Xenon korkeussäätö ei toimi
Xenon korkeussäätö ei toimi
Terve!
toin Saksasta juuri E230 vm96 mersun, menin katsastukseen ja muuten hyväksyttiin, mutta Xenonien automaattinen korkeussäätö ei pelannut, ei kummassakaan lampussa.
Miten se käytännössä pitäisi pelata eli mistä sen näkee helpoiten? Katsastusmieskään ei ollut 100% varma miten se oikein pelaa mersussa.
Ja mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsiä. Pelaako se säätö ylipäänsä sähköllä vai ilmalla?
terv.
Jari
toin Saksasta juuri E230 vm96 mersun, menin katsastukseen ja muuten hyväksyttiin, mutta Xenonien automaattinen korkeussäätö ei pelannut, ei kummassakaan lampussa.
Miten se käytännössä pitäisi pelata eli mistä sen näkee helpoiten? Katsastusmieskään ei ollut 100% varma miten se oikein pelaa mersussa.
Ja mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsiä. Pelaako se säätö ylipäänsä sähköllä vai ilmalla?
terv.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Katsele auton alta vivut jotka käyttävät korkeuden tunnistavia antureita ja tutki myös niiden johdot, taka-akselistossa olevan johto on ainakin vähän herkässä paikassa - joskus ollut poikki.
Vika saattaa korjaantua myös kun testerillä ajetaan perussäätö valoille, näin ainakin VW / Audi.
MB en muista varmaksi.
Niin, ja näet auton käynnistyksen yhteydessä kuinka valokiilat "hakevat" oikean korkeuden.
Vika saattaa korjaantua myös kun testerillä ajetaan perussäätö valoille, näin ainakin VW / Audi.
MB en muista varmaksi.
Niin, ja näet auton käynnistyksen yhteydessä kuinka valokiilat "hakevat" oikean korkeuden.
wiimax.fi
Xenonit ei kyllä säädä tai en osaa katsoa
Moi!
kokeilin tuossa omassa MB290 ssa jossa myös on Xenonit ja en siinäkään saanut mitenkään näkyviin valojen säätymistä. Liekö rikki siinäkin.
Miten siis pitääauto startata ja laittaa valot että näkee sen ilmiön. Kun laittaa valot päälle niin kerran räpsähtää ja sitten ne vain kirkastuvat. Korkeus ei minusta muutu.
Eli kun testaan, niin ensinkö auto käyntiin ja sitten valot päälle vai toisinpäin. Ja mitä siinä siis tapahtuu, jos on kunnossa. Ja miten nopea se säätö on. Tekeekö se sen säädön vain startissa vai koko ajan?
Jari
kokeilin tuossa omassa MB290 ssa jossa myös on Xenonit ja en siinäkään saanut mitenkään näkyviin valojen säätymistä. Liekö rikki siinäkin.
Miten siis pitääauto startata ja laittaa valot että näkee sen ilmiön. Kun laittaa valot päälle niin kerran räpsähtää ja sitten ne vain kirkastuvat. Korkeus ei minusta muutu.
Eli kun testaan, niin ensinkö auto käyntiin ja sitten valot päälle vai toisinpäin. Ja mitä siinä siis tapahtuu, jos on kunnossa. Ja miten nopea se säätö on. Tekeekö se sen säädön vain startissa vai koko ajan?
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
helppo tsekkaus
Nopea, helppo ja varma tapa testata korkeussädön toimivuus: Auto seinän eteen valot päälle, avaa peräkontti ja astu koko painollasi tavaratilan reunuksen päälle, tällöin näkyy selkeäsi kuinka valokiila laskee sopivalle korkeudelle. Jos ei ole massaa riittävästi, pyydä kaveri mukaan painoksi.
Tällä tavalla korkeussäätö testataan useimmilla katsastusasemillakin.
Tällä tavalla korkeussäätö testataan useimmilla katsastusasemillakin.
Re: helppo tsekkaus
Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xenon ei säädä ei
Ei se säädä mitenkään.
Olisiko ehdotuksia mistä etsiä vikaa? Onko esim. sulakkeet siellä missä muutkin? Oire on siis ettei kumpikaan Xenon säädä. Missähän näiden ohjainyksikkö on? Vika voi olla pieni mutta kallis jos vie sähkökorjaamoon.
Jari
Olisiko ehdotuksia mistä etsiä vikaa? Onko esim. sulakkeet siellä missä muutkin? Oire on siis ettei kumpikaan Xenon säädä. Missähän näiden ohjainyksikkö on? Vika voi olla pieni mutta kallis jos vie sähkökorjaamoon.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Re: Xenon ei säädä ei
Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katsastus hylattiin valojen takia
Terve!
Katsastusmies hylkasi auton kun Xenonien saato ei pelannut. Tavaratila oli taynna katsastusmiehia muttei vaan saatanut.
Tama vaimon auto on 96 mallin E230 avantgarde. Nayttaa alkuperaisvarusteelta ja ei ole kasisaatorullaa edes valoille.
Itsellani on myos Xenonit 96 mallin E290 TD:ssa eika siinakaan saada mutta siita katsastusmies ei sanonut mitaan.
Pitaa varmaan paivanvalossa alkaa tutkia. Pelaakohan Xenoninsaato sahkomoottorilla ja onko molemmissa umpioissa oma moottori. Kohta paha rasti kun menee katsastus vanhaksi.
Onkohan Alfamerin kirjassa nama asiat kasitelty.
Jari
Katsastusmies hylkasi auton kun Xenonien saato ei pelannut. Tavaratila oli taynna katsastusmiehia muttei vaan saatanut.
Tama vaimon auto on 96 mallin E230 avantgarde. Nayttaa alkuperaisvarusteelta ja ei ole kasisaatorullaa edes valoille.
Itsellani on myos Xenonit 96 mallin E290 TD:ssa eika siinakaan saada mutta siita katsastusmies ei sanonut mitaan.
Pitaa varmaan paivanvalossa alkaa tutkia. Pelaakohan Xenoninsaato sahkomoottorilla ja onko molemmissa umpioissa oma moottori. Kohta paha rasti kun menee katsastus vanhaksi.
Onkohan Alfamerin kirjassa nama asiat kasitelty.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Veholle
Terve!
varasin sitten Veholta ajan. Sanoivat, että yleensä etupalkissa oleva anturi pettää.
Kovasti umpioihin menee kyllä sähköjohtoja. Muuten on vaikea purkamatta sanoa mitään.
Katsotaan mitä sanovat. Jos vaikka osaisi sen jälkeen omasta pirssistä korjata itse saman vian.
Jari
varasin sitten Veholta ajan. Sanoivat, että yleensä etupalkissa oleva anturi pettää.
Kovasti umpioihin menee kyllä sähköjohtoja. Muuten on vaikea purkamatta sanoa mitään.
Katsotaan mitä sanovat. Jos vaikka osaisi sen jälkeen omasta pirssistä korjata itse saman vian.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Väyrysmersun saksankielisessä esittelykirjassa vuodelta -95 sanotaan, että xenon-valojen automaattiseen korkeussäätöön liittyvät anturit on sekä etu- että taka-akselilla. Säädön toimintaperiaate on elektroninen, korkeus muuttuu "salamannopeasti" sekä kuorman muuttessa että erilaisissa dynaamisissa korin heilahtelutilanteissa jarrutettaessa ja kiihdytettäessä.
zenonit
Kummassakin on omat moottorit . itsellä on just pöydällä ,tarkoitus vaihtaa alipaine säätöisiksi.(ei ollut alun perin xononeita)
Ilmoittelen sitten kuin onnistuu .
Jos moteissa vikaa ,mulla jää ylimääräisiksi.
Terveisin Jamppa
Ilmoittelen sitten kuin onnistuu .
Jos moteissa vikaa ,mulla jää ylimääräisiksi.
Terveisin Jamppa
Re: Veholle
Kerroppa sitten kun saat auton veholta, että mitä ne sille teki.JariTre kirjoitti:Terve!
varasin sitten Veholta ajan. Sanoivat, että yleensä etupalkissa oleva anturi pettää.
Kovasti umpioihin menee kyllä sähköjohtoja. Muuten on vaikea purkamatta sanoa mitään.
Katsotaan mitä sanovat. Jos vaikka osaisi sen jälkeen omasta pirssistä korjata itse saman vian.
Jari
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Tietysti xenon-valojen automaattisäädön toimivuuden tarkastus voitaisiin tehdä katsastuskonttorilla esim. tunkkaamalla autoa etu- tai takapäästä simuloiden kuorman lisääntymistä/vähenemistä ja tiirailemalla samalla valokuvion mahdollista muutosta.. Eihän sekään toimenpide kauaa kestä, mutta peräkontin avaaminen ja sinne istuminen/astuminen on kymmenen kertaa nopeampi ja helpompi tapa.PaHa kirjoitti:oucci kirjoitti:Tällä tavalla korkeussäätö testataan useimmilla katsastusasemillakin.... TÄH
...
Lisäksi valokiilan säätymisen näkee kuorman äkkinäisen muuttumisen ansiosta huomattavasti selkeämmin kuin hitaasti tunkkaamalla...
(Painoa peräkonttiin pitäisi saada mielellään ainakin sata kiloa tai yli, ellei kiesissä satu olemaan löysä jousitus.)
PaHa kirjoitti:Xenonien automaattinen säätö -96:ses väykys? Alkuperäisenähän on ollut xenonit vain lähivaloissa(pitkissä H7) ja mitään automaattista säätöähän näissä ei oo ollu silloin. Vain se normaali pyöritettävärulla jolla saa kuorman mukaan säätää tarvittaessa, toimii alipaineella. Ja eihän tuon ikäsis oo edes pakollinen tuo korkeus säätö, lampunpesurit on.
Itse hain pari vuotta sitten -96 E280:n ja siinä on xenonit automaattisäädöllä (varuste 612: lamp unit: gas discharge lamp [ael] xenon headlight).PaHa kirjoitti: Eli tuo käsisäätö on "pakollinen" -96-mallises, automaattisäätö vasta -98 eteenpäin jolloin se suomiautohin tulikin. Onkos tuon ikäses autos yleensä mitään automaattisäätöä?
Ohjekirjassa lukee lyhyesti ja ytimekkäästi: Bei Fahrzeugen mit Xenon-Scheinwerfern wird die Leuchtweite automatisch geregelt. Rullaa ei siis ole vaan kaikissa eemeleissä joissa on alkuperäiset xenonit, valot säätyvät automaattisesti.
Ajovalojen korkeuden säätölaite tuli Suomessa pakolliseksi 14.6.1995, oli se sitten rullalla tai automaattisesti ja riippumatta siitä oliko nokalla halogeenit vai xenonit. Automaattinen Xenon-valojen säätölaite tuli Suomessa pakolliseksi 1.10.1998 lähtien..


Ja olikohan vielä niin että xenon-valot sallittiin Suomessa vasta 1998? Siis "suomi" autoja 1996-1998 alkuperäisillä xenoneilla ei liene olemassakaan.oucci kirjoitti: Ajovalojen korkeuden säätölaite tuli Suomessa pakolliseksi 14.6.1995, oli se sitten rullalla tai automaattisesti ja riippumatta siitä oliko nokalla halogeenit vai xenonit. Automaattinen Xenon-valojen säätölaite tuli Suomessa pakolliseksi 1.10.1998 lähtien..![]()
Nysse selvisi
Terve,
vein aamulla Veholle ja tulos oli että säätö toimi moitteettomasti eli vikaa EI ollut ollenkaan !!
Ainakin tässä 96-mallissa pitää auton olla LIIKKEESSÄ ennenkuin se säätää valoja. Eli nopeustieto pitää tulla säätäjälle.
Katsastusasemalla asiaa ei voida siten edes todentaa. 96-mallisen E-mersun valot eivät tee mitään ylös-alas-liikettä käynnistettäessä.
Oliskohan niin että vasta 98-mallisessa säätö tapahtuu myös paikallaan olevassa autossa.
Tällainen tapaus.
Jari
vein aamulla Veholle ja tulos oli että säätö toimi moitteettomasti eli vikaa EI ollut ollenkaan !!
Ainakin tässä 96-mallissa pitää auton olla LIIKKEESSÄ ennenkuin se säätää valoja. Eli nopeustieto pitää tulla säätäjälle.
Katsastusasemalla asiaa ei voida siten edes todentaa. 96-mallisen E-mersun valot eivät tee mitään ylös-alas-liikettä käynnistettäessä.
Oliskohan niin että vasta 98-mallisessa säätö tapahtuu myös paikallaan olevassa autossa.
Tällainen tapaus.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998