Pika-asennettavat navigointilaitteet
- Punisher69
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Pika-asennettavat navigointilaitteet
Onkos täällä kokemuksia kyseisistä laitteista?
Merkkien eroista, tarpeellisista/tarpeettomista ominaisuuksista, hinnoista suomi vs. muu maailma, toimivuudesta käytännössä, jne.......?
TomTom GO 700 vaikuttaa pätevältä laitteelta, mutta tuohon hintaan saisi mersuun muutakin hyödyllistä....
Euroopan reissu olisi ensi kesänä mielessä ja karttojen levittely konepellille levähdyspaikoilla ei enää jaksa kiinnostaa.
Merkkien eroista, tarpeellisista/tarpeettomista ominaisuuksista, hinnoista suomi vs. muu maailma, toimivuudesta käytännössä, jne.......?
TomTom GO 700 vaikuttaa pätevältä laitteelta, mutta tuohon hintaan saisi mersuun muutakin hyödyllistä....
Euroopan reissu olisi ensi kesänä mielessä ja karttojen levittely konepellille levähdyspaikoilla ei enää jaksa kiinnostaa.
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Re: Pika-asennettavat navigointilaitteet
Ko. laitteista oli vertailu TM:ssä, liekö uusin tai toiseksi uusin numero.
Pari viikkoa sitten tuli testattua ko. vertailussa ollutta Sonyn laitetta ja oikeastaan ainoa miinus mikä häiritsi oli sisäisen akun puute.
Pari viikkoa sitten tuli testattua ko. vertailussa ollutta Sonyn laitetta ja oikeastaan ainoa miinus mikä häiritsi oli sisäisen akun puute.

Ainakin tuota Tekniikan maailmassa ollutta Garminia kokeilleena tuntui olevan kosketusnäyttöineen aika helppokäyttöinen ja muutenkin pätevän oloinen.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Mulla on Tom Tom Go700, ja on se pätevä laite, moneen paikkaan on jo löydetty ilman stressiä 
Halpa se ei ole, mutta esim. tuo toinen GPS:äni, Garmin GPSmap 60CS (TM:n retkeilyGPS testivoittaja) on aika kömpelökäyttöinen autonavigoinnissa, mutta sitä käytänkin nopeusmittarina ja matkalogina. Tom Tom on taas oikein helppokäyttöinen, ja varmatoiminen, voin suositella. Vaimokin osaa käyttää sitä, eli se on siis todella helppo

Halpa se ei ole, mutta esim. tuo toinen GPS:äni, Garmin GPSmap 60CS (TM:n retkeilyGPS testivoittaja) on aika kömpelökäyttöinen autonavigoinnissa, mutta sitä käytänkin nopeusmittarina ja matkalogina. Tom Tom on taas oikein helppokäyttöinen, ja varmatoiminen, voin suositella. Vaimokin osaa käyttää sitä, eli se on siis todella helppo

Mulla on Navigore S80:ssä ja nyt myös pienen aikaa ollut Medionin 240, joista hyvää Navigoressa;
-reitin helppo määrittäminen
-nopeusmittari näytössä
-ajo-opasteita runsaasti saatavilla
-helppo etsiä reitin varrelta esim tankkauspaikkaa
Hyvää Medionissa:
-kosketusnäyttö
-erittäin selkeä näyttö
-todella hyvät opasteet
Huonoa Navigoressa:
-vie runsaasti käyttömuistia puhelimesta
-jonkin verran puutteita karttapohjassa
Huonoa Medionissa (tämä siis erittäin lyhyen kokemuksen perusteella):
-erittäin paljon virheitä karttapohjassa (opastelee ajamaan pyöräteillä ja umpikujissa, jotka on ollut jo pitkän aikaa ko käytössä)
-ohjelma menee lukkoon tämän tästä (saattaa olla vain päivitys ongelma)
-"oppaan" ääni erittäin hiljainen
Puutteista huolimattakin Medioni tuntuu jotenkin luontevammalta autokäytössä, mutta ei se Navigorekaan todellakaan huono ole
-nopeusmittari näytössä
-ajo-opasteita runsaasti saatavilla
-helppo etsiä reitin varrelta esim tankkauspaikkaa
Hyvää Medionissa:
-kosketusnäyttö
-erittäin selkeä näyttö
-todella hyvät opasteet
Huonoa Navigoressa:
-vie runsaasti käyttömuistia puhelimesta
-jonkin verran puutteita karttapohjassa
Huonoa Medionissa (tämä siis erittäin lyhyen kokemuksen perusteella):
-erittäin paljon virheitä karttapohjassa (opastelee ajamaan pyöräteillä ja umpikujissa, jotka on ollut jo pitkän aikaa ko käytössä)
-ohjelma menee lukkoon tämän tästä (saattaa olla vain päivitys ongelma)
-"oppaan" ääni erittäin hiljainen
Puutteista huolimattakin Medioni tuntuu jotenkin luontevammalta autokäytössä, mutta ei se Navigorekaan todellakaan huono ole
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
-Jope Ruonansuu-
Onkos jollain vertailupohjaa, että vois kertoa Nokian känny&Navicore yhdistelmän ja tuon Tom Tomin käytöstä. Itse painiskelen näiden kahden välillä, kun joka tapauksessa puhelimen joutuu ostamaan piakkoin.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Meillä on kurma-autossa Tom Tom 300. Tahtoo hukata signaali aina välillä. Saattaa olla puolikin tuntia pimeenä. Näytössä lukee vaan teksti "odottaa kelvollista gps signaalia".
Aika tympeä homma kun yleensä tuo signaali häviää just kriitisellä hetkellä. Tilasin just lisäantennin että jospa se sillä korjaantus.

Aika tympeä homma kun yleensä tuo signaali häviää just kriitisellä hetkellä. Tilasin just lisäantennin että jospa se sillä korjaantus.
w124 300TD
w140 400SE
w140 400SE
No Tom Tom on kyllä tosi helppokäyttöinen, reittihaku on nopea, ja sinne saa hyvin tallennettua reittejä valmiiksi, ja niiden haku on nopeaa, onnistuu ihan ajessakin (eihän kukaan niin tee). Osoitteen syöttö kosketusnäytöllä on kanssa helppoa ja nopeaa.
Signaalia ei ole henkilöautossa hukannut kertaakaan ajossa, vehkeessä on vieläpä liiketunnistin, niin että tunnelissa kun painaa menemään, niin vempain on koko ajan ajan tasalla, ja tunnelin suulle on oikea sijainti heti tiedossa.
Ainoa miinus laitteessa on se että kunnon matkalogia siinä ei ole, siis kovin kattavaa sellaista. Voi olla että päivityksissä sellainenkin tulee vielä.
Signaalia ei ole henkilöautossa hukannut kertaakaan ajossa, vehkeessä on vieläpä liiketunnistin, niin että tunnelissa kun painaa menemään, niin vempain on koko ajan ajan tasalla, ja tunnelin suulle on oikea sijainti heti tiedossa.
Ainoa miinus laitteessa on se että kunnon matkalogia siinä ei ole, siis kovin kattavaa sellaista. Voi olla että päivityksissä sellainenkin tulee vielä.
Meillä on VPK:lla se imukupilla tuulilasiin (tai vastaavaan) kiinni tuleva TomTom:in navigaattori - sen avulla on löydetty ties minne kinttupoluille keskellä yötä. Tosi näppärä peli - mallia en tarkemmin tiedä, mutta melko uusi kapistus se jokatapauksessa on.
Itselläni on kommunikaattori, joten olen harkinnut navigoren hommaamista, mutta emmin vielä, sillä jos siitä kuulee positiivista palautetta, niin kyllä on kuullut negatiivistakin - tiedä häntä onko sitten ollut vain makuasioista kyse... varmasti sekin pätevä, jos jo sitä tukeva luuri löytyy...
Itselläni on kommunikaattori, joten olen harkinnut navigoren hommaamista, mutta emmin vielä, sillä jos siitä kuulee positiivista palautetta, niin kyllä on kuullut negatiivistakin - tiedä häntä onko sitten ollut vain makuasioista kyse... varmasti sekin pätevä, jos jo sitä tukeva luuri löytyy...
Onko noissa navigaattoreissa, erityisesti tuossa TomTomissa sellaista toimintoa, että reittiin voisi tehdä joitain erityiskriteereitä.
Itse olen TomTomia miettinyt ostoslistalle, mutta tarvitsisin sellaisen reitittäjän, joka osaa jättää pois laskuista sellaiset reitit, joissa joutuisi ajamaan 3,6 - 4,0 metriä korkeudelta olevien siltojen alta.
Helsinki ja Oulu ovat kunnostautuneet näitten huonekorkuisten siltojen rakentelussa...eikä se ole yhtään mukavaa Helsingissä iltapäiväruuhkassa ruvetä täysmittasta rekkaa peruuttelemaan satoja metrejä, kun ykskaks tulee eteen 3,8 korkea silta ja oman auton kontit keikkuu 4,2 metrissä.....
Itse olen TomTomia miettinyt ostoslistalle, mutta tarvitsisin sellaisen reitittäjän, joka osaa jättää pois laskuista sellaiset reitit, joissa joutuisi ajamaan 3,6 - 4,0 metriä korkeudelta olevien siltojen alta.
Helsinki ja Oulu ovat kunnostautuneet näitten huonekorkuisten siltojen rakentelussa...eikä se ole yhtään mukavaa Helsingissä iltapäiväruuhkassa ruvetä täysmittasta rekkaa peruuttelemaan satoja metrejä, kun ykskaks tulee eteen 3,8 korkea silta ja oman auton kontit keikkuu 4,2 metrissä.....

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kaverilla oli vähän aikaa (pöllittiiin) joku Garminin navi ja ainakin se kehui, et sillä sai kierrettyä matalat sillat. Mut en takaa 100% ku se on kuitenkin aika kova suustansa...Mesedesi kirjoitti:Onko noissa navigaattoreissa, erityisesti tuossa TomTomissa sellaista toimintoa, että reittiin voisi tehdä joitain erityiskriteereitä.
TomTom GO 300 on lähes päivittäisessä käytössä pääkaupunkiseudulla ja hyvin on pelittänyt. Helppo käyttää kosketusnäytöllä ja kohtuullisen hyvä toimivuus omalla sisäisellä antennilla myös keskustassa kunhan satelliitteja on löytynyt tarpeeksi. Tunnelissahan toi 300 on ihan pihalla, mahtaneeko 500/700 toimia sitten paremmin, sitä en tiedä.
700:n kovalevyn kestävyys nimismiehenkiharoissa vähän arveluttaa, ehkä ottaisin 500:n ja siihen sopivat lisäkartat muistikortilla. Ainakaan Etelä-Suomessa reittiä laskettaessa ei 300:n hitaampi prossa (vs. 500/700) ole alkanut mitenkään ärsyttää.
700:n kovalevyn kestävyys nimismiehenkiharoissa vähän arveluttaa, ehkä ottaisin 500:n ja siihen sopivat lisäkartat muistikortilla. Ainakaan Etelä-Suomessa reittiä laskettaessa ei 300:n hitaampi prossa (vs. 500/700) ole alkanut mitenkään ärsyttää.
kannattaa myös kysäistä päivitysten hintaa, voivat olla arvokkaita. tomtom on toiminut varsin hyvin (kaverilla on), häiriöitä voi aiheuttaa omilla antenneilla uusien autojen tuulilasit joissa eri laitteita kuten lämmitys, sadetunnistin ym...
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Tuo Navicore on ihan ok itsenäisyyspäivän käyttötestien perusteella. Vajaat 1500km ajoa ja kahdesti meni hukkaan, kerran kehoitti tekemään u-käännökseen ja lähtemään takaisin Oulua kohden päästäkseni HelsinkiinMeesu kirjoitti:Onkos jollain vertailupohjaa, että vois kertoa Nokian känny&Navicore yhdistelmän ja tuon Tom Tomin käytöstä. Itse painiskelen näiden kahden välillä, kun joka tapauksessa puhelimen joutuu ostamaan piakkoin.

Silti kallistuisin tomtomiin... Pätevän oloinen kampe ainakin kaupunkiolosuhteissa. En ole testannut laajemmalla reviirillä.
Puhelimen käytöstä mietteitä. Olen käyttänyt tomtom mobile5 + 9500 + Nokia gps moduli LD-1W yhdistelmää. Vastaa navigoren tuotetta toiminnoiltaan, tomtom softana taitaa olla vähän navigorea monipuolisempi. Käyttökokemuksia ja omia päätelmiä:Meesu kirjoitti:Onkos jollain vertailupohjaa, että vois kertoa Nokian känny&Navicore yhdistelmän ja tuon Tom Tomin käytöstä. Itse painiskelen näiden kahden välillä, kun joka tapauksessa puhelimen joutuu ostamaan piakkoin.
Ainakin tuon halkokommarin näyttö on erinomaisen hyvä karttanavigointiin, samoin kaiutin. Ohjeet tulee todella selkeällä ja kuuluvalla äänellä, wlan käyttöön suunniteltu akku kestää ja kestää bluetoothin ja näytön taustavalon käyttöä... Mersun mittariston edessä oleva räystäs on kuin tehty komukalle. 9500 vie voiton 9300:sta navigointikäytössä isomman näytön, paremman äänen ja kestävämmän akun muodossa.
Pienissä näytöissä kuten 6600 täytyy käytännössä kuunnella ohjeita sillä näyttö on katsomiseen ajaessa turhan pieni. Muiden puhelimien kuin komukan muotoilu ei kovin hyvin tue navigointikäyttöä autossa. Täytyy kuitenkin korostaa että puheella tulevat ajo ohjeet on niin tarkat että näyttöä ei välttämättä kohteen löytämiseen tarvitse. Näytöltä saa kuitenkin hyödyllistä informaatiota kuten arvioitu saapumisaika (softa laskee sen aika tarkkaan!), matka seuraavaan käännökseen, nopeus ja paljonko matkaa on jäljellä. Nokian gps palikkaa täytyy kehua pitkästä toiminta ajasta ja siitä että sitä voi ladata puhelimen laturilla tarvittaessa. LD-1W pelittää samanlaisella akulla kuin esim. 6600 joten virtaa riittää.
Jos käytät puhelinta ajon aikana vähän ja sulle tulee soittoja vähäisessä määrin niin karttasofta puhelimessa on ok. Jatkuvasti saapuvat puhelut taas tekee navigoinnista niin suurta taidetta että hyvä kun tiellä pysyy

Opastavalla navigointilaitteella ja gps navigaattorilla on vissi ero. Nämä autokäyttöön tarkoitetut ei ole retkeilyvälineitä, eikä esim. puhelimella voi lähteä marjametsään jos on taipumusta eksyä

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
Eilen tuli hankittua kokemusta tälläisesta Nokian puhelin + Navicore ohjelmisto.
Olin menossa Kuopiosta Tampereen kautta Espoon Kilossa olevalle Inexin varastolle (Kutojantie), laitoin määränpään Tampereella ja ohjelma lähti rullaamaan. Neuvot veivät selkeästi minut 3 tietä myöten Kehä 1:selle ja kunnes olin lähellä Valtatie 1:sen risteystä, GPS menetti singaalin eikä tullut takaisin enää ollenkaan kun ajelin sinne Inexille.
Kolmen tunnin päästä olin menossa Kehä 3:lla olevalle Satotukulle, siellä Ikean lähistöllä GPS taas heräsi ja ääni oli kokoajan komentamassa minua takaisin sinne Inexille päin....enkä keksinyt että millä tavalla ohjelman saa kiinni.
Satotukulta lähtiessäni annoin uuden määränpään, eli Kuopion Kiitolinjan Terminaali (Kolmisopentie) . GPS käski Varkaudessa suoralla maantiellä kesken kaiken kääntymään vasemmalle viidenkymmenen metrin päästä. Jos olisin sitä ohjetta noudattanut, olisin pyyhkäissyt keskikaiteeseen ja todennäköisesti päässyt huomisaamun Savon Sanomien etusivulle...
Jatkaessani kuitenkin matkaa ja tullessani valtatie 5:lla kohti määränpäätä GPS hävitti taas oleellisella kohdalla noin 4 kilometriä ennen pääteasemaa singaalinsa. Eli eipä ollut siinäkään kohtaa ko. vempeleestä mitään apua.
Joten Nokian puhelin + Navicore ei minulta kovin suuria sympatiapisteitä saa.
Olin menossa Kuopiosta Tampereen kautta Espoon Kilossa olevalle Inexin varastolle (Kutojantie), laitoin määränpään Tampereella ja ohjelma lähti rullaamaan. Neuvot veivät selkeästi minut 3 tietä myöten Kehä 1:selle ja kunnes olin lähellä Valtatie 1:sen risteystä, GPS menetti singaalin eikä tullut takaisin enää ollenkaan kun ajelin sinne Inexille.
Kolmen tunnin päästä olin menossa Kehä 3:lla olevalle Satotukulle, siellä Ikean lähistöllä GPS taas heräsi ja ääni oli kokoajan komentamassa minua takaisin sinne Inexille päin....enkä keksinyt että millä tavalla ohjelman saa kiinni.
Satotukulta lähtiessäni annoin uuden määränpään, eli Kuopion Kiitolinjan Terminaali (Kolmisopentie) . GPS käski Varkaudessa suoralla maantiellä kesken kaiken kääntymään vasemmalle viidenkymmenen metrin päästä. Jos olisin sitä ohjetta noudattanut, olisin pyyhkäissyt keskikaiteeseen ja todennäköisesti päässyt huomisaamun Savon Sanomien etusivulle...

Jatkaessani kuitenkin matkaa ja tullessani valtatie 5:lla kohti määränpäätä GPS hävitti taas oleellisella kohdalla noin 4 kilometriä ennen pääteasemaa singaalinsa. Eli eipä ollut siinäkään kohtaa ko. vempeleestä mitään apua.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Muistatko yhtään mikä GPS antenni sulla oli ja mikä versio tuosta Navicoren softasta. Mulla oli aluksi BT-308 GPS antenni ja siinä oli juurikin tuollaisia ongelmia, toisaalta niitä kyllä oli mulla kolme eri laitetta, jotka kestivät n 2 kuukautta kerrallaan. No nyt mulla on BT-338 ja siinä ei ole n puoleen vuoteen ollut yhtään ongelmia. Tottahan noissa on aina jotain virheitä karttasoftissa, mutta kyllä mä ainakin oon ollut pääosin tyytyväinen. Se mikä välillä tuntuu jännältä, on kun olet mielestäs aivan tiettymättömillä taipaleilla ja navi sanoo, että "käänny seuraavasta oikealle" ja todellakin luulet olevasi keskellä ei mitäänMesedesi kirjoitti:Eilen tuli hankittua kokemusta tälläisesta Nokian puhelin + Navicore ohjelmisto.

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
-Jope Ruonansuu-
mesedesillä on tainnut olla huono gepsivastaanotin, noksun palikka ei ole ajaessa hävittänyt singaalia kertaakaan, olen pitänyt sitä kojelaudalla tuulilasia vasten. Toki riippuu autosta, kuorkissa voi rajoitetumpi näkyvyys kuin ha:ssa missä on myös takalasit ja takasivulasit... gps kun vaatii (tietääkseni) suoran näköyhteyden satelliittiin?
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
En nyt tuota ihan allekirjoittais, tai sitten on tuo 338 tosi tehokas. Kerran alkoi olee pikkuisen heikko singaali Helsingin keskustassa, kun olin unohtanut antennin takin taskuun, toimi mutta kännykässä oleva nopeusmittari eli omaa elämäänsäjuha kirjoitti:gps kun vaatii (tietääkseni) suoran näköyhteyden satelliittiin?

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG