Heräsipäs tälläinen kysymys mieleen. Onko kukaan vaihtanut 200 Cdi,in VNT turboa?
Kyseessä on siis tavallinen hukkaportillinen gt20s ahdin, tämän tilalle ajattelin toista turboa. Syy vaihtoo on nykyisen turbon ulina, mutta tuon 20s ahdinta huonosti saatavissa ja hinta on melko korkea..
Tosin en ole kysellytkään vnt turbojen hintoja, varmasti niilläkin on korkea hinta..
Mutta periaatteessa, mitä asioita pitää muuttaa, jos vaihdetaan vnt ahtimeen?
Ohjelma? yleisesti pakosarjan laipat, onko eriäväisyyksiä?
mites varsinainen ahtopaineiden ohjaus, siten että ahto tapahtuu oikein?
Jos joku tehnyt tälläisen muutoksen, otettaisiin tietoja mielellään vastaan.
CDI turboista.
.
Vnt,t on kaikki kiinni kolmella pultilla. Pulttivälit suunnilleen, 60, 70 ja 75 mm.
Molempien, hukkaportillisen ja vnt,n ohjaus tapahtuu alipaineella.
Molempien "perusasento" on sama, hukkaportti auki / siivet auki.
Siitä sitten moottorin käynnistyessä alipaine nykäisee hukkaportin kiinni.
Elikkäs kyllä muuttuvasiipinenkin heti toimii, ilman eri kommervenkkejä.
Siivet vaan silloin toimii ikäänkuin hukkaporttina.
Näissä ahtimissa ja niiden ohjaamisisa on sellainen toimintaperiaatteiden erosta johtuva eroavaisuus.
Hukkaprtillinen ahdin ikäänkin kerää sitä painetta siihen asti, kunnes on aika liikoja päästellä poikkeen, jolloin hukkaportti aukeaa.
Pakopuoli on mitoitettu tämän mukaan. Siksi se myös herää hiukan myöhemmin.
Kääntyväsiipisessä on periaatteessa vieläkin väljempi pakopuoli, koska liikoja paineita päästellään poikken vaan niitä ohjainsiipiä aukaisemalla.
Kun ohjainsiivet ovat kiinni, on se ahtimen pakopuolen siipi ikäänkuin ohjainsiipien muodostaman putken sisällä, jonka läpi ulos pyrkivät pakokaasut joutuvat menemään. Tällöin ahtimen kompressoripuolen siivelle saadaan "ahtovoimaa" jo pienilläkin kierroksilla.
Tämä pakopuolen "ahtaus" taas nostaa tietenkin kovasi pakopaineita pakosarjassa.
Kun moottoria ei kovasti rasiteta, matka - ajossa tai tyhjäkäynnillä, niin ahtopaineen ohjausjärjestelmä kääntääkin ohjainsiivet auki. Ahtopaine painuu tosi alas ja pakopaine lähes nollaan.
Käyttöjärjestelmä siis haistelee kulloistakin moottorin rasitustilaa, ja säätää ahtopainetta tarpeen mukaan, pyrken kuitenkin aika äkkiä mahdollisimman pieneen ahtopaineeseen ja samalla pieneen pakopaineeseen.
Kun tämä ohjausjärjestelmä puuttuu ja ohjainsiivet toimivat vaan hukkaporttina, merkitsee se vääjäämättä korkeita pakopaineita koko ajan.
Pakopaineet laskevat vaan hetkeksi silloin, kun ohjainsiivet käyvät auki.
Tämä ei ole oikea "toimintamalli" vnt - ahtimelle.
Paloviita on kuitenkin saanut omassaan 250 turbossaan tätä ohjausta paranneltua. Siis pienellä kaasulla ohjainsiivet ovat vielä täysin auki.
-> ei turhaa lämpökuormitusta.
Olisi todella hieno juttu, jos kehtaisit moiseen muutostyöhön ruveta ja vieläpä toisia täällä valistaa.
Mitään toiminnallista tai tehollista hyötyä en siinä kuitenkaan näe.
Jos haet lisää alavääntöä, niin eikös se Karalan Mika ole siinä kivenheiton päässä, sieltä tulee varmempi apu siihen vaivaan.
Jos taas päätät sen ahtimen vaihtaa, niin laita samalla gt2256vnt ja amg,n suuttimet. toimivat hyvin yhteen ja pääset varmasti kaikista tehonpuutosvaivoistakin samalla.
Onnea nyt yritykselle kuitenkin.
Vnt,t on kaikki kiinni kolmella pultilla. Pulttivälit suunnilleen, 60, 70 ja 75 mm.
Molempien, hukkaportillisen ja vnt,n ohjaus tapahtuu alipaineella.
Molempien "perusasento" on sama, hukkaportti auki / siivet auki.
Siitä sitten moottorin käynnistyessä alipaine nykäisee hukkaportin kiinni.
Elikkäs kyllä muuttuvasiipinenkin heti toimii, ilman eri kommervenkkejä.
Siivet vaan silloin toimii ikäänkuin hukkaporttina.
Näissä ahtimissa ja niiden ohjaamisisa on sellainen toimintaperiaatteiden erosta johtuva eroavaisuus.
Hukkaprtillinen ahdin ikäänkin kerää sitä painetta siihen asti, kunnes on aika liikoja päästellä poikkeen, jolloin hukkaportti aukeaa.
Pakopuoli on mitoitettu tämän mukaan. Siksi se myös herää hiukan myöhemmin.
Kääntyväsiipisessä on periaatteessa vieläkin väljempi pakopuoli, koska liikoja paineita päästellään poikken vaan niitä ohjainsiipiä aukaisemalla.
Kun ohjainsiivet ovat kiinni, on se ahtimen pakopuolen siipi ikäänkuin ohjainsiipien muodostaman putken sisällä, jonka läpi ulos pyrkivät pakokaasut joutuvat menemään. Tällöin ahtimen kompressoripuolen siivelle saadaan "ahtovoimaa" jo pienilläkin kierroksilla.
Tämä pakopuolen "ahtaus" taas nostaa tietenkin kovasi pakopaineita pakosarjassa.
Kun moottoria ei kovasti rasiteta, matka - ajossa tai tyhjäkäynnillä, niin ahtopaineen ohjausjärjestelmä kääntääkin ohjainsiivet auki. Ahtopaine painuu tosi alas ja pakopaine lähes nollaan.
Käyttöjärjestelmä siis haistelee kulloistakin moottorin rasitustilaa, ja säätää ahtopainetta tarpeen mukaan, pyrken kuitenkin aika äkkiä mahdollisimman pieneen ahtopaineeseen ja samalla pieneen pakopaineeseen.
Kun tämä ohjausjärjestelmä puuttuu ja ohjainsiivet toimivat vaan hukkaporttina, merkitsee se vääjäämättä korkeita pakopaineita koko ajan.
Pakopaineet laskevat vaan hetkeksi silloin, kun ohjainsiivet käyvät auki.
Tämä ei ole oikea "toimintamalli" vnt - ahtimelle.
Paloviita on kuitenkin saanut omassaan 250 turbossaan tätä ohjausta paranneltua. Siis pienellä kaasulla ohjainsiivet ovat vielä täysin auki.
-> ei turhaa lämpökuormitusta.
Olisi todella hieno juttu, jos kehtaisit moiseen muutostyöhön ruveta ja vieläpä toisia täällä valistaa.
Mitään toiminnallista tai tehollista hyötyä en siinä kuitenkaan näe.
Jos haet lisää alavääntöä, niin eikös se Karalan Mika ole siinä kivenheiton päässä, sieltä tulee varmempi apu siihen vaivaan.
Jos taas päätät sen ahtimen vaihtaa, niin laita samalla gt2256vnt ja amg,n suuttimet. toimivat hyvin yhteen ja pääset varmasti kaikista tehonpuutosvaivoistakin samalla.

Onnea nyt yritykselle kuitenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Moro Tuikku! juu asia vireillä, eli en ehkäpä mitään viriturpoa halua.
Mikä olisi mielestäsi hyvä valinta vnt turboksi? Ja myös siten että se kävisi suoraan pakosarjaan / kattiin.
Autohan oli S202 vm:2000
Uskon, että Neo-Bestin pojat eivät välttämättä osaa vastata kysymyksiin..
Olisi siis myös hyväksi saada ohjelma muutos kun vaihdetaan turbo?
Mikä olisi mielestäsi hyvä valinta vnt turboksi? Ja myös siten että se kävisi suoraan pakosarjaan / kattiin.
Autohan oli S202 vm:2000
Uskon, että Neo-Bestin pojat eivät välttämättä osaa vastata kysymyksiin..
Olisi siis myös hyväksi saada ohjelma muutos kun vaihdetaan turbo?
.
Hiukan udemman 200,sen vakioturbo on garret gt1852vnt.
Taitaisi olla sopivin vakioautoon.
Jos ostat ahtimen jostain liikkeestä, osaavat he kyllä kertoa jotain kiinnityksien mahdollisista eroista. Samoin kun pako- ja imupuolen putkituksien käypäisyydestä.
Volkkaripuolelta on jäänyt sellaine hytinä varpaisiin, että jo vakio-ohjelmakin osaisi ottaa huomioon lisääntyvää ilman määrää lisäämäällä syöttöä pienille kierroksille.
Ainakin jossain määrin.
Eli vakio-ohjelmaan ei tarvitsis tehdä muutosta.
Softamuutoksella se sitten ainakin onnistuu.
Kannattaa myös lukea paloviidan postauksia aiheesta (vnt) tuolla "turbot" puolella.
Hiukan udemman 200,sen vakioturbo on garret gt1852vnt.
Taitaisi olla sopivin vakioautoon.
Jos ostat ahtimen jostain liikkeestä, osaavat he kyllä kertoa jotain kiinnityksien mahdollisista eroista. Samoin kun pako- ja imupuolen putkituksien käypäisyydestä.
Volkkaripuolelta on jäänyt sellaine hytinä varpaisiin, että jo vakio-ohjelmakin osaisi ottaa huomioon lisääntyvää ilman määrää lisäämäällä syöttöä pienille kierroksille.
Ainakin jossain määrin.
Eli vakio-ohjelmaan ei tarvitsis tehdä muutosta.
Softamuutoksella se sitten ainakin onnistuu.
Kannattaa myös lukea paloviidan postauksia aiheesta (vnt) tuolla "turbot" puolella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5