http://www.edu.stadia.fi/~0401821/dubben.jpg
Aika mielenkiintoinen uutuus, luin Lättä Lastbilar 6/2005 numerosta joka on ilmeisesti ruotsissa joku autoalan yritysten kustantama lehti. Mainospuffi toisinsanoen. Tekeeköhän noilla mitään ja myydäänkö suomessa? Olisi aika kätevää hlö-autoihinkin. Artikkeli antaa ymmärtää että nuo ovat vain trukkeihin tai joihinkin sellaisiin laitteisiin.
Vapaa käännös (en vastaa asiavirheistä):
"MAXI-GRIP" hitaammin kulkeville talviajoneivoille
Uutuus talveksi. Nastat jotka eivät ole tarkoitettu autoille, vaan traktoreihin, urakointikoneisiin(?), pyörälastaimiin, trukkeihin ja muihin nelipyöräisiin. Taustalla on että nykyiset nastat voidaan asentaa ainoastaan rengastehtaalla tai rengaskorjaamossa. Reikä täytyy porata, nasta tökätään reikään, aika pitkäveteinen prosessi varsinkin jos asuu kauempana lähimmistä rengaskorjaamoista. Sitäpaitsi usein jonot rengaskorjaamoihin ovat pitkät kun talvi tulee.
Nämä nastat on tarkoitettu käyttäjän itse asennettaviksi. Siihen tarvitsee tavallisen ruuvinvääntimen. Ideana on että asennus tehdään kun tarvetta siihen ilmenee, ei tarvitse kuluttaa tarpeettomasti tietä. Jos tarvetta ei ole niin nämä nastat voidaan irroittaa yhtä nopeasti kuin asentaa. Niitä voidaan käyttää monta kertaa. Monissa tapauksissa EI TARVITSE omistaa sekä kesä että talvirenkaita.
Viimeisimmissä malleissa on (hårdmetallspetsar???). Norjalaisessa asfalttiajotestissä ajettiin 9 tonnisella traktorilla, tuloksena todettiin että 500 tunnin ajo vaikutti haitallisesti nastoihin.
Jo nyt löytyy tilausta yli 2 miljoonalle nastalle Norjasta ja Suomesta. Nastoja valmistetaan Ruotsissa ja niitä löytyy 18-30mm pituisina. Erilaisesti rengastyyppi on alkamassa. Ajoneuvon nastoja myydään 200 kappaleen pakkauksissa, asennushylsy sisältyy pakkaukseen.
Extraljus Ålem AB
Ruuvattavia nastoja ruotsista
kyllä noita suomesta saa ihan jostain maatalousliikkeestä. Appiukko noita kokeili jo viime talvella. En vaan muistanut koskaan ottaa puheeksi, että mitä mieltä oli.
Tesla Model 3
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Joo ihan yleisesti noita nastoja saa maatalous liikkeistä, kokemusta ei ole muuten kuin että traktorilla paranee pito n. 25-50% lumiketjujen pidosta.
Nasta ei eroa tavan ruuvista muuten kuin erilainen kanta (kruuunumainen)
Autoon noita ei minun mielestä saa asennettua kun muistaakseni asennus syvyys on n.1.5-2.5cm, elikkäs puhkiaa renkas aika iloseen..
Traktoreissa ja trukeissa ei ole ongelmaa koska trukissa kokokumi renkaat ja traktoreissa kuvio on niin korkea.
-Jukka
Nasta ei eroa tavan ruuvista muuten kuin erilainen kanta (kruuunumainen)
Autoon noita ei minun mielestä saa asennettua kun muistaakseni asennus syvyys on n.1.5-2.5cm, elikkäs puhkiaa renkas aika iloseen..
Traktoreissa ja trukeissa ei ole ongelmaa koska trukissa kokokumi renkaat ja traktoreissa kuvio on niin korkea.
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Oulussa kauppasi joku nahkasalkku kauppas toisenlaisia versioita nastoista. Kiinnityskierre oli paljon harvempi ja halkaisijalleen suurempi. Nastoja oli useita versioita moponrenkaista työkoneisiin ja kenkiin asti. Helposti meni umpikumiin ja oli helppo myös poistaa ,miten lie sitten kun kuluvat ja sijautuvat kiinni kumiin. Mopojen kohdalta asia jäi kiinnostaan , minusta kun niiden nastarenkaat on aivan sikahintaisia. Taisivat olla Italiasta nuo nastat , tietääkö joku enemmän?