Viton vioista?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

samip kirjoitti:Nuo Viton murheet kuitenkin vielä suht siedettäviä verrattuna esim. Transportterin jakopää ongelmiin, kun ei tiedä varmaksi kestääkö se vaihtoväliä ja jos ei kestä niin sen jälkeen Viton kannentiiviisteen vaihtokin tuntuu aika edulliselta. :wink:
Täytyy tätäkin soppaa pikkuisen hämmentää. Totta varmaankin nuo Transportterin T4 malin jakopää ongelmat, jos ei pidä huolloista mitään huolta. Mulla on ittellä ollut nyt 2 kpl TDI T4:sta, joista ekalla 102 hv:llä ajoin 190 tkm ja nyt olen tällä 150 hv:llä ajanut n. 200 tkm ja ainoa suurempi ongelma mikä mulla noissa on ollut, on maalivirheet, tai oikeastaan se lohkeilee irti pohjiaan myöden sekä kampiakselin alapään siiva meni tossa pari kk sitten. Mutta kaikissa näissä on omat vikansa, täytyy vain laittaa järjestykseen, minkä vian niistä haluaa itselleen. Mulla ei ole ainakaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin Vito ja TR.

Jos haluaa pakun, mitä ei paljoa tarvitse remontoida, ottaa Hiacen, mutta ajomukavuus/ketteryys on silloin pois kuvioista

Jos tilaa niin PSA konsernin tonni luokka, tai transit. Psa edullinen mutta korjaamon on syytä olla lähellä, transit on muuten vain lohduton :wink:

Renun versioista mulla ei ole mitään käsitystä, joten en niitä kommentoikkaan.

Mutta edelleen omistaja kuljettajalle, joka vähänkään haluaa kotelolta mukavuutta ja tavarankuljetus ominaisuutta, mielestäni ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa VW tai MB
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18244
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hiacen ajo-ominaisuuksista minulla ei ole enemmälti kokemusta, en puutu niihin.

Lienee tosiaan niin, että mikäli auto on sellaisessa käytössä ettei sitä jouda korjaamolla seisottamaan ylimääräisiä päiviä, Hiace on vaihtoehto parhaasta päästä.

Transportterin jakopää ei tietääkseni ole ongelma, kestää se.
Kuluja on tottakai enemmän kuin ketjuvetoisen jakopään kanssa.

OT:
Mikäli halutaan lava-auto jolla on oikeasti kykyä kuljettaa kuormia, pitäisi löytää jostain Peugeot 504.
Kun laitat Nissan KingCapin lavalle 250 kiloa tavaraa, perä laahaa maata.
Vanhan pösön lavalle voit nostaa sen KingCapin lasteineen kaikkineen eikä Pösö ole moksiskaan. (tosin kooltaan ei taitaisi sopia kyytiin...)
wiimax.fi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

dealer kirjoitti:
Transportterin jakopää ei tietääkseni ole ongelma, kestää se.
Kuluja on tottakai enemmän kuin ketjuvetoisen jakopään kanssa.
Tiedän monia monia Diesel Volkkareita joista on jakopää pettänyt vaikka on merkkihuollettu ajallaan ja alkuperäisosilla. Täällä päin eräs asentaja joka noita työkseen huoltaa sanoi ihan suoraan että pysy erossa noista VW:n Dieseleistä. Yksi tyyppivika noissa on ainakin ollut kampiakselin pään pultti joka on pettänyt ja sitä myötä ajoitukset sekaisin ja kone samantien selvä. Eikä ole auttanut vaikka on vaihdettu vahvennettu pultti.

Tosin ei jokaisessa yksilössä ole mennyt koneita eli jotkut ovat kestäneetkin, mutta ennemmin otan riskin kannentiivisteen vaihdosta kuin siitä että koko koneesta tulee silppua.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

samip kirjoitti:Täällä päin eräs asentaja joka noita työkseen huoltaa sanoi ihan suoraan että pysy erossa noista VW:n Dieseleistä.
No kyllä on taas yleistetty.. Volkkarin dieselit on yleisesti ottaen likimain parhaasta päästä mitä diiseleitä on tehty. Nuo jakopääongelmat on lähinnä vaan T4 mallissa, mutta osa niistäkin voitaisiin ennaltaehkäistä ajoissa. Ja tästä päästään taas tähän asiakkaiden viimisen päälle säästämis-ilmiöön. Vaihdatetaan se jakohihna siellä mistä sen saa 100€ halvemmalla, eikä tiedetä sitä, että esimerkiksi pumpun hihna jää vaihtamatta, jonka jälkeen jäädään taas tien päälle, kun pumpun hihnasta ei ole ensimmäistäkään hammasta jäljellä. Että semmosta.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18244
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, ongelmaa jakopään kanssa volkkareissa on 1,9 turbodieselkoneissa, lähinnä AAZ ja siinäkin vain jos kampiakselin pulttia ei uusita jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Olen minä niitä useamman koneen (1,9) korjannut - ihmiset ovat huolimattomia autojensa kanssa. :(

Kyse on siis auton omistajan tai korjaamon tyhmyydestä...

Pasi H ja Ville S näistä volkkareista enemmän tietävät.
wiimax.fi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Pasi H. kirjoitti: No kyllä on taas yleistetty.. Volkkarin dieselit on yleisesti ottaen likimain parhaasta päästä mitä diiseleitä on tehty. Nuo jakopääongelmat on lähinnä vaan T4 mallissa, mutta osa niistäkin voitaisiin ennaltaehkäistä ajoissa. Ja tästä päästään taas tähän asiakkaiden viimisen päälle säästämis-ilmiöön. Vaihdatetaan se jakohihna siellä mistä sen saa 100€ halvemmalla, eikä tiedetä sitä, että esimerkiksi pumpun hihna jää vaihtamatta, jonka jälkeen jäädään taas tien päälle, kun pumpun hihnasta ei ole ensimmäistäkään hammasta jäljellä. Että semmosta.
Jep, ei ollut tarkoitus yleistää. Tarkoitin kyllä noita vanhempia Volkkareiden Dieseleitä... en tiedä moottoreiden tyyppejä mutta noissa Transporttereissa oli todella paljon sitä ongelmaa ja myös Ventoissa/Golffeissa käytetyissä ekodieseleissä. Lieneekö näissä samat koneet? Autothan oli siis merkkihuollossa huollettuja alkuperäisosilla ja mm. tuo pultti oli uusittu hihnan vaihdon yhteydessä vieläpä ns. vahvennettuun malliin. Huonolla huollollahan on kyllä särjetty muitakin Autoja kuin Volkkareita eli siitä ei näissä tapauksissa ollut todellakaan kyse.

Siihen en ota kantaa että onko VW:n dieselit parhaasta päästä... peruskoneena varmaan ihan kestävä mutta miksi pilata muuten hyvä kone niin typerään yksityiskohtaan kuin että tuo jakopään ajoitus on pelkästään sen pultin varassa, ei liene olisi ollut kovin iso vaiva moottori-insinöörin lisätä siihen kiila jotta koko rasitus ei kohdistu pulttiin. Toivottavasti uudemmissa Volkkareissa on jo parannusta tuossa kohtaa.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kyllä T4 on ihan ok autoksi. Vikojakin löytyy, mutta harvoin kaikki on samassa autossa. Ja on paljon yksilöitä, joissa ei oo mitään vikaa. Maaliviat on tosiaan yleisiä, jakopäät pelaa pääsääntöisesti ok, pumpun hihna on se heikompi. Tuossahan ei säry mitään, matka vaan katkeaa. Kiristinrulla pettää joskus, samoin vesipumppu. Mutta jos vaihtaa kaikki rullat ja hihnat ja vesipumpun 90tkm:n välein, niin ongelmia tuskin tulee. Eikä se niin älyttömän kallis remppa ole, edes merkkiliikkeessä. Alustan osat on selvää volkkaria eli nuppia kuluu tasaseen tahtiin, mutta nekin on halpoja ja helppoja vaihtaa(paitti yläpallot joskus). Jos pitäs valita pikkupaku 90/2000 luvun vaihteesta niin ehkä ottasin Viton. Kahdella kaverilla on vito, molemmat vielä cdi-malleja, eikä kummassakaan ole ollut mitään vaivoja. Ovat vielä kuulemma hyviä ajaakin.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18244
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"...miksi pilata muuten hyvä kone niin typerään yksityiskohtaan kuin että tuo jakopään ajoitus on pelkästään sen pultin varassa, ei liene olisi ollut kovin iso vaiva moottori-insinöörin lisätä siihen kiila jotta koko rasitus ei kohdistu pulttiin"
ihmetteli Sami.

Veit sanat suustani, on sitä usein ihmetelty. :shock:

Onhan siinä kiilakin siinä jakohihnapyörässä, muttei sellainen rakenne kuin pitäisi.

Ville, yläpallo lähtee samalla prässillä kuin Mersun alapallo eikä taatusti ole ongelmia. 8)
wiimax.fi
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Vielä sen verran palaan noihin Transporttereihin, että kun tuo jakopää ongelma on yleisempi noissa tietyn tyyppisissä koneissa niin onko jonkun tyypin kone sellainen joissa tuo jakopään rakenne on vankempi? Koska muuten tuollainen Portteri meille kyllä kävisi oikein mainiosti kun on etuvetoinen ja ilmeisesti suht hyvä ajaakkin.
Kulkupuolella ei ole niin väliä, kerkeen kyllä ilman turbodieseliäkin, pääasia että kone olisi kaikin puolin kestävä!
haqulinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 11.12.2004 22:25

Viesti Kirjoittaja haqulinen »

Jaaha, pitääpä laitella omia kokemuksia sitten vitosta.

Itellä on tuo vito siviili/harrastekäytössä, autoa valittaessa sen täytyi olla mahdollisimman henkilöautomainen, ja tietenkin ulkonäkö asetti vaatimuksia. T4 transporter jäi pois laskuista, kun ei löytynyt lyhyttä mallia, joka olisi ollut hyvin varusteltu (ilmastointi, abs, vakkari, eberi) ja vitoissa tuntui olevan ulkonäkökilkettä paremmin jo "vakiona" (maalatut puskimet, aluvanteet, metalliväri).

Hiacea ei voinut ajatella millään muotoa, kun kävin koeajamassa. Kaamea kulutus, yhdistettynä huonoihin ajo-ominaisuuksiin. Hiacen olisin ottanut varmaan, jos se olisi tullut raksakäyttöön, jossa tärkeintä on, että tavara liikkuu varmasti paikasta toiseen.

Auto on mallia -03 112 cdi. Kulkee todella mukavasti, liikennevaloissa leikittää liiankin helposti kun tulee joskus innostuttua nöyryyttämään 1.3 korollan.
:oops: no se siitä.

Sivuoven ja etuovien kumitallat, jotka hankaavat koria olivat hinkanneet maalipinnan puhki korista, koska niissä ei ollut hankausteippejä, veho maalasi mutisematta kohdat. Maalivikoja ei ole 75 tkm ajetussa autossa vielä, entinen omistajakin piti autoa siviilikäytössä, joten "raksalommoja" ym ei ole.
Etujarruletkujen kumikuoret olivat pykineet, veho korvasi 80%, eli siitäkään ei paljoa kertynyt kuluja. Etulasin ulkopuolella oleva ylätiiviste hankaa koriin, kannattaa laittaa tiivisteen ja korin väliin vaikka kiveniskuteippiä!

Kannattaa varata aikaa hyvän yksilön etsimiseen, kiveniskemiä tuntuu olevan monessa yksilössä.

Mikähän muuten on kun pakuissa ei maali kestä, aika moni trp T4:kin on kuin hiekkapuhallettu vm 2000->

Kulutus minimissään 6.7 l kesällä, talvella menee 8.5 l sekalaisessa ajossa webasto päällä. Kaupunkiajo ei nosta kulutusta juurikaan, sitä en osaa sanoa miksi.

Veho suhtautuu varsin lempeästi takuukorjauksiin, joka rauhoittaa mieltä. Kerrottavaa olisi, muttei jaksa enää kirjoittaa, puuh
mauri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.11.2005 17:45
Paikkakunta: moottoritie

Viesti Kirjoittaja mauri »

onhan huippu vito 110 cdi vvw foorumi muualla tänne vain mersuasiaa kiitos
samip kirjoitti:Vielä sen verran palaan noihin Transporttereihin, että kun tuo jakopää ongelma on yleisempi noissa tietyn tyyppisissä koneissa niin onko jonkun tyypin kone sellainen joissa tuo jakopään rakenne on vankempi? Koska muuten tuollainen Portteri meille kyllä kävisi oikein mainiosti kun on etuvetoinen ja ilmeisesti suht hyvä ajaakkin.
Kulkupuolella ei ole niin väliä, kerkeen kyllä ilman turbodieseliäkin, pääasia että kone olisi kaikin puolin kestävä!
:)
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

viton vioista

Viesti Kirjoittaja limppu »

Hmm. En viittinyt aloittaa uutta aihetta joten kysyn tässä...

Kävin tuossa juuri koeajamassa autoliikkeessä Vito 108d 1998. Auto on manuaali vaihteistolla. Ajettu n. 200 000. Ihan käypä peli. Liikkuu eteen ja taakse, ruosteeton kori ja moottori käy hyvin.

Joten varsinainen kysymys. :?

Tyhjäkäynnillä kytkimestä kuuluu jonkinmoista raksatusta. Ääni häviää kierroksia nostamalla. Kun kytkimen painaa pohjaan niin ääni katoaa täysin.

Onko tämä ihan normaalia vanhan kytkimen äännähtelyä vai voiko vika olla suurempaakin?
Edellinen omistaja on tutkituttanu vaihdelaatikon ennen ostopäätöstään joten oletan että siinä ei ole vikaa.

Kiitoksia tiedoista jo etukäteen :D
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

mun mersus raksatti samanlailla!! kytkin ylhäällä raksatti ko laatikossa pää akseli pyöri ja kykin pohjas ei raksattanut ko akseli ei pyörinyt ja syy oli et laatikon pääakselin laakerit oli menny ja akseli pääs liikkuun sen verran et piti ääntä!! ja se välys oli kyl tosi iso ko lattialla sit akselia heilutteli!!
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

malli-98 vito

Viesti Kirjoittaja cdi »

kannentiiviste 150th +kannen oikasu lasku yli 1000 e.
vetonivelet 2x syy huono kuminlaatu/ uusiin kannattaa laittaa le vaseliinit ja paimetaa koko talvi onko ehyet.Pakkaus kutistemuovilla ja nippusiteillä saa suojattua väliaikaisesti. Pakkaa ruostumaan kun on maalattu karamellivärillä/2-komp oikea vaihtoehto suomeen.
mauri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.11.2005 17:45
Paikkakunta: moottoritie

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kyllä kaikkein vanhin takatuuppari transportter kesti 60,000 ilman remontti sellainen on paras VW
Vastaa Viestiin