En löytänyt oikein kunnon vastausta haulla tähän....
Elikkäs viikonloppuna pitäis kaverin kans vaihtaa ketju ja kiristin tohon mun 124:seen. Miten se tapahtuu ja mitä pitää ottaa huomioon? Kiristimen ja ketjun jo hommasin...
Jakopäänketjun vaihdosta...200d -85 w124
Jakopäänketjun vaihdosta...200d -85 w124
W124 300d -88
jaokketjun vaihto
Kannattaa olla tarkkana, ettei jako mene pieleen eli pitäkää ketju kokoajan kireällä vaihtaessa sitä.
Mielestäni jos tuota ei ole ennen tehnyt, niin kannattaa hommata sellainen väliaikainen liitoskappale jolla eka liittää ketjun, sitten pyörittää konetta (KÄSIN!) ja kattoo että jako on kohdallaan ja vasta sitten niittaa oikeella niitillä. Itellä meni eka kerralla ainakin pykälän verran pieleen tuo jako, mutta onneks oli tuo väliaikaisliitin. Meinaan jos niittaa heti oikealla niitillä niin on varmaan aika hankalaa irrottaa sitä rikkomatta ketjua.
Niittasin varsinaisen niitin MB:n omalla niittaajalla ja se on kyllä pätevä vekotin. Ensiksi sillä puristetaan linkki niittien päihin ja sitten niittien päät litistetään. Uskoisin että hätätapauksessa ihan hyvin onnistuu myös esim. pitämällä jotain massaa vastakkaisella puolella ja pallopää vasaralla naputtamalla. Tuo MB:n työkalukin on vain puristin, missä niitin pää pakotetaan kolmionmuotoiseen hahloon puristuksiin jolloin se leviää sivuille. Ja linkki puristetaan paikoilleen käyttämällä puristimessa olevaa välikappaletta toisin päin.
Tässä kuva vehkeestä:

EDIT: Niin ja tuossa omassani oli yksirivinen ketju...
Niittasin varsinaisen niitin MB:n omalla niittaajalla ja se on kyllä pätevä vekotin. Ensiksi sillä puristetaan linkki niittien päihin ja sitten niittien päät litistetään. Uskoisin että hätätapauksessa ihan hyvin onnistuu myös esim. pitämällä jotain massaa vastakkaisella puolella ja pallopää vasaralla naputtamalla. Tuo MB:n työkalukin on vain puristin, missä niitin pää pakotetaan kolmionmuotoiseen hahloon puristuksiin jolloin se leviää sivuille. Ja linkki puristetaan paikoilleen käyttämällä puristimessa olevaa välikappaletta toisin päin.
Tässä kuva vehkeestä:

EDIT: Niin ja tuossa omassani oli yksirivinen ketju...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
ei se liitos ole paljon kummenpi kuin mp takaketjun niitattava lenkki vaihda vain laatu ketju halvat eivät kestä
niitin saa helposti kiine siten kun pitää toisella puolella jotain isoa rautaa ja lyö niitit kasaa pistepuikolla
niitin saa helposti kiine siten kun pitää toisella puolella jotain isoa rautaa ja lyö niitit kasaa pistepuikolla
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp