Etujousien irroitus?
Etujousien irroitus?
Mites tuo etujousien irroitus ja asennus käy kotikonstein, vai kannattaako edes yrittää?
Olen kuullut hurjia juttuja, suurinpiirtein sormia ja hampaita lähtee tyyliin, ellei ole erikoistyökalua jolla saa jousen puristettua sieltä alatukivarren reiästä?
Miten on?
Olen kuullut hurjia juttuja, suurinpiirtein sormia ja hampaita lähtee tyyliin, ellei ole erikoistyökalua jolla saa jousen puristettua sieltä alatukivarren reiästä?
Miten on?
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Helpommaksi ( ja halvemmaksi, kun ei satu haavereita ) tulee, jos vie korjaamolle, jolla on MB-jousenpuristimet. Aikaa menee noin 30min. Itse tekemällä voi aikaa mennä työpäivän verran.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Niin mutta kannattaako hengellään leikkiä, Henkka väänsi kesällä kahden Motonetin vahvimmat jousenpuristimet rikki etujousien kanssa...emppuk kirjoitti:Ei kait se mikään noin hurja homma ole, kun miettii hiukankaa mitä tekee! Jämäkät jousenpuristimet on hyvä olla (muistaakseni itsellä onnistui ilmankin). Aikaahan siinä tuprautuu äkkiä varmaan se päivä, kun molemmat puolet käy läpi tuumaillessa ja suunnitellessa välillä....ainakin itellä näin!!
Itse vaihdoin 300 TE:hen (malliston vahvimmat jouset) Eibachit eteen aikoinaan Vehosta lainatulla puristimella, aikaa meni noin 10 min / puoli.
Vaihdettiin tuohon vanhaan(myyty) diiseliin etujouset ja meni ainakin ,tunti ekalla puolen , toinen puoli hiukka nopeemmin ,kiroiltiin noita tarvike jousipuristimia. MIetittiin että onko mersuun omat jousipuristimet.
Meinas luiskahtaa monta kertaa jousi irti( puristimissa ei ollut mitään sivuttain pitoo), kun tuo etu jousi on sen verran kaareva, ei meinannut pysyä tarvike puristin millään paikallaan.
Seuraavat etujouset vaihdn itse (Lainaan mersuun käyvät puristimet) tai vaihdatan korjaamolla.
Ovat sen verran työläät ja vaaralliset vakio puristimilla vaihdettavat, kuulin kun oli kaverilla jousi lähtenyt karkuteille, onneksi ei tullu vahinkoa.
on myös tuo työkalupakin avaimet vähän erikoisia ,ei oikein kaverit (toyota miehet)
aina ymmärrä mitä niillä tehdään.
ekä kylläkään työkalu myyjätkään tiedä kaikkea mitä me mersumiehet rakennellaan, meinaan heidän myymistä työkaluista

Meinas luiskahtaa monta kertaa jousi irti( puristimissa ei ollut mitään sivuttain pitoo), kun tuo etu jousi on sen verran kaareva, ei meinannut pysyä tarvike puristin millään paikallaan.

Seuraavat etujouset vaihdn itse (Lainaan mersuun käyvät puristimet) tai vaihdatan korjaamolla.

Ovat sen verran työläät ja vaaralliset vakio puristimilla vaihdettavat, kuulin kun oli kaverilla jousi lähtenyt karkuteille, onneksi ei tullu vahinkoa.
on myös tuo työkalupakin avaimet vähän erikoisia ,ei oikein kaverit (toyota miehet)

ekä kylläkään työkalu myyjätkään tiedä kaikkea mitä me mersumiehet rakennellaan, meinaan heidän myymistä työkaluista

Viimeksi muokannut tupis, Ke 29.10.2003 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin korjaamolle, itsellä hieman modifioidut jousenpuristimet mallia tarvike+hitsausta. Tuli joskus ostettua tuollaiset tarvikerimpulat ja eihän ne tosiaan käynyt mersun jousille, mutta kun homma oli aloitettu niin piti sitten jatkaa tekemällä työkalutkin itse. Toista kertaa en kyllä ala niillä leikkimään, ne kun murtuu ja jousi lentää pläsiin on kajuutta kipiä
Alkaa muuten olla tota autonkorjausta varten aika erikoinen tuo työkalupakki, kaikkia vehkeitä kun on vähän taivuteltu, viilailtu ja hitsailtu esim. peräpropun avain on vanha jakari jonka peräpäähän on hitsattu sopiva mutteri
, ei enää bilteman poijaat omiaan tunnistaisi 

Alkaa muuten olla tota autonkorjausta varten aika erikoinen tuo työkalupakki, kaikkia vehkeitä kun on vähän taivuteltu, viilailtu ja hitsailtu esim. peräpropun avain on vanha jakari jonka peräpäähän on hitsattu sopiva mutteri


Helppo ja nopea homma Mersuun suunnitellulla puristimella, itse lainasin sellaisen eräältä korjaamolta. Aikaa meni noin 45 min. per puoli mukaanluettuna auton nosto tunkilla, renkaan irrotus sekä uusien ja vanhojen jousien vertailu/ihmettely...
Viimeksi muokannut jtuukka, Ke 29.10.2003 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
No ne on Asiantuntijat ja amatöörit erikseen... Kyllähän se tiedetään mitä hätäilemällä tulee ja eihän se ole keltään pois jos käytän omaa aikaani muutaman kymmenminuuttisen enemmän kuin joku muu...Mauri H. kirjoitti:Aika kauan... Meillä ei kauaa nokka tuhissut itse vaihtotyössä.jtuukka kirjoitti:Helppo ja nopea homma Mersuun suunnitellulla puristimella, itse lainasin sellaisen eräältä korjaamolta. Aikaa meni noin 45 min. per puoli.

S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
hyvä työkalua on tosi tärkeä
Ainakin 123:sen Mersun jousenvaihdossa on hyvä työkalu todella tärkeä jo turvallisuuden vuoksi. Itse olin aivan hiljattain tekemisissä asian kanssa. Lahdesta löytyi Naukkariselta kunnollinen Mersuun tarkoitettu jousenpuristin ja sillä homma kävi hyvin.
Re: hyvä työkalua on tosi tärkeä
Samaten meikä vaihdatti kesällä suosiolla korjaamolla 123:een etuvieteriä.Jori Ravantti kirjoitti:Ainakin 123:sen Mersun jousenvaihdossa on hyvä työkalu todella tärkeä jo turvallisuuden vuoksi. Itse olin aivan hiljattain tekemisissä asian kanssa. Lahdesta löytyi Naukkariselta kunnollinen Mersuun tarkoitettu jousenpuristin ja sillä homma kävi hyvin.
Ei ole ko. korjaamossa mersuun vartavasten suunniteltua puristinta, mutta ilmeisesti järeä ammattilaismalli sopii sitten MB:nkin jousiin.
Itse vaihtotyö oli jotain niin halpaa, että ei siihen kyllä kauaa olekaan mennyt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97