Ei kulje kylmänä, ahdot ei nouse.
Ei kulje kylmänä, ahdot ei nouse.
Eli autoni tuntuu laiskalta, kun moottori on kylmä. Syynä lienee ettei ahtopaine nouse lainkaan, vaan ahtopainemittari näyttää ennemminkin lievää alipainetta, vaikka yrittääkin kiihdyttää. Kun moottorin lämpötila nousee lähelle 80 astetta alkaa turbo toimia taas normaalisti ja auto tuntuu aivan normaalilta. Ongelma on ilmennyt nyt parina aamuna liikkeelle lähdettäessä kun yöllä on ollut pakkasta. Viime kevät talvella oli muutamana aamuna sama ongelma, mutta kesällä ongelmaa ei ilmennyt lainkaan. Elikkäs minkä epäilette olevan vikana?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 02.04.2005 13:31
- Paikkakunta: Kinnula
Tuskin syynä lienee cooleriin jäätynyt vesi, koska nyt auto on oireillut myös ajon välissä jolloin ilma ei ole mennyt pakkaselle, moottorin lämpö vain on ehtinyt laskea ajotauon aikana.
Voisiko ongelma johtua hukkaportista joka jumittuu kylmänä täysin auki ja sulkeutuu vasta kun turbo lämpeää?
Kylmällä koneella kiihdyttäessä ahtopaino on aluksi noin -0.1 bar ja kun kierrokset nousevat noin 3000 on ahtoja ehkä hieman noin 0.15 bar.
Voisiko ongelma johtua hukkaportista joka jumittuu kylmänä täysin auki ja sulkeutuu vasta kun turbo lämpeää?
Kylmällä koneella kiihdyttäessä ahtopaino on aluksi noin -0.1 bar ja kun kierrokset nousevat noin 3000 on ahtoja ehkä hieman noin 0.15 bar.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Itse en uskalla kaasua juuri painaakaan kylmänä.
Tuskin ensimmäisillä kilometreillä juurikaan ahtaa.
Odotan lämpömittarin nousua ensimmäisen viivan ja +80 ºC -viivan puolivälin tienoille, ennen kuin "tavanomaiseen" kulkuun uskallan autoa kiihdyttää.
Tuskin ensimmäisillä kilometreillä juurikaan ahtaa.
Odotan lämpömittarin nousua ensimmäisen viivan ja +80 ºC -viivan puolivälin tienoille, ennen kuin "tavanomaiseen" kulkuun uskallan autoa kiihdyttää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Auttakaa nyt jotakin turboista tietävät.
Testerissä tuskin kannattaa käyttää, koska lämpimänä ei ole mitään ongelmia, eikä hätäkäyttö mene missään vaiheessa päälle?
Mitä kylmempi keli on sitä pidempään vika ilmenee. Nyt lämpimällä kelillä vika häviää parin ajokilometrin jälkeen, mutta pakkaspäivänä turbo alkaa toimimaan kun moottori on lämmennyt kokonaan.
Testerissä tuskin kannattaa käyttää, koska lämpimänä ei ole mitään ongelmia, eikä hätäkäyttö mene missään vaiheessa päälle?
Mitä kylmempi keli on sitä pidempään vika ilmenee. Nyt lämpimällä kelillä vika häviää parin ajokilometrin jälkeen, mutta pakkaspäivänä turbo alkaa toimimaan kun moottori on lämmennyt kokonaan.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Vaikuttaisi kyllä vähän siltä, että hukkaportti jäisi auki.
Tuossahan hukkaporttia ohjataan alipaineella ja muistaakseni niin, että alipaine sulkee hukkaporttia. Kokeileppa vetästä alipaine suoraan hukkaportille ja sitten kokeilemaan nousevatko ahdot. Kattele sitten mittaria silmä kovana, ettei ahdot karkaa...
Tuossahan hukkaporttia ohjataan alipaineella ja muistaakseni niin, että alipaine sulkee hukkaporttia. Kokeileppa vetästä alipaine suoraan hukkaportille ja sitten kokeilemaan nousevatko ahdot. Kattele sitten mittaria silmä kovana, ettei ahdot karkaa...
Tuota hukkaportin vajaatoimintaa itsekin epäilen. Alipainepumppu lienee kunnossa koska sehän antaa alipainetta monelle muullekkin yksikölle, esim pakokaasun kierrätys. Luulisi että jos alipainepumppu ei toimi, niin auto menee hätäkäytölle.
Vika lienee siis hukkaportissa jota alipaine ei jaksa kylmällä ilmalla sulkea tai hukkaportille menevää alipainetta ohjaavassa paineensäätäjässä, joka ei toimi kunnolla?
p.s.Pari vuotta sitten hajosi jompi kumpi paineen säätäjistä, silloin auto meni hätäkäytölle. Liekkö nyt hajonnut se toinen?
Toinen ohjaa pakokaasun kierrätystä ja toinen hukkaporttia. Onko joku tarkastellut tarkemmimin ovatko paineensäätäjät samanlaisia?
Vika lienee siis hukkaportissa jota alipaine ei jaksa kylmällä ilmalla sulkea tai hukkaportille menevää alipainetta ohjaavassa paineensäätäjässä, joka ei toimi kunnolla?
p.s.Pari vuotta sitten hajosi jompi kumpi paineen säätäjistä, silloin auto meni hätäkäytölle. Liekkö nyt hajonnut se toinen?
Toinen ohjaa pakokaasun kierrätystä ja toinen hukkaporttia. Onko joku tarkastellut tarkemmimin ovatko paineensäätäjät samanlaisia?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hope so, sillä eihän nyt kylmään koneeseen kai aleta ahtamaan yhtään mitään....Mikko K. kirjoitti:Kiertokangen vääntymis suoja

Tiedä vaikka itselläni olisi sama vika, mutta eipä ole tullut mieleen polkaista alle normaalilämpöistä konetta...

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kyllä tulee itsekin kylmällä moottorilla aika rauhallisesti ajettua, mutta pitäisi sen moottorin kuitenkin silloinkin toimia.Ari66 kirjoitti:Hope so, sillä eihän nyt kylmään koneeseen kai aleta ahtamaan yhtään mitään....Mikko K. kirjoitti:Kiertokangen vääntymis suoja![]()
Tiedä vaikka itselläni olisi sama vika, mutta eipä ole tullut mieleen polkaista alle normaalilämpöistä konetta...
Ainakin minulla kun moottori toimii normaalisti ahdot nousee kevyellä normaali kiihdytyksellä kylmällä moottorilla noin 0.2-0.4 baariin, nyt tippuvat -0.1 baariin.
Eli jotain vikaa tosiaan on.
Samoin ajettaessa tasaista suhteellisen kovaa vauhtia (100km/h), on ahtopaine normaalisti noin 0.1- 0.2 baaria, nyt ennen kuin vika poistuu -0,05 baaria.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Toinen alapaineen säätäjä oli mennyt, eli sen kun vaihdoin niin taas mennään normaalisti. Nyt on siis vaihdettu kumpikin alipaineen säätäjä. (hukkaportin nyt ja pakokaasunkierrätyksen 2v sitten)
Alkavat ilmeisesti tulla tiensä päähän, kun kymmenes vuosi alkaa lähestyä. Taitaa kalvo jäykistyä tai jotain?
Jokos on muilla tarvinnut noita vaihtaa, vai ovatko vielä sen verran nuoria autoja?
Alkavat ilmeisesti tulla tiensä päähän, kun kymmenes vuosi alkaa lähestyä. Taitaa kalvo jäykistyä tai jotain?
Jokos on muilla tarvinnut noita vaihtaa, vai ovatko vielä sen verran nuoria autoja?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Ainakin vanhemmassa spritterissä on ahtopaine ohjattu hukkaportti, joka kylläkin täyttyy ÖLJYSTÄ. Tyhjentäminen vois auttaa, mutta epäilen myös mittasuutin vikaa (sähkösuutin loppu, siis se mihin menee se sähköjohto 2 tai 3 sylinterissä aikas usein.Mika.T kirjoitti:Mikä kone autossa on? Kaverin sprintterissä sama vika. Ei kule. Ahdot ei nouse. sprintterissähän on 290 turboD. Pystyykö noita ohittamaan mitenkään?


290 TD on mulla.
Ei niitä varmaan voi oikein mitenkään ohittaa, mutta helppo se on vaihtaa. Kun niitä on kaksi samanlaista, niin ne voi vaihtaa toisiinsa.
Jos pakokaasunkierrätystä ohjaavassa on vika niin auto menee hätäkäytölle ja jos hukkaporttia ohjaavassa on vika niin muuten auto toimii normaalisti, paitsi ahdot ei nouse ja meno on sen mukana suhteellisen verkkaista.
Minulla ainakin nuo paineensätimet ovat alkaaneet oireilla pakkasella, tuokin jonka vaihdoin nyt oireili jo viime kevään pakkas aamuina, mutta toimi koko kesän hyvin, nyt se taas alkoi oireilla syksyn tultua.
Ei niitä varmaan voi oikein mitenkään ohittaa, mutta helppo se on vaihtaa. Kun niitä on kaksi samanlaista, niin ne voi vaihtaa toisiinsa.
Jos pakokaasunkierrätystä ohjaavassa on vika niin auto menee hätäkäytölle ja jos hukkaporttia ohjaavassa on vika niin muuten auto toimii normaalisti, paitsi ahdot ei nouse ja meno on sen mukana suhteellisen verkkaista.
Minulla ainakin nuo paineensätimet ovat alkaaneet oireilla pakkasella, tuokin jonka vaihdoin nyt oireili jo viime kevään pakkas aamuina, mutta toimi koko kesän hyvin, nyt se taas alkoi oireilla syksyn tultua.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC

Mielessä kävi jo mekaanisen pumpun laitto

Semmosta joku voisi kokeilla, että vaihtaa sen ahtimen paineella ohjatuksi, ahdin olisi siis täysin itsenäinen ecusta riippumaton komponentti. Alipainekello siis painekelloksi.Jani M kirjoitti:290 TD on mulla. Ei niitä varmaan voi oikein mitenkään ohittaa,
En usko että se silloin menisi vikatilaan kunhan ahtopainetieto vain välitetään sopivalla skaalalla eculle ja painettakin saisi vapaasti nostettua.
Sitten tuo kellon täyttyminen öljyllä, auttaisiko jos sen painetiedon ottaa imusarjasta, eikä heti ahtimen kompurakotelosta, johon huohotusletku ja ahdin työntää öljyä. Onhan sitä öljyä sielläkin mutta toivottavasti ei niin paljoa, ainakin paineohjaus toimii mulla ihan ok vaikka kelloa ohjataan parimetrisen letkun läpi...ja jos se öljy ei "jaksaisi" kulkea noin pitkää matkaa letkussa.



Lisää tietoa: www.skg.fi