73 sl: alipainelaitteet
73 sl: alipainelaitteet
Onko kukaan joutunut korjailemaan, mulla ei kait toimi mitkään alipainelaitteet paitsi jarrutehostin. Korjausoppaasta en löytänyt mitään tietoa. Pellin alla on joku sähkönen pumppu liittyykö asiaan vai toimiiko keskuslukot ja lämppärin vivut moottorin alipaineella.
Keskuslukitus ja lämppärisysteemit toimii imusarjasta saatavan alipaineen avulla. Lämppärin kennon hanaa ohjaa kaksi tulipellissä olevaa alipainemötikkää, joita taas ohjaa lämmönsäätimessä olevat mikrokytkimet. Toimiiko hana? Se on on/off-mallia, kiinni vain silloin kun molemmat lämmönsäätövivut on alhaalla.
Systeemissä on kaksi alipainesäliötä, toinen oikean etulokasuojan pyöräkotelossa ja toinen vas etulokasuojan takareunassa, oven saranan etupuolella. Jos säiliöt on rikki tai putket poikki, niin alipainesysteemit toimii vain kun kone on käynnissä.
Keskuslukituksen ohjausventtiilli (?) on kuskin oven sisällä.
Keskuslukituksesta on aika helppo tsekata että kalvot on ehjät jokaisessa elementissä = ovet+ bensatankin luukku + takaluukku. Alipaine saattaa karata rikkinäisten kalvojen kautta.
Tuulilasin etupuolella olevat ilmaräppänät liikkuvat myös alipaineella, ainakin ilmastointi-malleissa.
Tsekkaa että koneen käydessä alipainetta on putkissa jotka menevät jarrutehostimen ja tulipellin välissä. Siellä on myös muutama takaiskuventtiili putkissa kiinni.
Jonkinlaisia kaavioitakin löytyy jos on oikein tarvis.
Systeemissä on kaksi alipainesäliötä, toinen oikean etulokasuojan pyöräkotelossa ja toinen vas etulokasuojan takareunassa, oven saranan etupuolella. Jos säiliöt on rikki tai putket poikki, niin alipainesysteemit toimii vain kun kone on käynnissä.
Keskuslukituksen ohjausventtiilli (?) on kuskin oven sisällä.
Keskuslukituksesta on aika helppo tsekata että kalvot on ehjät jokaisessa elementissä = ovet+ bensatankin luukku + takaluukku. Alipaine saattaa karata rikkinäisten kalvojen kautta.
Tuulilasin etupuolella olevat ilmaräppänät liikkuvat myös alipaineella, ainakin ilmastointi-malleissa.
Tsekkaa että koneen käydessä alipainetta on putkissa jotka menevät jarrutehostimen ja tulipellin välissä. Siellä on myös muutama takaiskuventtiili putkissa kiinni.
Jonkinlaisia kaavioitakin löytyy jos on oikein tarvis.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
alipaineet
Kiitoksia tiedoista, eilen kattelin vähän lisää. Lämppärin hanan kalvot on ainakin rikki. Saattaapi olla jotain muutakin ainaakaan lukot ei alkanut toimimaan kun tulppasin hanan letkut. Täytyy jatkaa tutkiskelua.
Tarvitset käsikäyttöisen alipainemittarin ja alipainekaavion. Kun kayttää vielä talonpaikaisjärkeä, niin näillä selvittää viat helposti. Suurin vaiva voi olla paneelien irrottaminen. Mutta mittarilla voit selvittää vuotopaikan ennen purkamista. Itse olen sen lämppärin venttiiliin tehnyt mekaanisen sulkijan, josta vaijerisäätö sisätilaan. Näin on varmatoimisempi.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Vähän jatkoa alipainehommiin. Laitoin uudet takaiskuventtiilit imusarjasta tulevaan letkuun ja alipainesäiliöille menevään letkuun, vanhat oli sököjä. Korjasin yhden vuotavan letkun, tukin takarontin, bensaluukun ja lämmärinhanan letkut - kalvot rikki. Nyt keskuslukko toimii ovissa. Eilen irroitin lämppärin hanan ja tein sisäkumista siihen uudet kalvot, kun liimat kuivuu päässee kokeileen. Onko muut korjaillu noita kalvoja? Ilmeisesti uusia pelkkiä kalvoja ei myydä. Ja esimerkiksi hanan hinta tais olla yli 200 e. Täytyy korjailla muutkin kalvot jos hanan korjaus onnistuu.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
MB W210 E430 T
Itse olen kerännyt talteen noita alipaine-elementtejä aina kun jossain sattuu olemaan käytettyjä myynnissä. Varsinkin 107:n alkupäässä käytetyt pienet mötikät on kiven takana. Ainakin piilossa oleviin voi laittaa uudemmista malleista vastaavat isompikokoiset elementit. Niihin voi olla kalvojakin saatavissa.
Museotarkastuksessa joutuu sitten vesihanan elementin pitämään entisellään, on niin näkyvällä paikalla.
Mielenkiintoista kuulla miten toimii korjattu kalvo.
Museotarkastuksessa joutuu sitten vesihanan elementin pitämään entisellään, on niin näkyvällä paikalla.
Mielenkiintoista kuulla miten toimii korjattu kalvo.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Nyt on hana paikoillaan kalvot pelaa kyllä, mutta kumi sais olla ohuempaa, liikkuu vähän jäykästi. Korjasin myös takarontin lukon ja bensaluukun kalvon. Bensaluukun lukitustanko on vaan heitetty meneen että täytyy siihen tehdä jotain jos ei löydy varaosaa? Hanassahan käyttövipu pitää liimata kalvoon, itse liimasin sikaflex massalla. Nyt täytyy vielä korjata sisältä toinen lämmityslaitteen vipu, ei mene kiinni asentoon. Liekö jääsrapa läpän välissä vai mitä. Missähän päin autoa ne sähkökatkaisijat sijaitsee mitkä ohjaa hanan sähköventtiileitä?
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
MB W210 E430 T
Kojetaulussa lämmityslaitteen vipujen alla on molemmissa pieni mikrokytkin, jotka ohjaavat tulipellissä olevia venttiileitä. Mikrokytkimet löytyvät kun irrotat peitelevyn lämmönsäätövipujen kohdalta.jaskathoy kirjoitti:Nyt on hana paikoillaan kalvot pelaa kyllä, mutta kumi sais olla ohuempaa, liikkuu vähän jäykästi. Korjasin myös takarontin lukon ja bensaluukun kalvon. Bensaluukun lukitustanko on vaan heitetty meneen että täytyy siihen tehdä jotain jos ei löydy varaosaa? Hanassahan käyttövipu pitää liimata kalvoon, itse liimasin sikaflex massalla. Nyt täytyy vielä korjata sisältä toinen lämmityslaitteen vipu, ei mene kiinni asentoon. Liekö jääsrapa läpän välissä vai mitä. Missähän päin autoa ne sähkökatkaisijat sijaitsee mitkä ohjaa hanan sähköventtiileitä?
Ja toimintahan on niin yksinkertainen että kun jompi kumpi vivuista on yhtään nostettu ala-asennosta niin hana aukeaa ja lämmintä vettä menee kennoon. Eli hana on on/off-mallia. Lämmänsäätövivulla sekoitetaan lämmintä ja kylmää sopivassa suhteessa, molemmille puolille erikseen.
Minullakin nuo vivut satunnaisesti liikkuvat huonosti ylös/alas, mutta edestakaisin ronklaamalla menevät alas. Mielestäni syynä on vipusysteemin meneminen "lukkoon" jossain nivelissä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Enpä ainakaan nopsaan katsottuna nähnyt mikrokytkimiä, vaikuuttaako kun on ilmastointi. Ajattelin että menneekö hana kiinni vasta kun kääntää ilmastointia päälle. Kuuluu ainakin naksaus. Kompurakin lähtee pyörimään, mutta pitäisi saada se toinen lämmösäätö vipu vielä alas että sais kokeiltua tulee sieltä kylmää.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
MB W210 E430 T
Enpä ainakaan nopsaan katsottuna nähnyt mikrokytkimiä, vaikuuttaako kun on ilmastointi. Ajattelin että menneekö hana kiinni vasta kun kääntää ilmastointia päälle. Kuuluu ainakin naksaus. Kompurakin lähtee pyörimään, mutta pitäisi saada se toinen lämmösäätö vipu vielä alas että sais kokeiltua tulee sieltä kylmää.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
MB W210 E430 T
Kyllä ne siinä on molempien vipujen alapuolella, niin että kun vipu on ala-asennossa niin se ottaa kiinni mikrokytkimeen. Löytyy ilmastoinnin kanssa ja ilman. Ilmastointi ei vaikuta vesihanan toimintaan.
Oheisessa kuvassa kytkimet on numero 50.
http://www.sls-hh-catalogue.de/pmpic/IN07_0832.jpg
Naksaus lienee ilmastoinnin rele.
Oheisessa kuvassa kytkimet on numero 50.
http://www.sls-hh-catalogue.de/pmpic/IN07_0832.jpg
Naksaus lienee ilmastoinnin rele.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24