Eberin sähköjen asennus W124 -91
- Heikki Tuunanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
- Paikkakunta: Joensuu
Eberin sähköjen asennus W124 -91
Elikkäs sain tuossa viikolla rusikoitua hydronic 5:sen konehuoneeseen 250D:n seuraksi. Asennuspaikkana apukuskin pyöränkotelon etukulmaan (pakosarjan viereen). Nyt on vielä sähkötyöt vaiheessa. Tuuletinlaitteen ohjaus tulenee perinteisellä kytkennällä (sulkerasialta puhaltimen johto poikki ja eberin rele väliin).
Koska lämmitin on kytketty vesikiertoon lämmityslaitteen kiertovesipumpun ja moottorin väliin, saattaa se aiheuttaa ylikuumenemisvaaran, jos autolla lähtee ajamaan eberi päällä ja sisätilan termostaatti sulkee ne akkukotelossa olevat mankkuventtiilit ja veden kierto loppuu.
Ajattelin ratkaista ongelman pistämällä releen lämmityslaitteen magneettiventtiilin keskimmäisen navan väliin ja ohjausvirta eberiltä. Rele siis katkaisisi mangneettiventtiileiden virtapiirin kun eberi on päällä ja näin varmistaisi veden kierron järjestelmassä. Samalla varmistuisi kabiinin nopein mahdollinen lämpiäminen pakkasaamuna.
Käsittääkseni mangneettiventtiili toimii juuri niin, että virrattomana laskee veden virtaamaan.
Aihettaako tälläinen kytkentä ongelmia muualle lämmityslaitteeseen? Kestääkö säädinpaneeli tuon katkomisen? Riittääko vain yksi rele maakaapeliin vai laitanko kummallekkin venttiilille oman + johtimiin?
Niin, eberin viikkokello muuten sujahti nätisti (pienen vinguttamisen jälkeen) tuhkakuppiin. On muuten hifein mahdollinen paikka!!!
Koska lämmitin on kytketty vesikiertoon lämmityslaitteen kiertovesipumpun ja moottorin väliin, saattaa se aiheuttaa ylikuumenemisvaaran, jos autolla lähtee ajamaan eberi päällä ja sisätilan termostaatti sulkee ne akkukotelossa olevat mankkuventtiilit ja veden kierto loppuu.
Ajattelin ratkaista ongelman pistämällä releen lämmityslaitteen magneettiventtiilin keskimmäisen navan väliin ja ohjausvirta eberiltä. Rele siis katkaisisi mangneettiventtiileiden virtapiirin kun eberi on päällä ja näin varmistaisi veden kierron järjestelmassä. Samalla varmistuisi kabiinin nopein mahdollinen lämpiäminen pakkasaamuna.
Käsittääkseni mangneettiventtiili toimii juuri niin, että virrattomana laskee veden virtaamaan.
Aihettaako tälläinen kytkentä ongelmia muualle lämmityslaitteeseen? Kestääkö säädinpaneeli tuon katkomisen? Riittääko vain yksi rele maakaapeliin vai laitanko kummallekkin venttiilille oman + johtimiin?
Niin, eberin viikkokello muuten sujahti nätisti (pienen vinguttamisen jälkeen) tuhkakuppiin. On muuten hifein mahdollinen paikka!!!
- Heikki Tuunanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
- Paikkakunta: Joensuu
en tiedäHeikki Tuunanen kirjoitti:Milläs sitä sitten saadaan kylmää ilmaa kabiiniin jos lämmityslaitteen veden kiertoa ei pysäytetä? Käsittääkseni kaikki (paitsi kojelaudan raitisilmasuuttimien) ilma kiertää kennon läpi...

- Heikki Tuunanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
- Paikkakunta: Joensuu
No sitten sammuttaa eberin kun koneen lämmöt näyttää 60 ylöspäin , ei sitä enempää tarvii käyttää. Tuolloin lykkää jo lämmintä hyttiin ja normaali asteet on äkkiä taulussa (eli ~85c).Heikki Tuunanen kirjoitti:Joo, näinhän se taitaa olla, mutta kun ajettaessa saavutetaan haluttu sisälämpötila, menee venttiilit pienemmälle ja rajoittaa veden kiertoa, jolloin myös eberin läpi kulkeva vesimäärä pienenee. Ja jos termostaattia kiertää pienemmälle, menee hanat hetkeksi kiinni jolloin eberi voi keittää.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City