muuten ei lokarit sovi... Lokarit tulevat näin ollen yhtä kauas renkaasta kuin alkuperäisetkin lipareet. Ainakin siltä kohdalta.Wikke kirjoitti:Tuoteluettelossa Lokarin sivuilla näyttäisi olevan eri mallinen etusisälokasuoja W124 85-91 ja 92->. Voi olla että se kiinniottaminen on otettu huomioon tuossa uudemmalle tarkoitetussa mallissa.
Otatteko siis ne vanhat muovit pois sieltä lokasuojasta vai asennatteko päälle?
Olisi mielenkiintoista nähdä nuo eri vuosimalleihin tarkoitetut lokarit vierekkäin. Missä kohdin mahtaa olla eroa. Minulla on ilmeisesti nuo tuoreemmat, sillä mainitsin tilatessani auton vuosimallin.
PS. Etulokareissa on mukana pienet kuraläpät. Suojaa siis myös alustaa roiskeilta.
Terveisin
Tero
Tero
- Vilenin Herttua
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
- Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi
No tuotakin pitää kokeilla. En jaksaisi haeskella uutta muovia ihan rasvaamisen takia, vaiva se on pienikin vaiva. Entäs jos siihen poraisi pienen reiän (tosin lastut menee koneistoon jos paikallaan poraa) ja joku hyvä, siisti kumitulppa sitten reikään?Mikkoj kirjoitti: Ite tein niin että sain ruuvimensselillä raotettua sitä soikion laatikon kantta (jonne se pyyhkijän varren akseli menee sisään) sen verran että ruiskuvaseliinin pilli mahtui sisään.
Aikomus oli jossain vaiheessa syksyä repiä (tai siis sievästi irroittaa) muovihelmatkin ja putsata/fiksata niiden aluset, mutta jäipä tekemättä kaiken maailman joutavanpäiväisten kiireiden vuoksi - jäi kyllä moni muukin juttu, jota autoon suunnittelin. Joku joskus mulle suositteli, että ajaa litran ilmatyökalujen voiteluöljyä pahvien alle. Sitä voisi harkita ensiapuna, ja ehkä vaseliinilla voisi käydä pyöränkaaret läpi.
Taas tuli hyvä mieli ostoksesta (tästä autosta), kun olin opiskeluaikaisten kavereiden kanssa iltaa viettämässä. Siellä on kaksi vuotta vanhoja autoja (ja sakemannien tekeleitä nekin, ei tosin mersuja - eikä ooppeleita) käytetty jos missä huollossa ja arvailtavana, ja saatu ottaa jo itsekin oskilloskooppi kauniiseen käteen

Ai niin, moniurahihnan kiristin/keinu/keinun laakeri alkoi ulvoa. pitää ottaa sekin vielä syyshuollon alle, syksyähän tämä vielä on.
W124 300 Turbodiesel -92
Turbodieseleissä/ilmastoiduissa ja vetokoukullisissa autoissa kannattaa huomioida mahdolliset etuhelmaan asennetut lisäjäähdyttimet. Niiden poistoilma-aukkoja lokasuojan puolella ei tule peittää lokareilla.Wikke kirjoitti:Tuoteluettelossa Lokarin sivuilla näyttäisi olevan eri mallinen etusisälokasuoja W124 85-91 ja 92->. Voi olla että se kiinniottaminen on otettu huomioon tuossa uudemmalle tarkoitetussa mallissa.
Otatteko siis ne vanhat muovit pois sieltä lokasuojasta vai asennatteko päälle?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Vilenin Herttua
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
- Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Tuossa yhteydessä tuli vaihdettua samalla ilmausruuvit, KL:ssä olivat kyllä 2 € kappale, mutta jospa tuo helpottaisi jumittumista ja tuo on pieni hinta suhteessa siihen, että joutuisi kaivamaan katkenneita sylinteristä/vaihtamaan sylinterin. Ruuvit eivät kyllä edes olleet juntturassa, mutta kai tuo vähän auttaa tulevaa ajatellen kun ruuvit joskus uusii, ja kerran vuodessa virkistelee niitä/vaihtaa nesteet. Takapäässä on kyllä hyvin tarjolla nuo ilmausruuvit, ei tartte autoa ees kummemmin tunkata välttämättä.dieselflosse kirjoitti:Ei ongelmia avauksessa. On ilmeisesti muistettu joskus aiemminkin vaihtaa jarrunesteet, vaikka säiliössä olikin homeen näköistä kerrostumaa.Roisto kirjoitti:Hyvä tietää. Pitänee käydä ostamassa pois. Aukesivatko ilmausruuvit v*ttuilematta?
W124 300 Turbodiesel -92
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jarrujen ilmausjärjestys
Kyllä nuo ruuvit notkeina pysyy, jos nesteitä joskus vaihtelee. Tuossa operaatiossa nestettä tulee myös kierteen kautta, joten ruosteen esto tulee hoidettua sillä tavalla.Vilenin Herttua kirjoitti:Tuossa yhteydessä tuli vaihdettua samalla ilmausruuvit, KL:ssä olivat kyllä 2 € kappale, mutta jospa tuo helpottaisi jumittumista ja tuo on pieni hinta suhteessa siihen, että joutuisi kaivamaan katkenneita sylinteristä/vaihtamaan sylinterin. Ruuvit eivät kyllä edes olleet juntturassa, mutta kai tuo vähän auttaa tulevaa ajatellen kun ruuvit joskus uusii, ja kerran vuodessa virkistelee niitä/vaihtaa nesteet. Takapäässä on kyllä hyvin tarjolla nuo ilmausruuvit, ei tartte autoa ees kummemmin tunkata välttämättä.
Jos ruuvi kuitenkin katkeaa sisään, niin ei sitä kovin paha ole porata pois. Siinä kun on valmiina tähtäysreikä poralle

Jos haluaa olla varma, ettei ruuvit jässähdä, niin niitä voi hieman avata ja sulkea esim. aina 20tkm:n välein huollon yhteydessä. Tähän voisikin listata muitakin tällaisia määräajoin heiluteltavia asioita. Onko hyviä ideoita?
Terveisin
Tero
Tero
- Vilenin Herttua
- Vakiokalustoa
- Viestit: 62
- Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
- Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi
Tottahan tuo on, ja ruuvien vaihto ei varmasti joka kerta hyödytä. Nyt kun ei vain ollut varmaa tietoa, vaihdoin samalla että tiedän sitten seuraavan kerran. Ja vähän katkeamisvaraksikin ostin, edelliset kokemukset vastaavasta hommasta yhden toisen auton kanssa opettivat varovaiseksi jarruosien kanssa (lue: ruuveja auottiin kauhunhiki otsalla, ja yhtä ei saatu siltikään auki, ei kyllä onneksi katkeamaankaan).dieselflosse kirjoitti: Kyllä nuo ruuvit notkeina pysyy, jos nesteitä joskus vaihtelee. Tuossa operaatiossa nestettä tulee myös kierteen kautta, joten ruosteen esto tulee hoidettua sillä tavalla.
Ei yhtään, mutta mielenkiinnolla odotan muiden näkemyksiä!dieselflosse kirjoitti: Jos haluaa olla varma, ettei ruuvit jässähdä, niin niitä voi hieman avata ja sulkea esim. aina 20tkm:n välein huollon yhteydessä. Tähän voisikin listata muitakin tällaisia määräajoin heiluteltavia asioita. Onko hyviä ideoita?
W124 300 Turbodiesel -92
Takajarrusatuloita olen kerran vuodessa tavannut herkistellä, kun ne liikkuvat arkijarrutuksissa niin pientä liikettä, että tuppaavat jumittumaan aikaa myöden. Satula irti, mutta jarruletku kiinni, toinen pitää pihdeillä kiinni toista mäntää ja kaveri painaa pari kolme kertaa jarrupolkimen avulla vapaana olevaa satulaa ulospäin, mutta ei kuitenkaan pullauteta mäntää ulos asti. Sitten puristetaan mäntä sisälle. Toistetaan tarpeen vaatiessa pari kolme kertaa, jäykän männän tuntee polkimeen, jos on jarrujen kanssa joskus temppuillut. En tiedä onko tästä mitään hyötyädieselflosse kirjoitti: Tähän voisikin listata muitakin tällaisia määräajoin heiluteltavia asioita. Onko hyviä ideoita?

W124 200E -89
W124 200D T6 -87
W124 200D T6 -87
[
Otatteko siis ne vanhat muovit pois sieltä lokasuojasta vai asennatteko päälle?[/quote]
Pakko ottaa pois ne vanhat, muuten ei lokarit sovi... Lokarit tulevat näin ollen yhtä kauas renkaasta kuin alkuperäisetkin lipareet. Ainakin siltä kohdalta.
- Meni paikalleen lipareiden kanssa tuohon - 86 farmariin. Ihan ilman väkivaltaa, ajattelin että sieläpähän ääntä vaimentelevat.
Otatteko siis ne vanhat muovit pois sieltä lokasuojasta vai asennatteko päälle?[/quote]
Pakko ottaa pois ne vanhat, muuten ei lokarit sovi... Lokarit tulevat näin ollen yhtä kauas renkaasta kuin alkuperäisetkin lipareet. Ainakin siltä kohdalta.
- Meni paikalleen lipareiden kanssa tuohon - 86 farmariin. Ihan ilman väkivaltaa, ajattelin että sieläpähän ääntä vaimentelevat.
250TD -86, 260E LANG -90
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuossa taitaa olla se etsitty ero. -92 -> lokarit eivät sovi lipareiden kanssa. Lokarit on muotoiltu laidastaan siten, että ne nousevat ylöspäin lipareiden etäisyydelle renkaasta...romu kirjoitti: - Meni paikalleen lipareiden kanssa tuohon - 86 farmariin. Ihan ilman väkivaltaa, ajattelin että sieläpähän ääntä vaimentelevat.
Vaikka olisi sopinut, en olisi jättänyt lipareita paikalleen. Niissä on kumitiiviste kurakaaren ja lipareen välissä. Tuosta seuraa ajan kanssa se, että maali kuluu puhki kurakaaren sisältä, kun lipare tärisee ajossa.
Takajarruja olen tavannut herkistellä survomalla jarruja paikallaan ollessa. Eli, voimakkaita jarrupetaalin pumppauksia aina ajoittain vaikka liikennevaloissa seistessä. Tuota täytyy harrastaa riittävän usein, niin säilyy liikkuvuus takasatuloissakin.
Terveisin
Tero
Tero