W124 vikisevän laturin kunnostus. Neuvoja.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W124 vikisevän laturin kunnostus. Neuvoja.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli bosch-merkkinen laturi kyseessä. Ajomäärästä ei tietoa. Laturi lataa, mutta vikisee ikävästi. Mitä osia vaihdetaan? Riittääkö tavalliset työkalut operaatioon? Pystyykö homman tekemään ilman aiempaa kokemusta?
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Katsoisin ensin hihnapyörän/hihnan kunnon, jos ok, laakerivika.Laakerien vaihto ei ole mahoton homma.
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Asiahan ei minulle kuulu mutta oletko mennyt vaihtamaan pykälää isompaan (124)?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En ole. Tämä on kaverin auto jota laitetaan kuntoon. Ajan W123 vielä 7,5 vuotta, jonka jälkeen museorekisteriin ja eläkkeelle. Niin taidat itsekin tehdä autosi kanssa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laakerit kitisee kuivuuttaan.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Niin en ole nyt auton luona, mutta kyllä vikinä voi tulla muualtakin kuin laturista. Eikö siellä ole vesipumppu ja jotain muita hihnapyöriä. Pitää ensin varmaan roiskata öljyä laakereihin ja tsekata milloin vikinä loppuu. Onko siinä kiristyssysteemissä sellainen laakerilla varustettu pyörä. Olen niin vähän katsonut W124:ten peltien alle, että en muista yhtään sitä rakennetta.? Onko täällä jossain kuvia hihnapyörästöstä?No huomenna joka tapauksessa näen taas auton livenä ja voin tutustua vikinän lähteeseen paremmin.
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Jos ääni kuuluu moniurahihnasta niin koita sumuttaa kokeeksi spray silikonia hihnaan koneen käydessä, jos ääni lakkaa niin syy lienee selvinneen....

Joissakin tarvikehihnoissa kumilaatu on erilaista joka aiheuttaa kitinää vaikka hihna olisi uusi.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

korjaus

Viesti Kirjoittaja esko »

kun laturi on irrallaan tai hihna löysällä , pyörättämällä hihnapyörästä
kuuluu laakereista vikisevä tai tietynlainen hurraava ääni
paljastaa laakerikuluneisuuden
laakereita saa normaalisti autosähköstä tai varaosaliikkeistä

samalla kannattaa tarkistaa liukuosan urasyvyys hiilien kohdasta
jos uusit säätimen niin hiilet syövät oman tilansa liukuosan uraan ja liian kulunut liuku menee puhki

liukuosan vaihto vaatiikin vähän enemmän tietotaitoa ja tinausta
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kardaani kirjoitti:Onko siinä kiristyssysteemissä sellainen laakerilla varustettu pyörä. Olen niin vähän katsonut W124:ten peltien alle, että en muista yhtään sitä rakennetta.? Onko täällä jossain kuvia hihnapyörästöstä?No huomenna joka tapauksessa näen taas auton livenä ja voin tutustua vikinän lähteeseen paremmin.
kyllähän siellä on sellainen pyörä joka hihnan kiristää ja laakerihan siinäkin on. mutta jos tuon vinkunan aiheuttaa laturin laakeri niin se kannattaa vaihtaa ensitilassa. itse hajotin yhden 300d:n kampiakselin pään aikailullani kun laturi meni jumiin tienpäällä ja löysäsi samalla hiukan pulttia kampiakselin päästä ja loppujen lopuksi tuo pultti sitten otti ja katkesi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Saakohan w123:sen laturin laakerille rasvaa sen ollessa paikoillaan? Vai joutuukohan laturin irroittamaan?
Injektio ruiskulla tms...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Haisuli kirjoitti:Saakohan w123:sen laturin laakerille rasvaa sen ollessa paikoillaan? Vai joutuukohan laturin irroittamaan?
Injektio ruiskulla tms...
Joutuu irrottamaan ja purkamaan.
Eka hiilipaketti pois ja siten hihnapyörä pois. Sitten laturin kehältä ruuvit auki että saa peräosan pois. Sitten siitä etuosasta neljä ruuvia irti jotka pitää etupään laakeria paikoillaan. Sitten ei pitäs olla ku vetassa akseli pois etupään runko osasta. Injektioruiskulla saa öljyä laakerien sisään. :D
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Kiitos vastauksesta!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Sanoisin kyllä että jos teet niin ison työn että purat laturin, niin kannattaa pistää uudet laakerit ja hiilet+liukurengas. Jos laakeri kitisee, se on jo leikannut kiinni ja rasva hiljentää sen muutamaksi päiväksi.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Ajattelin vaihtaa koko laturin, ei juuri nappaa kunnostus tällä erää, kun on muuta hommaakin niin pirusti.
Motonetissä 89€, mutta pitäs olla vaihtolaite mukana...
Pitää katella myös käytettyä vaihtoehtoa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mulla on jo tollanen sisäpuolisella tuulettimella varustettu Boschilainen, 70A. Se on kanssa välillä vinkunu ja ajattelin vaihtaa saman tein uuden, 90A kun saa ainakin Aditasta samaan hintaan :wink:
On kuulemma aika v-mäinen korjattava tuo uudemman mallinen.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Siis saako tohon W123:seenkin 90A laturin?
Pitääpä hankkia sellanen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

En tiedä W123:sta ja ei sitä 90A laturia tarvi ellei ole tosiaan paljon kulutusta esim. Eberi tms. ja sitten paljon lyhyehköjä ajoja. Mä olen pärjänny 70A ihan ok mutta nyt kun on muutenkin vaihdettava niin laitetaan samalla reserviä.

Kyllä ne siellä Aditassa tietää, kysy sieltä lisää. Se on Malmilla siinä lentokentän lähellä.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Siitä Motonetin laturista sen verran, että ei tarvitse olla vanha mukana. Maksat vaan se lisähinnan ja palautat jälkeenpäin sen vanhan niin saat rahat pois.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin