Eberin sähköjen asennus W124 -91

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heikki Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
Paikkakunta: Joensuu

Eberin sähköjen asennus W124 -91

Viesti Kirjoittaja Heikki Tuunanen »

Elikkäs sain tuossa viikolla rusikoitua hydronic 5:sen konehuoneeseen 250D:n seuraksi. Asennuspaikkana apukuskin pyöränkotelon etukulmaan (pakosarjan viereen). Nyt on vielä sähkötyöt vaiheessa. Tuuletinlaitteen ohjaus tulenee perinteisellä kytkennällä (sulkerasialta puhaltimen johto poikki ja eberin rele väliin).

Koska lämmitin on kytketty vesikiertoon lämmityslaitteen kiertovesipumpun ja moottorin väliin, saattaa se aiheuttaa ylikuumenemisvaaran, jos autolla lähtee ajamaan eberi päällä ja sisätilan termostaatti sulkee ne akkukotelossa olevat mankkuventtiilit ja veden kierto loppuu.

Ajattelin ratkaista ongelman pistämällä releen lämmityslaitteen magneettiventtiilin keskimmäisen navan väliin ja ohjausvirta eberiltä. Rele siis katkaisisi mangneettiventtiileiden virtapiirin kun eberi on päällä ja näin varmistaisi veden kierron järjestelmassä. Samalla varmistuisi kabiinin nopein mahdollinen lämpiäminen pakkasaamuna.

Käsittääkseni mangneettiventtiili toimii juuri niin, että virrattomana laskee veden virtaamaan.

Aihettaako tälläinen kytkentä ongelmia muualle lämmityslaitteeseen? Kestääkö säädinpaneeli tuon katkomisen? Riittääko vain yksi rele maakaapeliin vai laitanko kummallekkin venttiilille oman + johtimiin?


Niin, eberin viikkokello muuten sujahti nätisti (pienen vinguttamisen jälkeen) tuhkakuppiin. On muuten hifein mahdollinen paikka!!!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun korvaan vähän helähtää....

eikös tuo nyt ole täysin turha systeemi, ei mielestäni mankkuventtiilit katkaiseveden kiertoa missään vaiheessa :shock:
Avatar
Heikki Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Heikki Tuunanen »

Milläs sitä sitten saadaan kylmää ilmaa kabiiniin jos lämmityslaitteen veden kiertoa ei pysäytetä? Käsittääkseni kaikki (paitsi kojelaudan raitisilmasuuttimien) ilma kiertää kennon läpi...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Heikki Tuunanen kirjoitti:Milläs sitä sitten saadaan kylmää ilmaa kabiiniin jos lämmityslaitteen veden kiertoa ei pysäytetä? Käsittääkseni kaikki (paitsi kojelaudan raitisilmasuuttimien) ilma kiertää kennon läpi...
en tiedä :lol: , mutta vesi kiertää koko systeemissä ihan vapaasti kun ei autossa ei ole virtoja päällä (eli mankut eivät pysty katkaisemaan veden kiertoa->ylikuumenemis vaaraa ei ole ) , näin sen itse olen funtsaillut, korjatkaa jos olen väärässä !
Avatar
Heikki Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Heikki Tuunanen »

Joo, näinhän se taitaa olla, mutta kun ajettaessa saavutetaan haluttu sisälämpötila, menee venttiilit pienemmälle ja rajoittaa veden kiertoa, jolloin myös eberin läpi kulkeva vesimäärä pienenee. Ja jos termostaattia kiertää pienemmälle, menee hanat hetkeksi kiinni jolloin eberi voi keittää.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ei kait naissä vanhoissa koneissa tarvi eberillä ajossa lämmintä hehkuttaa eikös se ole vasta CDI vaiva....
Itse tein ja säästin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Heikki Tuunanen kirjoitti:Joo, näinhän se taitaa olla, mutta kun ajettaessa saavutetaan haluttu sisälämpötila, menee venttiilit pienemmälle ja rajoittaa veden kiertoa, jolloin myös eberin läpi kulkeva vesimäärä pienenee. Ja jos termostaattia kiertää pienemmälle, menee hanat hetkeksi kiinni jolloin eberi voi keittää.
No sitten sammuttaa eberin kun koneen lämmöt näyttää 60 ylöspäin , ei sitä enempää tarvii käyttää. Tuolloin lykkää jo lämmintä hyttiin ja normaali asteet on äkkiä taulussa (eli ~85c).
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Ei keitä,onhan siellä Eberissä joku lämpö tunnistin joka sammuttaa sen,jos ei,vaihda Webastoon,ainakin edellisessä kotterossani,websu sammu kun lämpeni liikaa.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Webasto ainakin laskee eka puolelle teholle ja sammuu kun lämpenee liikaa.Mulla on rele rullakon syöttöjohdon välissä käyttää rullakon kautta kiertovesipumppua ja närhenmunia. Hyvin toimii muistaakseni 7 sulake
RED POWER IHC DT-358
Vastaa Viestiin