300 td Superturbon rakentamisesta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

300 td Superturbon rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Taas on vaarallinen dieselsairaus tarttunut yhteen viattomaan tallaajaan....
Bensaturboja on tullut ruuvailtua joitain vuosia, mutta harrastuksen edistyessä voima maksaa aina vaan enemmän ja enemmän, ja nyt on alkanut tosissaan kiinnostamaan tehokas diesel... Tuttu tarina ehkä monelle :roll:

Aihioksi hankkinen W124 300 TD:n automaatilla, 124-Meseistä kun on hyvää kokemusta jo entuudestaan käyttöautopuolelta.

Muutamia kysymyksiä olisi, jotta paremmin tajuaisi mihin sitä taas ollaan ryhtymässä!

-Kaikki puhuvat siitä, että on kallista nimenomaan tehdä kestävä voimakone. Kuitenkaan täällä ei käytännössä juurikaan puhuta koneen vahvistamisesta - mikä siis on se juttu millä vehkeet kestää? Esim. 12V -kuutosdieselistä 400+ hv ja yli 700 Nm? Ja mikä on se juttu, miksi vaan muutamat osaavat kuuleman mukaan toimivan superturbon rakentaa, muutokset ovat kai kuitenkin lähinnä bolt-on plus säätöä (eli ei tarvitse vaihtaa koneen sisuskaluja)?

-Ostoslistalle tulisi siis ISO turbo, modattu syöttöpumppu, peltipakosarja ja erillinen hukkis, iso cooleri ja ahtoputkisto, avara pakoputkisto, muutettu plenum, tehokas öljnjäähdytin - mitä muuta koneeseen tarvitaan?

-Mitä vakio automaattilaatikko saadaan kestämään? Kuinka olisi esim. noilla 700+ Nm väännöillä mitä joillain täälläkin on autoissaan?

-Vielä tyhmä kysymys, kun ei dieselvirittämisestä ole vielä oikeastaan kokemusta; bensavehkeethän säädetään lambdalla ja nakutusanturilla, mutta mistäs dieselkoneessa tietää milloin liikutaan kestävyyden rajoilla? Eli mitäs dieselissä mitataan jolla saadaan infoa koneen itsetuhoaikomuksista?

Kiitokset jo etukäteen kaikista vinkeistä! Virittäjänä olen monenmoista kokenut, mutta nämä "kiisselit" on vielä vähän vieraita...
Viimeksi muokannut TurboJ, Ti 22.11.2005 23:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 dt Superturbon rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyse on lähinnä kahdesta eri tapauksesta, ST:n rakentaminen alkuperäisestä turbokoneesta tai vaparista. Jälkimmäisessä pitää tehdä muutoksia koneen sisälle, jos aikoo ottaa kaiken saatavilla olevan tehon irti. Haulla löytyy hyvin tietoa mitä vaparille kannattaa tehdä (öljyruiskut, turbon laakerit, turbon männät tai vaparin mäntien sorvaus yms.) Käytännössä halvemmalla saattaa päästä kun hankkii valmiin turbokoneen, jossa on öljynkierrot yms valmiiksi paikallaan.

Vakioautomaattilaatikon vahvistaminen tarkoittaa, ettei enää puhuta mistään vakiolaatikosta, laatikkoon on lisätty kitkapintoja ja tehty 'jotain' muutoksia (=Kysy Siekkinen). Saattaa kestaa sen 700 tai saattaa hajota, taitaa riippua paljolti käytöstä.

Dieselissä ei tarvitse huolehtia siitä laihasta seoksesta tai nakutuksesta, syöttöä lisätään kunnes auto jättää sopivasti voimasavua tai kunnes se hajoaa muualta tai kuten yleensä kytkin tai automaatti alkaa luistamaan. Diesel käy lähes aina laihalla. Dieselin itsetuho tapahtuu oikeastaan vain pakopaineiden kautta, tai no jos se alkaa käymään öljyllä ja kierrokset karkaavat. Kun rakentaa ehjistä (='uusista') osista huolella ei tuotakaan kai pääse tapahtumaan.

Kallistahan se jokatapauksessa on vaikka tuo kallis on kohtuu suhteellinen käsite. Yleensä on järkevää rakentaa myös alusta ja jarrut vastaamaan tehoja. Vaihtaa kaikki voimansiirrossa oleva tavara uuteen. Hintahaarukkaahan täällä on monesti kartoitettu.

Sulla on ihan hyvä ostoslista, loput riippuvat mihin aihioon lähdet noita työntämään, turbokoneeseen taitaa tuo paketti riittää lisättynä automaatin coolerilla. Lisää vielä se pakopainemittari ja ahtopainemittari nyt lienee itsestään selvyys....ja pari kierrosta takarenkaita :twisted:

:oops: Mikä on plenum :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
TurboJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 21.11.2005 18:44
Paikkakunta: Turun seutu

Re: 300 dt Superturbon rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

veskola kirjoitti:
Vakioautomaattilaatikon vahvistaminen tarkoittaa, ettei enää puhuta mistään vakiolaatikosta, laatikkoon on lisätty kitkapintoja ja tehty 'jotain' muutoksia (=Kysy Siekkinen). Saattaa kestaa sen 700 tai saattaa hajota, taitaa riippua paljolti käytöstä.

Sulla on ihan hyvä ostoslista, loput riippuvat mihin aihioon lähdet noita työntämään, turbokoneeseen taitaa tuo paketti riittää lisättynä automaatin coolerilla. Lisää vielä se pakopainemittari ja ahtopainemittari nyt lienee itsestään selvyys....ja pari kierrosta takarenkaita :twisted:

:oops: Mikä on plenum :oops:
Jees... Valmiista turbokoneesta ajattelin lähteä liikkeelle, silloin kai pitäis paikkojen kestää suht hyvin. Mitä muuten luulette, jos kone on esim. vajaat 200 tkm ajettu, olisiko kuitenkin aihetta tehdä ensin täydellinen koneremppa ennenkuin alkaa virittelemään?

Plenum on sama kuin imusarjan painekotelo, sehän taitaa vakiona olla vähän pieni, ja letkulähtö on "väärällä puolella" coolerin asennusta varten?

Millaista pumppua voisi käyttää vaihteiston jäähdytyskierrolle, ja samatyyppinen kierto voidaan varmaan rakentaa myös perälle?
Voimensiirrosta vielä pari kysymystä, eli millaisiin nopeuksiin asti riittää W124 300 turbodieselin vakiovälitykset esim 6000 rpm suurimmalla vaihteella, ja saako tuohon perään pidempää välitystä ja tasauspyörästön lukkoa?

Ja vielä yksi, jos käyttää ahtimena esim. Holsetin HX40:ää, niin millaiseksi muodostuu vetoalue? Ts. millä kierroksilla ahdin herää, ja onko alaväännöstä tietoakaan ko. kokoisella puhaltimella?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 dt Superturbon rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri saa luvan vastata muihin kysymyksiin kun tietää asiasta.

En minä mitään remppaa tehnyt 200tkm ajetulle koneelle, mutta ei siitä mitään ST moottoria tullutkaan. Hyvin se on kestänyt vaikka sitä on kiusattu pienellä ahtimella.

Automaatissa pitäisi vakiona olla se öljynkierrätys vesisyylärin sisällä olevan putken kautta, ainakin tuossa Vitossa on silleen ja niin se taisi olla noissa mersuissakin, vaikea tarkistaa kun topicit on piilotettu. Siihen siis hydrauliikkapajalta sopivat letkut ja vaikka tuommonen cooleri kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Re: 300 dt Superturbon rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

TurboJ kirjoitti: Jees... Valmiista turbokoneesta ajattelin lähteä liikkeelle, silloin kai pitäis paikkojen kestää suht hyvin. Mitä muuten luulette, jos kone on esim. vajaat 200 tkm ajettu, olisiko kuitenkin aihetta tehdä ensin täydellinen koneremppa ennenkuin alkaa virittelemään?

Plenum on sama kuin imusarjan painekotelo, sehän taitaa vakiona olla vähän pieni, ja letkulähtö on "väärällä puolella" coolerin asennusta varten?

Millaista pumppua voisi käyttää vaihteiston jäähdytyskierrolle, ja samatyyppinen kierto voidaan varmaan rakentaa myös perälle?
Voimensiirrosta vielä pari kysymystä, eli millaisiin nopeuksiin asti riittää W124 300 turbodieselin vakiovälitykset esim 6000 rpm suurimmalla vaihteella, ja saako tuohon perään pidempää välitystä ja tasauspyörästön lukkoa?

Ja vielä yksi, jos käyttää ahtimena esim. Holsetin HX40:ää, niin millaiseksi muodostuu vetoalue? Ts. millä kierroksilla ahdin herää, ja onko alaväännöstä tietoakaan ko. kokoisella puhaltimella?
Ensimmäisenä otat kannen pois ja vaihat moniventtiilin kannentiivisteen.(samalla näät että minkä verran on tullu putkiin pykälää, jos on tullu. Josta taas voi päätellä että kannattaako koko koneeseen rueta tekeen sen kummempaa remppaa.)

Sitte tuo painekotelo, niin ei oo välttämätöntä tehä uutta, vaan voihan sen putken lähön muuttaa toiselle puolelle ja tulpata alkuperäsen. Mutta tietysti jokainen tekee niinku parhaaks näkee :wink:

Tuohon vaihteistoöljyn jäähytykseen Veskola sulle jo vastaski.
Välitykset sitte. Riippuu tietysti jonku verran rengaskoosta, mutta muistelisin että n.6200rpm/270-280 oli tuolloin nopeus. Senhän voit ite tarkistaa ja laskia, ko tuosa automaatisa 4 vaihe on isoin ja samalla suora. Välitys turbon peräsä on se 2,65 ja renkaan koon tiiät ite parhaiten :D

Tuo ahtimen herääminen. Niin sehän on makuasia, mutta itellä tuo hx:ä(hukkaportillinen pakopesä nro17) alkaa ahtaan n1900rpm ja kunnolla lähetään n3000rpm jälk. aina sinne +6000rpm asti. Eli kunnon VETOALUE ainaki mulla tuommosesa kapiakantisesa versiosa on n+3000rpm. En tiiä miten muut on saanu heräileen noita :?:

Toivottavasti saat näistä jotain irti...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos koneen haluaa oikeasti kestävän, niin kai sen järkikin sanoo että 200 tkm ajettukin (siis mittarissa, harvoin noin vähän AJETTUJA turbokoneita on missään) kone on kaikkea muuta kuin uusi. Eli itse tekisin täydellisen rempan.

Oikeista kilometreistä on vaikea tietää mitään, ja vielä vähemmän siitä millaisella käytöllä ja huollolla kone on ollut. Männänrenkaat kyllä kuluu jonkin verran parissa sadassa tuhannessa, laakerit voi olla kuin uudet, jos öljyjä on vaihdettu, eikä ole ollut paskaa seassa.

Ongelma noiden kanssa on siinä, että vahvempaa osaa ei oikeastaan saa mistään, kone sitten kestää vakio-osilla jos kestää. Ihan tapauskohtaista. Joku 100 hv / litra on aika turvallista, enemmästä on paha sanoa, kun tuntuu olevan käyttäjäkohtaista.
Vastaa Viestiin