W123 2.0L Ruiskukoneessa käyntiongelma! RATKAISTU!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

W123 2.0L Ruiskukoneessa käyntiongelma! RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja wictro »

Tervepä taas!

Piti tänään viedä leimalle, mutta eipäs onnistunutkaan! :(

Tarina menee kokonaisuudessaan näin:

Menin koeajamaan auto, koeajolla pensa loppui, ja auto sammui "tököttäen"
No, lisää pensaa tankkiin, kone lähtee iloisesti ja toimii hyvin.

Autolla tuli ajoa n.100 km, jonka aikana ei käyntihäiriöitä.

Tämän jälkeen siirsin mesenaatin korjaamolle, jossa oli tarkoitus hitsauttaa alatukivarsi, korjata jarrut, paikata pensavuoto ja muutenkin vähä kattella.

Tänää homma oli sitten korjaamolla valmis, ja minä onnellisena sinne mielessäni ajatus katsastaa auto samantien.

Korjaamolla ilmeni pieni ongelma - moottori ei enää käynyt kunnolla!

- Auto sammuu samalla tavalla "töksöttäen", kuin pensan loppuessa(se oli tosiaankin ihan kuiva se tankki silloin koeajon aikana, joten vertaan ny siihen), aivan kuin se ei saisi polttoainetta siis.

-Moottorin käydessä on paine ruiskulle menevässä letkussa korjaamon mittarin mukaan 7 bar tai yli(mittari oli kokolailla tapissa, eli ympäri), Mitattu kytkemällä bensanpainemittari ruiskuun menevän polttoaineputken "väliin".)

-Suodatinpönikkä kokeiltiin vaihtaa tuloksetta(se hopeinen putkula sieltä bensapumpun vierestä). No onpahan nyt uusi :)

-Tankin ja pumpun välinen letku on uusittu, ja voidaan olettaa tiiviiksi.

-Polttoainetta ei suihkua mistään kohtaa putkea pihalle.

-Kone lähtee helposti käyntiin, jahka avainta kääntää kerran/pari on/off

-Pumppu surahtaa avaimen kääntyessä, ja sammuu sen jälkeen(jos moottori ei käy)(niinkun pitääkin)

-Pumppu pyörii moottorin käydessä(paineetkin oli sen >7 bar)

-Pumppu sammuu moottorin sammuttua(niinkun pitää)

-Kone käy tyhjäkäyntiä noin 30 sekuntia- 2 min, jonka jälkeen: sammuu

-Aluksi kone toimii ihan normaalisti

-10 sekunnin kuluttua koneelta tuntuu loppuvan soppa, ja se ei ota kierroksia, pätkii ja töksöttää jos kaasua painaa

Missä vika?
Miten etsin vian?
Kuka etsii vian? (Kouvolassa päin)
Miksi, oi luoja, miksi?

Moottori on siis tuon näköinen(pahoittelen kuvan tasoa!)

Kuva
Viimeksi muokannut wictro, Su 27.11.2005 21:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hm. Tulee mieleen, että kone on imaissut tankin pohjalta bensan loppuessa suotimet täyteen poroa ja pujua ja nyt bensanssaannissa on ongelmia. Tyhjäkäyntiä mylly käy sen hetken, minkä letku ehtii täyttyä välillä.

So. Suotimet vaihtoon. :? :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Aku P kirjoitti:Hm. Tulee mieleen, että kone on imaissut tankin pohjalta bensan loppuessa suotimet täyteen poroa ja pujua ja nyt bensanssaannissa on ongelmia. Tyhjäkäyntiä mylly käy sen hetken, minkä letku ehtii täyttyä välillä.

So. Suotimet vaihtoon. :? :?:
sen hopeisen purnukan minä jo vaihdoinkin? Hinta oli muuten 23,9e
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Älä wictro nyt suutu mutta tuo kuva kertoo aika paljon edellisestä omistajasta,toivottavasti mersu ei maksanut mansikoita? Bensan saanissa varmasti on ongelmia,onko bensamallissa vielä sellanen karkeasuodatin ennen konetta ja onko tankissa suodatin samoin kun riisseleissä?
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Enhän minä nyt tuollaisesta suutu!

Tajusin muuten nyt, että nuo ruostetäplät putsarissa on varmasti tullut jarrunesteen roiskuttelusta. Sisältä putsari oli puhdas kuin mikä.

Oisko siellä tankissa paluuletkussa suodatin?
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Voipi olla bensan saannissa ongelmia tahi sitten sytkäboxi pätkäsee kipinän.
Itellä mazdassa oli kaasari tukkonen ja roskaa täynnä + sytkäboxi viallinen, ja ajo oli juhlaa.
Välillä lähti käyntiin, välillä ei.
Oliko autoa hitsattaessa akku irti? :roll:
Sähköt voi kärsiä jos ei ollut.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

pystyin ajelemaan kotiin siten , että aina ku auto meinasi sammua, polkaisin kytkimen pohjaan , laitoin avaimen on/off pari kertaa, ja nostin kytkimen.

taas lähti iloisesti pari sataa metriä! :)

Siis se ei tunnu sammuvan "kuin avaimesta kääntäen", vaan pätkii ja räkii kuin olis bensa loppu



Korjaamossa hitsasivat, en tiädä oliko akku irti. Ainakin minun on se vaikea todistaa :(

Mikäs mahdollisesti hitsaamalla rikottu sähköosa aiheuttaisi tuollaiset oireet?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

wictro kirjoitti:pystyin ajelemaan kotiin siten , että aina ku auto meinasi sammua, polkaisin kytkimen pohjaan , laitoin avaimen on/off pari kertaa, ja nostin kytkimen.

taas lähti iloisesti pari sataa metriä! :)

Siis se ei tunnu sammuvan "kuin avaimesta kääntäen", vaan pätkii ja räkii kuin olis bensa loppu



Korjaamossa hitsasivat, en tiädä oliko akku irti. Ainakin minun on se vaikea todistaa :(

Mikäs mahdollisesti hitsaamalla rikottu sähköosa aiheuttaisi tuollaiset oireet?

Käykö pidempään jos liruttaa bensaa ilmamäärämittarihässäkkään (ilmanputsari ensin pois)? Tai jos antaa virtaa polttoainepumpulle suoraan 12v akulla (akuporan akku käy)? Jos bensan liruttelu ei auta yhtään niin vikaa voisi etsiä sytkäpuolelta. Jos bensan liruttelu auttaa, niin sitten vika pumpussa tai pa-relehässäkässä. Nämä bensan saantihäikät on nyt semmoisia juttuja mitkä on helppo tutkia itsekkin. Sähköpuoli vaatii jo vähän mittaamistakin.

Mitä hitsasivat ja mistäpäin ja millaisella koneella (mig/tig/puikko)? Jos tuossa ois mennyt ylivirtasuojan releltä sulake?

Edit: Ai, nyt vasta hokasin että tuo alatukivarsi hitsattu.... Saakos niitä hitsailla?
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

kokeilenpas noita huomenissa, jos ennen töitä kerkeän !

Kaikki tarkemmat ohjeet tulee tarpeeseen!



ohjauksen osia ei saa kai hitsata(mainitaan erikseen), jousituksen osissa kyseissä kohtaa ei ole.

älkää ny käykö kaivelemaan ;P hyshys, kunnes leima on.

on se kuitenkin pätevästi korjattu, kotelorakenteineen kaikkineen!
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Nyt alkaa tuntua kokoajan todennäköisemmältä, että autoa olisi hitsattu akku kiinni.

Pitää varmaan viedä Mersukorjaamoon testeihin, ja jos vika on senkaltainen, että se on jännitepiikeillä aiheutettu, niin on kai laskutettava hitsauksen suorittanutta liikettä.

Harmittaa, kun auto olisi muuten nyt ihan kunnossa!
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mikäs ruisku tuossa on, sähköinen vai mekaaninen? Mulla tuossa mekaanisessa (280E) meni määräjakajan sihti tukkoon, eli mikä on painepuolen polttoainelinjan juntassa. Ja eikös noissa suuttimissakin ole jonkinlaiset suodattimet/sihdit?! :roll:

Ps. Mitään ohjauspuolen osia ei saa hitsata, ei varsinkaan alatukivarsia!
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Antti L. kirjoitti:Mikäs ruisku tuossa on, sähköinen vai mekaaninen? Mulla tuossa mekaanisessa (280E) meni määräjakajan sihti tukkoon, eli mikä on painepuolen polttoainelinjan juntassa. Ja eikös noissa suuttimissakin ole jonkinlaiset suodattimet/sihdit?! :roll:

Ps. Mitään ohjauspuolen osia ei saa hitsata, ei varsinkaan alatukivarsia!
"painepuolen polttoainelinjan juntassa"?

Se sellainen hopea lieriö? n. 10cm halkaisija, 15 cm pituus?

pensapumpun vieressä, järjestelmässä:

tankki,===> pumppu ===> tämä ko. suodatin?===> moottori

Vai onko se siis siinä ilmanputsarin alla olevassa "jakorasiassa" jonne tulee polttoainelinja, ja palautus tankkiin lähtee myös siitä?

En löydä purkuohjeita/ohjekirjaa tähän mekaaniseen ruiskukoneeseen.

Miten ne saa tarkistettua/putsattua/vaihdettua?

Tukoskin se voisi juu olla,, eli sammuttuaan kuona valuu pois filtteristä, mutta
moottorin käydessä imeytyy taas siihen ja tukkii systeemin.

ps: juu'u, ohjauspuolta ei saa hitsata, mainitaan erikseen katsastustarkistus-listassa (AKE:n sivuilta)
Se on vaan etupään alustan osien listassa mainittu tuo hitsauskielto

takapään tuennassa ja jousituksen kohdalla mainintaa ei ole.

Saahan niitä jousen yläkuppejankin hitsata väyryseen takasin. Muuten menis romuksi koko kori (ja auto luultavimmin mukana)
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Eli nyt arvattuja vikoja olisi tällainen lista:

Sähköpuolen:

-sytytysboksi kosahtanut hitsatessa
-puola kosahtanut hitsatessa
-joku tunnistin kosahtanut hitsauksessa

Polttoaine:

-tukos suodattimessa
-tukos suuttimissa

Muita ideoita, vai olisiko joku noista juuri sen kuuloinen, että oireilisi em. tavalla?
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Sihti on siinä 'jakorasiassa' eli määräjakajassa, konepellin alla.. :D Eli kun otat polttaineputket irti määräjakajasta, niin jakajasta saa vielä irti ne ulkokierre/ulkokierre-liittimet, se sihti on siinä liittimessä 'kiinteästi' kiinni.

Ei mulla kyllä mennyt hitsattu alatakivarsi läpi katsastuksesta, vaikka takapäänosa.. Tosin sehän oli saabi!
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Antti L. kirjoitti:Sihti on siinä 'jakorasiassa' eli määräjakajassa, konepellin alla.. :D Eli kun otat polttaineputket irti määräjakajasta, niin jakajasta saa vielä irti ne ulkokierre/ulkokierre-liittimet, se sihti on siinä liittimessä 'kiinteästi' kiinni.

Ei mulla kyllä mennyt hitsattu alatakivarsi läpi katsastuksesta, vaikka takapäänosa.. Tosin sehän oli saabi!

Otanpas kotosalla sen liittimen irti, jahka pääsen töistä!

Oli sen verran sameaa polttoainetta vanhassa suodattimessa, että voisi olla hyvinkin syypää tuo suodatin.


Vähänkö ottaa pattiin, jos se ei kelpaa se alatukivarsi!
Jännä juttu, jos korjaamo tekisi töitä, jotka ei kelpaa katsastukseen.
Ei ollut nimittäin halpaa se hitsaus! Lopputulos on kyllä hyvinkin alkuperäistä vastaava / tukevampi.

Ei paljon kohta huvita autoa korjaamoon viedä!
Itse en taas jaksaisi enää käsiä aina liata, mutta se lienee ainoa tapa saada laatua, johon voi luottaa.

Mitenkäs se tukivarsi oli hitsattu? Mistä kohtaa? Oliko tehty itse vai teetetty(ihan ko se laadusta jotain kertoisi :) )?
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

no nyt on se "messinki-putikka-adapteri-filtteri-liitin" kädessä.

Raskas on läpi puhaltaa(kumpaankin suuntaan), kuinka kevyesti siitä pitäisi pystyä puhkumaan läpi?

Laitoin kuiteskin likoamaan liuttomeen, jos se siitä virkoais.

Onk siel sisällä esim. takaisinisku-suoja tai muuta "liikkuvaa"?

EDIT:

nyt on huljuteltu ja viimeistelty bräk cleanilla, kyllä sieltä jotain roskaa irtosi.

Myös läpipuhaltaminen on nyt helpompaa. Lähdenpä asentamaan. Kerron kohta tulokset.
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Toimii ! :D

Antti L on voittanut muutaman oluen Kouvolassa tarjoiltuna!

Siinä se vika oli. Siinä sihdissä siis. Ajoin tuossa noin 15km lenkin, ja kaik pelas.

Käy ja kulkee niinkuin pitääkin, maanantaina leimalle!

Huh, kuinka helpotti vanne pään ympärillä, kun tuo käy taas niinkuin Mersuvanhuksen pitääkin!

*monta hymiötä* !!!11!

EDIT: ja ainiin, pahoittelen epäilyjä korjaamon suhteen. Hyvin hoitivat hommansa siellä sittenkin.

LISÄ EDIT: onko siinä paluu putkessakin samanlainen filtteri, vai virtaako vapaasti tankkiin takas?

Olis ollu samalla helppo kattoa. No ei ilmanputsarin irroitus ny niin iso homma oo :)
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Hyvä että sait kuntoon. Tuo on kuulema eräs tyyppivika mekaanisessa ruiskussa, vanhemmiten se menee tukkoon tai viimeistään silloin kun se imaisee kurat tankista! Muistaakseni paluupuolella ei ole sihtiä..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

kerro sitten miten kävi sen takatukivarren kanssa
dodge dart 1967
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Leima tuli jotta läsähti!

Helmassa lievä ruostevaurio, pitänee korjata jossain vaiheessa.

Nyt kelpaa ajella! Piti heti käydä tähti ostamassa keulille! :D

Aivan uusista Sunny-merkkisistä nastarenkaista on jo nastoja lennellyt, mitä hittoa? :evil: 100 kilsaa ajettu! Muilla vastaavia kokemuksia?

Huomasin ajellessa, että kulkineessahan on ABS-jarrut! Mukava hommeli.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

huomasko katsuri että tukivartta on hitsattu?
dodge dart 1967
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

En uskaltannu kysyä :)

Kyllä mie luulen että se sen huomas, kun en sitä mitenkään peitellyt tai maskeerannut, Mutta jälki oli siis alkuperäistä vastaavaa.

ainiin ja keskuslukkokin pelittää ettei mitään!
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

santtu kirjoitti:huomasko katsuri että tukivartta on hitsattu?
Kyllä takatukivarsia ja runkopalkkeja saa nykyään hitsata,ohjauslaitteita ei.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Vastaa Viestiin