Biodiesel
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Biodiesel
Onko joku jo tankannut. Käy suoraan dieselmoottoriin esim mersuissa ei tarvi kuin vaihtaa imupuolen luonnonkumiletku muoviseen koska se ajan mittaa kuluttaa luonnonkumiletkua. Googlettamalla löyty kestotesti biodieselillä ajamisesta vanhalla mersulla ja muuta tietoa. Karjaalla on yksi jakeluasema hinta tänään 0,95. Onko muilla käyttökokemuksia ??? Tietääkö joku onko pääkaupunkiseudulla tai lähellä muuta jakeluasemaa ??? Pakkaskestävyys vielä huono mutta Fortum on kehittänyt biodieselin jossa ei pakkasongelmaa ja tulee jakeluun kokonaisuudessaan 2007. Pakokaasupäästöt tippuu 30-50% biodieselillä.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
En kyllä menis hetimiten omaani tankkaamaan.
Olen joutunut tappeleen asian (ns. "biohydrayliikan") kanssa työkseni aikoinaan.
Eli alunperin mineraaliöljypohjaisiin järjestelmiin moni änkes kasvipohjaisia öljyjä ja alle puolvuos "kaputt".
Syitä oli esim. kumitiivisteiden (NBR) reagointi ei-mineraalipohjaisten öljyjen kanssa.
Pehmenivät ja turposivat eikä sitten enään voinut tiivisteeksi kutsua.
Nykyjään on kyllä kumitiivisteitä/O-renkaita yms. mitkä kestää biopohjaset öljyt, mutta mikä mahtaa olla JUURI SINUN AUTOSSASI.
Mahtaako esim. Fortum myöntää virheensä jos käykin vanhanaikaisesti...
Siirryn käyttämään omassani biopohjaisia öljyjä TOISTEN n. 5v. käyttökokemusten jälkeen - sanokoon Vortumin kemistit mitä hyvänsä
Olen joutunut tappeleen asian (ns. "biohydrayliikan") kanssa työkseni aikoinaan.
Eli alunperin mineraaliöljypohjaisiin järjestelmiin moni änkes kasvipohjaisia öljyjä ja alle puolvuos "kaputt".
Syitä oli esim. kumitiivisteiden (NBR) reagointi ei-mineraalipohjaisten öljyjen kanssa.
Pehmenivät ja turposivat eikä sitten enään voinut tiivisteeksi kutsua.
Nykyjään on kyllä kumitiivisteitä/O-renkaita yms. mitkä kestää biopohjaset öljyt, mutta mikä mahtaa olla JUURI SINUN AUTOSSASI.
Mahtaako esim. Fortum myöntää virheensä jos käykin vanhanaikaisesti...
Siirryn käyttämään omassani biopohjaisia öljyjä TOISTEN n. 5v. käyttökokemusten jälkeen - sanokoon Vortumin kemistit mitä hyvänsä

... kaikkee se saksalainen keksii ....
Olihan tuosta asiasta ajankohtaisessa 2:kin. Kaveri latas ravintola rasvaa Saabin tankkiin. Sitten oltiin nenä pitkällään pakoputken luona ja kehuttiin haisevan grilliltäMariini kirjoitti:Kannattaa konsultoida vaikka tuulilasin nettipalstalla kirjoittelevaa "nokilekaa", mies valmistaa biodiisellaitteistoja Suomessa ja ajaa täysin "luomulla" VW Touregilla.
Käuttäohjekirjassa sanotaan kuinka paljon saa olla seosta biodiiselillä, VW sallii 100% kuuleman mukaan.

Minun mielestäni tulisi lisätä näitä vaihtoehto polttoaineita, mutta valtio pelkää tulojen putoavan. Pentele näitä etuskunnan herroja/narreja
Täältä paikkakunnalta ks hemmo onMariini kirjoitti:Kannattaa konsultoida vaikka tuulilasin nettipalstalla kirjoittelevaa "nokilekaa", mies valmistaa biodiisellaitteistoja Suomessa ja ajaa täysin "luomulla" VW Touregilla.
Käuttäohjekirjassa sanotaan kuinka paljon saa olla seosta biodiiselillä, VW sallii 100% kuuleman mukaan.

Mutta taitaa olla verotuksessa viellä jotain epäselvää? Eikös EU:n mukaan pitäisi olla verotonta? Ja suomi ei sitä halua..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Koneeseen vain
Kun noita bioaineta alkaa kunnolla tulla kaupan, niin kyllä meinaan tankata niillä mersunikin... Rohkea rotan syö.
Eilen tuli a-studio tms. , jossa oli yhtenä aiheena Ruotsin polttoainepolitiikka. Siellähän bioaineet ovat verottomia ja meinaavat vielä laittaa lain pakoittamaan nykyiset huoltsikkayrittäjät jakelemaankin.
Suomen suhtautumista valoitti Mauri Pekkarinen, joka väläytti aidolla poliitikon vakuuttavuudella, jotta verohelpotuksia ellei peräti verovapautta olisi syytä harkita noille bioaineille
Kestävä kehitys ja luonnonmukaisuus on minullakin ollut biopolttoainemietteitteni taustalla, mutta eilen tuli myös esille uusi aspekti. Haluammeko sponssata noita Lähi-Idän diktatuureja. Vai mieluummin EU:n tai jopa Suomen bioteollisuutta.
Eilen tuli a-studio tms. , jossa oli yhtenä aiheena Ruotsin polttoainepolitiikka. Siellähän bioaineet ovat verottomia ja meinaavat vielä laittaa lain pakoittamaan nykyiset huoltsikkayrittäjät jakelemaankin.
Suomen suhtautumista valoitti Mauri Pekkarinen, joka väläytti aidolla poliitikon vakuuttavuudella, jotta verohelpotuksia ellei peräti verovapautta olisi syytä harkita noille bioaineille

Kestävä kehitys ja luonnonmukaisuus on minullakin ollut biopolttoainemietteitteni taustalla, mutta eilen tuli myös esille uusi aspekti. Haluammeko sponssata noita Lähi-Idän diktatuureja. Vai mieluummin EU:n tai jopa Suomen bioteollisuutta.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Koneeseen vain
dieselflosse kirjoitti:Kun noita bioaineta alkaa kunnolla tulla kaupan, niin kyllä meinaan tankata niillä mersunikin... Rohkea rotan syö.
Eilen tuli a-studio tms. , jossa oli yhtenä aiheena Ruotsin polttoainepolitiikka. Siellähän bioaineet ovat verottomia ja meinaavat vielä laittaa lain pakoittamaan nykyiset huoltsikkayrittäjät jakelemaankin.
Suomen suhtautumista valoitti Mauri Pekkarinen, joka väläytti aidolla poliitikon vakuuttavuudella, jotta verohelpotuksia ellei peräti verovapautta olisi syytä harkita noille bioaineille![]()
Kestävä kehitys ja luonnonmukaisuus on minullakin ollut biopolttoainemietteitteni taustalla, mutta eilen tuli myös esille uusi aspekti. Haluammeko sponssata noita Lähi-Idän diktatuureja. Vai mieluummin EU:n tai jopa Suomen bioteollisuutta.
Täysin samaa mieltä.
Toivottavasti tämä "päästöosuuksien" osto, vai mitä se on, ajaa siihen.
On sinne lähi-itään jo pyssyrahaa tungettukkin. Amerikkalaisillekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Jep, EU on määrännyt bio-polttoaineet verovapaiksi. Suomi onkin viimeinen EU maa jossa se on verollista, yllätys. Valmistevero 35c/litra. Eikös se Pekkarinen sanonu että parin viikon kuluttua hallituksen pitäis tehdä päätös että se vero poistuu. Tai hän oli sitä mieltä mutta kun ne muut ... Suomi pystyis olemaan omavarainen biodieselin kanssa eli ei tarttis ostaa ulkomailta. Sama juttu etanoli autojen kanssa. Ainoa pikku este etanoli autoille on tietenkin ihan järjetön verotus. Itse tankkasin kylmästi biodieseliä ja en huomaa mitään eroa. Tai no täyskaasu kiihdytyksellä en havainnut mitään savua toisin kuin aikaisemmin tuprautti vähän laatikon vaihtaessa. Tiivisteet joo pitää vaihtaa eri materiaaliksi kuin luonnunkumi
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Tuolla Germaaniassa kun käyn, niin joka kerta tulee tankattua ainakin tankillinen tota biodieseliä, sillä ainakin VW antaa luvan sen käyttöön ja ko aine voitelee pumppua ja suuttimia erittäin hyvin. Tehoissa ei tunnu juurikaan olevan eroa, on siellä sitten se valmistajan lupaama 150 hv, tai siitä pari prosenttia pudonnut arvo. Huippuja se kelaa melkein saman kummallakin polttoaineella.Yllätys tulee vastaan aamuisin, kun käynnistäessä tulee niin sankka valkoinen savu, että aina luulee kannentiivisteen pettäneen ja todellakin se haju/tuoksu on kuin jollain Mäkkärillä tai muulla grillillä asioisi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tässä on tulevaisuuden linja, ja hyvä sellainen. Ja jos EU on määrännyt biopolttoaineet verottomiksi, niin ei Suomella siihen mitään porsaanreikää pitäisi löytyä. Tai kyllä poliitikko senkin keksii jotain kiertotietä "kansalliseen" tyyliin.Harrastelija kirjoitti:Jep, EU on määrännyt bio-polttoaineet verovapaiksi. Suomi onkin viimeinen EU maa jossa se on verollista, yllätys. Valmistevero 35c/litra. Eikös se Pekkarinen sanonu että parin viikon kuluttua hallituksen pitäis tehdä päätös että se vero poistuu.
Katsotaan nyt siten. Suomi oli tiukasti EU-rintamassa, kun päätettiin ettei bensaveroa tiputeta. Onkohan se samassa rintamassa yhtä tiukasti, kun aletaan toteuttaa EU:n määräämää biopolttoaineiden verottomuutta?

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No älkää nyt unta nähkö!
Jos nyt on hinta 0,95 euroa/litra,niin verottomana sehän olisi suorastaan halpaa.
Sitten olisi suurella otsikoissa:Hallitus vapautti biodieselin polttoaineverosta!
Ja pieni uutinen:Pekkarisen aloitteesta biodieseliin tulossa verottomuushaittamaksu.
Jos nyt on hinta 0,95 euroa/litra,niin verottomana sehän olisi suorastaan halpaa.
Sitten olisi suurella otsikoissa:Hallitus vapautti biodieselin polttoaineverosta!
Ja pieni uutinen:Pekkarisen aloitteesta biodieseliin tulossa verottomuushaittamaksu.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Ent. pomo on yks noista jotka tekee tosta vanhasta ranskisrasvasta kiisseliä .. Itsekin ajelee sillä , mutta noi litkut millä saa pakkasenkestävyyttä ovat pirun kalliita joten eivät sekoita sitä .Talvella joutuu kuulemma ajelemaan 50/50 seoksella ..
-Luonnonkumi tiivisteet eivät tosiaankaan pidä pidemmänpäälle tosta aineesta ..
-Kannattaa harkita jos päästöjä ei tunnu saavan kohdalleen . päästöarvot biokiisselillä ovat konttuurilla huippuluokkaa .
-Paskaa värkkiä jos pääsee jäätymään . Ei notkistu uudestaan kuten diisseli , jos sen saa uudelleen lämpimäksi .
-Suuttimien yms. pitäis tykätä tosta , koska voiteluomminaisuudet ovat 10X tiisseliin verrattuna ..
-Pikkanen grillinhaju siitä liikkeelle lähtiessä ympärille jää ...
-Luonnonkumi tiivisteet eivät tosiaankaan pidä pidemmänpäälle tosta aineesta ..
-Kannattaa harkita jos päästöjä ei tunnu saavan kohdalleen . päästöarvot biokiisselillä ovat konttuurilla huippuluokkaa .
-Paskaa värkkiä jos pääsee jäätymään . Ei notkistu uudestaan kuten diisseli , jos sen saa uudelleen lämpimäksi .
-Suuttimien yms. pitäis tykätä tosta , koska voiteluomminaisuudet ovat 10X tiisseliin verrattuna ..
-Pikkanen grillinhaju siitä liikkeelle lähtiessä ympärille jää ...

Voi rpkl.. Mistä tuota saa nyt ja heti
Eihän se voi suomen oloissa olla mahdollista että tuota biodiisseliä vois saada 0.65 e hintaan
Kyllä sille varmasti joku turhanpäivänen haittamaksu saadaan pykättyä. Kyllä ne eduskunnan ukot on sen verran omahyväisiä. Tosin olisihan se hyvä että suomen raakaöljyn kulutus tippuisi reilusti. Ja maanviljelijöille riittäisi ainakin töitä. Kaikki vähänkään viljelys kelpoiset pellot täyteen rypsiä.


Jos oikein väärin muistan, niin tv-ohjelmassa Ruotsin puolelta biodieselin hinta oli 0,95€ ja siinä ei ollut mitään veroa päällä. Kuljetuskustannukset Brasiliasta sekä valmistusprosessiin hintavuus ja toki myös raaka-aineen osuus tekevät tuon verran. Eli ei biohommeli sinällään taida olla öljyä edullisempaa vielä nyt... jos siihen laitetaan sama vero kuin dieselille, niin taidetaan mennä ylikin.
Jos taas dieselautoilia saa pian ajaa alle euron hintaisella liemelllä, niin eiköhän ajoneuvokohtainen dieselvero tuplata... varmuuden vuoksi. Nythän dieselin uusi "kansan omaksuma alin hinta" on 1,09€ ja siihen se taitaa jäädä, kävi raakaöljylle miten kävi
Jos taas dieselautoilia saa pian ajaa alle euron hintaisella liemelllä, niin eiköhän ajoneuvokohtainen dieselvero tuplata... varmuuden vuoksi. Nythän dieselin uusi "kansan omaksuma alin hinta" on 1,09€ ja siihen se taitaa jäädä, kävi raakaöljylle miten kävi

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mutta jos tuota alettaisiin tehdä suomessa niin kaiken järjen mukaanhan hinnan pitäisi tippua kun öljyyn ei tarvi lisätä rahteja sun muita kuluja kun ainetta kuskataan tänne suomeen.Kaapo kirjoitti:Jos oikein väärin muistan, niin tv-ohjelmassa Ruotsin puolelta biodieselin hinta oli 0,95€ ja siinä ei ollut mitään veroa päällä. Kuljetuskustannukset Brasiliasta sekä valmistusprosessiin hintavuus ja toki myös raaka-aineen osuus tekevät tuon verran. Eli ei biohommeli sinällään taida olla öljyä edullisempaa vielä nyt... jos siihen laitetaan sama vero kuin dieselille, niin taidetaan mennä ylikin.
Paikallisella SEO:lla tänään diisseli 1.034 tai xxx9 ei muista

Menee aavistuksen ohi, mutta taannoin oli juttua siitä, miten EU:ta vai joitain maita EU:ssa sakotettaisiin liiallisesta sokerin tuotannosta. En oikein ymmärrä, miksei liikasokeria vois jalostaa etanoliksi ja tyrkkiä sitä jakeluun.
Alkoholi polttoaineena ei muuten ole mikään uus juttu, vaan oikeestaan bensiinimoottorin kehityksen alkuvaiheessa kun huomattiin nakutusilmiö, apuun löydettiin alkoholi, jota sopivasti bensaan seostettuna nakutusilmiö hävisi. Näin mm. Euroopassa toimittiin pitkään, ehkä jonnekin toisen maailmansodan tienoille. Jenkeissä ne vaan öljy-yhtiöt keksivät, että nestemäinen lyijysotku on paljon halvempi kuin alkoholi ja lisäks teetettiin puolueellisia tutkimustuloksia, joissa lyijyn terveyshaitat kiellettiin. Ja niin saatiin ujutettua lyijyllinen bensa kohta koko maailmaan. Lyijyn aiheuttamiin terveyshaittoihin on menehtynyt lukematon määrä ihmisiä, enkä tarkoita äkillistä lyijymyrkystystä lyijynapin tutustuessa kallon sisuskaluihin. Onneks nyt on muita lisäaineita tarjolla.
Maanviljelijöille töitä, omavaraisuus kunniaan ja Amerikkalaisille öljynhimossaan vähän näpeille. Mun mielestäni biopolttoaineilla (etanoli, biodiesel) voidaan lyödä keppiä öljyntuottajien etupyörän pinnoihin ja periaatteessa vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä. Ainakin suunta on oikea. Tässä maassa on alettu menettää omavaraisuutta jo vähän liiaksi. Alkais olla aika hinata sitä vähän takasin päin.
Alkoholi polttoaineena ei muuten ole mikään uus juttu, vaan oikeestaan bensiinimoottorin kehityksen alkuvaiheessa kun huomattiin nakutusilmiö, apuun löydettiin alkoholi, jota sopivasti bensaan seostettuna nakutusilmiö hävisi. Näin mm. Euroopassa toimittiin pitkään, ehkä jonnekin toisen maailmansodan tienoille. Jenkeissä ne vaan öljy-yhtiöt keksivät, että nestemäinen lyijysotku on paljon halvempi kuin alkoholi ja lisäks teetettiin puolueellisia tutkimustuloksia, joissa lyijyn terveyshaitat kiellettiin. Ja niin saatiin ujutettua lyijyllinen bensa kohta koko maailmaan. Lyijyn aiheuttamiin terveyshaittoihin on menehtynyt lukematon määrä ihmisiä, enkä tarkoita äkillistä lyijymyrkystystä lyijynapin tutustuessa kallon sisuskaluihin. Onneks nyt on muita lisäaineita tarjolla.
Maanviljelijöille töitä, omavaraisuus kunniaan ja Amerikkalaisille öljynhimossaan vähän näpeille. Mun mielestäni biopolttoaineilla (etanoli, biodiesel) voidaan lyödä keppiä öljyntuottajien etupyörän pinnoihin ja periaatteessa vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä. Ainakin suunta on oikea. Tässä maassa on alettu menettää omavaraisuutta jo vähän liiaksi. Alkais olla aika hinata sitä vähän takasin päin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Väinö Laiho onkin alan pioneeri ja kehittelijä,tosin sinappiöljyllä.Harrastelija kirjoitti:Laita googleen hakusanaksi biodiesel niin heti ekalta sivulta löydät 123 ajetun kestotestin biodieseliä käyttäen. Polttoaine.net kertoi vielä tänään Karjaan jakelupisteen hinnaksi 0.95, siis biodieseliä.
Omilta nurkiltakin löytyy kylähullu joka ajanut rypsiöljyllä 90-luvun alusta saakka. Vanhemmissa koneissa toimii,kuten myös öljypolttimissa. Öljypolttimissa tosin puhtaaseen rypsiöljyyn sekoitettava noin puolet polttoöljyä ettei rypsiöljy pisaroidu kattilan tulipinnoille. Nokeaminen ongelmana näillä esteröimättömillä öljyillä,esteröiminen maksaa xxx euroa tonni. Mittareista saatavilla bioöljyillä ei näitä ongelmia.
Omakustanne hinta esteröidylle rypsiöljylle noin 30senttiä litra,joten 65senttiä ihan todellinen hinta mittarissa mikäli vero poistuisi eikä välissä kovin valtavasti ahneita välistä vetäjiä vrt. leipä,jonka hinnasta raaka-aine alle 10% ja silti hintaa perustellaan kalliilla raaka-aineella

Koneet esteröintiin maksaa reilun 11000€,tuotto 200-400 litraa vuorokaudessa. Ei muutakuin munkkirasvoja keräämään

Biodieseliä!
hei,
oli se hurjaa autonhakureissulla Saksassa, kun jossakin syrjäkylässä olisi voinut suoraan huoltoasemalta valita, tankkaako normaalia vai biodieseliä.
Haaveena onkin tässä ostaa muutama hehtaari peltoa ja laittaa rypsille. Ymmärtääkseni rypsin viljelytuki on suurempi kuin muiden viljojen ja rypsin viljelyn jälkeen seuraava kaura- tai ohra- tms. sato on noin 10-20% suurempi. Rypsiä ei voi viljellä samalla pellolla kuin 5 vuoden välein tuholaisten takia. (ja vaatii siis ruiskutuksia). Mehiläisten pito pellon reunalla lisää rypsisatoa merkittävästi. Hehtaarilta voi odottaa ehkä jopa 3000kg satoa, ja 1 litra öljyä vaatii n. 3 kg rypsiä. Rypsin kilohintaa en juuri nyt löytänyt, mutta lienee n. 0,2 €.
Tuttu isäntä tekee puristimella (hinta noin 5000€) rypsiäöljyä ja ajelee traktorilla 50% suhteella. Ja hyvin kuulemma pelaa. Tosin talvella rypsiöljy hyytyy. Tuo puristin tuottaa "jätteenä" öljyn lisäksi hyvää rehua, jota (jos jollakin vielä lehmiä on) eläimet syövät. Rypsiöljyn täytyy selkiytyä jonkun kuukauden ennen polttoainekäyttöä. Tätä varten tarvitaan suuria säiliöitä, esim. vanhoja maidontuotannossa tarvittavia tilatankkeja.
Tämä on kylmäpuristusta. Raision ruokarypsiöljy on taas kuumapuristettua, mutta en pysty sen ominaisuuksista (vielä) puhumaan.
Itse "uskon" 110%, että Suomessa tämä homma vielä kannattaa, mutta tässä paljastin tulevaisuuden pisnesideaani. Suunnittelin laittaa juuri vanhan 123 tankkiin puolet rypsiöljyä ja puolet dieselilä, mutta kuka selvittäisi, miten kovat rapsut tulee?
Ongelmana onkin Suomessa vain tuo verotus, siihen kun saisi jotain tolkkua.
oli se hurjaa autonhakureissulla Saksassa, kun jossakin syrjäkylässä olisi voinut suoraan huoltoasemalta valita, tankkaako normaalia vai biodieseliä.
Haaveena onkin tässä ostaa muutama hehtaari peltoa ja laittaa rypsille. Ymmärtääkseni rypsin viljelytuki on suurempi kuin muiden viljojen ja rypsin viljelyn jälkeen seuraava kaura- tai ohra- tms. sato on noin 10-20% suurempi. Rypsiä ei voi viljellä samalla pellolla kuin 5 vuoden välein tuholaisten takia. (ja vaatii siis ruiskutuksia). Mehiläisten pito pellon reunalla lisää rypsisatoa merkittävästi. Hehtaarilta voi odottaa ehkä jopa 3000kg satoa, ja 1 litra öljyä vaatii n. 3 kg rypsiä. Rypsin kilohintaa en juuri nyt löytänyt, mutta lienee n. 0,2 €.
Tuttu isäntä tekee puristimella (hinta noin 5000€) rypsiäöljyä ja ajelee traktorilla 50% suhteella. Ja hyvin kuulemma pelaa. Tosin talvella rypsiöljy hyytyy. Tuo puristin tuottaa "jätteenä" öljyn lisäksi hyvää rehua, jota (jos jollakin vielä lehmiä on) eläimet syövät. Rypsiöljyn täytyy selkiytyä jonkun kuukauden ennen polttoainekäyttöä. Tätä varten tarvitaan suuria säiliöitä, esim. vanhoja maidontuotannossa tarvittavia tilatankkeja.
Tämä on kylmäpuristusta. Raision ruokarypsiöljy on taas kuumapuristettua, mutta en pysty sen ominaisuuksista (vielä) puhumaan.
Itse "uskon" 110%, että Suomessa tämä homma vielä kannattaa, mutta tässä paljastin tulevaisuuden pisnesideaani. Suunnittelin laittaa juuri vanhan 123 tankkiin puolet rypsiöljyä ja puolet dieselilä, mutta kuka selvittäisi, miten kovat rapsut tulee?
Ongelmana onkin Suomessa vain tuo verotus, siihen kun saisi jotain tolkkua.
-------
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Esteröinti vaatii muistaakseni metanolia , ainakin noi munkkirasvaparonit käyttävät sitä . Prosessi vaatii sitä muistaakseni 1/10 , eli litraan biokiisseliä tarvitaan desi metanolia .jpk kirjoitti:Väinö Laiho onkin alan pioneeri ja kehittelijä,tosin sinappiöljyllä.Harrastelija kirjoitti:Laita googleen hakusanaksi biodiesel niin heti ekalta sivulta löydät 123 ajetun kestotestin biodieseliä käyttäen. Polttoaine.net kertoi vielä tänään Karjaan jakelupisteen hinnaksi 0.95, siis biodieseliä.
Omilta nurkiltakin löytyy kylähullu joka ajanut rypsiöljyllä 90-luvun alusta saakka. Vanhemmissa koneissa toimii,kuten myös öljypolttimissa. Öljypolttimissa tosin puhtaaseen rypsiöljyyn sekoitettava noin puolet polttoöljyä ettei rypsiöljy pisaroidu kattilan tulipinnoille. Nokeaminen ongelmana näillä esteröimättömillä öljyillä,esteröiminen maksaa xxx euroa tonni. Mittareista saatavilla bioöljyillä ei näitä ongelmia.
Omakustanne hinta esteröidylle rypsiöljylle noin 30senttiä litra,joten 65senttiä ihan todellinen hinta mittarissa mikäli vero poistuisi eikä välissä kovin valtavasti ahneita välistä vetäjiä vrt. leipä,jonka hinnasta raaka-aine alle 10% ja silti hintaa perustellaan kalliilla raaka-aineella![]()
Koneet esteröintiin maksaa reilun 11000€,tuotto 200-400 litraa vuorokaudessa. Ei muutakuin munkkirasvoja keräämään
Mielestäni tolla mittarissakin myytävällä kamalla on vaikeuksia tavan öljypolttimen kanssa . vaatii esilämmittimen polttimeen ..
Lisää vettä soppaan:
Mistäs luulette biopolttoaineessa olevan energian syntyvän? Sehän syntyy auringonvalosta, hiilidioksidista ja vedestä!
-> Saman verran hiilidioksidia syntyy, kun ko. ainetta poltetaan kuin sen kasvamisessa sitoutuu kasviin -> hiilidioksidipäästöt pitkällä tähtäimellä tasan nolla!
V***u kun saisi vielä poliitikotkin tajuamaan peruskemiaa/fysiikkaa/biologiaa!
Mistäs luulette biopolttoaineessa olevan energian syntyvän? Sehän syntyy auringonvalosta, hiilidioksidista ja vedestä!
-> Saman verran hiilidioksidia syntyy, kun ko. ainetta poltetaan kuin sen kasvamisessa sitoutuu kasviin -> hiilidioksidipäästöt pitkällä tähtäimellä tasan nolla!
V***u kun saisi vielä poliitikotkin tajuamaan peruskemiaa/fysiikkaa/biologiaa!

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 30
- Liittynyt: Pe 23.09.2005 09:28
- Paikkakunta: Isojoki
Re: Koneeseen vain
[quote="dieselflosse"]Kun noita bioaineta alkaa kunnolla tulla kaupan, niin kyllä meinaan tankata niillä mersunikin... Rohkea rotan syö.
Eilen tuli a-studio tms. , jossa oli yhtenä aiheena Ruotsin polttoainepolitiikka. Siellähän bioaineet ovat verottomia ja meinaavat vielä laittaa lain pakoittamaan nykyiset huoltsikkayrittäjät jakelemaankin.
Suomen suhtautumista valoitti Mauri Pekkarinen, joka väläytti aidolla poliitikon vakuuttavuudella, jotta verohelpotuksia ellei peräti verovapautta olisi syytä harkita noille bioaineille
Brasilialaista sokeriruokoo se swedujen polttoaine on, että sikäli Pekkaroijat on täs asias ihan oikias, minkä takia Suomen valtion pitää tukea etelä-amerikkalaista plantaasin omistajaa? Jos siis kattotaan Heinäluoman tuolilta eikä keskiverto tankkaajan. Suomalaisen jurtikkaan ja rypsin hintakilpailukyky brasseja vastaan heikko. Kuinka moni jakajalla on valmis maksamaan avainlippulöpöstä enemmän
.
Ja sit viä siitä kylmäpuristetun rypsin rehuarvosta noinniiku nautojen ruuan sulatuksen kannalta, on ihan eri tavaraa kuin kuumapuristuksesta syntyvä. Ittiäki nuo systeemit kiinnostaa, mutta ehdottomasti vaatii sen kuumapuristusjärjestelmän jotta sillä "jätteelläkin" on jotain arvoa.
Eilen tuli a-studio tms. , jossa oli yhtenä aiheena Ruotsin polttoainepolitiikka. Siellähän bioaineet ovat verottomia ja meinaavat vielä laittaa lain pakoittamaan nykyiset huoltsikkayrittäjät jakelemaankin.
Suomen suhtautumista valoitti Mauri Pekkarinen, joka väläytti aidolla poliitikon vakuuttavuudella, jotta verohelpotuksia ellei peräti verovapautta olisi syytä harkita noille bioaineille

Brasilialaista sokeriruokoo se swedujen polttoaine on, että sikäli Pekkaroijat on täs asias ihan oikias, minkä takia Suomen valtion pitää tukea etelä-amerikkalaista plantaasin omistajaa? Jos siis kattotaan Heinäluoman tuolilta eikä keskiverto tankkaajan. Suomalaisen jurtikkaan ja rypsin hintakilpailukyky brasseja vastaan heikko. Kuinka moni jakajalla on valmis maksamaan avainlippulöpöstä enemmän

Ja sit viä siitä kylmäpuristetun rypsin rehuarvosta noinniiku nautojen ruuan sulatuksen kannalta, on ihan eri tavaraa kuin kuumapuristuksesta syntyvä. Ittiäki nuo systeemit kiinnostaa, mutta ehdottomasti vaatii sen kuumapuristusjärjestelmän jotta sillä "jätteelläkin" on jotain arvoa.
V123 300TD lang-81 koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Nostanpa otsikon takaisin ylös kun tästä aiheesta mulla yksi pieni jutunpätkä:
Kun tuolla Dieseljalostamolla notkuin jonkin aikaa, niin innostuin kotikemiasta vuosi sitten ja hain Hesestä 20 litraa jäterasvakeitinrasvaa ja rautakaupasta metanolia ja lipeää. Testituloksena sain aikaan puhtaasta öljystä litran priimaa biodieseliä ja jäteöljyistä yhden litran moskaa ja tokalla kerralla 1 litran Dieseliä.
Ja pääannoksen teinkin sitten 3x6l annoksissa. Joista 2 kertaa onnistui erinomaisesti ja 1 kerta kohtuullisesti. Jäljelle jääneestä Glyserolistahan voi sitten sekottaa ihan mitä itse haluaa... vaikkapa Saippuaa, Kasvovoiteita tai Dynam... no jätetäänpä se sanomatta, ettei tule yllytyksiä.
Kippasin sen sitten sekavin tuntein veneen Perkins 75hp vaparikoneeseen ja hyvinhän tuo käy
Litrahinnaksi tuli aikalailla halpaa tankattavaa, alle 30c/l. Kaikkein parasta asiassa oli se, että moottori ei tiennytkään että tankissa olikin bioainetta eikä dieseliä ja veneen suorituskyky ei muuttunut yhtään mitenkään.
Nyt kun tuo W115 alkaa olemaan lähellä ajelukuntoa, niin ajattelin uusia PA-järjestelmän letkut, o-renkaat jne. tälle vuosituhannelle ja alkaa pokkana ajamaan pelkästään sillä. Ei sillä niin paljoa kilometrejä tule kuitenkaan joten 10l/vko valmistus ei ole edes vaikeaa, pari tuntia viikossa.
Itseasiassa pelkkä ruokaöljy käy ihan sellaisenaan vanhoihin dieseleihin, ainoa vaan että se pitäisi mielellään esilämmittää 55 asteiseksi. Toki kesällä menee ihan sellaisenaan. Syöttöjä pitää lisätä jotta 10% energiahäviö saadaan kurottua umpeen.
Onko kukaan muu tehnyt ko. kokeiluja? Ja jos joku kokeilee, tehkää se ulkona. Metanoli, lipeä ja niiden höyryt tappaa herkästi käsittelijänsä.
Kun tuolla Dieseljalostamolla notkuin jonkin aikaa, niin innostuin kotikemiasta vuosi sitten ja hain Hesestä 20 litraa jäterasvakeitinrasvaa ja rautakaupasta metanolia ja lipeää. Testituloksena sain aikaan puhtaasta öljystä litran priimaa biodieseliä ja jäteöljyistä yhden litran moskaa ja tokalla kerralla 1 litran Dieseliä.
Ja pääannoksen teinkin sitten 3x6l annoksissa. Joista 2 kertaa onnistui erinomaisesti ja 1 kerta kohtuullisesti. Jäljelle jääneestä Glyserolistahan voi sitten sekottaa ihan mitä itse haluaa... vaikkapa Saippuaa, Kasvovoiteita tai Dynam... no jätetäänpä se sanomatta, ettei tule yllytyksiä.
Kippasin sen sitten sekavin tuntein veneen Perkins 75hp vaparikoneeseen ja hyvinhän tuo käy

Nyt kun tuo W115 alkaa olemaan lähellä ajelukuntoa, niin ajattelin uusia PA-järjestelmän letkut, o-renkaat jne. tälle vuosituhannelle ja alkaa pokkana ajamaan pelkästään sillä. Ei sillä niin paljoa kilometrejä tule kuitenkaan joten 10l/vko valmistus ei ole edes vaikeaa, pari tuntia viikossa.
Itseasiassa pelkkä ruokaöljy käy ihan sellaisenaan vanhoihin dieseleihin, ainoa vaan että se pitäisi mielellään esilämmittää 55 asteiseksi. Toki kesällä menee ihan sellaisenaan. Syöttöjä pitää lisätä jotta 10% energiahäviö saadaan kurottua umpeen.
Onko kukaan muu tehnyt ko. kokeiluja? Ja jos joku kokeilee, tehkää se ulkona. Metanoli, lipeä ja niiden höyryt tappaa herkästi käsittelijänsä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Puhtaasta öljystä seossuhde on 1000ml öljyä, 200ml metanolia ja 3,5-6,5g lipeäseosta, riippuen öljyn PH arvosta ja lipeän tehosta. Normaali tuore rypsiöljy ei tarvitse lipeää yleensä ollenkaan.
Kaikki mitä tarvitsee on tehosekoitin ja aineet. Itse tein tesit tavallisessa keittiötehosekottimessa ja pääsetti 10l peltinen maaliämpäri jossa kansi. Kanen läpi pistin porakoneeseen kiinitettävän maalisekoittimen. (Sanomattakin varmaan selvää että keittiösekotin ei kelpaa tämän jälkeen ruuan laittoon).
Miksi peltiämpäri? sekoituksen aikana neste olisi hyvä lämmittää suihkun kuumaksi = 50-55c jotta sekoitus onnistuu paremmin. Lämmitys esim. siirrettävän lieden avulla.
20-40min sekotuksen jälkeen satsi pitää laittaa tasoittumaan, ja mielellään vähintään 8-24h. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä koska onnistuneessa satsissa yli 90% erottuu alle 30minuutissa. Sen jälkeen ne vain pitää erotella, eli pohjalla on vaaleaa läpinäkymätöntä Glyseriiniä ja päällä keltaista kirkasta Biodieseliä.
Kunnon HC käytössä tämä vielä pestään vedellä, eli sekoitetaan vettä dieseliin ja ajetaan taas tehosekoittimessa, ja annetaan taas erottua. Tämäkään ei ole välttämätöntä mutta eipähän tarvi vaihtaa suodattimia jatkuvasti.
Kaikki mitä tarvitsee on tehosekoitin ja aineet. Itse tein tesit tavallisessa keittiötehosekottimessa ja pääsetti 10l peltinen maaliämpäri jossa kansi. Kanen läpi pistin porakoneeseen kiinitettävän maalisekoittimen. (Sanomattakin varmaan selvää että keittiösekotin ei kelpaa tämän jälkeen ruuan laittoon).
Miksi peltiämpäri? sekoituksen aikana neste olisi hyvä lämmittää suihkun kuumaksi = 50-55c jotta sekoitus onnistuu paremmin. Lämmitys esim. siirrettävän lieden avulla.
20-40min sekotuksen jälkeen satsi pitää laittaa tasoittumaan, ja mielellään vähintään 8-24h. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä koska onnistuneessa satsissa yli 90% erottuu alle 30minuutissa. Sen jälkeen ne vain pitää erotella, eli pohjalla on vaaleaa läpinäkymätöntä Glyseriiniä ja päällä keltaista kirkasta Biodieseliä.
Kunnon HC käytössä tämä vielä pestään vedellä, eli sekoitetaan vettä dieseliin ja ajetaan taas tehosekoittimessa, ja annetaan taas erottua. Tämäkään ei ole välttämätöntä mutta eipähän tarvi vaihtaa suodattimia jatkuvasti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021