Etuiskarin yläpään kumin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Etuiskarin yläpään kumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Tuli ostettua jo uusi em. kumi, kun tuo vanha alkoi pitää ihme "narinaa" montuissa ja oli jo havaittavissa murtumaakin.
Kysymys kuuluukin onko paha vaihtaa, ja tarvitaanko jotain spesiaalivehkeitä?

Jatkokysymyksenä, millainen operaatio on takatukivarren vaihto, ja tarkoitan sitä ylintä poikittaista vartta, siinä kun tuntuu pieni välys kun renkaan yläreunasta hemputtelee.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Itse olen vaihtanut noita kumeja jokseenkin näin:
Kulma ylös,rengas pois, toinen tunkki tukivarren alle, iskari yläpäästään irti(tarvitaan muist. 7mm kuusioavain ja joku 22mm mutteriin sopiva avain jolla voi avata samalla kun pitää kuusioavaimella vastaan),kumin mutterit irti(10mm), kun yläpää on irti voi laskea tukivarren alta lisää löysiä ja puristaa iskaria(VOIMAA)että saa työskentelytilaa, vanhakumi pois ja uusi paikoilleen ja sitten tähtäilemään iskarinvartta takaisin kohdilleen ja kiristystä taas noilla ed.mainituilla välineillä, tukivarren alta kannattaa muistaa ottaa tunkki pois, pyörä paikalleen ja operaatio on valmis....
Näin siis itse, mutta kai siihen taiteellisempiakin tapoja on.
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Viime viikolla tuli vaihdettua nuo yläpään kumit ja kyllä se homma on kaikessa yksinkertaisuudessaan juuri niinkuin Boss kertoili.
Vaikka välillä pysähtyis miettimäänkin niin aikaa kuluu ehkä 2 tuntia. Ja operaation jälkeen auto on heti paljon parempi ajettava kun iskunvaimennus toimii täysin eikä rikkinäisestä kumista tule välystä.
-300D -85
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

tosi helppo homma, omassa mesessä on vain alustasarja, joten mitään tunkkia ei altukivarren alle tarvinnu. Jos ei löydy tuota poweria ranteesta, niin tee kuin minä eli käytä koko iskari irti ja kokuaminen on huomattavasti helpompaa (sehän ei ole alapäästä kiinni kuin kolmella 19mm)....
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Eli jousesta ei tarvitse välittää, irroittaa sitä tms?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Ei ainakaan minulla tarvinu sen enempää kun että iskarin ollessa yläpäästä irti niin en laskenut tukivartta turhan alas ettei jousi pullahda pois paikaltaan. Eikai sen pitäisi olla mahdollista mutta jos se sieltä lähtee niin sattuu kyllä juhaa leukaan. Kyllä sen perstuntumalla aika hyvin näkee kuinka paljon voit tukivartta laskea.
Itse laskin sen verran että kun painoi iskarin ihan kasaan se mahtui juuri tulemaan lokasuojan alta pois ulkopuolelle, siinä kumin vaihto ja sitten vaan painaa tolpan takasi ja tähtäilee paikalleen.
Rohkeesti kimppuun vaan.
-300D -85
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Päätin verestää vanhaa topiccia, kun itselläkin on tuo hommeli edessä. Oikeastaan se on jo käynnissä mutta homma alkoi tökkiä ja ajattelin siirtää jatkon huomiseen, kun tuossa hyvin ilmastoidussa tallissa alkoi hämärtää ja näppejä palella. :D

Tuota yllämainittua konstia itsekin kokeilin mutta nuo iskarit ponnistavat sen verran ylöspäin, ettei kumia saa välistä pois. Iskari kyllä painuu sisään mutta pitäisi olla kärpän refleksit, että mulikan ehtisi saada välistä pois, ennenkuin iskarin varsi ehtii pompata takaisin ylös. :(

Ilmeisesti aamun ensimmäinen homma on ottaa alapallon pultti irti ja tipauttaa ulos koko roska iskareineen ja napoineen. Tieten voisi kokeilla pistää jousta vähän kasaan ja laskea alatukivartta reilusti alaspäin. Liekö muita vaihtoehtoja tahi mielipidettä, josko jompi kumpi konsti toimisi?

t.
Risto
E500 – 211.070
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Iskarin yläpää irti kumista, kumi irti korista, sitten vaan nostaa autoa sen verran että sa kumin pois välistä. Iskari kyllä antee sen verran periksi. Ei minun mielestä tarvii irrottaa rengasta, niin voi yhdellä tunkilla tehdä (tai nosturilla tulee tehtyä aina). Aikaa menee 15-30min kun vaihtaa molemmin puolin 8)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

maanantaina vaihdoin apumiehen puolelle,hommaan meni n.15 min.rengasta ei irrotettu,on niin korkee muutenkin että mahtu kädet hyvin väliin kun tunkilla vähän avitti, oli jännä ajaa kun iskari hakkas konepeltiin :evil: ja just pari päivää aikaisemmin olin kattonu että sen kumin vois vaihtaa..nooh odotin sitten kaks päivää liikaa prkle..onneks ei konepelti menny ihan vtuiks kun äänieriste pehmensi iskua vähän.
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Väliaikatietoja...

Kävin tuossa taas tupeloimassa auton kimpussa mutta laihoin tuloksin. Iskari ei painu tarpeeksi kasaan (se pohjaanlyöntigummi välissä), että sen saisi pyöräytettyä ulkopuolelle. Ilmeisesti kallistuksenvakaaja haraa sen verran vastaan, ettei alatukivarsi pääse tarpeeksi alas – pitäisi ajella auto johonkin tasaiselle, että uskaltaisi tunkata molemmat puolet ylös.

Tämä näyttää olevan taas niitä varttitunnin juttuja, joissa menee kaksi päivää. :D

EDIT: Heureka. Keksin yhden konstin, jolla homma saattaisi onnistua – kaveri painaa ylhäältä jollakin tapilla iskarin vartta alaspäin ja kun iskarin pää on tarpeeksi alhaalla, minä nappaan alhaaltapäin kumisysteemin pois välistä. Sama sovelletusti takaperin takaisin asennuksessa. Pitääpä käydä hätistelemässä isämiestä, jos sillä olisi joutoaikaa. Palaamme asiaan samaan lepakkoaikaan samalla lepakkokanavalla...Kuva 8)

EDIT 2: Onnistuihan se loppuviimein juurikin tuolla kahden miehen tekniikalla. Piti kuitenkin olla tosi ripeänä, että ehti saada mutikan irti ja takaisin paikoilleen ilman että sormet litistyivät mihinkään väliin. Pirskele, kun ne palkinto-oluet pääsivät juuri loppumaan – pitänee käydä illan päälle kaupassa. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Hain uudet Bilsteinit tuohon 290:een. Vielä en vaihtanut, kun en saanut iskarin yläpään muttereita auki. Olivat vänkärin puolella niin pirullisesti kuopassa ja ahtaassa paikassa - taitaa olla ilmastoinnin yksikkö siinä samassa lokerossa - ettei niitä pääse vääntämään auki millään työkalulla.

Pitää kai käydä ostamassa 17 mm normaalia korkeampi hylsy? Vai millä kokenut mies ne kaksi mutteria siitä iskarin yläpäästä konetilassa avaa?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se 17mm pitkä hylsy ja pulttikone on kova sana moneen paikkaan....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Nyt on vaihdettu iskarit. Korkea 17 mm hylsy Hessumobiilista - ja iskarin yläpäät sai irti.

Edellise isakrit meni justiinsa katsastuksesta läpi, mutta kehottivat vaihtamaan kuitenkin. Olihan nuo löysät. Nyt tuli mersuun uuden auton ryhtiä, jonka huomaa selkeästi ajossa. :)

Pitäsiköhän vaihtaa vaimon farmari-Volvoonkin iskarit...hmm. Silläkin on jo 130.000 ajettu :?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin