Jarrusatulan huolto-ongelma
Jarrusatulan huolto-ongelma
Pitäisikö satulan purkautua kahtia ilman ohjuritappien poistoa? Tarkoitus on laittaa uudet ohjuritappien kumit. Ei vaan mahdu tulemaan kahdeksi kappaleeksi tuo satula (2.3 16V tai 2.6E:ssä sama verme ja varmaan jäähdytetyillä jarruilla varustetuissa 124:sissa ). Oisko semmoiset vajaa pari milliä ainetta edessä (tai ruostetta kertynyt valun päälle tuon verran).
Re: Jarrusatulan huolto-ongelma
Toinen puoli lähti nuijalla paukuttamalla ja toinenkin kun hioi ruostetta pois. Olipa paksulti ruosteessa. Vaikea uskoa että olisi alumperin tuota kautta asennettu kun nytkin ahdisti vaikka kirkkaalle hioin että sai pois.
Paljonkos saa olla/pitää olla välystä nuissa ohjuritapeissa/holkeissa?
Paljonkos saa olla/pitää olla välystä nuissa ohjuritapeissa/holkeissa?
Re: Jarrusatulan huolto-ongelma
Jarrumännän hankintapaikkaa etsiessä on tullut selväksi että Veholta ei saa eikä paikallisesta tarvikeliikkeestä, koko satula pitää ostaa. KL ja Motonet tuntee männän onneksi varaosana, hyvä.
Nyt vaan mietityttää kun tuntuisi että kaikissa (2.0, 2.3, 2.3-16V, 2.6 ja 2.5-16V) bensamalleissa olisi 54mm mäntä.... Onko satula vain erimittainen jäähdytetyssä mallissa ja tavallisessa ja mäntä kaikissa sama 54mm mäntä? Kerta halkaisija on sama, niin lieneekö muutenkin mäntä samanmittainen?
Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa erimallien jarrujen mäntiä, että voisi verrata niiden mittoja.
Onko kenelläkään kokemusta kumpi on laadukkaampi mäntä motonetin "MB/SAAB" vai KL:n tarvike.
Satulan ensimmäinen ura eli se johon se haitarimallinen suojakumi tulee on tietenkin ruosteessa. Itse mäntähän tiivistyy sisemmällä tiivisteellä, mutta paljonko haittaa on jos haitarikumi ei ihan 100% istu uraansa satulan päässä? Kai siinä riittää tiivisteeksi suolavelliä vastaan jonkintyyppinen vaseliini (joka on kumille ystävällinen ja pysyy urassa täydentäen suojakumin tehtävää)?
Nyt vaan mietityttää kun tuntuisi että kaikissa (2.0, 2.3, 2.3-16V, 2.6 ja 2.5-16V) bensamalleissa olisi 54mm mäntä.... Onko satula vain erimittainen jäähdytetyssä mallissa ja tavallisessa ja mäntä kaikissa sama 54mm mäntä? Kerta halkaisija on sama, niin lieneekö muutenkin mäntä samanmittainen?
Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa erimallien jarrujen mäntiä, että voisi verrata niiden mittoja.
Onko kenelläkään kokemusta kumpi on laadukkaampi mäntä motonetin "MB/SAAB" vai KL:n tarvike.
Satulan ensimmäinen ura eli se johon se haitarimallinen suojakumi tulee on tietenkin ruosteessa. Itse mäntähän tiivistyy sisemmällä tiivisteellä, mutta paljonko haittaa on jos haitarikumi ei ihan 100% istu uraansa satulan päässä? Kai siinä riittää tiivisteeksi suolavelliä vastaan jonkintyyppinen vaseliini (joka on kumille ystävällinen ja pysyy urassa täydentäen suojakumin tehtävää)?
Pistän uudet männät tilaukseen, toinen on ihan piloilla, ei ole varmaan vaihdettu ikinä jarrunesteitä kun oli sen näköiseksi päästetty kromit syöpymään. Samoin kaikki tiivisteet ja kumit tietty uusiksi. Pitää yrittää saada hiekkapuhallettua se haitarikumin ura. Senhän saa siististi puhallettua, kun tekee tiukan muovitulpan varsinaisen sylinterin suojaksi.mjo33400 kirjoitti:Liimaa se suojakumi mäntään kiinni liimamassalla ja anna kuivua yön yli ennen asennusta. Tulee tiivis, jos kerran mäntä on muuten kunnossa.
Vielä kun jaksaisi sorvata ruostumattomasta ilmausruuvit tavallisten tilalle, niin ei nekään ruostuisi kiinni, olivat hieman tiukassa kun oli toista milliä ruostekuonaa kasvanut pintaan.
Edit: Niin, onko nämä mersujen 54mm jarru männät tosiaankin kaikki samoja riippumatta siitä onko pikkusatula vai iso satula (ei jäähytetty/jäähytetty) ?
No, voin laittaa ilmausruuvin kierteeseen tervaa jos sitä jostain satun saamaan alle litran purkeissamjo33400 kirjoitti:Vastaan vaan siihen, että käytä tervaa kierteisiin.
Ei tarvita mitään erikoismenetelmiä.

Meinaatko että jarruletkun ja satulan kiinnityspultin kierteetkin pitää tervata (ne ei ole olleet ruostuneet tiukkaan)?
Noniin, jarrut on huollettu ja laiteltu paikalleen ja kelpas hyvin katsastusmiehellekkin.
Mersun jarrujen männistä: 201:ssä on 54mm pitkät männät 2.3 16V ja 2.6 8V malleissa ja samat jarrut on 124:ssä samoilla männillä (jäähdytetyt levyt) 2.0-3.0 asti paitsi ei 3.0 24V. Muissa (ei jäähdytetyt) on sitten 50mm pitkät männät. Kaikissa on 54mm halkaisijaltaan kutenkin ne männät.
Motonetin ja KL:n männät on molemmat Budweg merkkisiä ja motonetissä n. 17e ja KL:ssä 26e/kpl.
Mersun jarrujen männistä: 201:ssä on 54mm pitkät männät 2.3 16V ja 2.6 8V malleissa ja samat jarrut on 124:ssä samoilla männillä (jäähdytetyt levyt) 2.0-3.0 asti paitsi ei 3.0 24V. Muissa (ei jäähdytetyt) on sitten 50mm pitkät männät. Kaikissa on 54mm halkaisijaltaan kutenkin ne männät.
Motonetin ja KL:n männät on molemmat Budweg merkkisiä ja motonetissä n. 17e ja KL:ssä 26e/kpl.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.